PDA

View Full Version : [edet] Absorberend keukenrolpapier [/edet]



Stratman70
19 december 2004, 17:10
Tip voor alle gitaristen die een tremolo op hun gitaar hebben. Het werkt geweldig: keukenrolpapier o.i.d. tegen je veren aan de achterkant van je gitaar plakken. De tip zag ik op de site van Steve Vai, die dat bij zijn gitaren ook doet en het helpt echt. Edet absobeert het geluid van de veren en de gitaar klinkt al weer een stukkie strakker, omdat die galm van die veren nu helemaal weg is.

kleine moeite, groot effect, dus dacht ik dit maar eens even met jullie te delen.

(en ja natuurlijk is dit een fossiele tip, maar dan nog ;-) )

SiNiSTRaL
19 december 2004, 17:12
is idd een erg oude tip :D
het maakt je low end strakker

*edot: best gaye zin :D

robzilla
19 december 2004, 17:19
pics?

SiNiSTRaL
19 december 2004, 17:21
jezus....beeld t je eens in...keukenrolpapier in je tremcavity gepropt...daar heb je toch geen foto bij nodig? :P

Lutz
19 december 2004, 17:47
ik steek da altij vol met watte en daarna wat ducttape erover, plaatje trug opschroeven en tadaaaaaaaaa same effect

JvD.
19 december 2004, 17:51
dat je daar de site van steven vai voor nodig hebt, licht tog voor de hand ?

Anders Destium
19 december 2004, 18:00
Tone zit toch in de vingers en niet in de veren? .

What's next: Frituurolie in je control cavity voor die lekkere vette sound :lol:

AART
19 december 2004, 18:05
Tone zit toch in de vingers en niet in de veren? .

What's next: Frituurolie in je control cavity voor die lekkere vette sound :lol:

lol

Stratman70
19 december 2004, 19:03
Tone zit toch in de vingers en niet in de veren? .

What's next: Frituurolie in je control cavity voor die lekkere vette sound :lol:

Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zit (zal wel weer 'anders' zijn), maar bij mij zit die tone toch op één of andere manier ook in mijn gitaar.

Heel gek is dat!

:wink:

Diedo
19 december 2004, 19:36
ik heb daar al heel lang gewoon een stukje tape om zitten; werkt best.

Swan
19 december 2004, 19:40
dat je daar op jouw leeftijd nog achter moet komen strattie

Stratman70
19 december 2004, 20:10
Achja, men is nooit te oud om te leren toch? Ik ben nu aan het uitzoeken waar die metalen streepjes voor dienen die op de hals zitten, die zitten daar niet voor niks lijkt mij.

....maar daar kom ik ook nog wel achter!

natuurlijk kende ik dit probleem al honderd jaar, maar heb er zelf nooit iets mee gedaan eigenlijk en volgens mij zie je dit gewoon ook niet zoveel. Toen ik laatst op de site van SV aan het kijken was, dacht ik: toch eens proberen. En dat heb ik vandaag dan dus ook gedaan. Ik heb trouwens het idee, maar weet het nog niet zeker dat de sustain wat minder is geworden, of zou dat verbeelding zijn? (serieus dus)

John P
19 december 2004, 20:11
Een tampon is nog veel strakker dan zo'n zooitje losse watjes! Wel het koordje eraf knippen, anders resoneert dat ringetje weer mee. :razz:

Swan
19 december 2004, 20:16
ik heb n soort schuim (van maquettemateriaal wat ik overhad) in mn veren geschoven...werkt perfect

Akira
19 december 2004, 20:21
Ik heb mijn tremolo vast zitten met een metalen pin die de trem tegenhoud, en dan de veren strakker gezet.
Is het voor mij ook nuttig om dan die veren te gaan dempen?

Negative K3 fan
19 december 2004, 20:23
ik heb mijn veren gedempt gewoon met a4-tjes, bij mij gingen die veren destijds nogal snel extreem rondzingen.

Ome Henk
19 december 2004, 20:25
Ben ik ff blij dat op de mijne geen tremelo zit :D

frekie
19 december 2004, 20:30
En zo wordt het wiel telkens opnieuw uitgevonden, leuk toch. Net als met dat Grolsch beugeldopje voor op je straplock, deed opa al in de 80s :-D Nu we toch met maandverband bezig zijn :D ik demp soms de snaren ACHTER de topkam met watten oid om het geluid strakker te krijgen. Probeer het maar eens: versterker clean op wat volume met veel hoog, flink aanslaan en dan met je linkerhand in 1 keer dempen. Dan hoor je de snaren achter de topkam doorjengelen, zeker met enkelspoels elementen. Daar ben je dus vanaf met wat watten ofzo.

NRK
19 december 2004, 21:26
Ehhhh, ik heb keukenrol papier ertegen aan gedrukt en tape erop dus het zit er tegen aan, niet omheen. Maar ik merk geen verschil?

Ehhh hoe bedoelen jullie dit nou precies? Gewoon een dik stuk keukenpapier TEGEN de veertjes aan en dan vast plakken en dan het plastic plaatje erweerop schroeven.

Anders Destium
19 december 2004, 21:28
Tone zit toch in de vingers en niet in de veren? .

What's next: Frituurolie in je control cavity voor die lekkere vette sound :lol:

Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zit (zal wel weer 'anders' zijn), maar bij mij zit die tone toch op één of andere manier ook in mijn gitaar.

Heel gek is dat!

:wink:

NO WAY :o

Ik kan een supergitaar nog bagger laten klinken, en dat komt allemaal door mijn vingers :wink:

Is het geen idee om een tips & tricks op te zetten voor de gitarist, ala: "how to bluff your way into guitar heaven" :lol:

SiNiSTRaL
19 december 2004, 21:59
Ehhhh, ik heb keukenrol papier ertegen aan gedrukt en tape erop dus het zit er tegen aan, niet omheen. Maar ik merk geen verschil?

Ehhh hoe bedoelen jullie dit nou precies? Gewoon een dik stuk keukenpapier TEGEN de veertjes aan en dan vast plakken en dan het plastic plaatje erweerop schroeven.

nee, je gat volstoppen met keukenpapier (omdat het hol is en er veren inzitten gaat t ten koste van je tone, als t helemaal gedempt is binnenin is je low wat strakker, niet significant, alleen voor de puristen dus ;)

michielv
20 december 2004, 08:10
Humm, was dat effect van de tremolo veren (een soort reverb-achtig effect) nou juist niet de reden dat in de Eric Clapton signature series wel een tremolo gemonteerd moest worden, hoewel de man dat ding niet gebruikt?

Stratman70
20 december 2004, 10:14
Tone zit toch in de vingers en niet in de veren? .

What's next: Frituurolie in je control cavity voor die lekkere vette sound :lol:

Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zit (zal wel weer 'anders' zijn), maar bij mij zit die tone toch op één of andere manier ook in mijn gitaar.

Heel gek is dat!

:wink:

NO WAY :o

Ik kan een supergitaar nog bagger laten klinken, en dat komt allemaal door mijn vingers :wink:

Is het geen idee om een tips & tricks op te zetten voor de gitarist, ala: "how to bluff your way into guitar heaven" :lol:

Jongen... ik zit je maar te plagen! Wat ik bedoelde was: Ik probeerde tone uit mijn vingers te krijgen, maar vreemd genoeg lukte het pas goed vanaf het moment dat ik die gitaar er bij pakte.

Begrijp je hem nu????? :roll:

@ Sinis: je gat volstoppen met keukenpapier?

@ NRK: zo heb ik het ook gedaan. Zou toch moeten werken.

butters
20 december 2004, 10:29
...je gat volstoppen met keukenpapier?...

idd zo klinkt Vai wel een beetje :-D

Anders Destium
20 december 2004, 11:56
Begrijp je hem nu????? :roll:


Nee :???:

Als dat echt goed is voor de tone doen ze dat toch in de fabriek al voor je?

Orpheo
20 december 2004, 12:04
Begrijp je hem nu????? :roll:


Nee :???:

Als dat echt goed is voor de tone doen ze dat toch in de fabriek al voor je?

er zijn nog wel meer dingen goed voor je sound/tone/gitaar, maar dat doen ze toch ook niet in de fabriek?? (ik noem: grafieten topnut...betere potmeters...geen fretbuzz...??)

daarnaast: in mijn charvel heb ik geen last hoor, van gezeik met de springcavity (geen buzz, geen ruis, geen gekletter, of whatever...maar ja, mijn veren zijn ook ENORM strak afgesteld...is dat t wellicht??)

Stratman70
20 december 2004, 12:23
Begrijp je hem nu????? :roll:


Nee :???:

Als dat echt goed is voor de tone doen ze dat toch in de fabriek al voor je?

Je bedoelt de gitaar om je nek hangen? Nee, bij de meeste gitaren (allerlei merken) die ik heb gekocht, moest ik hem vaak zelf nog om mijn nek hangen en zelfs (ja, soms is de service echt belabberd) moest ik hem nog zelf aansluiten ook.

Maar ik begrijp dat jij geen gitaar nodig hebt om tone te krijgen. Dan ben je voor mij bij deze al gelijk uitgeroepen tot luchtgitaarkampioen van 2005!

Mij lukt het echt niet. Hoe doe je dat?

Oké, dit wordt flauw nu....

john.3001
20 december 2004, 12:25
ja, idd, ik had laatst ook een rare resonantie in m'n gitaar, beetje vilt tussen de veren en het was weg!

Anders Destium
20 december 2004, 13:37
Ik heb nog nooit last gehad van het geluid of tonesucking door de veren op gitaren met een tremolo, maar het kan natuurlijk ook aan mij liggen. Ik zit nog een beetje te wachten tot er bij een soundclip de opmerking komt: "die strakke sound, komt dat door het papier tussen je veren?"

:D

Stratman70
20 december 2004, 13:54
:D

bert k
20 december 2004, 13:57
[
Je bedoelt de gitaar om je nek hangen? Nee, bij de meeste gitaren (allerlei merken) die ik heb gekocht, moest ik hem vaak zelf nog om mijn nek hangen en zelfs (ja, soms is de service echt belabberd) moest ik hem nog zelf aansluiten ook.


Doen ze dat niet in de fabriek dan? :D

Nrrrk
20 december 2004, 14:22
Ik hoor wel dat hij iets strakker is, maar misschien zit dat ook tussen m'n oren, want het verschil is heel erg klein. minimaal eigenlijk :P

Nrrrk
20 december 2004, 14:22
Ik hoor wel dat hij iets strakker is, maar misschien zit dat ook tussen m'n oren, want het verschil is heel erg klein. minimaal eigenlijk :P

vulvasonic
20 december 2004, 14:31
En zo wordt het wiel telkens opnieuw uitgevonden, leuk toch. Net als met dat Grolsch beugeldopje voor op je straplock, deed opa al in de 80s :-D

Ja, daar heb ik nog es een 'boze' brief over gestuurd. En DIT was hun reactie:



(Gosses Petra):
Tsja..........wat kan ik zeggen.......sorry !

Met vriendelijke groeten,

Petra Gosses
Consumentenservice








mariodriessen@tiscali.nl (6-2-2004 22:00):
Naam: Vulvasonic
Adres: Adres
Postcode: 1234as
Woonplaats: Nijmegen

Bericht:

Heeft iemand bij Grolsch enig idee wat de Nederlandse gitaristenpopulatie is
aangedaan door het aanpassen van het 'afsluitrubbertje' op de door ons allen zo
geliefde beugelfles???
Heeft werkelijk niemand bij Grolsch ooit geweten dat bijna ieder zichzelf
respecterende gitarist in Nederland het oude afsluitrubbertje gebruikte om
verzekerd te zijn van een stevige, solide verankering van de gitaar aan de
gitaarriem?
De muzikantenscene is uiterst verbolgen over het feit dat het nieuwe rubbertje
niet meer past (te groot gat) en aldus voor iedere gitaar een setje straplocks
moet kopen om de gitaar veilig te kunnen laten hangen, wat toch echt een 'must'
is na een paar beugels. Die straplocks zijn niet goedkoop kan ik u verzekeren.

Ik denk dat ik namens heel gitaarminnend Nederland spreek als ik zeg dat WIJ
GITARISTEN, het liefst met ingang van nu, het oude vertrouwde rubbertje terug
willen!

Een droevig gestemde gitarist.

Anders Destium
20 december 2004, 15:45
:lol:

frekie
20 december 2004, 16:00
Dit is schokkend nieuws! Gitarist´n uut ´t oost´n : meteen overschakelen op Heineken! :-D

schwalbe
20 december 2004, 16:15
Ik denk dat ze bij Grolsch sowieso al baalden van al die missende rubbertjes; misschien waren ze er al achter dat het aan gitaristen lag en hebben ze nu op deze manier hun probleem hiermee opgelost.

Randy
21 december 2004, 15:57
Ik heb idd ook last van een irritante galm..ik dacht misschien moet ik de veren olien of iets dergelijks..en die truuk met keukenpapier/wc papier :wink:...heb ik ook aan gedacht..

bert k
21 december 2004, 16:14
Of een ouwe zakdoek, maakt allemaal niet uit. Schuimrubber werkt ook erg goed. Als die ruimte maar dicht zit.
(Purschuim zou ik afraden... :D )

Anders Destium
21 december 2004, 16:23
Ik heb idd ook last van een irritante galm..ik dacht misschien moet ik de veren olien of iets dergelijks..en die truuk met keukenpapier/wc papier :wink:...heb ik ook aan gedacht..

Die galm, dat heet spring reverb. Er zijn gitaristen die daar veel geld voor overhebben :lol:

Randy
21 december 2004, 20:38
Ik heb idd ook last van een irritante galm..ik dacht misschien moet ik de veren olien of iets dergelijks..en die truuk met keukenpapier/wc papier :wink:...heb ik ook aan gedacht..

Die galm, dat heet spring reverb. Er zijn gitaristen die daar veel geld voor overhebben :lol:

whahahahaha...is dat een hint??????

Rubenios
21 december 2004, 22:44
ik heb er geen last van, gewoon goede tremolo en goede set veren(power springs ofcourse)

Hectometerpaaltje
21 december 2004, 22:48
Ik heb t zooitje gewoon vast gezet, zo een zwevende trem wordt je toch niet vrolijk van! :P