PDA

View Full Version : Sweep picking vraagje



Jax
19 december 2004, 17:04
Ik ben wat meer aan het opzoeken over sweeppicking, en heb al via de zoekfunctie en wat andere internetsites vernomen, dat je met je plectrum in één vloeiende beweging als het ware langs alle snaren gaat. Er wordt ook overal vermeldt dat je niet met je linkerhand één akkoord moet pakken, maar de noten los moet pakken. Ik weet niet zeker of ik dit nu voledig begrijp, dus hier even een voorbeeldje:

http://www.xs4all.nl/~epedel/columnist233a.gif

De eerste 5 noten moet je dus naar beneden spelen, dan een hamer-on op de laatste noot. Dan begin je al met naar boven te spelen, nog een pull-off, en de rest ook naar boven. Ik geloof dat ik nu wel snap wat je met je rechterhand behoort te doen. Maar nu is de linkerhand nog een beetje een raadsel. Ik moet het dus niet als een akkoord pakken. Klopt het dan dat je als eerste alleen de 5de fret op de a-snaar moet pakken met je pink, waarna je die loslaat, en met je ringvinger de 4de fret van de d-snaar pakt, en na dit je ringvinger loslaat en met je wijsvinger de 2de fret van de g-snaar pakt, etc, etc? Klopt het dat je steeds alleen één fret indrukt met één vinger, en steeds een volgende snaar pakt met een andere vinger, wanneer de rechterhand die snaar aanslaat?

Jax
19 december 2004, 18:57
Niemand?

Soul Grinder
19 december 2004, 19:07
Ik ben zelf ook een al tijdje bezig met sweeps en dergelijke.
Je moet de eerste noot spelen en dan je vinger lichtjes van de snaar halen, zodat je de noot als het ware weer afdempt. Terwijl je die vinger lichtjes omhoog haalt, druk je de volgende noot in met de volgende vinger en sla je die aan en tijdens het aanslaan van de tweede noot haal je de vorige vinger volledig van de voorgaande noot af, enzovoort...
Dit moet je langzaam oefenen en pas als je het volledige patroontje op de lage snelheid perfect kunt spelen, kun je de snelheid opschroeven.
Techniek gaat voor snelheid.

Jax
19 december 2004, 19:18
Dus eigenlijk hou je je linkerhand als een akkoord boven de frets, maar druk je steeds elke noot, één voor één in, en haal je je vinger na elke noot meteen van de fret af?

Lacrimosa
19 december 2004, 19:33
Hou je beide handen gewoon heel soepel, en idd heel langzaam beginnen altijd.

ik heb ff snel 2 vids voor je gemaakt, linker en rechterhand.

linkerhand:

http://onlinerock.com/musicians/lacrimosa//ismarsweep.wmv

Rechterhand:

http://onlinerock.com/musicians/lacrimosa//ismarsweepl.wmv

fftjes snel gemaakt net, ik hoop dat je het nu wat beter snapt!!

Later!!

Jax
19 december 2004, 19:36
Hee Lacrimosa,

Opnieuw harstikke bedankt, het is meteen al duidelijker! Tijd om te oefenen!

Bedankt voor de moeite!

Lacrimosa
19 december 2004, 19:39
succes!! :wink:

arno
19 december 2004, 20:35
Ik zou met 3 snaren beginnen, daarna 4 en vervolgens 5. Zo krijg wat sneller succes en blijft het leuker.

Maiden Michiel
19 december 2004, 21:10
Hey Jax, zoals je het zelf in je beginpost uitlegt is het inderdaad volgens mij. Tenminste, zo doe ik het geloof ik ook.

Daevren
20 december 2004, 00:47
Het beschrijft een rechterhandtechniek. Je slaat inderdaad met je linkerhand vloeiend een aantal snaren aan. Dit doe je gecontroleerder dan gewoon een heel akkoord aan slaan. Dus ook veel langzamer.

Wat je rechterhand doet is niet aan de orde. Maar normaal gesproken speel je dan arpeggios, ofwel gebroken akkoorden. Dus de noten van een bepaald akkoord een voor een spelen.

Hiervoor heb je meerdere snaren nodig. Er zijn dus veel manieren om een gebroken akkoord te spelen waarin je maar een noot per snaar hebt. Met 'sweep picking' kun je dan snel al die noten spelen.

Jax
20 december 2004, 07:12
Iedereen, bedankt voor de reacties!

Jax
2 januari 2005, 18:31
Even dit topic omhoog schoppen, want ik heb een vraag. De sweep picking techniek vordert nu wel, maar bij dit voorbeeld (http://www.xs4all.nl/~epedel/fareri6_ex04.gif) lijkt er behalve de sweep picking techniek ook een andere techniek te zijn gebruikt. Klopt het dat ik eerst die 12 aan het begin met een dowstroke speel, waarna mijn hand dus al beneden is en dan met een sweep de volgende noten speelt? En als ik dan bij de lage 12 ben, moet ik dan de 7 met nog een downstroke spelen, en de volgende noten dan weer met een sweep naar boven? Of moet ik hier legato spelen? Wie kan me helpen?

sneez0r
2 januari 2005, 18:53
Je kan in het begin voor legato kiezen [12p7]. Of je kan die 12 met een downstroke spelen, en de 7 met een upstroke, vervolgens verder sweepen.

Bij die 12-7-12 kom je in de problemen. Daar moet je eigenlijk bij een van de noten legato gebruiken. Bijvoorbeeld 12 upstroke, 7 downstroke en hammer-on naar 12. Alternatief: 12 upstroke, pull-of naar 7 en 12 downstroke.

ae
3 januari 2005, 22:14
Ik zou het zo doen: bij die upsweep de 12 aanslaan en die naar de 7 offpullen en vervolgens vanaf de 12 weer naar beneden sweepen.

yanto
3 januari 2005, 22:29
Ik zou het ook met een pull of spelen. sweepen en legato werkt sowieso lekker vind ik.

Een andere tip die ik nog heb is links en rechts apart oefenen. je tapt dus alleen de noten met je linkerhand op de toets.
en oefen je sweep techniek met alleen een snaar groep, bijv hoogste vier op de vijfde fret.
succes

Jax
4 januari 2005, 07:32
Ok, bedankt voor de tips!

Jax
27 maart 2005, 10:52
Even een oud topicje omhoog gooien.. :D

Ik heb een tijdje weer niet veel gedaan aan sweeps, maar ben nu weer bezig gegaan. Hoewel ik geloof dat ik de techniek wel goed oinder de knie heb, gaan de sweeps zelfs op langzaam niveau nog niet helemaal gladjes. De tijd tussen elke gesweepte snaar verschild namelijk nog weleens, waardoor het dus rommelig klinkt. Is dit een bekend probleem? En is het antwoord hierop gewoon meer oefenen, of moet ik nog op iets anders letten?

taylor
27 maart 2005, 12:29
hmm ja,sweeping is niet een techniek die je snel kunt leren duurt meestal wel 1 tijd voor dat je dat aardig kunt.

meer oefenen,andere oefeningen,wat ik altijd dee toen ik begon met sweeping is de majeur ladder vanaf de A snaar( in akkoorden) afsweepen(heen en terug) als je begrijpt wat ik bedoel.dit was puur een oefening niks muzikaals ofzo

zelf speel ik nu meer legato dan sweeping.

Jax
27 maart 2005, 13:31
meer oefenen,andere oefeningen,wat ik altijd dee toen ik begon met sweeping is de majeur ladder vanaf de A snaar( in akkoorden) afsweepen(heen en terug) als je begrijpt wat ik bedoel.dit was puur een oefening niks muzikaals ofzo

Dit is idd waar ik nu mee bezig ben