PDA

View Full Version : Mijn nieuwe speeltjes



Daniël_san
19 december 2004, 14:17
Hey mensjes,

Ik heb dus opname spullen gekocht, dit is het:

Een Behringer UB 1202

Een Rǿde NT3

Een Mic standaard en kabel.

Nu wil ik nog een goeie geluidskaart, en dan ben ik klaar met geld uitgeven. (aan dit soort dingen dan :wink:)

bert k
19 december 2004, 15:17
Hey! Mooi spul, daar kan je wat mee! Gauw een kaartje kopen.

Daniël_san
20 december 2004, 21:34
Ik moet nog wel sparen, maar ik wil deze kaart kopen:

http://www.feedback.nl/nieuw/productwin.php?producttype=afdeling&id=70

Die is toch wel goed he :lol: Dan ziet me pc er aan de binnenkant zo uit
Deze geluidskaart dus
(nog een geluidskaart, maar dan voor spelletjes andere muziek) Een Creative Soundblaster Audigy2 ZS Retail
Moederbord: MSI K8T VIA K8T800
Processor: AMD athlon 64 2600+
Geheugen: 1024 MB
Videokaart: Sapphire 9600 pro 128 MB
CD writer
DVD speler
120 gigabyte hard disk

bert k
20 december 2004, 21:43
Ja hoor, das mooi spul. En ook wel makkelijk met een break out box. Ik zou wel de uitvoering met SP/Dif nemen, je weet maar nooit wat voor digitale apparaten eraan moeten.

Die Soundblaster zou ik er gewoon uithalen, die ga je echt niet missen. Ik heb zelf een superkale Terratec pro kaart, maar ieder spelletje draait gewoon bij me.

Daniël_san
21 april 2005, 16:37
effe me'n topic opkrikken.......

Ik ga morgen naar ofiice center! Daar hebben ze die kaarten ook en zijn ze goedkoper :-D !!!!!!!

Ik heb al wat gerecord met me andere kaart, maar dat is het toch net niet...... :cry:

Lord Abortion
21 april 2005, 19:05
Hé, een Delta 66, zal ik wss ook kopen als ik weer wat geld heb. Wel een leuke set totnogtoe.

Daniël_san
21 april 2005, 21:52
ja, mijn set wordt binnenkort alweer uitgebrijd met een xtra schijf.......... Ik heb nu een paar plug-ins ''geregeld'', en die zjn toch wel groot hoor :razz:

Ik ga dus een 200Gb schijf erbij kopen, weet iemand een goeie? Ik dacht zelf aan een Diamond MAx 10..... kost 91 pleuro.....
Iemand anders een ander idee?

harrie-beton
22 april 2005, 09:27
Ziet er leuk uit.

Harde schijven is niet zo'n probleem. Een uur 4 sporen is 1 gig ongeveer.
Ik zou als ik jou was investeren in opslag media.

Ik heb zelf 8 sporen Terratec phase 88 en elke schijf kan vol, omdat ik nooit projecten weggooi brand ik de "wav" sporen op dvd. Kost niet zo veel en is erg handig. Ik kan 1 uur 8 sporen op 1 dvd kwijt.

harrie-beton
22 april 2005, 09:32
ohja, als je je geluidskaart voor "games" laat zitten in je pc heb je eigenlijk 2 extra sporen want je kunt hem tegelijk gebruiken met de rest.

In theorie dan. Bij mij werkt het maar ik heb iets ander moederbord.

Epic
22 april 2005, 15:32
ja, mijn set wordt binnenkort alweer uitgebrijd met een xtra schijf.......... Ik heb nu een paar plug-ins ''geregeld'', en die zjn toch wel groot hoor :razz:

Ik ga dus een 200Gb schijf erbij kopen, weet iemand een goeie? Ik dacht zelf aan een Diamond MAx 10..... kost 91 pleuro.....
Iemand anders een ander idee?

Denk ook eens aan een RAID opstelling, als je toch zo professioneel bezig bent. Als je bv 10 sporen audio tegelijk wil afspelen heb je toch een beetje snelle harde schijf nodig.

hoofd
22 april 2005, 17:04
Ik vind die Maxtor schijven teveel lawaai maken (de diamondmax 9 tenminste) en onbetrouwbaar...ik heb een Diamondmax 9 en ben nu al 2 keer al me zooi erop verloren door een hardwarecrash, maar wel telkens in de garantietijd en dus een nieuwe gehad. Als ik jou was ik zoeken naar een andere schijf, Western Digital of Seagate ofzo, geen Maxtor meer voor mij.

Ic3gl0vE
22 april 2005, 19:42
ohja, als je je geluidskaart voor "games" laat zitten in je pc heb je eigenlijk 2 extra sporen want je kunt hem tegelijk gebruiken met de rest.

In theorie dan. Bij mij werkt het maar ik heb iets ander moederbord.

Hoe dan? Ik heb een podXT en een Phase 22 en ik kan niet beide asio drivers tegelijk gebruiken in cubase..

Epic:

Raid heb je echt niet nodig als je 10 sporen tegelijk afspeelt, ook niet als je er veel effecten overheen zet. Een gewone 7200rpm schijf is echt wel genoeg.

Hoofd:

Western Digital bevalt mij ook beter dan de Diamondmax9. Ik heb zowel een WD als een Maxtor en de WD is een stuk stiller. Betrouwbaarheidsproblemen heb ik met allebei nog nooit gehad. Voordat ik die WD schijf kocht had ik altijd maxtor en heb nog nooit problemen gehad, ook niet met een schijf van >5 jaar oud.

harrie-beton
22 april 2005, 21:40
Hoe dan? Ik heb een podXT en een Phase 22 en ik kan niet beide asio drivers tegelijk gebruiken in cubase..

Mijn muziek pc een vrij goede pc met ASUS moederbord en ik draai tegelijk phase 88 en de soundblaster live + de pod xt.
Dat is 12 sporen tegelijk opnemen in Adobe Audion, gebruik geen cubase.


Geen probleem

Ic3gl0vE
22 april 2005, 21:45
Welke software gebruik je dan? Want in Cubase kan ik gewoon maar 1 asio driver tegelijk kiezen geloof ik. Dus òf Asio PHASE22 of AsioPodXT.

harrie-beton
22 april 2005, 21:59
met de pod xt heb je wel ASIO drivers en de phase 88 ook.

harrie-beton
22 april 2005, 22:00
adobe audition = cool edit pro 2 ++

Ic3gl0vE
22 april 2005, 22:31
met de pod xt heb je wel ASIO drivers en de phase 88 ook.

Ja dat weet ik, maar je kunt dus maar 1 asio driver kiezen in Cubase

Cooleditpro maakt geen gebruik van Asio toch? Want een soundblaster live heeft met de standaard drivers een normale latency in CEP en de soundblaster live heeft geen asio

harrie-beton
23 april 2005, 09:16
ik zou dan geen cubase kiezen als programma om muziek te maken.
De lol is juist om de pod direct op te nemen met andere sporen toch?


ik gebruik trouwens de pc als luxe multitrack recorder en dan heb ik aan adobe audition genoeg. (is nieuwe naam van cool edit pro). Ook gebruik ik geen drum computer of andere grappen. Als er een synth in moet dan speel ik die analoog in.

Daniël_san
26 april 2005, 22:05
Ziet er leuk uit.

Harde schijven is niet zo'n probleem. Een uur 4 sporen is 1 gig ongeveer.
Ik zou als ik jou was investeren in opslag media.

Ik heb zelf 8 sporen Terratec phase 88 en elke schijf kan vol, omdat ik nooit projecten weggooi brand ik de "wav" sporen op dvd. Kost niet zo veel en is erg handig. Ik kan 1 uur 8 sporen op 1 dvd kwijt.

Volgens mij bedoel je dit: Je kan beter een MIDI interface kopen met nog wat andere spullen. Heb ik gelijk of niet? Kan je het ander uitleggen in wat meer ''leek'' taal voor iemand van 14? :wink:

Daniël_san
26 april 2005, 22:07
ja, mijn set wordt binnenkort alweer uitgebrijd met een xtra schijf.......... Ik heb nu een paar plug-ins ''geregeld'', en die zjn toch wel groot hoor :razz:

Ik ga dus een 200Gb schijf erbij kopen, weet iemand een goeie? Ik dacht zelf aan een Diamond MAx 10..... kost 91 pleuro.....
Iemand anders een ander idee?

Denk ook eens aan een RAID opstelling, als je toch zo professioneel bezig bent. Als je bv 10 sporen audio tegelijk wil afspelen heb je toch een beetje snelle harde schijf nodig.

RAID?? Je bedoeld die harddisks van 10000rpm? Die zijn wel klien. 73 Gb ofzo.....

bert k
26 april 2005, 22:14
Nee. dat is met twee disken tegelijk, die als 1 disk gezien wordt. Je hebt dan dubbele snelheid.

Daniël_san
26 april 2005, 22:16
ow bedoel je dat zo!!!!! :-D :???: :razz: Tja.... Ik zal het eens gaan vragen aan de computernerd van me familie.

Ic3gl0vE
26 april 2005, 22:40
...en als dan 1 schijf crashed ben je alles kwijt...

Iets waar je wel even aan moet denken als je een raid neemt

bert k
26 april 2005, 23:17
Dat is zeker waar. En zoals gezegd is een enkele harddisk snel zat. Als die crashed ben je trouwens ook alles kwijt...

harrie-beton
26 april 2005, 23:37
JONGENS ik moet even ingrijpen

Een CD kwaliteit opname per spoor is 43 kilobytes per seconde 44100 bytes per seconde, 16 bits = 86 kb per seconde per spoor.
Ik heb mijn schijven net even getest in schrijf snelheid:
een gewone maxtor schijf (van 70 euro) doet 26 mb per seconde. Dat is genoeg voor
26000 kb / 86 = 302 sporen maximaal. Uw pc is altijd snel genoeg dus.

Wat is RAID? Wordt meestal in bedrijven gedaan, het is een systeem met 2 maar meestal 3 schijven die even groot zijn en precies samenwerken. Dit levert geen snelheidswinst op maar betrouwbaarheid. De informatie van het bedrijf wordt gekopieerd (striped) precies over meerdere schijven en de kans op verlies van data is dan heel klein. RAID kan alleen in duurdere moederborden of SCSI schijven.


Tot slot, jongen van 14. Een gitarist en MIDI.... ik werk nooit met MIDI.
Ik heb het over geluidsopname op een computer. De geluidskaart zet het analoge signaal om naar digitaal maar niet naar midi..

Ic3gl0vE
27 april 2005, 21:18
Dat is zeker waar. En zoals gezegd is een enkele harddisk snel zat. Als die crashed ben je trouwens ook alles kwijt...

Uiteraard ben je ook alles kwijt als alles op 1 schijf staat en die crashed. Met twee schijven heb je echter wel een dubbele kans op een crash en dat vind ik niet zo prettig.

Ik heb trouwens 2 schijven in m'n computer en m'n belangrijke data heb ik gewoon dubbel. Erg fijn dat gigabytes zo goedkoop zijn tegenwoordig.

harrie-beton
27 april 2005, 21:52
als je RAID draait heb je de data automatisch verdeeld over 2 schijven. Als de ene schijf stuk gaat dan staat op de andere nog alles.
De kans dat ze beide tegelijk stuk gaan is heel klein.

Trouwens, verlies van data is bijna altijd menselijk falen.........

Ic3gl0vE
27 april 2005, 22:25
Bij een raid configuratie wordt alles over twee schijven verdeeld toch.. de helft van je bestand staat op een schijf en de andere helft op de andere schijf. zo haal je dubbele snelheid...

harrie-beton
27 april 2005, 23:30
dat is zo met RAID type 0.
Echter, geluidsbestanden zijn zo weinig qua data dat het niet nodig is.

Zoals ik zei, een normale schijf kan 300 sporen wel wegschrijven.



wat is RAID precies
http://www.webopedia.com/TERM/R/RAID.html

Daniël_san
28 april 2005, 21:31
Ik ga dus geen RAID gebruiken... Ik snap der geen fl*kker van..... En de handigheid is dan ook dat ik de schijf zelf kan aansluiten en niet nog extra dingen er nog bij moet gaan zitten doen. :wink:

Azrael
28 april 2005, 23:10
dat is zo met RAID type 0.
Echter, geluidsbestanden zijn zo weinig qua data dat het niet nodig is.

Zoals ik zei, een normale schijf kan 300 sporen wel wegschrijven.



wat is RAID precies
http://www.webopedia.com/TERM/R/RAID.html

Zo werkt dat niet. Je hebt te maken met zoektijden. Het is niet zoals het kopieren van een groot bestand. Een normale schrijf kan qua data-troughput wel een hoop sporen weg schrijven maar in de praktijk werkt dit niet omdat onder andere de zoektijd te lang is.