PDA

View Full Version : Actie en neck



geenidee
10 juni 2002, 22:21
Beste allemaal,

Sinds geruime tijd bezit ik een goedkope strat kloon. (na 2 jaar acoustisch ging ik electrisch eens proberen). Op zich fijne gitaar, alleen zou het mooi zijn als die actie een stukje naar beneden kon. (in vergelijking met anderen heeft ie een iets hoge actie). Ik onder andere hier dus lezen doe dat moest. Dus grijp ik een 1,5mm inbussleuteltje en omlaag met die zadels. Zodra ik echter die zadels ook maar een klein beetje omlaag draai dan rammelen de snaren verschrikkelijk tegen de frets.

Nou vraag ik mij af of het kan helpen door de hals op de een of andere manier af te stellen. Op zich ziet deze er echter goed uit... Nu wil ik niet zomaar zonder dat het effect zou hebben aan mijn halspen gaan zitten draaien (bij mijn acoustisch beest heb ik dat overigens wel al gedaan en zelfs met goed resultaat). Hoe denken jullie hier dus over??

BVD

pimmetje
11 juni 2002, 11:13
Als je 't met beleid doet, dan kan je de hals van die strat ook prima stellen. Het is al vaker besproken hier op 't forum. Toen zijn er ook links gegeven naar sites waarop dit allemaal in detail wordt uitgelegd. Probeer de zoekfunctie 'ns op "hals afstellen" of zo.

geenidee
11 juni 2002, 11:32
Maar mijn vraag was dus of ik hiermee mijn probleem kan oplossen. Dus kan ik door het goed afstellen van mijn hals de actie verder omlaag zetten zonder dat de snaren gaan rammelen? Ik ga dit niet doen als het toch geen zin heeft.

moretel
11 juni 2002, 12:18
Eerst moet je naar de curve in de hals kijken.
Druk de hoge e in achter de laatste fret (20 of 21) Kijk dan naar de ruimte tussen de snaar en de fret op de zevende fret. De ruimte tussen de fret en de snaar moet zo'n 0,5 tot 0,8 mm bedragen.(gebruik hiervoor van die voelermaatjes) Mag iets minder maar niet meer. Als het meer dan 0,8 mm is dan staat de hals te hol en moet je de stelpen iets losser draaien.Als die curve goed is dan kun je de zadeltjes naar beneden draaien.
Gemiddelde snaarafstanden ter plaatse van de twaalfde fret :
hoge e : 1,5 mm
lage e : 2 mm.
loopt de boel dan nog aan dan is er (als de topkam verder goed is wat meer aan de hand met de constructie.