PDA

View Full Version : MERRY CHRISTMAS! (VIDEO)



Picker
18 december 2004, 23:57
Fijne Feestdagen allemaal, en maak er wat moois van!

http://www.eltjohaselhoff.com/HTMLobj-1190/God_Rest_Ye_Merry__Gentlemen.wmv

Jax
19 december 2004, 08:19
Prettige feestdagen, en wat een mooi staaltje gitaarspel!

Ron4ld
19 december 2004, 21:27
hey ook een fijne kerst en een gezond 2005 !

Groetjes,

Ronald.

Harald
19 december 2004, 21:43
Picker, prima arrangement en erg goed gespeeld!

Happy Xmas en beste wensen voor 2005!
Uiteraard ook voor de andere gitaarnetters,
en met eigen kerstmuziekje:

http://home.tiscali.nl/haraldkoll/SilentNight.mp3

Picker
19 december 2004, 22:02
Harald,

Klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap!
(Fwiieeieeeieeeett!!)

:-)

Eltjo.

Harald
19 december 2004, 23:54
Harald,

Klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap!
(Fwiieeieeeieeeett!!)

:-)

Eltjo. :???:

iam
20 december 2004, 00:06
Harald,

Klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap-klap!
(Fwiieeieeeieeeett!!)

:-)

Eltjo. :???:

hij geeft je een applaus :roll:

Buzz
20 december 2004, 12:24
Impressive, Picker!!!

En ook voor jou al het goede voor 2005!
Ik hoop je hier nog vaak tegen te komen.

guit@rpl@yer
20 december 2004, 14:57
:o Pfff jij kunt er wat van zeg. Het niveau is out of my reach....

Fijne feestdagen toegewenst :razz:

Picker
20 december 2004, 15:01
:o Pfff jij kunt er wat van zeg. Het niveau is out of my reach....

Guit@rpl@yer, voor jou herhaal ik even een post van verleden week:

Toen ik net veertien was, leerde ik veel fingerstyle gitaar van LPs van Simon & Garfunkel. Ik had ook al lange tijd de LP Sounds of Silence en het laatste nummer op kant 2 was Anji van Davey Graham, gespeeld door Paul Simon. Ik speelde bijna alle liedjes van die LP wel, maar Anji niet. "Dat hoef ik niet eens te proberen," dacht ik altijd bij mezelf, "zoals Paul Simon speelt, dat doe ik hem toch nooit na".

Op een dag kreeg ik echter een *Levensles* waar ik tot op de dag van vandaag plezier van heb. Ik herinner me het als de dag van gisteren dat ik plots bij mezelf dacht: "Hoezo, dat hoef ik niet eens te proberen? Het zal me een worst wezen hoe moeilijk het is, ik begin er gewoon mee."

En guess what? Twee weken later speelde ik Anji bijna foutloos!

Sinds die dag heb ik nooit meer gedacht: "dat kan ik toch nooit." Als je voor jezelf namelijk die psychologische barrière bij voorbaat al neerzet, creëer je een self-fulfilling prophecy: dan zal het je inderdaad ook nooit lukken. Je mikt dan altijd op een punt onder de lat, dus kom je nooit over de lat heen.

Doe dat dus nooit! Leg je zelf nooit vooraf een limiet op als je vooruit wilt komen. Als jij 44 bent, denk dan dus niet dat je nooit zo kunt leren spelen als Tommy Emmanuel, om maar iemand te noemen. Kijk niet altijd naar hoe ver de horizon nog verwijderd is en vergelijk jezelf niet voortdurend met anderen - trap gewoon vol op het gaspedaal en ga er voor. Zonder vooraf opgelegde limiet, want dat remt je alleen maar af.

Ik kreeg afgelopen zomer overigens weer een vervolg op mijn levensles, toen ik drie dagen tegenover een spelende Tommy heb gezeten. (Ik kon daarna overigens drie dagen niet meer praten - begreep toen ook waar de term 'sprakeloos' vandaan komt).

Ik was dus al zo ver dat ik nooit dacht: "Dat lukt me nooit". Zelfs niet toen ik Tommy zag. (Let op - ik zeg dus niet: dat lukt mij op een dag ook wel, maar ik weiger te denken "dat lukt mij nooit". Subtiel verschil!)

Maar ik realiseerde me toen ineens dat ik me - onbewust - nog wel degelijk limieten oplegde als ik zelf dingen uitprobeerde op gitaar. "Dat kan niet op die manier", dacht ik dan, of "dat nummer is gewoon niet geschikt voor gitaar". Maar toen ik zag wat Tommy allemaal uitvrat op zijn gitaar, begreep ik dat ook die mentaliteit van mij nog steeds fout was.

Wat deed ik dus? Toen ik thuis kwam, zei ik tegen mezelf: "Het eerste lied wat ik hoor ga ik arrangeren voor gitaar, in boom-chick stijl". Een half uurtje later klonk er een ringtone uit een mobieltje: het 11e pianoconcert van Mozart (K331). :-?

Dus ik pakte mijn gitaar en ging aan het werk. Volstrekt onmogelijk! Totaal ongeschikt! Ik hoorde het mezelf bijna weer denken. Kein keloel, spelen dus, en guess what (nog een keer): een dag later had ik een prachtarrangement! Ik speel het vandaag nog steeds niet vlekkeloos (het is gewoon go*&#^! moeilijk en ik heb de laatste tijd ook veel andere nummers moeten leren) maar ik weet zeker dat het lukken gaat . En het swingt als een tiet, enorm jazzy, beetje Jango-achtig, maar toch alle harmonieën van Mozart erin gehouden. Ooit gedacht dat Mozart gipsy muziek componeerde?

Inmiddels heb ik geen horizon meer en geen limieten als ik gitaar speel. Ik ben waar ik ben, en als ik denk aan mijn toekomstige composities en toekomstige muziek, zie ik zoiets als het heelal voor me - een ruimte zonder grenzen en zonder einde.

Voelt lekker hoor! :-)

guit@rpl@yer
20 december 2004, 15:15
:oops: Je hebt gelijk, Picker. Ik ben pas sinds twee maanden weer bezig met mijn oude hobby: lekker genieten van het gitaarspelen. En wat doe ik? Ik ga mijzelf direct blokkeren. Het belangrijkste is dat ik probeer elke dag een uurtje vrij te houden.
Ik speel (nog) niet met tablatuur, maar met akkoorden. Welke akkoorden heb je gebruikt voor dit stuk?
Wellicht spreken we elkaar nog op 16 januari in A'doorn.

greetz,

Picker
20 december 2004, 21:41
HA! Accoorden? Jongen, dan ben je al halverwege met fingerstyle, want dat is heel sterk op accoorden gebaseerd. Om die reden heb ik in mijn tablatuur hier:

http://www.eltjohaselhoff.com/god_rest_ye_merry__gentlemen.htm

...de accoorden erbij getekend. Het grappige van fingerstyle is namelijk dat je vaak snaren moet indrukken die je helemaal niet met je rechterhand bespeelt. Je speelt dan bijvoorbeeld links een volledige A mineur, terwijl je maar drie snaren bespeelt. Doe je dat niet zo, dan gaan de snaren die je niet speelt toch iets meeresoneren en dat geeft dan een wat fletse klank aan het geheel.

Mijn versie van God Rest Ye... is om Am gebouwd. Andere accoorden die je van pas zullen komen: F maj 7, G (met de B snaar erbij), en nog wat waar ik de naam niet van ken maar die staan allemaal op de tablatuur. Begin er maar eens aan, gewoon heel langzaam, noot voor noot. Drie jaar volhouden en dan kun je het. Of anders vijf jaar, wat maakt het uit. ;-)

Aat
20 december 2004, 23:05
Eltjo en Harald, weer bedankt voor een prachtig staal(tje)snarig muzikaal juweeltje. Natuurlijk wens ik ook iedereen op het net alles goeds voor 2005, blijg vooral gitaar spelen en maak er wat moois van
P.S. Eltjo je hebt gelijk, geen limiet opleggen maar er voor gaan.

Desperado
21 december 2004, 01:04
Mooi hoor Picker!

Leuke post ook,je hebt gelijk... "Op een dag doe ik je na,nee.. op een dag doe ik het beter!".Elke ander manier van denken is fout en remt je ontwikkeling alleen maar af.
Leuke site ook leuk geschreven en erg duidelijk met al die film en muziek stukjes,was blij dat ik alle lessen binnen een uur door kon nemen en zie vol verwachting uit naar het vervolg.

(Nee geen kerstgroeten gedoe,dat laat ik over aan mijn vrouw :razz: )