PDA

View Full Version : baritone gitaren?



sir_oinksalot
18 december 2004, 19:15
dit mag misschien een domme vraag zijn maar wat in godsnaam zijn baritone gitaren nu eigenlijk?
ik dacht altijd dat dat gitaren waren om laag te stemmen, maar nu zie ik dat fender van hun jaguar ook een baritone versie gemaakt heeft, en een jaguar lijkt me nu toch niet direct een gitaar om te downtunen, kan iemand me hier misschien wat meer uitleg over geven?

andoni
18 december 2004, 19:24
baritones zijn gitaren die al vanzelf lager gestemd zijn door een langere hals en dikkere snaren, maar vraag me niet naar de exacte details :)

Kevin-D
18 december 2004, 19:32
Baritone gitaren zijn gitaren met een langere mensuur (langere afstand tussen waar de snaren in de brug zitten en aan de tuners, oftewel meestal een langere hals). Ze staan standaard in B gestemd ipv E, oftewel ze staan standaard al lager dan Korn en Slipknot gestemd... *HOW LOW CAN U GO???* :razz:

JvD.
18 december 2004, 19:44
stel je stemt um EADGBE, is dan je lageE lager van toon dan op niet baritone? dat zou mooi zijn.

Soulflyhigh
18 december 2004, 19:49
@Kevin-D
Korn staat in Dropped A nog ff een stapje lager dus.

@JvD
Als je een bariton gitaar in standaard stemming probeert te stemmen dan zal de hals krom trekken je of je snaren knappen. Op bariton gitaren zitten meestal ook hele dikke snaren (0.13's) Misschien dat je met een setje 0.9's en wat nek aanpassingen je wel naar standaard E kan stemmen maar of ie dan lager klinkt ik denk het niet.

Blijepanda
18 december 2004, 21:56
Tsja, je zou het eigenlijk een beetje kunnen zien als een kruising tussen een bas en een gitaar :)

wietse
18 december 2004, 23:54
juist het is de missing link tussen bas en gitaar , ik heb er één en nog nooit ddor mij gebruikt omdat er nog steeds normale snaren op zitten , en de lokale gitaarboeren vreemd beginnen te kijken als je om snaren voor een bariton vraagt , die ze dus niet hebben.
nou is die van mij wel erg mooi vind ik, (en erg zeldzaam)dus hij blijft zowiezo ,al kan ik er niks mee.
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/my%20guitars/ekolong2.jpg

Negative K3 fan
19 december 2004, 00:41
sweet! op intermet kun je trouwens alles wat betreft snarenbestellen, bariton zelfs van verschillende merken! http://www.juststrings.com

Davidian
19 december 2004, 11:24
baritone snaren zijn toch gewoon 013's?

wietse
19 december 2004, 16:21
nee helaas niet , zijn iets dikker.

BartL
19 december 2004, 16:37
Zou je geen .015 erop kunnen knallen en hem gewoon in EADGBe stemmen (maar dan 1 octaaf lager?) :wink: Misschien geen bassist meer nodig :-D

Swan
19 december 2004, 16:44
stel je stemt um EADGBE, is dan je lageE lager van toon dan op niet baritone? dat zou mooi zijn.




ehhhh.....n E is n E omdat dat n bepaalde toonhoogte is... :???:
nominatie voor domste vraag 2004?

Bobbel
19 december 2004, 17:38
stel je stemt um EADGBE, is dan je lageE lager van toon dan op niet baritone? dat zou mooi zijn.




ehhhh.....n E is n E omdat dat n bepaalde toonhoogte is... :???:
nominatie voor domste vraag 2004?

Ja klopt... ik zat er ook al raar naar te kijken...

Punkrockerke
19 december 2004, 18:23
stel je stemt um EADGBE, is dan je lageE lager van toon dan op niet baritone? dat zou mooi zijn.

ehhhh.....n E is n E omdat dat n bepaalde toonhoogte is... :???:
nominatie voor domste vraag 2004?

Of nominatie voor domste antwoord...
Als je een beetje logisch nadenkt heb je wel door dat hij een octaaf lager bedoelt, tis alleen niet zo goed verwoord.

BlackSun
19 december 2004, 19:04
alsie een octaaf alger bedoelt is het toch logisch dat die E dan lager is :???: DUH!

jij geeft ook niet al te slimme antwoorden :razz:

Squier4ever
19 december 2004, 19:25
nominatie voor domste vraag 2004?

hebben jullie niet toevallig ooit geleerd dat er geen domme vragen bestaan?
zo nee, dan ben je pas dom :-D

Kevin-D
19 december 2004, 20:05
Soulflyhigh Geplaatst: Za Dec 18, 2004 19:49 Onderwerp:

@Kevin-D
Korn staat in Dropped A nog ff een stapje lager dus.

@Soulflyhigh: Ja, maar Korn speelt op 7 snarige gitaren, dus haal je de laagste snaar weg, dan is de baritone weer een tikkie lager :razz:

icarus168
20 december 2004, 16:25
nominatie voor domste vraag 2004?

hebben jullie niet toevallig ooit geleerd dat er geen domme vragen bestaan?
zo nee, dan ben je pas dom :-D

er bestaan weldegelijk domme vragen

Wormaap
20 december 2004, 17:04
nominatie voor domste vraag 2004?

hebben jullie niet toevallig ooit geleerd dat er geen domme vragen bestaan?
zo nee, dan ben je pas dom :-D

er bestaan weldegelijk domme vragen
Nee, alleen domme antwoorden :cool:

Swan
20 december 2004, 17:30
rij ik in een mercedes harder als ik 100km/uur rij dan als ik in een mini 100 km/uur rij ?

bert k
20 december 2004, 17:51
Hihi, wel duurder... :-D

up-guitarman
20 december 2004, 18:03
Ben niet zo voor van die barry-toon dingen, veel te diep, geen mooie sprankelende klankjes meer :cry:

vester86
20 december 2004, 18:07
wil iemand die zo laag wil dan OOK hoog??

Wormaap
20 december 2004, 18:17
rij ik in een mercedes harder als ik 100km/uur rij dan als ik in een mini 100 km/uur rij ?
Geen domme vraag, want in de Mercedes zul je de 100km/h opvatten als minder hard dan in de mini, omdat die meer mee gaat rammelen e.d.
Zo zie je maar weer: Geen stomme vragen mogelijk :cool:

lennartengel
20 december 2004, 20:05
Ben niet zo voor van die barry-toon dingen, veel te diep, geen mooie sprankelende klankjes meer :cry:

Het idee van de langere mensuur is juist dat door de extra spanning de laag gestemde snaren toch nog helder klinken is 't niet? Althans, dat dacht ik altijd.... Ik vind zelf een bariton voor downtunen niet zo nodig. heb onlangs een 25 1/2 inch in c gestemd met een setje 12-56. Dat werkt prima!

Swan
20 december 2004, 20:07
ach k heb mn normale scale gitaar ook in B staan...gaat primabella

Ritch
20 december 2004, 20:39
volgens mij moet je ook baritonsnaren op gooien omdat de hals van een bariton langer is en dus "gewone" snaren het niet halen tot de stemmechanieken..

wietse
20 december 2004, 22:30
volgens mij moet je ook baritonsnaren op gooien omdat de hals van een bariton langer is en dus "gewone" snaren het niet halen tot de stemmechanieken..
dat is het niet , op die van mij zit nu gewoon een setje 0.10 die zijn dus lang genoeg.
want die zijn op een gewone gitaar meestal al veel te lang (d'addario xl)