PDA

View Full Version : buizeningang Hartke 3500



John P
18 december 2004, 13:39
Mijn buizeningang van m'n Hartke geeft beduidend minder output dan de transistoringang. Is dit normaal (volgens mij nl. niet)? Wie heeft ook zo'n ding en wat is jullie ervaring?

Chris Wolstenholme
18 december 2004, 15:04
ik heb hem niet maar volgens mij klinkt buizen buizen altijd wat dikker en lager en de transistor wat veller, misschien ervaar je dat als harder


maar

wat ik me dan zelf ook afvraag, hoort dat? want volgens mij hebben buizenamps de neiging om veel harder te klinken juist weer ( dus beetje in dubio )

John P
18 december 2004, 16:15
Nee, dat weet ik wel; maar ik moet de buizeningang een behoorlijk stuk verder opendraaien dan de transistoringang om hetzelfde volume te krijgen. Buizenversterkers klinken veel harder dan transistorversterkers, dus, dat verwacht ik bij een buizenvoorversterking ook.

Equalizer
18 december 2004, 16:21
Bij mijn HA3500 is dat ook zo. Ik heb meestal de buizen op 6 en de transistor op 4.

konijntjeluuk
19 december 2004, 17:08
het zou kunnen liggen aan de buis die je erin hebt zitten. misschien moet je die vervangen. Bij die van mij deed de buis die erinzat toen ik hem 2ehands kocht niet veel meer, weinig geluids verandering, terwijl de buis het wel deed. nieuw buisje en toen werkte ie helemaal goed!

John P
19 december 2004, 18:48
Heb je zelf de buis vervangen, of is het een klus voor de electronicus? Welke buis heb je erin gestopt en waar gekocht?

Goose
19 december 2004, 21:58
Hoi,

Je kan de buis zelf vervangen, heb ik ook gedaan. Alleen eindbuizen moeten afgeregelt worden (heb ik gehoord). Je moet alleen wel op een aantal dingen letten:
- raak de buis zo min mogelijk met je vingers aan, het vet van je handen blijf dan achter op de buis en kan dan inbranden (dus pak hem vast met een doekje ofzo)
- let erop hoe de oude buis erin zat, qua polen/pootjes want hij past er eigenlijk maar op 1 manier in.
- Zorg ervoor dat de pooltjes niet geforceerd worden met het erin plaatsen en zorg ervoor dat wanneer je de oude buis eruit haald dat je de printplaat tegen houdt zodat er niet te veel aan getrokken wordt.

Je moet een 12ax7 buis hebben, die kosten zo'n €12. Er zijn wel verschillende soorten daarin. Je kan ze gewoon bij je gitaarzaak halen als het goed is, en je kan je daar ook laten voorlichten welke soort 12ax7 je moet hebben (ze passen allemaal maar zijn qua klank wat verschillend).

Greets Goose.

John P
19 december 2004, 22:23
Hartstikke bedankt voor de info! We gaan het proberen.

Chris Wolstenholme
20 december 2004, 10:49
daar is als je ff search doet een topic met beeld bij van bassopotmus, die vervangt buisje bij zijn Hartke 3500 ( btw waar hangt die MOD uit?? :???: )

Phyrexian
20 december 2004, 10:53
( btw waar hangt die MOD uit?? :???: )

+10000000
Waar zit hij. Ik weet dat hij z'n kamer heeft heringericht, maar daarbuiten???