PDA

View Full Version : beetje extra hulp bij het intoneren :-p



bollegijs
18 december 2004, 13:00
Hey, ik ben nieuw hier en ik had graag wat hulp gehad bij het intoneren...

kheb 9maand geleden mijn eerste gitaar gekocht voor 30€, deze valt op de moment bijna letterlijk uiteen, kappen in mijne lak, kheb mijn elementen al moeten hernieuw der op zetten, scheuren in de fretdraat, die ik eruit geschuurd heb....Na het lezen van jullie FAQ ben ik dus een grooooot stuk wijzer geworden en ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn gitaar geïntoneerd moet worde :razz:

Maar ik snap de uitleg niet goed...als je gitaar gestemd staat, en je kijkt dan een octaaf hoger en ze staat te hoog gestemd en je zet ze terug in tune met het zadeltje, als je de snaar dan los aanslaat staat ze toch terug verkeerd?, bij mij toch :razz:

wietse
18 december 2004, 13:09
dan weer open stemmen , intonatie checken en bijstellen etc ,etc , herhalen tot het goed is.
is een tijdrovend werkje.

GuitarMaster
18 december 2004, 13:14
Je moet niet luisteren naar de snaren los en een octaaf hoger als je gaat intoneren. Eerst sla je de noot aan op de 12e fret, en daarna speel je een harmonic op de 12e fret. De frequentie van die 2 noten moet gelijk zijn, anders moet je aan je zadeltjes gaan draaien. Dit moet je ook nog herhalen op de 19e fret.

Hier staat nog wat extra info: http://www.westerhaven.nl/afstel/onderdelen/brug.htm

wietse
18 december 2004, 13:34
Je moet niet luisteren naar de snaren los en een octaaf hoger als je gaat intoneren.

waarom niet?
zou ik het dus altijd verkeerd doen , terwijl ik op die manier vele gitaren geintoneerd heb sommigen zelfs exact en niet bij benadering zoals gewoon is.
deze manier werkt dus perfect , heb je alleen een stemapparaatje nodig op het gehoor intoneren dan moet je toch al aardig gevorderd zijn om dit te horen.

GuitarMaster
18 december 2004, 14:15
Je moet niet luisteren naar de snaren los en een octaaf hoger als je gaat intoneren.

waarom niet?
zou ik het dus altijd verkeerd doen , terwijl ik op die manier vele gitaren geintoneerd heb sommigen zelfs exact en niet bij benadering zoals gewoon is.
deze manier werkt dus perfect , heb je alleen een stemapparaatje nodig op het gehoor intoneren dan moet je toch al aardig gevorderd zijn om dit te horen.

Het is misschien niet fout, maar volgens mij is het veel sneller m.b.v. harmonics.

Ome Henk
18 december 2004, 15:08
Uhhh "de flageolet"

De wat :o

GuitarMaster
18 december 2004, 15:12
flageolet, harmonic... all the same...

Ome Henk
18 december 2004, 15:51
Intoneren ofwel octaafzuiver maken.

Sluit je gitaar aan op een stem-apparaat. Stem de gitaar goed zuiver.
Speel een flageolet op de 12e positie (vinger op de snaar leggen precies boven de 12e fret, niet indrukken en aanslaan met rechts) Vergelijk deze toonhoogte met die van de toon die je gewoon speelt op de 12e fret (wel ingedrukt)
Belangrijk die dit ook op de 19e fret !
Is de gefrette noot lager dan de flageolet maak de snaarlengte dan korter. Het zadel moet in de richting van de kop geschroeft worden. Check weer zoals hierboven beschreven de 12e en de 17e fret.
Is de gefrette noot hoger dan de flageolet maak de snaarlengte dan langer. Het zadel moet in de richting van de onderkant van de body geschroefd worden.
Perfect wordt het nooit. Je zult op een gemiddelde uitkomen tussen de twee posities. De 12e fret zal iets hoger zijn dan de flageolet en de 19e fret iets lager.

Tip: Intoneer de G-snaar iets lager en de D-snaar iets hoger. Een fractie weliswaar....

Doe dit bij alle snaren en klaar alweer !


Moet die 17e niet de 19e zijn :???:

bollegijs
18 december 2004, 16:51
super bedankt :razz: kgat direct eens proberen, kheb toch geen zin meer in leren :razz:

woutB
21 december 2004, 15:12
Als je een snaar korter moet maken en het zadeltje zit al helemaal aan pick-up kant, wat dan?

wietse
21 december 2004, 17:05
Als je een snaar korter moet maken en het zadeltje zit al helemaal aan pick-up kant, wat dan?
andere snaren ,dit komt eigenlijk alleen maar voor bij gitaren met een tuneomatic brug die verstelmogelijkheid is eigenlijk te klein.
heb je het bij een strat achtige dan kan je beter helemaal opnieuw beginnen , zadeltjes allemaal in de middenstand en dan stemmen en vandaar uit intoneren , heb het wel meegemaakt dat die zadeltjes zover verdraaid waren dat dit nodig was.

woutB
21 december 2004, 23:17
Hoe bedoel je, andere snaren?

Ik heb een Epi les paul

wietse
22 december 2004, 06:28
wil nog wel eens gebeuren dat als je er dikkere of dunnere snaren op legt dan fabrieks af je de intonatie nooit weer echt goed krijgt.
nu zijn de meeste gitaren ook bij benadering geintoneerd dus nooit helemaal exact ,wat bij een lp , dus met tuneomatic brug praktisch onmogelijk is om het spot on te krijgen.

woutB
24 december 2004, 01:30
Aha, maar hoe moet ik het nu dan aanpakken? Ik wil 'm natuurlijk zo goed mogelijk krijgen.