PDA

View Full Version : van oude versterker gitaarversterker maken?



hikerke
10 juni 2002, 17:08
dus gaat dat van eenb oude (audio) versterker een versterker maken
ale ja die bass doet der nie zoveel toe zeker ('k zijn gewoon van plan 2X12" deraan te hangen ofzo)

volgens mijn vriend gaat dat want die kent iemand en die heeft een oude versterker laten "ombouwen"
'k heb eens geleze dat audioversterker gemaakt is voor frequenties van 20Hz tot 20KHz (dacht ik)
en gitaar is ongeveer 20Hz tot 200Hz (over de getallekes ben ik niet zeker)

maar hoe doe je dan dat?
heeft er iemand een planneke van, of iemand die weet hoe je dat moet doen?

lars
10 juni 2002, 17:25
gheh niet eens aan beginnen zeker als je nietprecies weet hoe het moet. zal geld kosten en ontzettend kut klinken.

Robbert
10 juni 2002, 18:13
De eerste "gitaar" versterkers, uiteraard met buizen, waren normale radioversterkers.

Effe de link zoeken.. 1, 2, 3 hopla: http://www.wirehub.nl/~cnoor/Apparatuur/Apparatuur.html

Zeker wel interessant om door te lezen.

Ik kan je niet vertellen hoe het moet, maar succes, en laat horen hoe het project eventueel verloopt.

jpb
10 juni 2002, 20:31
Het signaal uit je pickups heeft v.n.l. mid. Een gitaarversterker compenseert dat door hoog en laag veel meer te versterken (heeft een mid-dip). Bij audio versterkers worden alle frequenties even sterk weergegeven. Wanneer je je gitaar inplugt op een audio-versterker hoor je vnl vervorming door de overmaat aan mid.
Theoretisch is het denk ik wel mogelijk wat je wilt, maar je zult de toonregeling zelf moeten aanpassen. Lijkt me nogal een gedoe. Met dezelfde moeite kun je beter zelf een goede gitaarversterker bouwen.
Hans

hikerke
10 juni 2002, 21:17
ok het gaat dus precies niet :'(

weet er soms iemand goede site's voor zelf een bass versterker te maken?
of voor zelf de cabinets te maken?