PDA

View Full Version : hoe notatie te lezen



Ron4ld
17 december 2004, 21:38
hey mensen,

zouden jullie me mischien kunnen vertellen hoe ik de volgende notatie zou moeten lezen:

http://members.home.nl/ronaldwillems/help.GIF

Alvast bedankt

Groetjes,

Ronald

Soul Grinder
17 december 2004, 21:59
Zoals ik dat lees is het een hammer-on naar de bovenste noot toe...
Die eerste noot wordt heeeeel kort gespeeld, en wordt dan 'gehamerd' naar de bovenste noot van dat tweede groepje noten. Die andere noten worden tegelijkertijd aangeslagen met de hammer-on.
Bij je tweede cirkeltje van hetzelfde laken een pak.

Ik kan prima noten lezen en zo, maar oh, ik ben zo slecht in uitleggen... :razz:

Ron4ld
17 december 2004, 22:05
ik snap het :-D of ik ben zo slim of je hebt het goed uitgelegd...ik ga voor het laatste :razz:

harstikke bedankt!

Groetjes,

Ronald

Daevren
18 december 2004, 02:12
Dat teken betekend een 'voorslag' of 'grace note'.

Een voorslagnoot speel je heel kort, je zou het kunnen spelen als een 16de, 32ste of 64ste noot. Interpretatie hier is natuurlijk redelijk open.

Je hebt twee soorten, die met slash en die zonder. Bij die met slash hoor je de voorslagnoot voor de noten waar hij voor staat spelen. Dus de noot die er na komt komt gewoon precies waar hij normaal komt, precies op die beat dus. De voorslagsnoot zit dus in de tijd die er voor komt. Je mag geen tijd van de noot erna afsnoepen, wel die van ervoor.

Zonder slash zit het anders om. Eigenlijk heet het dan een 'appoggiatura'. Soms zijn het zelfs meerdere noten of zijn de noten duidelijk genoteerd met tijdswaarde, bijvoorbeeld 16de noten. In dat geval ligt de beat op de eerste kleine noot. De noot die versiert wordt valt dan iets later. In het algemeen wil je dit soort noten langer laten klinken dan voorslagnoten.

Er zit dus een fundamenteel verschil tussen tab notatie en muzieknotatie. Muzieknotatie noteert hoe het klinkt. Tab hoe je het speelt.

Je kunt dit net zo goed zonder hammer on spelen. Gewoon heel even de open B snaar aanslaan en dan heel snel dat akkoord pakken en alle snaren aan slaan. Of je doet precies hetzelfde maar doet een hammer on op de B snaar en slaat de rest van de noten wel aan. Ik zie het voordeel van de laatste methode niet. Je hebt een timingprobleem, en je noot op de B snaar( een C) gaat zachter klinken dan de andere noten in het akkoord, mits je het akkoord heel zacht speelt.

Even samenvatten, die kleine nootjes zijn dus gewoon versieringen van de noot ervoor. Je moet ze heel kort spelen, ze veranderen of lopen vanzelf over in de noot waar hij voorgebonden zit.

Ron4ld
18 december 2004, 20:13
hey daevren

Bedankt voor je uitgebreide uitleg ! altijd fijn

Groetjes,

Ronald