PDA

View Full Version : Vraagje omtrent floormonitor



SilverFoo
17 december 2004, 20:46
Bij feedback staat een floormonitor in de aanbieding voor 79 euro. Voor onze band hebben we nog steeds een iets nodig waarmee de zang versterkt wordt. We gebruiken nu altijd mijn gitaarversterker (80watt) maar je stem wordt hier wat door vervormd (heb ik het idee). Dus een floormonitor, of iets soortgelijks is eigenlijk noodzakelijk. Nu mijn vraag (omdat ik er geen verstand van heb) is dit ding goed te gebruiken (geluidssterkte etc..) als zangversterker? En het is actief dus dat betekend dat je gewoon je mic erin kunt pluggen en zingen maar?

Bvd!

matto
17 december 2004, 20:54
Ja. :P

wietse
17 december 2004, 21:11
koopje , hoeveel watt is hij?
zeker leuk voor in de oefenruimte.

SilverFoo
17 december 2004, 21:15
koopje , hoeveel watt is hij?
zeker leuk voor in de oefenruimte.

Vermogen is 80watt, hier is de link:

http://www.feedback.nl/nieuw/productwin.php?producttype=afdeling&id=3012

wietse
17 december 2004, 21:47
deze is dus volgens mij niet actief , maar gewoon passief heb je nog een zangversterker nodig.
passief spul is men aan het dumpen op het moment omdat actief helemaal in is op het moment.

ijff
17 december 2004, 21:49
Staat niet bij dat hij actief is hoor.. lijkt me ook erg goedkoop voor een actieve monitor.
Om er een microfoon op aan te sluiten heb je dus nog een voor- en een eindversterker nodig.. of een powered mixer o.i.d.

ijff
17 december 2004, 21:52
Ok.. hij staat wel bij de actieve monitoren.. als dat zo is zal je alleen een voorversterker nodig hebben... microfoonvoorversterker of klein mengpaneeltje dus... dat laatste heeft als voordeel dat je er meerdere microfoons, of bijvoorbeeld de bas op kan aansluiten.

SilverFoo
17 december 2004, 22:02
Hij staat idd bij actief, dus ik ga ervanuit dat ie actief is. Een mengpaneeltje hebben we al... dat voorversterker eindversterker verhaal snap ik geen bal van, en al zou ik het snappen, dan is het nog te duur...

Punkrockerke
17 december 2004, 22:11
80W is echter veel te weining voor zang. Wij gebruiken een 2x200W versterker + 2 2-wegs boxen met 12" speaker. Ook die 10" speaker is volgens mij te klein voor deftig zang door te spelen.

Wormaap
17 december 2004, 22:12
Dat ding is nevernooitniet actief. Er staat 'belastbaarheid' en 'bij 8 Ohm' en dat zijn termen die bij passieve speakers horen (belastbaarheid = hoeveel vermogen je erin kan pompen, dat zou niks boeien als'ie aktief was omdat dan de versterker in de box zit. 8 ohm = impendantie, en dat boeit ook alleen maar als je er een versterker aanknoopt)

SilverFoo
17 december 2004, 22:16
Kul :(

vester86
17 december 2004, 22:54
nee hoor, helemaal geen kul.
Wormaap heeft helemaal gelijk

ijff
17 december 2004, 23:05
80W is echter veel te weining voor zang. Wij gebruiken een 2x200W versterker + 2 2-wegs boxen met 12" speaker. Ook die 10" speaker is volgens mij te klein voor deftig zang door te spelen.
Da's ook zo idd. Wij gebruikten ook 2x200W .. en dan stond de versterker maximaal bij repetities.

wietse
17 december 2004, 23:13
80W is echter veel te weining voor zang. Wij gebruiken een 2x200W versterker + 2 2-wegs boxen met 12" speaker. Ook die 10" speaker is volgens mij te klein voor deftig zang door te spelen.
Da's ook zo idd. Wij gebruikten ook 2x200W .. en dan stond de versterker maximaal bij repetities.

dan wordt het tijd om zachter te oefenen , we hebben verdomme wel optredens gedaan met zulk spul.(kleine welliswaar)
het hoeft niet zo tering hard.
de kunst is alles goed op elkaar af te stemmen de enige zonder volume knop is de drummer , dus als die altijd hard slaat helaas dan moet de rest ook luider.

Han S
18 december 2004, 01:48
Het is gewoon een passief luidsprekertje en een belastbaarheid van 80 watt is niet veel.

Maar, er is een relatie tussen vermogen en rendement. Ik heb een stel studio monitoren (passief) welke een rendement hebben van 96db bij 40 watt op een meter afstand gemeten. Dus als je die belast met 40 watt heb je als je een meter vanaf die dingen gaat meten een geluidsdruk van 96 decibell.

Een luidspreker welke voor studio of hi end hifi is ontworpen, heeft een zo recht mogelijke karakteristiek, maar altijd een laag rendement, luidsprekers met een hoog rendement hebben altijd een beperkt toepassingsgebied. Zie het als een racemotor, enorm hoog vermogen (=rendement) in een smal gebied, dus een versnellingsbak met veel versnellingen, soms wel tot twaalf en dan allemaal dicht bij elkaar om binnen dat toerengebied te kunnen blijven.

Een luidspreker als de Vitavox S2 of S3 haalde in de jaren 80 al een rendement van 118db/w/m, dus op en meter afstand, met een watt aan vermogen een geluidsdruk van 118 db en dat is andere koek. Als je daar 100watt in blaast vliegen je kiezen je bek uit.

Een hoog rendement 15 inch PA speaker haalt met gemak een rendement van meer dan 100db/w/m.

In dat Phonic kastje zit een goedkope speaker en het zal mij verbazen als die een rendement haalt van meer dan 85db/w/m.

Snappen jullie het nog? Welnu, versterkervermogen is veel duurder dan hoog rendement speakers, dus of je koopt goedkope speakers en je hebt zware versterkers nodig om hard te gaan, of je koopt veel betere speakers en je kunt met 100 watt een enorm lawaai maken.

En zo werkt dat, 100 watt of 1000 watt zegt mij op zich niet veel.

Edit: vermogen/geluidsdruk werkt logaritmisch, dus als je twee keer zo hard wilt heb je vier keer het vermogen nodig, wil je drie keer zo hard heb je dus acht keer zoveel vermogen nodig. Derhalve is het verschil tussen 100 en 1000 watt maar een toename van 10db.

Wormaap
18 december 2004, 12:44
@Han S. Ik ben het volledig eens met je verhaal, op het laatste stukkie na.
Vermogen/geluidsdruk werkt liniair, maar de dB is een logaritmische schaal. 10dB erbij is een vertienvoudiging van het vermogen. Een verdubbeling van het vermogen levert een stijging van ongeveer 3dB op. Een speaker die bv. 97dB/W/M doet, zal bij 2W dus 100dB leveren, bij 4W 103dB enz. Alleen vatten onze oren/hersenen een verdubbeling van de geluidsdruk niet daadwerkelijk op als '2 keer zo hard' dus vandaar is die dB zo handig. Als je van 20.000W naar 40.000W gaat krijg je dus een 'leuke' 3dB erbij, jeuj :-D

Wormaap
18 december 2004, 12:44
Dubbel :cool:

Han S
18 december 2004, 12:57
Ik heb het idee dat als je met 100 watt 100db geluid maakt, dan maak je met 200watt (met dezelfde luidspreker(s) 103 db.

Dus met 400watt wordt dat dan 106 db en met 800watt 109 db.

En voor die laatste 1 db heb je 200 watt nodig, zodoende is het verschil tussen 100 en 1000 watt slechts 10 db.

Zo is het mij uitgelegd, maar dat is een tijdje geleden hoor.

Reel Big Fish
18 december 2004, 13:12
Haha ik snap er geen tering van :lol:

Ik zoek precies hetzelfde, dus als iemand wat op marktplaats tegenkomt of als er nog een koopje bij Feedback staat, pb me ff aub :)

BVD :lol:

Wormaap
18 december 2004, 13:40
Ik heb het idee dat als je met 100 watt 100db geluid maakt, dan maak je met 200watt (met dezelfde luidspreker(s) 103 db.

Dus met 400watt wordt dat dan 106 db en met 800watt 109 db.

En voor die laatste 1 db heb je 200 watt nodig, zodoende is het verschil tussen 100 en 1000 watt slechts 10 db.

Zo is het mij uitgelegd, maar dat is een tijdje geleden hoor.
Zoals je het hier zegt klopt het, maar wat je daarnet zei van '2 keer zo hard is 4 keer zoveel vermogen' klopt dus niet.
Dit klopt gewoon :P

Reel Big Fish
18 december 2004, 13:48
jup klopt (heb ik het toevallig met natuurkunde over)

ik snap alleen de rest niet van voorversterkers en zooi :lol:

Baker
18 december 2004, 14:56
zucht, daar gaan we weer:
nee hoor geintje :D

volgens mij zit het ongeveer zo,
correct me if i'm wrong

Een gitaarversterker bestaat uit:
1) een voorversterker om het eigelijke signaal van de gitaar om te zetten in geluid. Vaak heeft de pre amp ook een EQ, om het signaal nog aan te passen.
2) een eind versterker om het signaal volume nog harder te maken en naar de speakers te sturen.

Alleen, bij een gitaarversterker zit dat vaak allemaal in 1 kastje, dus het lijkt gewoon 1 amp. Volgens mij zit zelfs een stereo toren ook zo in elkaar.

Een active monitor is dus eigelijk een speaker met een geintegreerde eind trap, zodat je er een microfoon op aan zou kunnen sluiten.

een passieve monitor is alleen maar een speaker, dus als je daar geluid uit wil hebben dan zul je een extra versterker nodig hebben om dat hele zwakke signaaltje dat uit een mic. komt te verterken.

Han S
18 december 2004, 15:25
Ik heb het idee dat als je met 100 watt 100db geluid maakt, dan maak je met 200watt (met dezelfde luidspreker(s) 103 db.

Dus met 400watt wordt dat dan 106 db en met 800watt 109 db.

En voor die laatste 1 db heb je 200 watt nodig, zodoende is het verschil tussen 100 en 1000 watt slechts 10 db.

Zo is het mij uitgelegd, maar dat is een tijdje geleden hoor.
Zoals je het hier zegt klopt het, maar wat je daarnet zei van '2 keer zo hard is 4 keer zoveel vermogen' klopt dus niet.
Dit klopt gewoon :P

tis maar net wat jij onder twee keer zo hard verstaat, 'een keer zo hard' is een toename van 3 db en vereist een verdubbeling van het amp vermogen, dus twee keer zo hard, kun je op verschillende manieren opvatten. In mijn opvatting is een keer zo hard dus een verdubbeling.

Maar er zijn belangrijkere dingen hoor. Waar het mij om gaat is dat mensen welke luidsprekers kopen hier wat van opsteken.

Denk dus niet dat je met een paar goedkope 10 inch speakertjes veel lawaai kunt maken, want voor die tijd zijn ze al lang in rook opgegaan, daar heb je professionele speakers voor nodig en die zijn duur.

imlikeajungle
18 december 2004, 15:26
Alleen vatten onze oren/hersenen een verdubbeling van de geluidsdruk niet daadwerkelijk op als '2 keer zo hard' dus vandaar is die dB zo handig. Als je van 20.000W naar 40.000W gaat krijg je dus een 'leuke' 3dB erbij, jeuj :-D

terwijl je 10dB nodig hebt om 'dubbel zo hard' te gaan in perceived loudness.

Han S
18 december 2004, 15:34
zucht, daar gaan we weer:
nee hoor geintje :D

volgens mij zit het ongeveer zo,
correct me if i'm wrong

Een gitaarversterker bestaat uit:
1) een voorversterker om het eigelijke signaal van de gitaar om te zetten in geluid. Vaak heeft de pre amp ook een EQ, om het signaal nog aan te passen.
2) een eind versterker om het signaal volume nog harder te maken en naar de speakers te sturen.

Alleen, bij een gitaarversterker zit dat vaak allemaal in 1 kastje, dus het lijkt gewoon 1 amp. Volgens mij zit zelfs een stereo toren ook zo in elkaar.

Een active monitor is dus eigelijk een speaker met een geintegreerde eind trap, zodat je er een microfoon op aan zou kunnen sluiten.

een passieve monitor is alleen maar een speaker, dus als je daar geluid uit wil hebben dan zul je een extra versterker nodig hebben om dat hele zwakke signaaltje dat uit een mic. komt te verterken.

In principe heb je helemaal gelijk, een gitaarversterker is een voor en eindversterker in een kast. De gitaar heeft een output van enkele milivolts, de voorversterker maakt daar na de toonregeling en het eventuele over de kop jagen van de voortrap (distortion) ongeveer 1 volt van, welke je ook op de line out van de amp krijgt.

De eindtrap maakt daar soms wel 40 volt van welke naar de luidspreker(s) gaat.

Een actieve (floor)monitor heeft gewoonlijk een line in welke naar de ingebouwde eindversterker gaat. Als er ook een mic in op zit heeft die monitor dus ook nog een ingebouwde voorversterker.

Hifi werkt met andere spanningen, -10db bijvoorbeeld en dat is 150 milivolt.

matto
18 december 2004, 15:50
bel anders eens even met feedback. :P

SilverFoo
18 december 2004, 17:43
Jammer.. er stond laatst een andere floormonitor op die site voor slechts 59 euro. Deze had een piekvermogen van 300 watt. We zouden eerst die kopen maar die blijkt nu uitverkocht (staat iig niet meer op de site).

Han S
18 december 2004, 20:55
Je koopt in de bouwmarkt een 'monitor' met twee woofers er in en twee tweeters en die heeft ook een piekbelastbaarheid (is iets anders dan vermogen) van 300 watt.

En dat kost geloof ik 19 euro.

Maar wat ik nu al een tijdje probeer duidelijk te maken is dat belastbaarheid en vermogen wel leuk klinkt, maar geen enkele verkoper van Feedback of bouwmarkt kan je vertellen hoe hoog het rendement is van de luidspreker, terwijl dit wel het belangrijkst is.

Met een floormonitor of PA speaker wil je namelijk hard en wel zo hard mogelijk bij een zo bescheiden mogelijk vermogen, want een beul van een versterker is erg duur.

Rendement wordt uitgedrukt in spl= x db/w/m, wat betekent geluidsdruk is x deciBell bij 1 watt vermogen, gemeten op 1 meter van de luidspreker.

Een hoog rendement luidspreker met een hoge belastbaarheid heeft een grote spreekspoel met vlakgewonden draad, vaak van aluminium en die grote ronde spreekspoel bevindt zich in een zeer nauwe (zo nauw mogelijk) spleet in een zeer sterk magnetisch veld.

Vooral voor laag heb je een grote speaker nodig of meerdere kleine speakers (10 inch). Maar een grote speaker als 15 inch brengt meer lucht in beweging bij een geringere uitslag van de conus, wat als voordeel heeft dat de spreekspoel in het meest sterke deel van het magnetische veld blijft, wat het rendement weer verhoogt.

Als je in de muziekwinkel bent, kijk dan eens of je een kale speaker ziet van JBL, Electro Voice, Beyma of iets dergelijks en let eens op wat voor een joekel van een magneet daar achter zit. En kijk eens goed naar de achterkant, daar zit vaak een luchtrooster, waardoor de luidspreker lucht zuigt en blaast tijdens het bewegen, lucht welke door de spleet stroomt langs de draadgewonden spreekspoel welke daardoor wordt afgekoeld.

Wedden dat die bouwmarkt speaker dat allemaal niet heeft? Deze speaker haalt misschien met mooi weer een rendement van 80 a 82 db/w/m, terwijl de mooie Electro Voice of JBL moeiteloos 100 db haalt.

Als je de vorige posts nog eens doorneemt kun je bedenken dat je deze 18 a 20 db met geen enkele versterker kunt goedmaken, simpelweg omdat de speaker dat vermogen niet zou aankunnen zonder bak en braadlucht en inwendige vlammenzee.

hadv
19 december 2004, 00:49
Han, die laatste zin vind ik erg mooi
verder heb je natuurlijk groot gelijk met je verhaal

het zou fijn zijn als onze mede-forummers iets meer verstand van zaken hadden (jouw nivo halen ze niet, maar dat is weer een ander uiterste)

dat verhaal van voor- en eindversterker klopt
een mengpaneel is gewoon een zeer uitgebreide voorversterker, de volume/toonregeling in je gitaarversterker een 1 of 2 kanaals voorversterker (beperkt dus)

dat ding van 79 is nooit van zijn levensdagen actief, of er zit een 1 watt, batterij-gevoede transistorversterker in :razz: :razz: :razz: :razz: :razz:

Baker
19 december 2004, 13:04
ik snap alleen de rest niet van voorversterkers en zooi :lol:

snap je het nu wel?

SilverFoo
19 december 2004, 13:19
het zou fijn zijn als onze mede-forummers iets meer verstand van zaken hadden (jouw nivo halen ze niet, maar dat is weer een ander uiterste)

Uhh.. het is toch een forum? Een forum is toch om vragen te stellen? :razz: . Je kunt niet alles weten in het leven hoor!

jw009
19 december 2004, 17:01
wat is een goede en het liefst redelijk goedkope oplossing als
zanginstallatie in een band?

jw009
19 december 2004, 17:03
wat is een goede (en liefst goedkope) manier om een zanginstallatie
voor een band samen te stellen?

Baker
19 december 2004, 17:17
ik zou voor een mengpaneeltje en 1 actieve monitor gaan
kost een paar cent, maar je hebt er ook wat aan als je es een keer gaat optreden!

wietse
19 december 2004, 17:18
het zou fijn zijn als onze mede-forummers iets meer verstand van zaken hadden (jouw nivo halen ze niet, maar dat is weer een ander uiterste)



al doende leert men , of wist jij gelijk alles wat je nu weet toen je begon met muziek?

Reel Big Fish
19 december 2004, 17:20
Zou wel handig zijn, geboren met kennis over versterkers enzo :-D