PDA

View Full Version : Review ENGL E530 / E570



vinni
17 december 2004, 20:22
Hallo Vrienden!

Vandaag de E530 en E570 uitgebreid met elkaar kunnen vergelijken.
Hieronder de resultaten.

Wel in het engels.....dit komt ook op HRI.

Aanvullingen, opmerkingen en vragen?....altijd welkom.

Groet,
Vinni

http://members.home.nl/vincentkoek/PICT0001.JPG

vinni
17 december 2004, 20:23
The Battle of the Angels......
(comparing the E530 and the E570)

Hi guys,

It’s always hard to judge new equipment in stores. Testing in an unfamiliar environment where you have to use a guitar out of the racks will never copy a livestage or rehearsalroom.
How many of you went home with a new piece of equipment which ranks very high on the “Wow, gotta have it”-ladder and then discover that it don’t work with the rest of your gear.

Not anymore for Vinni!
Here at my home I’ve got an ENGL 530 preamp, the E570 and an 840/50 poweramp running EL34 tubes. My dealer gave them to me for testing a few days at home. (thank you Westerhaven Muziek, Groningen)
Apart from the new stuff I’ve got my own stuff running as well, ENGL 4X12 V30 slanted cab, ENGL Ritchie Blackmore 100Watts all tube head. Also onboard are a G-major, Axxess Electronics GRX-4 with Xotic RC Booster. In front of any preamp I use a Peterson Strobostomp and a Teese RMC Wizzard wah. Controlling is done using a VoodooLab Ground Control. All leads are high quality Klotz or Planet Waves.

My goal
I don’t like the harsh sound of my Ritchie Blackmore. I like to have more options and run my rig in stereo. Also the RB is way too loud and it only sounds good if you turn the volume up to insane levels. It’s also very heavy……but is looks good! Although the clean and leadchannels are actually very good (apart from the brittle sound) the crunchchannel really sucks. That’s the reason I use this channel with the RC Booster.

Construction
From the outside both the 530 and the 570 are built very well. I think the 530 is slightly better build. The frontplate is all metal. The little plastic grey pushbuttons on the 530 are better quality. Also the silver rotarypots on the 570 look a little toy-ish and are hardly visible on
dark stages. The midiconnectors have a bayonetlock…..nice touch…..

The 840/50 is a no-frills tubepoweramp running EL34’s with just the functions I need. The only think that annoyed me in the beginning was the ventilator. I wasn’t just to that.
(the RB don’t have a ventilator) It’s only 2HE…..

Comparing the features…..
The 570 has more features…..no doubt about that. One of the most important tonefeatures is the classic/modern switch. Also programming the E570 is a brease….setup your sound with all the switches….push “WRITE” for three seconds and you’re done. When you want to program another sound select another midiprogram with your midicontroller.
The 530 hasn’t all the soundoptions. But the E530 has a lo-mid and hi-mid EQ on the leadchannel!!!! And those frequencies are so important sculpting your sound.
Surf to www.engl-amps.com for a overview of all the features.

Comparing the sounds……
Overall I liked the 530 more. It has more character. The leadchannel is much more to my taste. Using the better EQ on the leadchannel I could get MY sound! The character of the leadchannels on the 570 is more processed, not organic. On the other hand, the crunchchannel on the 570 is better. On the 530 the crunchchannel has a nasty oempf. And remember…..there’s only one gainpot for both the clean and crunchchannel on the 530.
If you’re looking for a modern higain rock/metalsound then leadchannel two on the 570 have to be your choice of arms. If you want the best organic rocksound for 70’and 80’s hardrock you have to go with the E530.
The cleanchannels on both units is very good. The 570 is more natural sounding but the 530 sounds more organic. The bright- and very bright switches on the E570 do their job very well!
When comparing preamps you have to take the poweramp into the equasion. I’ve read reviews that the E570 benefits most from a 6L6 poweramp.

The verdict
Above all…..the 840/50 is a keeper! I think its only competitor must be the VHT 2/50/2.
I liked the EL84-sound more than my 6L6 tubes in the Ritchie Blackmore head.

It’s all a matter of personal taste….
With the E570 you’ve all the soundoptions you can imagine. Just plug in a midicable and you can select 128 sounds (programs) Forget about the noisegate…..it’s a joke! Buy a dedicated unit like the ISP Decimator. The noisegate on my G-major is better. Switching with midi revealed another little problem….it plops, plops, plops….very audible.

The E530 has far less options but to my ears sounds better than the far more expensive E570.
The big winner must be the EQ on the leadchannel.

What I’m gonna do…..
Buy two E530’s (they are really cheap secondhand)….set them up as follow:
Unit 1 : Clean channel + Rockgain channel, Unit 2 : Crunch channel + Higain channel and use a GRX-4 to route the guitarsignal to one of the units. The returnsignals from the E530’s come back to (another) GRX-4 for routing to the G-major (in series). I’ll use the two volumes on the 840/50 to switch to solovolume. The E530 has far less electronics inside than the E570. I think the E530 is more reliable therefore. And if one unit goes down I still have the other 530. Think of that when you step into the shop and compare the pricetags.
Oh yeah……and I can run the two E530 with different tubes!..hmmm…

Vinni

P.s.
This is MY review…..it’s MY truth…..
You’re invited to tell yours….

LordRiffenstein
17 december 2004, 22:22
Vinni,

goeie review en ik denk dat je een goeie beslissing neemt. Heb een aantal keren die 530 getest en was altijd onder de indruk, erg goeie sound. Wat nu met de RB?

vinni
17 december 2004, 22:28
Ach....
Er is altijd wel een goed tehuis te vinden voor mijn RB
Zat gitaristen die zweren bij een goeie top en niets moeten
hebben van racksystemen......

Kopen ? :-D

Die 100Watt 6L6 is gewoon voor mij veel te veel.


Groet,
Vinni

ben79
17 december 2004, 22:34
ik heb zelf een 530, hij klinkt voor ùoderne rock erg goed, voor metal is het wat zoekwerk waar ikzelf nog niet echt uit ben, waarschijnlijk wat spelen met de mid's.
Enige nadeel is wanneer je veel gain gebruikt er een ongelooflijke feedback is.
Ik zie regelmatig de combinatie G-major en de 530, heeft de G-major misschien een erg goede noise-gate ofzo??

Wormaap
18 december 2004, 00:09
Op de erg 'vernederlandste' zinsbouw hier en daar na 'n goede review :P
'K ben zelf stiekempjes ook aan het denken om een rackje te gaan bouwen, maar'k weet't nog zo net niet, en heb sowieso nog geen geld. Maar die 2 ga ik tzt. zeker ook eens bekijken :-D

vinni
18 december 2004, 02:55
Dit stuurde Rectifier mij per PM.
======================
Hey Vin,

Je hebt wat foutjes in je review staan.
(althans lijkt me)

De 840/50 heeft geen EL34 maar EL84 aan boord.
Je Blackmore heeft std. 5881 eindbuizen en zou EL34 wel aan kunnen maar geen EL84.

Volgens mij mix je EL34 en EL84 door elkaar.
Feit is dat EL84 ik geen goeie match vind om je pre-amps op te testen.
Daarmee is de 840/50 ook geen concurrent voor de VHT 2:50 omdat die EL34 of 6L6 draait. Zoals de 930/60 dus.
============================

Heb er geen problemen mee om dit te plaatsen hoor rec.
Aanvullingen en verbeteringen zijn altijd welkom.
En dit vind ik een hele waardevolle.

Tja....beetje lopen klote met de buizen ja....
Die 840/50.....vind hem wel lekker klinken!

Groet,
Vinni

Mr.Bluesbreaker
18 december 2004, 19:04
He Vinni, misschien een hele domme vraag hoor, maar ik lees ff zo wat in dit topic over je RB en nu je nieuwe probeersels, maar waarom trek je niet wat buizen uit je RB zodat ie de helft v/h wattage uitbraakt?
Of vond je het geluid toch niet net zo goed als die losse eind en voor trappen? Ik kom trouwens zelden op het rackforum hoor, dus het zal wel een vreemde vraag zijn. Ik ben inderdaad zo'n top- plus- cab- recht- inpluggen-type, vandaar :)

Josdevos
18 december 2004, 19:37
De 840/50 en de 530 zijn volgens mij ook wel ontworpen om samen gebruikt worden, net zoals de 930/60 voor de 580 ontworpen is.

Ik heb zelf de 530 in combinatie met een Peavey 50/50 (ook EL84) gehad en dat klonk ook erg goed...

vinni
18 december 2004, 21:35
Hoi Jos,

Klopt die twee zijn voor elkaar gemaakt. En vind dit ook een hele goeie combinatie. Ik kwam er achter dat de Vox AC30 ook EL84 gebruikt.
Vind dit nog altijd een heel fijn geluid. Ben toch heel benieuwd hoe de 530 klinkt met een EL34 eindtrap.

en Mr. Blues....
Die twee buizen eruit heb ik geprobeerd....
Weet niet meer waarom maar heb ze weer teruggedaan.
Ook met een Koch loadbox geprobeerd.....weer verkocht...en weer gekocht.....en nu gebruik ik'm definitied niet meer!

Is dus per direct in de aanbieding!

Groet,
Vinni

morris
19 december 2004, 02:26
Ben toch heel benieuwd hoe de 530 klinkt met een EL34 eindtrap.

Niet! Een 530 klinkt het best met 6l6.


Ook met een Koch loadbox geprobeerd.....weer verkocht...en weer gekocht.....en nu gebruik ik'm definitied niet meer!
Is dus per direct in de aanbieding!

Dat vind ik vreemd.... De RB is een van Engls mooiste heads, op de slowhand en de SE na.... Speel je soms alleen op zacht volume???

U need 2 get out more!

Morris

Chiel
19 december 2004, 14:34
Dat vind ik vreemd.... De RB is een van Engls mooiste heads, op de slowhand en de SE na.... Speel je soms alleen op zacht volume???
Morris

Waarschijnlijk weet je wel wat je doet, maar ik kan mij eigenlijk ook niet voorstellen dat jou nieuwe racksetup beter/lekkerder klinkt dan de RB :???: .

morris
19 december 2004, 15:23
Dat vind ik vreemd.... De RB is een van Engls mooiste heads, op de slowhand en de SE na.... Speel je soms alleen op zacht volume???
Morris

Waarschijnlijk weet je wel wat je doet, maar ik kan mij eigenlijk ook niet voorstellen dat jou nieuwe racksetup beter/lekkerder klinkt dan de RB :???: .

Dat ligt eraan... welke setup bedoel je? 8-)

mijnechtenaamisalvergeven
19 december 2004, 21:35
Niet! Een 530 klinkt het best met 6l6.

Als je van 6l6 houd wel... ik heb de 530 zelf in combinatie met een 930/60 (6L6) en die combo klinkt idd best bruut. Met de 840/50 klinkt ie iets romiger. (de gitarist in mijn band heeft de 530+840/50 combo)

Als je van de EL34 sound houd moet je het zeker een keer proberen. Ik heb em es met zo'n marshall (bah) 2*50 eindtrap geprobeerd en dat klonk in mijn oren niet eens zo slecht (en ik hou niet van EL34)

Ben wel heel benieuwd naar de 570 maar volgens mij zijn er geen winkels in de buurt van rotterdam die er een op voorraad hebben.

vinni
19 december 2004, 22:40
Dat vind ik vreemd.... De RB is een van Engls mooiste heads, op de slowhand en de SE na.... Speel je soms alleen op zacht volume???

U need 2 get out more!

Morris

Dat is 2X een JA!

Tja die eind buizen....moeilijk verhaal......Die VHT 2/50/2 lijkt me wel wat voor de EL34 sound(heb al eens een EL34 stereo gehad) , de 840/50 voor de EL84 sound....en dan nog de 6L6

Hmm....Toch maar de VHT....daar kunnen EL34's in of 6L6's......

Groet,
Vinni

vinni
19 december 2004, 22:42
Oh ja....
Denken jullie nog aan mij als je de E530 weg doet omdat je een 570 wil? :-D :-D :-D

Groet,
Vinni

Chiel
20 december 2004, 09:52
Dat vind ik vreemd.... De RB is een van Engls mooiste heads, op de slowhand en de SE na.... Speel je soms alleen op zacht volume???
Morris

Waarschijnlijk weet je wel wat je doet, maar ik kan mij eigenlijk ook niet voorstellen dat jou nieuwe racksetup beter/lekkerder klinkt dan de RB :???: .

Dat ligt eraan... welke setup bedoel je? 8-)

Ik bedoelde de nieuwe setup van Vinni met 2 preamps. Niet jou setup.

Phyrexian
20 december 2004, 11:03
Goed te horen dat de E530 zo goed bevalt. Ik heb 'm nu sinds juli 2004 en ben er nog steeds super tevreden mee (beste stuk gitaar gear dat'k tot nu toe gehad heb). Het blijft merkwaardig hoe super deze preamp is gezien de prijs.

Je kan er echt allerhande sounds uithalen. Als je de gain cranked op het clean kanaal samen met een hi-output humbucker krijg je echt heel mooie crunch sounds. Het enige nadeel aan deze preamp vind'k idd het missen van de gain knoppen voor crunch en het eerste higain kanaal. Soit. Er valt mee te leven ;)

Die E930 poweramp heeft toch zo'n preamp switch mogelijkheid. Lijkt me super om daarmee twee E530's te gaan gebruiken. :)

Josdevos
20 december 2004, 12:11
Ja, bovendien heeft de 530 ook een Preamp defeat switch. Ideal. 2 530s achtereen die je elk op z'n beurt kan bypassen... had ook al aan zo'n setup zitten denken... eigenlijk een schandalig goedkope maar beregoeie en veelzijdige preampsectie...

vinni
20 december 2004, 16:47
Ok.....

One down.....ehh.....ik heb er al één te pakken! :-D

En ook al een tweedehands VHT 2/50/2.

Gaat goed.

Mijn dealer krijgt ook die 2X12 kasten van ENGL.
Mag ik vast wel testen! :cool:

Vinni

Jasper K.
20 december 2004, 17:01
hee Vinni,

2x12" kasten van ENGl bij je dealer? Je bedoelt dus binnenkort bij Westerhaven te beluisteren??? :o

morris
20 december 2004, 17:42
Ja, bovendien heeft de 530 ook een Preamp defeat switch. Ideal. 2 530s achtereen die je elk op z'n beurt kan bypassen... had ook al aan zo'n setup zitten denken... eigenlijk een schandalig goedkope maar beregoeie en veelzijdige preampsectie...

Kun je net zo goed een powerball kopen LOL
De preamp sectie is namelijk bijna identiek :P

vinni
20 december 2004, 18:01
Nou,
Die vergelijking gaat natuurlijk om tal van redenen niet op.....

Maar.....
Dr is iemand op HRI die de E530 kan modden naar powerball specs.

En ja...binnenkort bij Westerhaven.....effe bellen kan natuurlijk geen kwaad. Ehm....als ik ze natuurlijk niet thuis heb staan... :cool:

Groet,
Vinni

ben79
22 december 2004, 20:31
Maar.....
Dr is iemand op HRI die de E530 kan modden naar powerball specs.

En ja...binnenkort bij Westerhaven.....effe bellen kan natuurlijk geen kwaad. Ehm....als ik ze natuurlijk niet thuis heb staan... :cool:

Groet,
Vinni


Wat is HRI, ik ben namelijk erg geintresseerd voor deze mod...

LordRiffenstein
22 december 2004, 20:39
Wat is HRI, ik ben namelijk erg geintresseerd voor deze mod...

Behold of your GAS :-D

http://www.hugeracksinc.com/board/

Degene die de mods doet is Bruno Durand, een Fransman.

vinni
22 december 2004, 20:41
Hoi Ben,
HRI is kort voor www.hugeracksinc.com

Een soort gitaarnet maar wat internationaler.

Voor de mod moet je bij Bruno zijn (searchfunctie gebruiken)
Da's iemand die heeeel veel af weet van gitaargear.

Groet,
Vinni

ben79
22 december 2004, 21:10
Wat is HRI, ik ben namelijk erg geintresseerd voor deze mod...

Behold of your GAS :-D

http://www.hugeracksinc.com/board/

.

Te laat :-?

heb net gereageerd in het forum, ben benieuwd, kan hij je preamp voor een prijsje modden of geeft hij uitleg wat je moet doen??
Waar in Fr woont hij?

vinni
22 december 2004, 21:43
Nee,
Hij doet het zelf. Tenminste....volgens mij is het z'n werk zo'n beetje.
Past ook heel veel CAE 3+SE's aan. Een echte guru!

Weet niet waar die woont in la France.....

Mocht je'm mailen en een uitleg krijgt om het zelf te doen, dan ben ik reuze geintresseerd!!!!

Maar uhm....je doet je 530 dus niet weg?...hahahaha

Groet,
Vinni

ben79
22 december 2004, 21:54
nee dus voorlopig niet.
ik wil enkel meer gain en minder feedback, er zijn buiten deze fantastische oplossing nog wel een paar oplossingen gok ik ;-)

vinni
22 december 2004, 21:56
Yep.

Heb je topic gezien op HRI.
ik blijf het volgen.

Groet,
Vinni

Marcellus
3 april 2005, 16:08
Hallo Vinni,
ben net nieuw op het forum en heb gelezen dat je wel wat verstand hebt van Engl. Ikzelf heb een E 570 gekocht en ben nu eigenlijk de kat uit de boom aan het kijken wat betreft het kopen van een poweramp.
Wat zou nu een goede match zijn voor deze pre-amp?
VHT 2x50, Engl 950/60 of Mesa 2x50? De speakerkast zal een Bogner 2x12 zijn.

Het is een lastige klus om deze poweramps te vergelijken omdat mijn plaatselijke guitarshop alleen de VHT en de Mesa heeft. Nu heb ik gezien dat de Engl ook redelijk goed geprijst staat in keulen.
Misschien heb jij een goede tip??