PDA

View Full Version : Nieuw: Delay met LFO



aad
17 december 2004, 19:07
Nieuw schema en nieuwe print na de test op de pedalendag.
Heb nu drie stuks RH324 BBD's, vraag me niet hoe ik er aan kom, achter elkaar gezet voor 3x 2048 stappen? Past in een hammond 1590BB? 94x120mm i.i.g.

Potmeters voor Delaytijd, Mix, Feedback, Modulatie-snelheid en Modulatie-diepte.
De modulatie wordt gemaakt met een driehoeksignaal afkomstig uit een LFO. (Low Frequency Oscillator, niets anders dan een langzame driehoek spanning in dit geval).
De LFO is traploos regelbaar met de potmeter, maar met een switch kun je kiezen uit twee bereiken, langzaam en errug langzaam.
Maar je kan de LFO ook uitschakelen zodat je een recht toe recht aan delay krijgt.
En je kan met een schakelaar de vertraging (kloksnelheid) verdubbelen (of halveren, het is maar hoe je het noemt).

Het lijkt me interessant te weten hoe deze mogelijkheden te gebruiken zijn.
Jammer dat de ruimte nu even op is in het kastje (de print zit echt om de footswitch heen). Ik had nog wel een envelope follower willen integreren. Maar wellicht de volgende delay, die wordt dan met 2x MN3008 of later zelfs 2x MN3005 als ik die voordelig kan bekomen. :D

Dirk_Hendrik
17 december 2004, 20:16
Vraag 1,
Waar heb je die BBD's vandaan! :o
Vraag/opmerking 2,
dammit zet die 30xx nou es uit je hoofd en ga tenminste voor de 32xx is als een eind goedkoper. Daarnaast, zoals al eerder gezegd maakt Shaghai-Belling nieuwe BBD's. M'n 4-tal 3208's kostten me 4.25 dollar per stuk. Voor die prijs koop je één 3205. Met de huidige dollarkoers is amerikaanse aankopen prettig betaalbaar!

aad
17 december 2004, 21:03
Vraag 1,
Waar heb je die BBD's vandaan! :o

LOL...Die kon ik verwachten. :-D



Vraag/opmerking 2,
dammit zet die 30xx nou es uit je hoofd en ga tenminste voor de 32xx is als een eind goedkoper. Daarnaast, zoals al eerder gezegd maakt Shaghai-Belling nieuwe BBD's. M'n 4-tal 3208's kostten me 4.25 dollar per stuk. Voor die prijs koop je één 3205. Met de huidige dollarkoers is amerikaanse aankopen prettig betaalbaar!

Ik heb ze liggen dus ik gebruik ze maar. Ik denk niet dat ik er nog veel zal kopen hierna, tenzij er markt voor zou zijn. :razz:

http://members.chello.nl/aad.sieraad/3xRH324.jpg

Hier is de opstelling, er kan niet(s) veel meer bij. :D

De potmeters zijn hier aan de bovenkant getekend, maar komen aan de onderkant evenals de schakelaars voor de verschillende modi.
De print wordt dus op zijn kop in de behuizing gehangen.
Daardoor komt het vlak wat blanko is op de tekening en wat wordt uitgezaagd aan de rechterkant. In die ruimte komt de bypass schakelaar.

Mitch
17 december 2004, 21:13
Als ik het goed begrijp komt er dus een vibrato/phaser achtig geluid in de delays ? Cool !
Ik krijg nu al Pedalendag 4 koorts :D

Dirk_Hendrik
17 december 2004, 22:50
Vraag 1,
Waar heb je die BBD's vandaan! :o

LOL...Die kon ik verwachten. :-D

Well...... :sneaky:





http://members.chello.nl/aad.sieraad/3xRH324.jpg

Hier is de opstelling, er kan niet(s) veel meer bij. :D

De potmeters zijn hier aan de bovenkant getekend, maar komen aan de onderkant evenals de schakelaars voor de verschillende modi.
De print wordt dus op zijn kop in de behuizing gehangen.
Daardoor komt het vlak wat blanko is op de tekening en wat wordt uitgezaagd aan de rechterkant. In die ruimte komt de bypass schakelaar.

Crap!! Daar kan nog verschrikkelijk veel bij. Het routen kost je een maand extra.....Ik meen in m'n tubeod topic en afgelopen pedalendag tog wel aangetoond te hebben dat je 2 lagen print in een 1590BB krijgt. Lozen die potmeters dus. Zonde van de plek. Waarom gebruik je trouwens van die grote instelpots? etc etc, rabarberdebarber :wink: . Dat weet je ook. Ik ben niet minder benieuwd naar de foto's van het resultaat :wink:



Ik krijg nu al Pedalendag 4 koorts :D

Hier nog één. Doetmenenelol .. niet te snel. Ik sta stijf van de ideeen..... en van de werkdruk.... gafter... :angry:

aad
17 december 2004, 23:10
[quote=Dirk_Hendrik]Vraag 1,
Waar heb je die BBD's vandaan! :o

LOL...Die kon ik verwachten. :-D

Well...... :sneaky:

Ehm bij EBV maarsenbroek ofzo. Tig jaar geleden.

aad
17 december 2004, 23:38
Crap!! Daar kan nog verschrikkelijk veel bij. Het routen kost je een maand extra.....Ik meen in m'n tubeod topic en afgelopen pedalendag tog wel aangetoond te hebben dat je 2 lagen print in een 1590BB krijgt. Lozen die potmeters dus. Zonde van de plek. Waarom gebruik je trouwens van die grote instelpots? etc etc, rabarberdebarber :wink: . Dat weet je ook. Ik ben niet minder benieuwd naar de foto's van het resultaat :wink:


Shoot: wat moet er nog bij? Die envellope follower bijvoorbeeld?
Ik zal eens gaan meten of ik een opsteekprint erbij kan zetten :D .



Ik krijg nu al Pedalendag 4 koorts :D



Hier nog één. Doetmenenelol .. niet te snel. Ik sta stijf van de ideeen..... en van de werkdruk.... gafter... :angry:

Me too. Ben ook (was) nog ergens aan een tube-in-the-box bezig.
Denk nog na over een betrouwbare auto-switch voor de wah pedalen.
Eventueel aan te sluiten op m'n PSB, zodat je daar een of meerder speciale presets aan kunt geven. Enz, enz.

Dirk_Hendrik
18 december 2004, 10:23
Shoot: wat moet er nog bij.

Tap tempo?

aad
18 december 2004, 10:35
Shoot: wat moet er nog bij.

Tap tempo?

Goedemorgen Barend. :D

Ik moet zo naar m'n werk, maar tap-tempo lijkt me niet eenvoudig zo even.
Hmm. Ik moet even denken. :razz:

H.Manback
18 december 2004, 13:28
Tap tempo had ik ook eerder aan zitten denken, moet opzich te doen zijn. Een optie is om het digitaal te doen, en dan met een klok een teller aansturen en daarmee een optocoupler die de RC tijd instelt oid. Makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard, maar lijkt me niet onmogelijk.

Wat je ook zou kunnen doen is een opamp gebruiken die een hellings spanning maakt (net als in je LFO) en dan die starten met de eerste tap, stoppen met de tweede, en de uitgangsspanning op dat moment gebruiken om de RC tijd in te stellen.

De details worden als oefening voor de lezer gelaten :-D

aad
18 december 2004, 19:05
Tap tempo had ik ook eerder aan zitten denken, moet opzich te doen zijn. Een optie is om het digitaal te doen, en dan met een klok een teller aansturen en daarmee een optocoupler die de RC tijd instelt oid. Makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard, maar lijkt me niet onmogelijk.

Wat je ook zou kunnen doen is een opamp gebruiken die een hellings spanning maakt (net als in je LFO) en dan die starten met de eerste tap, stoppen met de tweede, en de uitgangsspanning op dat moment gebruiken om de RC tijd in te stellen.

De details worden als oefening voor de lezer gelaten :-D

Wellicht mooier om de klok in te stellen op de hoogste snelheid (en dus met de kortste delaytijd) en dan met een presettable deler (tap-functie) die klok te delen met een of ander device.

De suggestie met een hellende spanning vraagt om een gelatchte A/D-converter en daarna weer analoog om de opto in te stellen.

H.Manback
19 december 2004, 12:53
Dat klinkt inderdaad goed, maar als ik het goed begrijp heb je dan dus niet een traploze instelling (zou je met die digitale teller uiteraard ook niet hebben). Die deler is als ik het goed begrijp een apparaat wat van N clock cycles 1 doorlaat? Dat is inderdaad een goed idee.

Voor de hellende spanning had ik inderdaad nog niet goed stilgestaan bij het hoe van de spanningswaarde opslaan, als dat dus digitaal moet zoals je voorstelt is het voordeel daarvan ook nihil. Is er eigenlijk een manier om een analoge waarde ook echt analoog vast te houden zonder noemenswaardige drift?

aad
19 december 2004, 13:42
Dat klinkt inderdaad goed, maar als ik het goed begrijp heb je dan dus niet een traploze instelling (zou je met die digitale teller uiteraard ook niet hebben). Die deler is als ik het goed begrijp een apparaat wat van N clock cycles 1 doorlaat? Dat is inderdaad een goed idee.


Klopt, je hebt geen traploze instelling. Maar je zou de stapjes tamelijk klein kunnen maken, zodat je toch nauwkeurig kunt regelen. Alleen heb je dan weer het nadeel dat het erg (te) lang duurt voor je er bent.
Stel je hebt een 2048 stage BBD. Langste delay 200mS is bij 10KHz klok. Dan zou je dus met een 8 bit counter in stapjes van 100Hz terug kunnen regelen naar 80mS.



Voor de hellende spanning had ik inderdaad nog niet goed stilgestaan bij het hoe van de spanningswaarde opslaan, als dat dus digitaal moet zoals je voorstelt is het voordeel daarvan ook nihil. Is er eigenlijk een manier om een analoge waarde ook echt analoog vast te houden zonder noemenswaardige drift?

Heb daar ook over lopen piekeren. Een sample-hold schakeling zou wellicht uitkomst kunnen bieden. Moet ik dan nog even bestuderen. :wink:

H.Manback
20 december 2004, 02:52
Shoot: wat moet er nog bij.

Tap tempo?

Toch weer lekker gedaan he :x :razz: lekkere hersenbrekers weer hiero :razz:

Wat ik me trouwens afvraag, ik weet dat digitaal vs analoog altijd een heet hangijzer taboe is, maar is het verschil tussen digitale en analoge delays nou echt zo wereldschokkend qua geluidskwaliteit? Of heb je het gewoon over een ander soort effect en is het appels met peren vergelijken...

Mij lijkt namelijk dat je met een delay een gewoon ongemodificeerde repeat van je ingangs signaal wil hebben. En op dat punt kan een digitaal circuit best voldoen, vooral gezien de voordelen die het heeft qua speciale trucjes die ze uit kunnen halen (tap functie ping pong van de delays in stereo, dat soort gedoe).

Of sla ik hier de plank volledig mis?

aad
22 december 2004, 13:00
Fotoos:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/delay/3xRH324_1.jpg

2 patches: 1 om de modulatie invloed te verzwakken
en 1 omdat ik 1/2 VDD was vergeten. :oops:

http://members.chello.nl/aad.sieraad/delay/3xRH324_2.jpg

H.Manback
22 december 2004, 13:56
Ziet er goed uit!

Dat heeft je zeker wel even zoet gehouden, al dat solderen :wink:

Succes met testen!