PDA

View Full Version : Waar bodies en necks kopen?



AMkrisis
17 december 2004, 15:58
Hallo

Ik ben van plan om ergens volgend jaar (budget, nog wat sparen ;)) een gitaar te assembleren. Aangezien ik niet echt kennis heb van hout snijden en dergelijke denk ik dat ik ga opteren voor pre-made body en necks. Waar kan ik deze het beste kopen? Liefst via internet, aangezien ik in België woon en niet echt tot in Nederland kan met de auto, maybe wel met de trein...

Ik ken Warmoth, maar dan zit je nog met de 21% btw die je moet bijtellen, en dat verhoogt de kostprijs natuurlijk aanzienlijk. Hoewel ze wel van uitstekende kwaliteit zijn blijkbaar. iemand ervaring mee?

Volgende week krijg ik ook 'make your own electric guitar' van Melvyn Hiscock in de bus, hopelijk is het een nuttig boek.

amon
17 december 2004, 16:15
www.voxhumana.nl

michielv
17 december 2004, 16:55
Het ligt eraan wat je budget is:

Hoog: Vox Humana, Warmoth, ESP; Mighty Mite, je lokale gitaarbouwer maakt soms ook onderdelen?
Middel: Rockinger (www.rockinger.com)
Laag: http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop02.asp/wg_id/9/sid/!18121995, scroll naar: "Zubehör Saiteninstrumente".

Overigens is zelfbouwen best wel te doen hoor, zie ook de site die hier staat: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=41689

nickbongers
17 december 2004, 19:02
backandforth.nl ook, moet je ff mailen voor de prijslijst

AMkrisis
18 december 2004, 13:59
Overigens is zelfbouwen best wel te doen hoor

heb je daar niet een grondige kennis van houtbewerking nodig?

Of laten jullie het hout snijden in de juiste vorm?

Het zou vooral het routen en de pickup openingen zijn dat me moeilijk lijkt.

michielv
18 december 2004, 17:50
Valt wel mee hoor. Ik weet niet wat je achtergrond is maar het is echt niet zo heel moeilijk.
Het ligt eraan hoe handig je bent maar het belangrijkste is: denk na en bij twijfel, vraag het hier gewoon. Er zijn stapels mensen die je met tips kunnen en willen helpen.

In principe kun je met een basale kennis al een heel eind komen. Begin simpel (platte body, geen binding enz.) en kijk eens wat dat wordt. Ook heb je geen ontzettend speciale gereedschappen nodig. Gewoon een boormachine, beitel, scherp mes, schroevendraaiers, vijl, schuurpapier enz. Al het andere is mooi maar niet noodzakelijk. Hetzelfde geldt voor hout. Je kunt gemakkelijk heel duur hout kopen maar om te beginnen zou ik eerst eens wat eenvoudiger hout kopen om daar wat op te oefenen. Zo kom je er al snel achter wat een handige volgorde is.

Kijk eens in het topic waar ik al eerder naar verwezen heb. Daar staat een link naar een site van iemand die redelijjk stap voor stap beschreven heeft hoe hijzelf gitaren en bassen bouwt. Je hoeft het niet 100% te volgen maar je krijgt zo al snel een idee hoe je dingen aan moet pakken.

AMkrisis
20 december 2004, 11:54
ik heb eindelijk men boek gekregen :)

klein vraagje nog, zo'n router, wat kost dat? en heb je dat echt nodig (om de pickups en dergelijke uit te snijden.

michielv
23 december 2004, 15:48
Hey, koel, de thread staat er weer! Bedankt! :D

Goed, mijn antwoord staat hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=43577

Javaca
23 december 2004, 16:22
Voor een router (frees) moet je gewoon ff wachten tot ze in de aanbieding zijn bij de bouwmarkt.
Meestal zijn ze dan een euro of 30.

Bij Voxhumana hebben ze losse neks en body's boven liggen.
Je kan ter plekke voelen en zien of de vorm en ligging in je hand je bevalt.

michielv
24 december 2004, 13:06
Die goedkope freesmachines trekken het niet echt om in hardhout netjes te werken, ik zou (als je budget het toestaat) eerder een iets degelijker uitvoering proberen aan te schaffen.

Als alternatief werkt een beitel nog steeds erg goed, er zijn genoeg bouwers die het zonder een freesmachine doen :D

Mattia
25 januari 2005, 16:06
Als je een router koopt, koop dan meteen een beetje een degelijke. DeWalt, de Blauwe Bosch, Metabo. Dat soort dingen. Voor electrisch is redelijk groot wel wat beter.