PDA

View Full Version : De grootste bassist aller tijden?



Lazy B.
17 december 2004, 13:49
Klik hier om te stemmen. (http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=1435) Leuk joh, doen!

scholier
17 december 2004, 14:58
flea :-D (oke dat zal wel standaard zijn maar boeiuuhh)

Bleak
17 december 2004, 15:50
Marcus Miller natuurlijk

Fuhgawz
17 december 2004, 16:24
Les Claypool is veeel cooler! ;)

Marcel2
17 december 2004, 16:28
Maar John Entwistle de beste. :-D

Iron Maiden
17 december 2004, 18:23
Je bent John paul jones, en steve harris vergeten. Ik heb trouwens op geezer butler gestemd.

The Mule
17 december 2004, 19:03
Iedereen die met dat lijstje NIET op James Jamerson stemt, mag voor straf z'n bas een week niet aanraken... :roll:

Chris Wolstenholme
17 december 2004, 19:16
moet dan een weeklang aanzitten :(

Lazy B.
17 december 2004, 20:18
Kinderen, kinderen, kinderen. Als degene die de draad is gestart moet ik misschien objectief blijven. Maar dat ben ik natuurlijk niet. Jullie gaan me toch niet vertellen dat niemand is die inziet dat er maar een is die de titel grootste bassist aller tijden verdient: de enige echte Jaco Pastorius!!! :D :D :D

wim60
17 december 2004, 22:28
ik 2meter4 :-D

The Mule
18 december 2004, 15:33
...de enige echte Jaco Pastorius!!! :D :D :D

Die wazige knakker die 'the Motown/Tamla bass player' verafgoodde bedoel je?
I rest my case... :-D

Lazy B.
18 december 2004, 16:28
'the Motown/Tamla bass player'

Huh?! Wie?! :???: :-?

Equalizer
18 december 2004, 16:41
'the Motown/Tamla bass player'

Huh?! Wie?! :???: :-?
Wie? James Jamerson natuurlijk. De grootste bassist aller tijden, tevens Jaco's inspirator :P

Of hap ik nu ontzettend :razz:

Iron Maiden
19 december 2004, 19:10
Het is wel leuk dat james jamerson/pastorius zo goed is, maar hou je ook van die vage restaurantmuziek (niet alles). de bassist van het kerkkoor van mijn moeder is ook heel goed maar toch vind ik het schijtmuziek. Ik wil niemand "aanvallen" maar volgens mij noemen heel veel mensen op dit forum hele onbekende bassisten op, om te laten zien hoe goed hun muzieksmaak wel niet is. :razz:

Ome Henk
19 december 2004, 20:31
Jimmy Haslip :roll:

Lazy B.
20 december 2004, 09:57
Het is wel leuk dat james jamerson/pastorius zo goed is, maar hou je ook van die vage restaurantmuziek (niet alles). de bassist van het kerkkoor van mijn moeder is ook heel goed maar toch vind ik het schijtmuziek. Ik wil niemand "aanvallen" maar volgens mij noemen heel veel mensen op dit forum hele onbekende bassisten op, om te laten zien hoe goed hun muzieksmaak wel niet is. :razz:

Zoals de de waard is vertrouwt hij blijkbaar zijn gasten. :D :wink:

Als je vindt dat Pastorius en Jamerson restaurantmuziek maken weet je volgens mij niet echt / echt niet waar je het over hebt. Maar goed, los daarvan; onbekend zou ik ze ook niet bepaald willen noemen. Jamerson is een ikoon van de motown-muziek en Pastorius is op zijn beurt een ikoon van de (fusion) jazz. Beide bassisten zijn onder muzikanten bepaald geen onbekenden. Als je mensen van 'name-dropping' wilt beschuldigen heb je niet bepaald gelukkige voorbeelden gekozen. :wink:

butters
20 december 2004, 10:48
als groot naar innoverend verwijst. dan denk ik aan wijlen Mark Sandman van Morphine. slide op een 1 of 2 snarige bas.

frenske
20 december 2004, 13:32
als groot naar gigantisch verwijst, dan denk ik aan Peter Steele van Type O negative. Man, die is groot, zeker 2 meter. :D

Over Mark Sandman gesproken ... ik vind het raar dat hij zelden genoemd word op het forum. Hij is zeker een van mijn favourieten.

The Mule
20 december 2004, 17:01
Ik wil niemand "aanvallen" maar volgens mij noemen heel veel mensen op dit forum hele onbekende bassisten op, om te laten zien hoe goed hun muzieksmaak wel niet is. :razz:

Je moest eens weten hoe goed mijn muzieksmaak is... :-D

Hoe cool 8-) ik het weergaloze spel van 'cats' als Claypool, Wooten, Clarke, Pastorius, Bootsy, Miller etc. etc. ook vind, ECHT in mijn spel beinvloed ben ik (en word ik) door een minder voor de hand liggend rijtje...

* Namedropping alarm *

- Phil Lesh
- Oteil Burbridge
- George Porter jr.
- Tom Fowler
- Stu Cook
- Armistead Burwell Smith IV

MazeMouse
20 december 2004, 17:33
Tja, is er een absolute grootste?

Mijn spel laat ik juist meer beinvloed worden door
1: mijn eigenwijsheid (eigenwijs is ook wijs)
2: Cliff Burton
3: Steve Digiorgio
4: John Myung (heerlijk, iemand die WEL kleiner is dan ik)
5: Luuk van Gerven (After Forever)

Lazy B.
20 december 2004, 17:48
- Phil Lesh
- Oteil Burbridge
- George Porter jr.
- Tom Fowler
- Stu Cook
- Armistead Burwell Smith IV

Ik ken er maar eentje van (Oteil Burbridge). :oops: Als ik Iron Maiden's ijzeren logica volg betekent dit dus dat ik géén smaak heb. :oops: :wink: :D

The Mule
20 december 2004, 18:00
- Phil Lesh (Grateful Dead)
- Oteil Burbridge (ABB, solo)
- George Porter jr. (The Meters)
- Tom Fowler (Mothers of Invention)
- Stu Cook (Creedence Clearwater Revival)
- Armistead Burwell Smith IV (Pinback, Three Mile Pilot)

Ik ken er maar eentje van (Oteil Burbridge). :oops: Als ik Iron Maiden's ijzeren logica volg betekent dit dus dat ik géén smaak heb. :oops: :wink: :D

Beetje hulp in cursief, en laat ik op dat laatste nou maar niets zeggen... :wink:

capt. E
20 december 2004, 18:22
Jaco Pastorius een onbekende noemen is zeker een beetje flapdrollerig. Hij is i.i.g. de grootste op de fretloze bas. Maar ja, hoeveel van deze draden zijn er al niet geweest. Moet ik nu weer zeggen dat ik Pino Palladino de "grootste" vind?

Iron Maiden
22 december 2004, 12:41
Ik wil niet zeggen dat jaco pastorius geen bekende bassist is ofzo, maar ik heb gewoon het gevoel dat er veel op dit forum zijn die op internet gewoon een paar van die jazz, sessiebassisten op gaan zoeken, en dan gaan zeggen dat dat hun favoriete bassist is. gewoon zo dat iedereen denkt van wow die heeft veel verstand van muziek, dat hij naar zo'n onbekende bassist luistert! Dan ga je zo'n mp3 tje luisteren op de site van zo'n bassist, en dan is het van die vage muziek die je altijd in restaurants hoort. (ik wil niet zeggen dat dat slechte muziek is ofzo). Hoeveel bassende 15 jarigen luisteren er nu naar dat soort vage muziek :wink: ?
Dan kan de bassist nog zo goed zijn, maar het nummer zelf moet toch ook goed zijn? Ik luister bijv. liever naar "aint talking bout love" met een "slechte" bassist, dan naar een of ander over 30 minuten uitgesponnen muziekstuk met een paar door elkaar heen solerende muziekanten, of iemand die even laat zien hoe snel hij wel niet kan slappen. :wink: :cool: :cool:

Chris Wolstenholme
22 december 2004, 12:50
Ik wil niet zeggen dat jaco pastorius geen bekende bassist is ofzo, maar ik heb gewoon het gevoel dat er veel op dit forum zijn die op internet gewoon een paar van die jazz, sessiebassisten op gaan zoeken, en dan gaan zeggen dat dat hun favoriete bassist is. gewoon zo dat iedereen denkt van wow die heeft veel verstand van muziek, dat hij naar zo'n onbekende bassist luistert! Dan ga je zo'n mp3 tje luisteren op de site van zo'n bassist, en dan is het van die vage muziek die je altijd in restaurants hoort. (ik wil niet zeggen dat dat slechte muziek is ofzo). Hoeveel bassende 15 jarigen luisteren er nu naar dat soort vage muziek :wink: ?
Dan kan de bassist nog zo goed zijn, maar het nummer zelf moet toch ook goed zijn? Ik luister bijv. liever naar "aint talking bout love" met een "slechte" bassist, dan naar een of ander over 30 minuten uitgesponnen muziekstuk met een paar door elkaar heen solerende muziekanten, of iemand die even laat zien hoe snel hij wel niet kan slappen. :wink: :cool: :cool:

hulde :)

Equalizer
22 december 2004, 13:35
Aan de andere kant, het gaat hier wel om de grootste bassist aller tijden, dat is niet die "slechte" bassist in dat mooie liedje. Dat namedroppen valt nog wel mee volgens mij. En ja, natuurlijk ben ik ook iemand die bassisten opzoekt op internet, daar ben ik een basliefhebber voor. Maar zo extreem als jij het zegt doet niemand het op dit forum (mp3'tje zoeken, naampje posten in die poll, kom maar op met jullie respect want die bassist kenden jullie niet..).
Wat je zegt over technische lui tegenover mensen die gewoon mooie muziek maken, daar ben ik het helemaal mee eens. En de grootste bassist aller tijden zal wat mij betreft sowieso niet een onbekende sessiemuzikant worden, want onbekend='klein' in mijn ogen. De grootste is makkelijk te vinden, anders zou hij de grootste niet zijn. Liefst heeft hij bovendien nog wat voor de baswereld betekend.
Ik heb het dus over die goeie bassist in dat mooie liedje (hehe, dat is mijn punt eigenlijk :), die twee dingen moeten beide in orde zijn).

Lazy B.
22 december 2004, 14:29
...dat iedereen denkt van wow die heeft veel verstand van muziek, dat hij naar zo'n onbekende bassist luistert!

weet je wat een goeie bassist is? John Draindraught! en vergeet ook Dyllan Wainworth niet. en natuurlijk Izzy Vanzant! :D :D :D

voor de duidelijkheid: deze gasten bestaan niet, :D waarmee ik hoop dat je inziet wat een merkwaardige mensopvatting je hier over je mede-bassisten tentoonspreid :???:

zoals ik al eerder zei, ik ben bang dat hier toch de waard is zoals hij zijn gasten vertrouwt...

iglo
22 december 2004, 15:08
niemand voor Louis Johnson??

Iron Maiden
22 december 2004, 16:54
[quote="Lazy B
zoals ik al eerder zei, ik ben bang dat hier toch de waard is zoals hij zijn gasten vertrouwt...[/quote]

Voor steve harris hoef ik niet op internet te zoeken :wink:

niels_r
22 december 2004, 18:05
@Iron Maiden: Voor jouw bericht staat echt geen enkele naam van een of andere vage, onbekende bassist. Er bestaat meer dan enkel rock en metal...

Ohja, het stemmen is tijdelijk even niet mogelijk. Wordt aan gewerkt :lol:

Globetrotter
26 december 2004, 12:49
FLEA :-D

Dr. Funkenstein
26 december 2004, 23:02
Ik mis de naam Mark King... dus bij deze: Mark King

Globetrotter
27 december 2004, 13:08
FLEA FLEA FLEA :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

boer9509
1 januari 2005, 18:33
Ik wil niemand "aanvallen" maar volgens mij noemen heel veel mensen op dit forum hele onbekende bassisten op, om te laten zien hoe goed hun muzieksmaak wel niet is. :razz:[/quote]


OK, ik zal me dan even lekker banaal blootgeven: ik heb Freddie Cavalli (ex-Herman Brood) verafgood! Luister Cha Cha (live-LP) of het nummer Never be Clever er nog eens erop na. Wat een lekkere, geile basloopjes! Niet moeilijk, ook geen goede smaak misschien, maar wel precies goed.

Echter het allermooiste stukje bas dat ooit is vastgelegd staat op Hair (Original Soundtrack Recording), het nummer Aquarius. Op http://www.talkbass.com/forum/archive/index.php/ was een tijdje terug een draad over wie nu eigenlijk die koelbloedige bassist was. Het is waarschijnlijk Wilbur ("Bad") Bascomb geweest, toen 17 jaar oud. Heb op Amazon geluisterd wat hij nog meer heeft gedaan sindsdien, maar alleen maar vervelende easyjazz. Rare lui die top-bassisten, verspilling van talent. Luistert allen naar de jonge Bascomb. Hij deed bijna 30 jaar geleden niet onder voor Marcus Miller.

boer9509
1 januari 2005, 18:33
Ik wil niemand "aanvallen" maar volgens mij noemen heel veel mensen op dit forum hele onbekende bassisten op, om te laten zien hoe goed hun muzieksmaak wel niet is. :razz:[/quote]


OK, ik zal me dan even lekker banaal blootgeven: ik heb Freddie Cavalli (ex-Herman Brood) verafgood! Luister Cha Cha (live-LP) of het nummer Never be Clever er nog eens erop na. Wat een lekkere, geile basloopjes! Niet moeilijk, ook geen goede smaak misschien, maar wel precies goed.

Echter het allermooiste stukje bas dat ooit is vastgelegd staat op Hair (Original Soundtrack Recording), het nummer Aquarius. Op http://www.talkbass.com/forum/archive/index.php/ was een tijdje terug een draad over wie nu eigenlijk die koelbloedige bassist was. Het is waarschijnlijk Wilbur ("Bad") Bascomb geweest, toen 17 jaar oud. Heb op Amazon geluisterd wat hij nog meer heeft gedaan sindsdien, maar alleen maar vervelende easyjazz. Rare lui die top-bassisten, verspilling van talent. Luistert allen naar de jonge Bascomb. Hij deed bijna 30 jaar geleden niet onder voor Marcus Miller.

Sandah
2 januari 2005, 18:27
Jaco Pastorius
Marcus Miller
Stanley Clarke

Ritch
2 januari 2005, 21:44
MARK KING DUDES!!

Ritch
2 januari 2005, 21:45
en Mike Porcaro natuurlijk... "The Groovemeister"!!!