PDA

View Full Version : Verschil in 6L6 buizen



Cozze
16 december 2004, 20:24
Hallo!
Ik heb een tijdje geleden een Fender bassman 135 (tweedehands) gekocht. De buizen zijn al redelijk oud (ik vermoed dat dit de originele nog zijn (en dus al een 30j oud) ) en ik ben dus van plan nieuwe buizen aan te schaffen.
Er zitten 6L6 buizen in. Is er veel verschil in klank tussen de verschillende merken en types (6L6GC, 6L6WGC, ...) ? En hoe zit het met die bias instelling? Als ik een matched pair koop, is dit dan nog nodig?
Alvast bedankt!
Johan

Negative K3 fan
16 december 2004, 21:01
Ja er is veel verschil tussen ondelinge merken enzo, oude productie (dus uit voorraden) zijn het best, van de nieuwe productie 6L6en zijn de SED (winged C svetlana's) en JJ het best/populairst.

duo's of kwartetjes moet je altijd gematcht kopen omdat je meestal maar 1 bias pot in je amp hebt en ja, je moet de bias instellen bij het vervangen van deze buizen.

Als de amp meer dan dertig jaar oud is en hij is niet echt regelmatig gebruikt (wat me wel zo lijkt als de originele buizen er nog inzitten) zou ik ook ernstig een cap job overwegen.

Cozze
16 december 2004, 23:18
Ik denk ook niet dat hij veel gebruikt is, aangezien 'm er nog heel goed uit ziet. Heb ook net gevonden dat hij gemaakt is in '81.
Wat versta je juist onder een cap job? (is dit testen van de transistoren?)

Johan

bert k
17 december 2004, 00:00
NK3 bedoelt dat de condensators slecht kunnen zijn. (Stoere taal :D ) Inderdaad moeten condensators regelmatig gebruikt worden, anders slijten ze. Of dit voor alle condensators zo is weet ik niet.

Al
17 december 2004, 00:37
Ik denk ook niet dat hij veel gebruikt is, aangezien 'm er nog heel goed uit ziet. Heb ook net gevonden dat hij gemaakt is in '81.
Wat versta je juist onder een cap job? (is dit testen van de transistoren?)

Johan

Die amp heeft geen transistoren. Capjob wil zeggen het vervangen van de electrolytische condensatoren (elco's). Deze gaan gaan in de loop vd tijd achteruit. Ze werden o.a. in de voeding gebruikt.

Wordt de versterker voor bas gebruikt?

Al

Cozze
17 december 2004, 11:22
is dit testen van de transistoren? :oops:
En ja, hij wordt voor bas gebruikt. Valt het trouwens te horen aan de klank of de condensators slecht zijn?