PDA

View Full Version : Naar tril geluid



Crimson
10 juni 2002, 11:01
Soms als ik mijn A snaar aansla, dan gaat hoor ik een tril geluid. Het is en nieuwe snaar. En het is niet het tril geluid van wanneer je de snaar niet goed vast houd.

Dit geluid komt bij de brug vandaan. De gitaar is al een beetje oud (meer als 10 jaar), het zou daar aan kunnen liggen.

Weet iemand waar het aan ligt, en hoe ik het op kan lossen?

Boer Bavo
10 juni 2002, 11:27
Is het een western, of een klassieke gitaar?
als het een western is: aan de kant van de snaar die je in de brug steekt zit een balletje. Als dat balletje niet goed tegen de top van de gitaar zit, dan kan het wel eens gaan meetrillen. Misschien is het dat wat je hoort? Misschien kan je de snaren best eens los maken en er opnieuw op zetten.
Bij een klassieke kan je soms hetzelfde voorhebben: de uiteindjes van de snaren die meetrillen. Als je ze dan een beetje korter knipt/ze een beetje in een andere richting plooit, is het meestal wel over.

Wie weet helpt het...

Crimson
10 juni 2002, 15:53
Het is een klassieke gitaar. Ik heb de snaren in een lus vastzitten, met een klein uitstekend stukje. Ik zal kijken of ik het stukje kan buigen.

Bedankt voor de tip.

SchaapOpJeHoofd
10 juni 2002, 18:00
Als dat niet helpt kan je provberen de snaar aan te slaan en elk onderdeel van je gitaar waarvan je vermoed dat het kan trillen even aanraken. Stopt het trillen ergens, dan heb je waarschijnlijk de boosdoener

alexgit
11 juni 2002, 23:16
Of het is zo'n 'rinkel' weetjewel, dan ligt het waarschijnlijk aan je hals en moet die een kwartslagje losser ofzo, dat was bij mij tenminste het probleem met m'n e-snaar.

Crutch
12 juni 2002, 02:39
Als je een A aanslaat op een andere snaar, trilt ie dan ook? -> Dan trilt er iets mee.
Anders kan je snaar ergens tegen de fret aan reutelen, wat vaker voor komt bij oudere gitaren.

Thomasvv
18 juni 2002, 23:46
Op 2002-06-11 22:16, schreef alexgit:
Of het is zo'n 'rinkel' weetjewel, dan ligt het waarschijnlijk aan je hals en moet die een kwartslagje losser ofzo, dat was bij mij tenminste het probleem met m'n e-snaar.



Helaas kan je meestal op een spaanse gitaar de halspen niet verstellen.... (als er al eentje inzit.)

alexgit
19 juni 2002, 23:31
Op 2002-06-18 22:46, schreef Thomasvv:


Op 2002-06-11 22:16, schreef alexgit:
Of het is zo'n 'rinkel' weetjewel, dan ligt het waarschijnlijk aan je hals en moet die een kwartslagje losser ofzo, dat was bij mij tenminste het probleem met m'n e-snaar.



Helaas kan je meestal op een spaanse gitaar de halspen niet verstellen.... (als er al eentje inzit.)


Ojaa das waar, sorry had waarschijnlijk de vraag ff nie goed gelezen...

Demi
20 juni 2002, 15:29
Ik had dat eerst ook heb ook een klassieke gitaar, maar ik kwam er achter dat bij de stemknop, het stuk snaar dat over was tegen de snaar aan trilde als je snapt wat ik bedoel. Toen ik deze snaar weghaalde was het probleem verholpen.
Misschien dat dit bij jou ook het geval is?
In ieder geval succes!

aadplagiaat
2 juli 2002, 00:16
Ik ken het verschijnsel ook. Merkte ik af en toe aan bijna al m'n gitaren (niet dat ik er nu nog veel heb).
Ik heb het nu ook met m'n acoustische, op bepaalde plekken klinken sommige snaren niet goed. Resonantie ergens. Een zwakke plek, niet goed gelijmde verbindingen. Noem het maar. Nieuwe snaren helpen (bij mij) wel even maar alleen doordat die over het algemeen beter klinken, even dan. Nieuwe en betere (lees duurdere) gitaar, dat helpt echt. Ik ben bezitter van een Aria AW20C. Destijds voor weinig geld nieuw gekocht. Beetje impulsief maar had even "iets" acoustisch nodig voor een paar optredens. Tsja kwaliteit he? Niet dat ik deze slecht vind hoor, tenslotte alle waar naar zijn geld.
Wel frustreert een doodslaande snaar me nu. Ik hoop toch eens weer een prachtgitaar te kopen. Ben al aan het rondkijken.

MADdie86
4 juli 2002, 19:07
Ik heb het een keer heb gehad bij een Nylon Semi-acc. gitaar. Wat was het probleem de gitaar nam de nieuwe snaren niet snel en goed over, want de nieuwe snaren waren van een ander merk en waren dus ook op een andere manier gefabriceerd. Waardoor de strek, rek en klank anders waren. Wat ik je aan raad is de A snaar goed na te kijken. Trilt hij tegen een fret?? Zit er iets los?? OF zie je nix?? Leg anders de gitaar op zijn rug en kijk tussen de G en D snaar naar de brug. Dan kan je zien of de nek anders een beetje is verwrongen, wat weleens het geval bij oude gitaren is.

Is dit alles niet aan de hand zal je je A er even vanaf moeten halen (het was nylon toch??) bij Stale strings moet je om je volle hand even een klein rukje geven zodat hij een beetje "bij-rekt". Als het nylon zijn (klinkt heel raar wat ik zal zeggen maar heeft echt geholpen) is een beetje citroen sap op een doekje doen en de snaar lichtjes in smeren. Dat een paar minuten (2 a 3) in laten trekken. Dan het sap er van af halen.

Met veel geluk moet hij het nu een beetje normaal doen.

Als de snaar tegen een fret aan slaat moet je kijken of je brug een beetje aan het slijten is. Als dat zo is kan je beter even naar de gitaar handel.

Mzlls