PDA

View Full Version : leeftijd...



pod
9 juni 2002, 22:21
Hey!

Ik ben sinds 2 maand bezig met het leren van gitaar spelen. Ik 'speel' akoustisch (meer dan 20 jaar oude gitaar van m'n pa, maar met nieuwe snaren toch een leuk geluid:) )
Voordat ik AL m'n geld op ga maken voor een elektrische gitaar+versterker vroeg ik me af: Ben ik niet te 'oud' om te beginnen met gitaar spelen?
Ik wordt bijna 18, misschien een 'ukkie' volgens sommigen, maar alle gitaristen die ik ken zijn op veel jongere leeftijd begonnen.

Kan ik het nog leren??

sebass
9 juni 2002, 22:30
Ja hoor lijkt mij geen probleem. Als je serieus gaat spelen en oefenen heb je het ze onder de knie.

pimmetje
9 juni 2002, 22:32
Ja natuurlijk kan je 't nog prima leren!!
Het grootste nadeel van laat leren is volgens mij het relatieve gebrek aan tijd. Middelbare school neemt uiteindelijk toch meestal minder tijd en moeite in dan vervolgopleidingen en werken. Daardoor zal je je oefen-uurtjes misschien wat beter moeten plannen.

Verder zie ik geen problemen. Als je zorgt dat je lol hebt in het spelen (en je hebt een minimale basis aan muzikaliteit), dan kan je binnen de kortste keren heel leuk gitaar spelen. Let wel op: het gaat veel tijd kosten. Niet alleen het oefenen slurpt uurtjes. Je gaat het leuk vinden, in een band of zo en je hebt een levensverslindende hobby erbij :smile:.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2002-06-09 22:33 ]</font>

pod
9 juni 2002, 22:50
Hey bedankt voor de (zeer snelle) reacties.
Ik ga morgen gelijk naar de winkel om een beetje fatsoenlijke elektrische gitaar aan te schaffen. Ik heb al wel door dat dit iets is waar ik serieus mee 'verder' wil gaan (al is het maar als hobby)

thnx,

Niels

Echoes
10 juni 2002, 09:47
wat maakt het nou uit of je op je 10e of op je 34e gitaar gaat leren spelen. Tis net hoeveel tijd je erin steekt en hoeveel talent je hebt als je ook beetje knap wilt kunnen spelen.
Ik ben ook vrij laat begonnen (17e, bijna 18) en het gaat superlekker. Speel hoop mensen die al jaren spelen er uit..
Dus gewoon lekker veel oefenen en snel een electrische kopen :smile:

alexgit
14 juni 2002, 22:33
Gewoon beginnen wanneer je echt wil!!
Ik begon toen ik 9 was, maar toen had ik nog niet echt zin om te oefenen, ik heb nu het idee dat ik de 1e 3 jaar 'verspild' heb, dat vinnik heeeel jammer, want waarschijnlijk was ik dan veel beter geweest. Nu vind ik het echt keileuk, en het kost echt veeel tijd.
As je denkt dat de middelbare school weinig tijd kost..nou... bij kost het echt veel tijd.
Misschien heeft het ermee te maken dat ik gymnasium doe, maar toch.
Ik wil echt een jaar vakantie om gitaar te spelen ofzo!!

Bins
14 juni 2002, 22:38
Pff, ik heb ook gymnasium gedaan. Nooit langer dan een uur huiswerk maken, of ff in de pauze ofzo, dat ging prima. :smile:

sebass
14 juni 2002, 22:42
Ik heb ook gymnasium gedaan. En eerlijk gezegt ook niet echt veel uitgevoerd ik heb helemaal geen huiswerk gemaakt en kwam ook niet echt vaak in de lessen, want dat hoeft niet echt. En dan voor de rep boek doorlezen maken her doen en weer een maand niets doen. Ik zat daarbij ook nog in de band en ik het Utile Dulci dat was het bestuur met vier anderen.
En in tussenuren gingen we ook altijd gitaarspelen enzo. Dus ik vermaak me wel. In den lessen was het met md speler op liedjes uitzoeken. haha. Jaja ik heb me echt vermaakt en al die zes jaar nog in een keer doorgekomen ook :grin: That's the way I like it.

Bins
14 juni 2002, 22:54
Haha, geniaal zijn heeft zo zn voordelen heh :wink:
Ik heb er trwns wel 7 jaar over gedaan

Dionyios
14 juni 2002, 23:09
He wat is nou precies het verschil tussen atheneum (vwo) en gymnasium en dan bedoel ik niet dat je de woorden allebei anders schrijft :razz:

flippodestroyer
14 juni 2002, 23:17
Gymnasium en atheneum zijn allebei vwo. Gymnasium is gewoon atheneum, maar dan met minsten één klassieke taal (Grieks of Latijn dus), of atheneum is gymnasium, maar dan zonder klassieke talen, net wat jij wilt.

Bins
14 juni 2002, 23:18
Nou, je schrijft et anders..:razz:
Gymnasium is vwo+grieks en latijn. Het is de suxxte school die er bestaat. Grieks/Latijn=niet de moeite of tijd waard. Er zitten ook alleen kakkers/nerds en alto's (die stiekem toch kakker/nerd zijn) op. Ik val in de alto/nerd categorie.
Maar goed, klinkt toch interessant op feestjes "ik heb gymnasium gedaan". Werkt alleen averechts bij jonger publiek/meisjes. :smile:

Loekie
15 juni 2002, 00:45
Je bent nooit te oud om te leren. Als je muzikaal gevoel hebt is dat en pre. Techniek zal je je moeten aanleren. Het is uiteraard verstandig om dat (als je je echt zo druk maakt over je leeftijd) van scratch af aan goed te doen. 'Goed' is natuurlijk relatief. Het kan heel goed zijn dat jij het jezelf op de voor jouw 'goede' manier aanleert. Echter, er zijn zoveel gitaristen die (ook op dit forum) hun 'best practices' met je delen. Het beste is om het jezelf op een manier aan te leren die zich bij anderen die langer bezig zijn al lang bewezen heeft. Waarom zou je het wiel twee keer uitvinden?

Heel veel succes! :smile: Loekie...

alexgit
15 juni 2002, 19:58
Op 2002-06-14 23:18, schreef Bins:
Nou, je schrijft et anders..&lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_razz.gif">
Gymnasium is vwo+grieks en latijn. Het is de suxxte school die er bestaat. Grieks/Latijn=niet de moeite of tijd waard. Er zitten ook alleen kakkers/nerds en alto's (die stiekem toch kakker/nerd zijn) op. Ik val in de alto/nerd categorie.
Maar goed, klinkt toch interessant op feestjes "ik heb gymnasium gedaan". Werkt alleen averechts bij jonger publiek/meisjes. &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">


Jonge jonge, waar slaat dat nou op.
Toevallig vind ik Grieks en Latijn erg leuk, en als je bij ons op school komt kijken zie je minstens de helft alto zijn...
Echt onzin, sorry maar dat moest ik ff kwijt..

Daarbij, als je over gymnasium 7 jaar heb gedaan en als je nix uitgevoerd hebt is het dus logische dat je er 7 jaar over gedaan hebt.
Ik probeer met wel aardig wat te doen er gewoon 6 jaar over te doen.
Zoiezo zit ik nog in een band en organiseer ik ook allemaal troep voor school enzo, dus op zich heb ik het best druk...

anne
15 juni 2002, 21:54
Euh, k heb zelf 2 jaar op t gymnasium gezeten en ik vind dat er toch wel redelijk wat mensen zitten die iets interessants te melden hebben. En waar haal jij de kennis vandaan dat meisjes niks op hebben met alto's, nerds en kakkers??
Misschien heb jij het gewoon een beetje verkeerd getroffen met je school, maar er bestaan ook zeker wel gymnasia met coole mensen die wat meer types in huis hebben dan alto's, nerds en kakkers. (tip: kom eens op het coornhert gouda kijken :wink:)

Kitaarhiero
18 juni 2002, 11:13
Op 2002-06-09 22:21, schreef pod:
Hey!

Ik ben sinds 2 maand bezig met het leren van gitaar spelen. Ik 'speel' akoustisch (meer dan 20 jaar oude gitaar van m'n pa, maar met nieuwe snaren toch een leuk geluid:) )
Voordat ik AL m'n geld op ga maken voor een elektrische gitaar+versterker vroeg ik me af: Ben ik niet te 'oud' om te beginnen met gitaar spelen?
Ik wordt bijna 18, misschien een 'ukkie' volgens sommigen, maar alle gitaristen die ik ken zijn op veel jongere leeftijd begonnen.

Kan ik het nog leren??


C-kers, Ik begon ook 1 maand voor m'n 18e met gitaar spelen, en ik moet zeggen dat dat weinig uit maakt hoor. Je bent nooit te oud om te leren. (chuck berry begon bv. pas ná z'n 20ste met gitaar spelen)

zamboajoe
18 juni 2002, 23:29
sommige beginnen pas op hun 20'ste met neuken van jonge meisjes.,Vieserikken

dirkw83
19 juni 2002, 19:38
iemand kan toch ook latijn kiezen omdat hij het leuk vind?
beetje oppervlakkig Bins. dat je jezelf omlaag wilt halen okee maar houd het dan wel persoonlijk.

L4A
19 juni 2002, 20:08
Blaat blaat...., ff niet allemaal (sorry, SOMMIGEN) zo lopen 'opscheppen' dat je het o zo druk hebt met je school en al die andere activiteiten en desondanks toch nog een enkele keer per week een gaatje in je druk bezette agenda kunt vinden om gitaar te spelen.
Gewoon een kwestie van prioriteiten stellen, verder niet zo miepen.

L4A
19 juni 2002, 20:12
En pod, om ff op je vraag terug te komen: tuurlijk ben je niet te oud om het te leren.
Het gaat alleen om de wil het te kunnen (en vooruit, wat talent en muzikaal gevoel zijn ook nooit weg :smile: ).

Wat belangrijk is is dat je een beetje doorzettingsvermogen hebt, zodat je ook gewoon gaat oefenen als je een periode lang geen zin/tijd hebt, of als het gewoon allemaal niet zo lekker gaat als je gewild had (de meeste mensen komen op een gegeven moment toch op een punt waarop ze het gevoel hebben niet meer vooruit te gaan: geeft niks, hoort erbij, gewoon doorgaan, en ineens merk je dat je toch stiekum een stuk beter bent geworden :smile: ).

alexgit
19 juni 2002, 22:20
Op 2002-06-19 20:08, schreef L4A:
Blaat blaat...., ff niet allemaal (sorry, SOMMIGEN) zo lopen 'opscheppen' dat je het o zo druk hebt met je school en al die andere activiteiten en desondanks toch nog een enkele keer per week een gaatje in je druk bezette agenda kunt vinden om gitaar te spelen.
Gewoon een kwestie van prioriteiten stellen, verder niet zo miepen.


Het KAN gewooon niet zo zijn dat school bijvoorbeeld prioriteit heeft boven gitaarspelen, he?

Semafoor
22 juni 2002, 13:37
Op 2002-06-15 21:54, schreef anne:
Euh, k heb zelf 2 jaar op t gymnasium gezeten en ik vind dat er toch wel redelijk wat mensen zitten die iets interessants te melden hebben. En waar haal jij de kennis vandaan dat meisjes niks op hebben met alto's, nerds en kakkers??
Misschien heb jij het gewoon een beetje verkeerd getroffen met je school, maar er bestaan ook zeker wel gymnasia met coole mensen die wat meer types in huis hebben dan alto's, nerds en kakkers. (tip: kom eens op het coornhert gouda kijken &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">)

Op het coornhert zitten idd wel een paar grappige mensen.
Volgens mij zit ik op dezelfde school als waar sebass op heeft gezeten.
Ik doe nu atheneum en das helemaal niet lastig (leve de 2e fase!). Vooral de talen stellen helemaal niets meer voor.

alexgit
22 juni 2002, 16:16
Op 2002-06-22 13:37, schreef Semafoor:

Op het coornhert zitten idd wel een paar grappige mensen.
Volgens mij zit ik op dezelfde school als waar sebass op heeft gezeten.
Ik doe nu atheneum en das helemaal niet lastig (leve de 2e fase!). Vooral de talen stellen helemaal niets meer voor.


Klopt ja, op gym trouwes ook, de 1-talen dan, echt heel stom...

MetalliCat
22 juni 2002, 17:03
Ik keniemand van 75 die "leert" nu spelen...alleen het stelt niet echt veel voor, maar je bent nooit te oud om iets te leren..ten minste, 75 is wel heel oud :razz:

Bins
22 juni 2002, 18:56
Wat grappig dat iedereen daar zo boven opspringt hee. Had ik zeker weer te weinig smileys in mn berichtje gedaan? Lighten up people!!! Sjongejongejongejonge zeg. Och nevermind. Blijkbaar woon ik een beetje op me eigen planeet hiero.

sebass
22 juni 2002, 19:23
Op 2002-06-22 13:37, schreef Semafoor:

Op het coornhert zitten idd wel een paar grappige mensen.
Volgens mij zit ik op dezelfde school als waar sebass op heeft gezeten.
Ik doe nu atheneum en das helemaal niet lastig (leve de 2e fase!). Vooral de talen stellen helemaal niets meer voor.


Hee heb jij ook op het Coornhert gezeten? Wanneer? Misschien ken ik je wel.

Semafoor
22 juni 2002, 19:29
Sorry dat het een beetje offtopic wordt allemaal.... :smile:.

Kzit op de goudse waarden. Ik ken alleen wat mensen van het coornhert, kheb er zelf nooit op gezeten

mirage
23 juni 2002, 12:28
ik ben 21 en speel nu half jaar, gaat ook nog prima hoor...

en wat tijd betreft, geloof me op de middelbare school heb je VEEL tijd ik heb mijn havo gewoon in 5 jaar gehaald en ik had bakken tijd over..
HTS valt ook wel mee, behalve sommige projecten, dat is soms wat druk.
ik ben nu aan het afstuderen en werk ernaast nog part time, das 48 uur werken in de week. DAN heb je weinig tijd over voor je gitaar met al het andere wat je ook nog wilt doen (uitgaan, sociaal leven onderhouden, computer, vriendin, etc).
Als je op de middelbare school het al zo moeilijk hebt... dan heb je straks echt een probleem. zoals l4a al zei, prioriteiten stellen en minder zeuren.

suzanne
23 juni 2002, 17:39
ik begon ook op mn 18e, niks mis mee, het ligt er gewoon aan hoe graag je het wil en hoeveel doorzettingsvermogen jij hebt!! zit dat goed en wil je het graag, dan is de tijd ook geen probleem want die maak je er dan voor!!!