PDA

View Full Version : Downgraden



matto
15 december 2004, 17:14
Een kennis heeft me gevraagd om zijn vibrolux reissue te voorzien van een een gelijkrichterbuis en ptp bedrading erin te solderen.
Voor de gelijkrichter zal dat dus een andere voedingstrafo en een extra buisvoet op het chassis betekenen.
Moeten er voor ptp bedrading ook andere potmeters in?
Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijk project?
Enne is deze RI vibrolux na zo'n operatie ook vintage? :-D

Mr.Jay
15 december 2004, 18:06
Een kennis heeft me gevraagd om zijn vibrolux reissue te voorzien van een een gelijkrichterbuis en ptp bedrading erin te solderen.
Voor de gelijkrichter zal dat dus een andere voedingstrafo en een extra buisvoet op het chassis betekenen.
Moeten er voor ptp bedrading ook andere potmeters in?
Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijk project?
Enne is deze RI vibrolux na zo'n operatie ook vintage? :-D

VEEL werk en zéér weinig verbetering.
Dan moet je al meteen betere pots, caps, weerstanden monteren en een nieuw board natuurlijk.
Ken iemand die zo;n zelfde amp ooit gedaan heeft en het achteraf ook geen wereldschokkende verbetering vond, plus nog es storingsproblemen.

JaY

bert k
15 december 2004, 18:30
Een nieuw board? Het moest toch point to point?

nicoverduin
15 december 2004, 18:38
komt erop neer "strippen" en opnieuw beginnen.
Nico :-D

Mr.Jay
15 december 2004, 18:47
Een nieuw board? Het moest toch point to point?

o, je wilt letterlijk alle parts in de lucht hangen, ga je gang.....succes.

JaY

nicoverduin
15 december 2004, 18:54
Een nieuw board? Het moest toch point to point?

o, je wilt letterlijk alle parts in de lucht hangen, ga je gang.....succes.

JaY
mijn idee
nico

Negative K3 fan
15 december 2004, 21:17
lijkt me redelijk niet te down matto, ik denk dat het PTP gedoe niet de meeste invloed heeft op het geluid.

ik weet zo niet wat wel, maar daar kan de rest je wel mee helpen. Als je een buizengelijkrichter wilt gebruiken die een redelijk vermogen moet kunnen leveren kun je sowieso niet uit onder een 5v aftakking op je voedingstrafo, dus daar moet je dan al een andere voor nemen, tenzij je een ez81 gaat gebruiken (Zoals ik ook heb gedaan in mn zelfbouw amp, ik weet alleen niet wat de voor en nadelen daarvan zijn).

matto
15 december 2004, 22:08
Dus misschien beter om hem te adviseren om een sf te kopen en die te optimalizeren? :P
Dat heb ik zelf n.l ook gedaan '71 sf vibrolux helemaal naar mijn smaak gebracht en dat is ECHT de eerste versterker die ik al jaren lang in gebruik heb.
Ik was er zo kontent mee dat ik er later nog een '74 er bij gekocht heb, die is eigenlijk nooit helemaal geworden wat ik er van wilde hebben en heb deze na enige tijd weer geruild voor een '68 de luxe reverb waar ik net zo happy mee ben als met m'n vibrolux.
De lijst met allerlei combos die ik de laatste jaren heb gehad is te lang om op te noemen. :-(
Toen onze bassist eens op merkte dat ik bij iedere versterker stond te grijnzen als ik weer eens zei dat het cleane kanaal toch wel erg veel op mijn eerste '75 twin reverb (ja hoor ook verkocht voor veel te weinig) leek, ben ik gestopt met experimenteren, en heb bij de eerste de beste gelegenheid alle andere versterkers de deur uitgedaan en de '71 vibrolux gekocht.
Volgens mij moeten heel veel gitaristen de rode draad in dit verhaal wel herkennen :P

Mr.Jay
15 december 2004, 22:18
Dus misschien beter om hem te adviseren om een sf te kopen en die te optimalizeren?

Kijk, het verstand komt met de uurtjes :wink:

JaY

Mr.Jay
15 december 2004, 22:20
Als je een buizengelijkrichter wilt gebruiken die een redelijk vermogen moet kunnen leveren kun je sowieso niet uit onder een 5v aftakking op je voedingstrafo, dus daar moet je dan al een andere voor nemen

Hoeft niet, er zijn ook losse 5V trafootjes te koop voor die gelijkrichterbuizen.

JaY

Negative K3 fan
15 december 2004, 22:26
hahaha

duh, tuurlijk :)

Al
16 december 2004, 00:28
o, je wilt letterlijk alle parts in de lucht hangen, ga je gang.....succes. JaY

Dat is REAL point to point en de manier waarop vroeger een en ander gemaakt werd (ook Fender)

Lijkt me inderdaad niet handig in dit geval

Al

Al
16 december 2004, 00:36
Als je een buizengelijkrichter wilt gebruiken die een redelijk vermogen moet kunnen leveren kun je sowieso niet uit onder een 5v aftakking op je voedingstrafo, dus daar moet je dan al een andere voor nemen

Hoeft niet, er zijn ook losse 5V trafootjes te koop voor die gelijkrichterbuizen.

JaY

Volgens mij heeft de PT van een Custom Vibrolux geen center tap en dus diodes in brugschakeling. Ongeschikt voor een buizenrect. Ook een reden dat PT vervangen moet worden

Al

Al
16 december 2004, 00:43
Een kennis heeft me gevraagd om zijn vibrolux reissue te voorzien van een een gelijkrichterbuis en ptp bedrading erin te solderen.
Voor de gelijkrichter zal dat dus een andere voedingstrafo en een extra buisvoet op het chassis betekenen.
Moeten er voor ptp bedrading ook andere potmeters in?
Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijk project?
Enne is deze RI vibrolux na zo'n operatie ook vintage? :-D

Ik heb ooit een 63Vibroverb RI point to point gemaakt en omgebouwd naar AB763. Ik gebruikte daarvoor een Hoffman kit. Ik heb hem vergeleken met 'the real thing'. Het bleek dat de oude amp beter klonk over dezelfde speakers. Op de oude bleef je spelen en op de nwe had je na een kwartier niet zo'n zin meer.

--> Sound zit in de parts.

Al

Al
16 december 2004, 00:48
Volgens mij moeten heel veel gitaristen de rode draad in dit verhaal wel herkennen :P

Zeker. Ik heb een SR die ik voor mezelf op smaak heb gebracht en mijn werkpaard is en waar ik steeds bij terugkom. Heeft al een tijd dezelfde ingrediënten en speakers. Daarnaast is het leuk om met vanalles en nog wat te experimenteren maar meestal zijn die dingen geen lang leven beschoren.

Al

matto
16 december 2004, 12:20
En als ik de kosten bekijk van een ombouw dan is het misschien over 25 jaar of zo wel interessant. :-?
Er is nu zo af en toe wel een keer een sf te koop dus dat lijkt me dan sowieso de betere optie. :lol:

PeeVee
16 december 2004, 16:22
o, je wilt letterlijk alle parts in de lucht hangen, ga je gang.....succes. JaY
Dat is REAL point to point en de manier waarop vroeger een en ander gemaakt werd (ook Fender)

Klopt en als dat de "real" manier is, dan zou een andere manier "unreal" zijn en dus ook geen PTP. Hehe... wat een smartass he?

De kreet "point to point" is eigenlijk niet correct bij een amp met een component board, eerlijk is eerlijk, bert k heeft een point :wink:

Vaak wordt de kreet beetje gebruikt als synonym voor "handgemaakt", "handgesoldeerd" of "handbedraad". Ik moet zeggen dat ik mezelf daar ook wel schuldig aan maak.

Radiozendamateurs noemen true PTP ook vaak de "dode torren methode"; sommige componentjes (transistors, IC-tjes) worden vaak "op hun rug" tegen de grondplaat gelijmd met pootjes omhoog.

bert k
16 december 2004, 19:37
Ghehehe, :D zie je wel, alles zweeft... Ik zit te aarzelen of ik mijn 18 watt real PTP doe of met een bordje. Ik neig toch naar een bordje.
Ik hoop dat er een commentaartje van Frits volgt, die wil juist Real PTP bouwen. Zeg maar breien. :)

Mr.Jay
16 december 2004, 21:55
Ghehehe, :D zie je wel, alles zweeft... Ik zit te aarzelen of ik mijn 18 watt real PTP doe of met een bordje. Ik neig toch naar een bordje. Ik hoop dat er een commentaartje van Frits volgt, die wil juist Real PTP bouwen. Zeg maar breien. :)

Wat dacht je hoe door het gerammel en getril in zo;n toch wel zwaardere versterker die parts allemaal te keer gaan ? lijkt me geen jofel idee.
Dat een klein deluxeje van Fender dit vroeger oké, maar ook daarin kwamen al snel genoeg de boardjes tevoorschijn.

JaY

Al
17 december 2004, 00:32
Dat een klein deluxeje van Fender dit vroeger oké, maar ook daarin kwamen al snel genoeg de boardjes tevoorschijn.
JaY

Yesssssssss, dat was 1946 of 1947 gedurende de productie van de woodies. Ik dacht dat (p.e.) de eerste 300 deluxes nog zwevende parts hadden en dat toen de overgang naar een board kwam.

Al

Frits van Mourik
17 december 2004, 00:47
Wel eens een radio van voor 1960 opengemaakt?
Nix montagebordje; 3 of 4 strategisch geplaatste draadsteuntjes en solderen maar! En of een weerstand nu op een bordje is gesoldeerd of tussen bijv. twee buisvoetkontakten zal voor de mechanische sterkte al heel weinig uitmaken. "Real" PTP heeft in mijn optiek het voordeel, dat komponenten daar zitten, waar ze horen, dus niet eerst een draadje van anode A naar condensatortje B op het bordje en vervolgens weer een draadje naar rooster C, om maar wat te noemen.

In eerste instantie lijkt het een onlogische zooi, maar bij troubleshooten of modden is het signaalpad zelfs zonder schema eenvoudig te volgen.

Toevalligerwijs zat ik me van de week in een ouwe Plexi rot te zoeken, waar die ene verkoolde weerstand bijhoort: de aansluitdraden verdwijnen onder het bordje en laten zich ondanks flink gepiel (nog) niet determineren...
Q.E.D.

Mr.Jay
17 december 2004, 07:42
Wel eens een radio van voor 1960 opengemaakt?
Nix montagebordje; 3 of 4 strategisch geplaatste draadsteuntjes en solderen maar!

Fijn, maar een radio staat non-kwestbaar opgesteld op een kast, een gitaaramp sjouw je mee , en staat enorm te trillen als ie hard moet.
Kun je echt niet vergelijken.

JaY

matto
17 december 2004, 12:36
[[/quote]

Fijn, maar een radio staat non-kwestbaar opgesteld op een kast, een gitaaramp sjouw je mee , en staat enorm te trillen als ie hard moet.
Kun je echt niet vergelijken.

JaY[/quote]

Ja, dat is inderdaad nogal een verschil, en radios worden ook niet achterin een aanhanger gedonderd en vervolgens het hele land (nou ja regio in elk geval)doorgereden.
Vanuit de vrieskou op een podium in een warm en dampend cafe neergezet om vervolgens van 10 uur 's avonds tot diep in de nacht ten minste de helft ( :wink: )van het beschikbare vermogen uit z'n aanvankelijk nog bevroren speaker te moeten blazen.
Een gezond mens zou er nog te veel van krijgen en een simpel Fendertje(Marhall enz.) blijft gewoon heel.
Doe zoiets maar eens met een radio uit de jaren 50 of 60.

Frits van Mourik
17 december 2004, 16:21
[

Fijn, maar een radio staat non-kwestbaar opgesteld op een kast, een gitaaramp sjouw je mee , en staat enorm te trillen als ie hard moet.
Kun je echt niet vergelijken.

JaY[/quote]

Ja, dat is inderdaad nogal een verschil, en radios worden ook niet achterin een aanhanger gedonderd en vervolgens het hele land (nou ja regio in elk geval)doorgereden.
Vanuit de vrieskou op een podium in een warm en dampend cafe neergezet om vervolgens van 10 uur 's avonds tot diep in de nacht ten minste de helft ( :wink: )van het beschikbare vermogen uit z'n aanvankelijk nog bevroren speaker te moeten blazen.
Een gezond mens zou er nog te veel van krijgen en een simpel Fendertje(Marhall enz.) blijft gewoon heel.
Doe zoiets maar eens met een radio uit de jaren 50 of 60.[/quote]

...en dat zou allemaal komen door de wonderbaarlijke eigenschappen van een montagebordje? :lol: :lol: :lol:

matto
17 december 2004, 20:53
Ik denk van wel :-D :-D :-D