PDA

View Full Version : vraagje muziek theorie



blimb
9 juni 2002, 20:15
Als ik een bepaald accorden schema heb. Wat bepaald dan in welke toonsoort ik speel.
Bijvoorbeeld als ik een schema heb met daarin deze acoorden:
Bm, E, D, D2, F#, Bbaug, E7, Em7, A, G
In welke toonsoort speel ik dan?

Kjiratsiekoedel
9 juni 2002, 20:32
Meestal gewoon het eerste akkoord dat je speelt.

blimb
9 juni 2002, 20:52
Waarom? dr zit toch wel een stukje theorie achter of zo

sebass
9 juni 2002, 21:25
Het is niet zo dat als je een zooi akkoorden bij elkaar gooit dat je dan in een vaste toonsoort speelt. Meestal speel je iets in een vaste toonsoort bijvoorbeeld C. Dan neem je de C majeur scale en daar horen deze akkoorden bij CM Dm Em FM GM Am Bdim C. over de akkoorden kun je dan met de C scale spelen. Ionisch is het best daarvoor als je veel majeurs speelt.

blimb
9 juni 2002, 21:50
En is het altijd het zelfde patroontje bij majeur dingen XM, m, m, M, M, m, dim X.
Al naar gelang de noten van de ladder ... Begrijp je wat ik bedoel?


(dat accoorden ding daarboven is trouwens niet zo willekeurig hoor. komt uit een stuk van n.young)

pimmetje
9 juni 2002, 23:16
't Kan door verkeerd gebruiken van de theorie komen, maar als ik 't probeer uit te rekenen, dan zit ik er vrijwel gegarandeerd naast. Ik zou 't - als ik 't zo zie - 'ns proberen in Bm of anders F#m. Maar zoals ik al zei: geen garanties :smile:.

Vooral omdat er in dit schema extra harmonische mogelijkheden liggen. Stel 't staat in Bm... dan heb je officieel geen G#, maar bij de Emaj en evt de D2 zal je die wel soms mooi kunnen gebruiken. Die Bbaug springt er dan sowieso wel een beetje uit.

Ik vind de manier van gewoon overheen soleren en luisteren toch altijd het beste werken.

blimb
9 juni 2002, 23:28
Op 2002-06-09 22:16, schreef pimmetje:
't Kan door verkeerd gebruiken van de theorie komen. (...)


Het gaat me meer om de theorie dan om dit exacte voorbeeld .. Kan je die wat beter uitleggen ?

pimmetje
9 juni 2002, 23:39
Die is een tijdje geleden redelijk uitgebreid langsgekomen. Kijk eens in het speeltechnieken-forum en probeer ook eens de zoekfunctie. Als je daar niet uitkomt geef je maar een gil.