PDA

View Full Version : ashdown fallen angel cab vs marshall 2x12



rekoj
14 december 2004, 21:03
Hallo allemaal,

Ik zit met een dillema, ik heb de mogelijkheid om mijn fallen angel 4x12 cabinet te ruilen tegen een 2x12 van marshall. Ik heb hem daarstraks getest en de klank van de marshall viel zeer goed mee, wat me ook opviel was dat hij bijna even luid was als mijn cabinet. De Marshall is stereo en ik dacht 200 watt, de ashdown is mono en 240 watt. Voordeel aan de Marshall is natuurlijk zijn grootte, wat toch gemakkelijk is, aangezien ik 2 trappen af moet als ik hem naar beneden wil halen...Ik speel momenteel niet in een band, maar ga binnekort terug beginnen, zou die marshall luid genoeg kunnen gaan in combinatie met een 60 watt lampentop ? Zouden jullie de ruil doen of niet ? Waarom wel, of niet ?

in elk geval, bedankt om dit te lezen,

Cheers

Metoshade
14 december 2004, 23:11
Je moet eigenlijk rekening houden met een paar zaken, zoals bouwkwaliteit, formaat, gewicht, soort speaker en speaker oppervlak.

In principe denk ik dat de Marshall en Ashdown elkaar niet veel ontlopen in bouwkwaliteit. Het formaat en gewicht liggen natuurlijk wel anders. Een 2x12 is lichter en beter te transporteren. Een 4x12 geeft is erg zwaar, lastig in tranport. Een 4x12 heeft aan de andere kant wel een grotere "klank"kast en 2 x zoveel speaker oppervlak. Meer geluidsdruk dus en het geluid zal dus verder komen en "doordringender" zijn.

Ik heb zelf ook verschillende 4x12's gehad en heb op dit moment enkel nog 2x12's. Een 4x12 is gaaf voor een groot lomp geluid dat overal aanwezig is. Je zit er wel wat snel je mede gitarist of bassist mee in de weg. Een 2x12 geeft als het moet evenveel volume, dat is geen probleem, maar het geluid zal iets minder doordringend zijn, iets minder overal aanwezig. Ik vind een 2x12 ook beter klinken als het aankomt op clean of lichte crunch geluiden en ik vind ze ook iets strakker klinken dan een 4x12.

Ik heb nu 2 2x12's en daar ben ik erg gelukkig mee. Kleine gigs, 1 kastje mee, grotere gigs, 2 mee. Voordeel van 2 2x12's t.o.v. een 4x12 is wel dat je de kracht en aanwezigheid van 4 speakers hebt, maar dat het geluid meer gefocussed en strakker is dan bij een 4x12.

Laatste punt is nog wel even de speakers. Pak een 4x12 met goedkopere speakers (bv g12t75's) en een 2x12 met duurdere speakers (bv V30's) dan zal de 2x12 denk ik weinig onderdoen voor de 4x12.

Metoshade
14 december 2004, 23:12
edit: dubbele post

BartL
14 december 2004, 23:19
Laatste punt is nog wel even de speakers. Pak een 4x12 met goedkopere speakers (bv g12t75's) en een 2x12 met duurdere speakers (bv V30's) dan zal de 2x12 denk ik weinig onderdoen voor de 4x12.
Dat is dan jouw smaak :)


...daarbij is de v30 niet altijd duurder, hangt van de winkel af :-D

Metoshade
15 december 2004, 01:28
Klopt inderdaad ook wel.

g12t75's zijn geloof ik de standaard celestions die marshall in z'n kastjes mikt (dat is, als niet vermeld is dat t iets anders is). Ze zaten iig in mijn JCM 800 1936. Ik heb ze snel vervangen door V30's en heb daarop mijn 1960AV kast verkocht. Ik heb natuurlijk de kastjes even naast elkaar gezet om even het verschil te ontdekken...

In een snelle test kwam naar voren dat de 1936 met V30's en de 1960AV (met marshall/celestion v30-achtige speakers) weinig voor elkaar onder deden kwa klank en prestaties. Ok, de 4x12 had natuurlijk meer speakerdruk en meer iets meer "losser" laag. Over het algemeen genomen was het verschil het voor mij niet waard om met een 4x12 te zeulen.

Als er "mindere" speakers in de 4x12 hadden gezeten, had de 2x12 het misschien wel gewonnen, maargoed, dat heb ik dan weer niet echt gehoord. :-?