PDA

View Full Version : vraagje speakeroutput randaal RH100/G2 TOP



Rupke_rocks
14 december 2004, 15:47
Hoi,

ik he sinds zaterdag een Randall RH100/G2 top gekocht. een waanziinig goede amp vaoor zijn prijs. nu heb ik een vraag voordat ik het 1 en ander opblaas. de top heeft twee speakeruitgangen bij elke uitgang staat 4 ohm. mijn cabinet is 8 ohm. als ik nu 1 van de speakeruitgangen gebruik is dat dan ook 8 ohm (2 x de 4 ohm van de twee uigangen) of blijft dat 4 ohm en wat dan?(kun je een 4 ohm uitgang van je versterker trouwens op een 8 ohm ingang van je cabinet aansluiten?)

Alvast bedankt

Groetjes Rob

bluegate
14 december 2004, 16:05
Dat kan.

Meestal staat bij een transistor versterker het minimale aantal Ohm vermeld.
Je kunt dus 1 van de 2 uitgangen gebruiken en daar je cabinet op aansluiten.

Je cabinet moet wel 100Watt aankunnen.

Heb je er geen handleiding bij gekregen?
Staan meestal aansluit schema's in.

Rupke_rocks
14 december 2004, 17:36
mijn cabinet is 400 watt mono op 8 ohm dus dat is dan geen probleem toch?

Alvast bednakt voor je reactie

Groetjes Rupke

Rupke_rocks
14 december 2004, 17:36
mijn cabinet is 400 watt mono op 8 ohm dus dat is dan geen probleem toch?

Alvast bednakt voor je reactie

Groetjes Rupke

AART
14 december 2004, 17:54
das genoeg.

je kan dus lekker raggen. :)

Rupke_rocks
14 december 2004, 18:46
ok dan

bedankt allemaal. Dat wordt dan raggen, beuken en schrapen vanavond.

groetjes Rupke

rupke
15 december 2004, 10:03
Hoi

Gisteren gerepeteerd en kwam tot wel een beetje teleurstellende ontdekking.

ik had de master half open en de level van clean ook half open. en dat was lekker maar toen ik overschakelde naar overstuurd, was dat erg zachtje qua volume terwijl ik het level van de oversturing helemaal had opstaan.

Is dit normaal of zou er iets niet goed zijn met deze versterker.

Groejtes Rob

rupke
15 december 2004, 10:03
Hoi

Gisteren gerepeteerd en kwam tot wel een beetje teleurstellende ontdekking.

ik had de master half open en de level van clean ook half open. en dat was lekker maar toen ik overschakelde naar overstuurd, was dat erg zachtje qua volume terwijl ik het level van de oversturing helemaal had opstaan.

Is dit normaal of zou er iets niet goed zijn met deze versterker.

Groejtes Rob

pol
15 december 2004, 10:10
ja, ik (dit zou je uit de handleiding moeten kunne afleiden) dat je amp pas 100 watt vermogen kan geven als je er een 4 ohm box op aansluit.
Die 8 ohm box heeft meer weerstand, dus je gaat maar de helft van je vermogen kunnen gebruiken hier.
Zoek es op wat die versterker minimaal kan trekken. En kijk es bij de FAQ want zo te zien snap je wet van Ohm niet helemaal.
Een mogelijke oplossing zou zijn te box opnieuw te bedraden en alle speakers parallel te zetten, maar dan ge je op 2 ohm uitkomen, en dat is misschien weer te laag.

pol
15 december 2004, 10:20
ik heb het even opgezocht, het maakt niet veel uit of je die amp op een 4 of op een 8 ohm box aansluit.
bij 8 ohm : 100 watt vermogen
bij 4 ohm : 120 watt

dit verschil ga je nauwelijks merken.
Master hoger zeggen als het niet luid genoeg is. Je hoort het wel als de eindtrap het niet meer kan trekken

:D

rupke
15 december 2004, 10:21
Hoi Pol,

bedankt voor je reactie enne.................je hebt gelijk ik snap inderdaad geen hol van ohmages e.d.

Maar wat je zegt klinkt plausibel ik heb echter 1 vraagje. Je zegt dat ik dan het helft van het vermogen zou hebben , maar dat verklaart dan toch niet het verschill tussen clean en overstuurd. of verlies je het meeste vermogen op je overstuurde kanaal?

Groetjes Rupke

rupke
15 december 2004, 10:23
He die pol weer

we zijn teglijk aan het posten volgens mij zo te zien.

Dus jij denkt dat er niets aan de hand is met de versterker. ik heb dit met andere versterkers nog nooit meegemaakt dat er zoveel verschil zit tussen clean en overstuurd volume. Maar goed kan het ontwerp van Randall zijn.

bedankt voor je reactie sin ieder geval

Lutz
15 december 2004, 15:57
He die pol weer

we zijn teglijk aan het posten volgens mij zo te zien.

Dus jij denkt dat er niets aan de hand is met de versterker. ik heb dit met andere versterkers nog nooit meegemaakt dat er zoveel verschil zit tussen clean en overstuurd volume. Maar goed kan het ontwerp van Randall zijn.

bedankt voor je reactie sin ieder geval

ik heb de RH200SC


het "volumeverschil" waar jij over spreekt is blijkbaar normaal want ik heb het ook ,

maar volgens mij is het niet zo zeer een volume verschil (want bij mij is het miniem) maar gewoon dat je oor distorted geluiden anders interpreteert dan cleane, dat is het volgens mij

rupke
17 december 2004, 12:40
Het is gelukt hoor.

leven van clean inderdaad op een kwart beneden. level oversturing helemaal open en de master op 3 kwart. gas gevennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.

Gisteren trouwens ook mijn Boss me50 op het cleame kanaal gehad. wowwwwwwwwwwwwwwwwww. erg vet hoor. vooral de clean e bosost is zeer handig voor de solo's

massul en bedankt voor alle reacties Rupke

ps ik vind nog wel dat je hem erg ver open moet draaien voor 100 watt. Dit is trouwens mijn eerste transistor versterker ik heb ook een 50 watt top en ik heb het idee dat die de 100 watt top wegblaast. maar die is te zwaar om elke keer mee naar de repetitie te sjouwen.

Marc Oblivian
17 december 2004, 14:36
Tja...als de 50watter een buizenversterker is, dan zal die idd veel harder klinken dan je 100 watt transistor...da's normaal hoor :)

fhensen
3 februari 2005, 09:29
Kijk maar op harmony-central. Daar wordt uitvoerig beschreven dat het cleane kanaal meer volume geeft dan de overstuurde kanalen. Wij hebben hem ook in de repetitieruimte. Clean level terug zetten en matchen met de overstuurde kanalen.