PDA

View Full Version : Wah en compressor vraagjes



andoni
14 december 2004, 12:17
post *$%£ù-fourm!

andoni
14 december 2004, 12:18
Mijn eerste stapjes in de wondere wereld van de effecten... :cool:

Ik zal maar met de deur in huis vallen: ik vind dat mijn solo's wat kaal een saai klinken. Na de zoekfunctie gebruikt te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het volgende kan gebruiken:
- een compressor voor meer sustain en een smoothere klank,
- een wah voor er wat meer variatie en expressie in te brengen.

Nu mag het allemaal niet te veel kosten voor een arme student, dus is mijn vraag: met welke van die 2 types pedalen zal de sound het er sterkst op vooruitgaan? (ik kan het zelf testen uiteraard maar er is geen goede muziekwinkel in de buurt en ik zou het graag wat sneller weten :wink: ).

vraag 2:
Gezien mijn beperkte budget (rest ervan staat bevroren op de bank voor een gitaar na examens, i hope :) ) heb ik gekeken naar goedkope oplossingen, ik kwam dus uit bij de Dunlop GCB-95Q CryBaby Wah (goed, slecht, alternatieven?, deze lijk mij handig omdat hij vanzelf aangaat wanneer je hem intrapt, niet meer schakelen dus) en bij de BOSS CS 3.

vraag 3:
Heb je voor deze pedalen een adapter nodig of werken ze ook op een 9V batterij zoals ik ergens gelezen heb? Moet je deze appratuur in je FX-loop steken of tussen gitaar en amp?


ik speel allerlei rock stijlen, blues, emocore, en wat alternatieve metal en dit over een Marshall JCM2000 DSL100.

jpb
14 december 2004, 12:25
Een wah moet je niet te vaak gebruiken anders gaat het vervelen. Een compressor is altijd wel inzetbaar, maar is ook minder 'effect'. Een overdrive voor een randje/boost bij solo's zou ik ook overwegen. succes.

andoni
14 december 2004, 13:24
wat mij een beetje angst inboezemt met een overdrivepedaal is dat mijn amp al zo een overdosis gain uitbraakt op het high gain kanaal (wat ik het meeste gebruik voor de wat zwaardere rock), dat een overdrivepedaal misschien een niet erg goed idee is, of is dat een foute redenatie. Ik ben noob omdat ik tevreden ben over mijn slaggeluid, maar nu begin ik wat meer bluesy rocksolo's te spelen ipv lomp geshred en ik mis iets... moeilijk uit te leggen wat, net dat beetje soul zeg maar en een beetje sustain mag er ook wel bij.

BramVersteeg
14 december 2004, 14:15
Misschien wat delay? Dat maakt het altijd wel wat voller.

andoni
14 december 2004, 14:15
hmmm net wat gezocht op het net en ik zie idd dat veel mensen die het high gain kanaal van een Marshall gebruiken hun solo's wat aandikken met een overdrivepedaal, vooral Ibanez TubeScreamers en ook wel wat Boss Super Overdrives. Nu lijkt die Tube Screamer mij wel iets, alleen komen ze in 4 versies zo te zien: de TS-7 (spreekt mij niet zo aan), de TS-9 (lijkt mij het meeste geschikt) de TS-9nog iets en die dure replica van het origineel. Nu gezien de prijs lijkt mij zo'n TS-9 wel wat. Meningen? In combinatie met een DSL100 om solo's wat te accentueren?

andoni
14 december 2004, 14:17
ja ik heb al ge-experimenteerd met een Line6 delay maar dat is toch niet echt wat ik zoek...

erwin_ve
14 december 2004, 14:22
hmmm net wat gezocht op het net en ik zie idd dat veel mensen die het high gain kanaal van een Marshall gebruiken hun solo's wat aandikken met een overdrivepedaal, vooral Ibanez TubeScreamers en ook wel wat Boss Super Overdrives. Nu lijkt die Tube Screamer mij wel iets, alleen komen ze in 4 versies zo te zien: de TS-7 (spreekt mij niet zo aan), de TS-9 (lijkt mij het meeste geschikt) de TS-9nog iets en die dure replica van het origineel. Nu gezien de prijs lijkt mij zo'n TS-9 wel wat. Meningen? In combinatie met een DSL100 om solo's wat te accentueren?

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Onerr Carbon-X is maar 60 euro en klinkt heel goed, heeft de karakteristiek van een TS-808(betere voorloper van TS-9)

Dirk_Hendrik
14 december 2004, 14:24
Wat is er mis met de 7?

andoni
14 december 2004, 14:30
het wordt steeds moeilijker, maar dat is er net leuk aan :D

Nu lees ik weer, na de zoekfunctie gebruikt te hebben, dat een Tube Screamer i.c.m. met een high gain Marshall en een gitaar met humbuckers niet ideaal is wegens overdreven veel mids. Een Boss SD is dan mss een betere optie (nog betaalbaar ook)?

andoni
14 december 2004, 21:07
ok het is uiteindelijk gewoon een Boss Super Overdive (SD-1) geworden. Erg leuke aanvulling op mijn DSL, het maakt alles heel wat veelzijdiger, vooral het cleane kanaal met flink wat gain voluit boosten en een vleugje drive erin draaien geeft een zeer leuke, volle lead sound. Op het high gain kanaal gebruik ik het pedaal alleen als booster, solo's snijden net wat meer door het geluid en sustainen net iets langer zo, terwijl ik voor mijn ritmegeluid het pedaal uitschakel, zeker bij heavy stukken mist het dan die 'oemf' die de Marshall uit zichzelf geeft. Maar voor de prijs echt een goed ding :)