PDA

View Full Version : Big muff: bedoelen jullie dan....



stratokai
14 december 2004, 01:42
In topic 'pedalendag: de fuzzes' wordt vaak de big muff genoemd.
Op foto in genoemd topic is het niet goed te zien. in onderschrift staat: Big muff Pi (vintage)
1. Wordt daarmee nou 'gewoon' deze van Electro-Harmonix mee bedoeld?
http://www.feedback.nl/nieuw/png_cache/ZWxlY3Ryb2hhcm1vbml4LWJpZ211ZmYzNTAzNTA1MGZmZmZmZg ==.jpg

2. En wat is dan het verschil tussen onderstaande 2: Bij Feedback staat bij beide dezelfde foto:
Big Muff, De keuze van Hendrix, Santana en Pink Floyd. What's good enough for them... Romige sustain, vette vervorming. €59
en deze:
Big Muff USA, Exacte replica van het jaren \'70 model. Originele behuizing en sound. Made by the very proud people of the U.S. of A.! €79
en dan heb je ook nog de Double Muff. Volgens Feedback: Tweemaal de bekende fuzz in één kastje! Dat wordt gieren!
Maar die is dan wel het goedkoopst!! (€55)
3. is die double muff dan niet de beste koop???

Alvast bedankt
(maf; ik wordt een beetje muff :razz:

phx
14 december 2004, 09:04
1- verschil tussen vintage muff en reissue is (naast de sound ofcourse) te zien aan het ledje. Met led: reissue (zoals bovenstaande foto) zonder led: vintage one

2- staat een foutje op de feedback site: die muff van 59 euri is de ussr versie. Deze foto moet daar bij staan:

http://www.electroharmonix.co.jp/eh/img/bmrsa.jpg

3- de double muff is NIET gebaseerd op de big muff, maar op de muff fuzz uit de jaren 70.

idno
14 december 2004, 10:18
zit er nou erg veel verschil quo geluid tussen die verschillende big muffs.

(iemand kan wel een Big Muff FAQ maken, er zijn er nogal wat: re-issues, russische al dan niet re-issue)

Javaca
14 december 2004, 11:56
en dat aangevuld met soundsamples?

idno
14 december 2004, 12:19
why not??

Antal
14 december 2004, 12:38
Exacte replica van het jaren \'70

Dit is dus gewoon niet waar.


1- verschil tussen vintage muff en reissue is (naast de sound ofcourse) te zien aan het ledje. Met led: reissue (zoals bovenstaande foto) zonder led: vintage one

De RI is ook gemaakt zonder led.

stratokai
14 december 2004, 22:43
Ok bedankt, ga binnenkort ook wel even testen.

jaywalker
14 december 2004, 23:14
en dat aangevuld met soundsamples?

Mijn excuses als het te arrogant/macho klinkt, maar ik had echt geen idee dat jullie MIJN :D muff zo geweldig vinden :).

Ik heb wel eens geprobeerd een soundsample van dat ding te maken toen ik de tsl100 nog had, maar dat was erg lastig, omdat mijn microfoon hem gewoon als KRAAK opving. Ik ga het binnenkort nog eens proberen met een sm57 en vox ac30.

Ik moet er wel bij vertellen dat mijn big muff dus al wel een hele oude muff is. Aan de printplaat te zien bestaat hij al zo'n 25 jaar. Ik weet niet of er in de afgelopen jaren veel aan het concept is verandert, maar als je dus het geluid wil hebben wat je op de pedalen dag hoorde, moet je de GEWELDIGE amp van Luca en de oude muff hebben

Aufwiederknakworst

stratokai
14 december 2004, 23:37
Ik moet er wel bij vertellen dat mijn big muff dus al wel een hele oude muff is. Aan de printplaat te zien bestaat hij al zo'n 25 jaar. Ik weet niet of er in de afgelopen jaren veel aan het concept is verandert, maar als je dus het geluid wil hebben wat je op de pedalen dag hoorde, moet je de GEWELDIGE amp van Luca en de oude muff hebben


Kijk, das een duidelijk antwoord om mijn eerste vraag! Thanks.
Maaruh.... Ik was niet op pedalendag :-(
Was gewoon benieuwd of die populaire fuzz zo uit de schappen kwam. Op zich dus wel; alleen dan 25 jaar geleden!

phx
15 december 2004, 11:16
Exacte replica van het jaren \'70

Dit is dus gewoon niet waar.


1- verschil tussen vintage muff en reissue is (naast de sound ofcourse) te zien aan het ledje. Met led: reissue (zoals bovenstaande foto) zonder led: vintage one

De RI is ook gemaakt zonder led.

Hey stoer, nog nooit eerder gezien. Maar de oude muff's schijnen wel meer creamier te klinken dan de RI's. Ik heb die van Jaywalker gehoord, klinkt echt super.

Ik w8 nog ff een paar dagen, dan komt mijn muff usa RI binnen.

john.3001
15 december 2004, 11:19
Exacte replica van het jaren \'70

Dit is dus gewoon niet waar.


1- verschil tussen vintage muff en reissue is (naast de sound ofcourse) te zien aan het ledje. Met led: reissue (zoals bovenstaande foto) zonder led: vintage one

De RI is ook gemaakt zonder led.

Hey stoer, nog nooit eerder gezien. Maar de oude muff's schijnen wel meer creamier te klinken dan de RI's. Ik heb die van Jaywalker gehoord, klinkt echt super.

Ik w8 nog ff een paar dagen, dan komt mijn muff usa RI binnen.

Post dan ff een review, want ik wil em ook gaan bestellen. Heb laatst een russische getest, maar die voelde een beetje gammel aan, en de afwezigheid van een adapter-aansluiting heeft mij ertoe aangezet hem niet aan te schaffen...

dejohan
15 december 2004, 11:33
Exacte replica van het jaren \'70

Dit is dus gewoon niet waar.


idd, er zijn zoveel verschillende varianten gemaakt van de Big Muff, ook qua schema, dat ze volgens mij bij EH zelf niet meer weten hoe ze een exacte replica zouden moeten bouwen.

phx
15 december 2004, 12:22
Ik heb zelf een russische muff (leger groen uit de jaren 80) die beter klinkt dan de nieuwe zwarte. Bovendien weegt hij er aardig in, dus kapot gaat ie ook niet zomaar.

Ik ga deze groene muff naast de NYC RI zetten, testen en een conclusie trekken welke naar mijn oor beter klinkt.

Antal
15 december 2004, 12:52
idd, er zijn zoveel verschillende varianten gemaakt van de Big Muff, ook qua schema, dat ze volgens mij bij EH zelf niet meer weten hoe ze een exacte replica zouden moeten bouwen.

Misschien niet. Maar tegenwoordig is de Muff gebaseerd op opamps. Vroeger was het een fuzz gebaseerd op transistoren. Dat weten ze bij EHX ook wel lijkt me. Is op zich niets mis mee natuurlijk. Misschien heeft die overgang iets met productiekosten, of betrouwbaarheid, of verkrijgbaarheid van de onderdelen te maken. Allemaal prima. Alleen om hem zoals feedback als een exacte replica te verkopen. Dat is dus gewoon bullshit.

Voor degene die een ouwe hebben. Kijk eens wat er in zit. Ben ik dan wel weer benieuwd naar.

phx
22 december 2004, 18:14
Ik weet het: oude topic uit het stof halen.

Maar om even te replieun op Antal zijn vraag wie een oude nyc muff heeft: Jaywalker.

Morgen komt mijn reissue binnen, ga ik naast mijn russische muff testen. Resultaat zie je hier... :wink:

jaywalker
22 december 2004, 23:18
ik maak binnenkort wel even een paar foto's van de binnenkant, ik heb toch geen leven :-D