PDA

View Full Version : van 110v naar 220v?



jero
13 december 2004, 22:26
Vraag> ik zit regelmatig op ebay.com naar vintage-achtige versterkers te kijken en af en toe komt daar best wat moois voorbij, voor een redelijke prijs (bijvoorbeeld Dr Z of Bad Cat). Wat me weerhoudt erop te bieden is het verschil in voltage tussen de USA en NL, omdat ik niet kan inschatten wat in de amp gemodificeerd moet worden om ervoor te zorgen dat hij op 220v kan werken. Wellicht zijn hier mensen die me kunnen uitleggen of het uberhaupt kan en wat de benodigde mods zijn?

Bedankt alvast,

Frits van Mourik
13 december 2004, 23:15
De meest eenvoudige manier is gebruik maken van een z.g. verhuistransformator. Deze maakt van 220 (230) V 110 (115) V.
Baco IJmuiden heeft er een in de aanbieding:
http://www.baco-army-goods.nl/ >technisch
Dit is een hele zware jongen, maar wel goedkoop...

matto
14 december 2004, 00:01
Ik heb ook wel een verhuistrafo in de aanbieding! WAAROM?
omdat ik het zat was om met mijn usa vibrolux steeds die zware verhuistrafo mee te slepen. :-(
Ik heb uiteindelijk een nieuwe trafo (220V primair)van FNS er in gezet en toen klonk mijn vibrolux ook nog eens beter.
De kosten waren wel te overzien ik heb enkele jaren terug iets van 156 GULDEN betaald voor een andere trafo en ben daar nog steeds erg blij mee. :P

jpb
14 december 2004, 00:18
Hebben de Bad-Cat's (en DrZ's) niet gewoon een voltage-schakelaar? Ik weet bijna zeker dat de Matchless (=nu badcat) dat wel had. Lijkt me toch wel het minste wat je in versterkers van die prijs kan verwachten.

Mr.Jay
14 december 2004, 09:54
Ik heb ook wel een verhuistrafo in de aanbieding! WAAROM?
omdat ik het zat was om met mijn usa vibrolux steeds die zware verhuistrafo mee te slepen. :-(
Ik heb uiteindelijk een nieuwe trafo (220V primair)van FNS er in gezet en toen klonk mijn vibrolux ook nog eens beter.



Hoezo beter ??
JaY

pimmetje
14 december 2004, 11:12
Let ook ff op aarding.
Met zo'n verhuistrafo kan je het 110/220V-probleem gemakkelijk oplossen, maar vaak is de amp dan niet (meer) goed geaard. Als je er een nieuwe voedingstrafo in laat bouwen, mag je er van uitgaan dat de aarding wél goed geregeld wordt.

Al
14 december 2004, 13:07
Hoezo beter ?? JaY

Dat zou kunnen als de trafo te krap bemeten is of als de spanning noagal afwijkt. Wel eens meegemaakt dat een zgn 110V trafo 127V gaf.

Al

Mr.Jay
14 december 2004, 19:16
Hoezo beter ?? JaY
Dat zou kunnen als de trafo te krap bemeten is of als de spanning noagal afwijkt. Wel eens meegemaakt dat een zgn 110V trafo 127V gaf.
Al

Da's natuurlijk kwestie van de juiste omvormer erbij zoeken, en aarding behoeft helemaal geen probleem te zijn bij een omvormer.
Ik geef toch liever de voorkeur aan zo'n ding dan een vintage amp om te bouwen met een "220 ( 220...?! ) V PT" > nou, dan heb je de juiste spanningen inderdaad :lol:

JaY

nicoverduin
14 december 2004, 19:37
De meest eenvoudige manier is gebruik maken van een z.g. verhuistransformator. Deze maakt van 220 (230) V 110 (115) V.
Baco IJmuiden heeft er een in de aanbieding:
http://www.baco-army-goods.nl/ >technisch
Dit is een hele zware jongen, maar wel goedkoop...
Dus jij komt er ook weleens? :-D :-D
Nico

matto
14 december 2004, 21:01
Ik heb ook wel een verhuistrafo in de aanbieding! WAAROM?
omdat ik het zat was om met mijn usa vibrolux steeds die zware verhuistrafo mee te slepen. :-(
Ik heb uiteindelijk een nieuwe trafo (220V primair)van FNS er in gezet en toen klonk mijn vibrolux ook nog eens beter.



Hoezo beter ??
JaY

Omdat de spanningen meteen allemaal wat meer "blackface" waarden zijn geworden en de rest van de versterker daar erg mooi op reageert.
Ik weet zo niet meer uit mijn hoofd wat die spanningen allemaal waren maar volgens mij heb ik dat nog wel ergens neergeschreven dus als je wilt dan wil ik die waarden wel even een keer opzoeken.
De trafo is trouwens door AJ op maat gemaakt en gewikkeld, de originele kappen zitten er weer op.
De usa trafo is wel te koop voor de liefhebber (zonder kappen dus.) :razz:

jpb
14 december 2004, 23:51
Ik ben het eens met Matto. De FNS OT (4/8ohm; ik meen 45w-model) in mijn bf tremolux was voor mij een enorme verbetering vgl met de stock schumacher. Blijft een kwestie van smaak, natuurlijk.

Mr.Jay
15 december 2004, 18:02
Ik ben het eens met Matto. De FNS OT (4/8ohm; ik meen 45w-model) in mijn bf tremolux was voor mij een enorme verbetering vgl met de stock schumacher. Blijft een kwestie van smaak, natuurlijk.

ENORME verbetering ?
Moet de 1e FNS OT nog tegenkomen die beter dan een Schumacher KLINKT en geloof me, ik heb er veel geAB-ed !
Maar je zult misschien bedoelen dat je een andere MAAT OT hebt gemonteerd dan de originele ?
Dan zou ik zeggen > hou een ZELFDE Schumacher er dan ook es naast.

Daarbij : dit OT verhaal heeft natuurlijk helemaal niets te maken met het hier beschreven PT verhaal, da's geheel andere koek.

JaY

Al
16 december 2004, 00:56
Ik ben het eens met Matto. De FNS OT (4/8ohm; ik meen 45w-model) in mijn bf tremolux was voor mij een enorme verbetering vgl met de stock schumacher. Blijft een kwestie van smaak, natuurlijk.

Je zal meer kracht in het laag hebben denk ik omdat ik denk dat het een forsere OT is. Als de 4ohm tap gebruikt klinkt ie ook wat donkerder. Ik ervaar dat zelf als minder levendig. De FNS OT's die ik gehoord heb leggen het af tegen Shumacher. Met name in het treble/bright gebied leven ze minder en komen ze hard over. Ik heb "horen zeggen" dat er bij FNS inmiddels aanleiding is om andere specs voor de OT's te gaan hanteren om een en ander te verbeteren.

Al

Frits van Mourik
16 december 2004, 01:07
De meest eenvoudige manier is gebruik maken van een z.g. verhuistransformator. Deze maakt van 220 (230) V 110 (115) V.
Baco IJmuiden heeft er een in de aanbieding:
http://www.baco-army-goods.nl/ >technisch
Dit is een hele zware jongen, maar wel goedkoop...
Dus jij komt er ook weleens? :-D :-D
Nico

Helaas, nee, IJmuiden is voor mij te ver...
Ik kwam op hun site die trafo tegen toen ik wat draadsteunen ging bestellen voor mijn nog te bouwen gitaar-amp :razz:
Frits

matto
16 december 2004, 19:42
[/quote]Mr.Jay

ENORME verbetering ?
Moet de 1e FNS OT nog tegenkomen die beter dan een Schumacher KLINKT en geloof me, ik heb er veel geAB-ed !
Maar je zult misschien bedoelen dat je een andere MAAT OT hebt gemonteerd dan de originele ?
Dan zou ik zeggen > hou een ZELFDE Schumacher er dan ook es naast.

Daarbij : dit OT verhaal heeft natuurlijk helemaal niets te maken met het hier beschreven PT verhaal, da's geheel andere koek.


Al

Je zal meer kracht in het laag hebben denk ik omdat ik denk dat het een forsere OT is. Als de 4ohm tap gebruikt klinkt ie ook wat donkerder. Ik ervaar dat zelf als minder levendig. De FNS OT's die ik gehoord heb leggen het af tegen Shumacher. Met name in het treble/bright gebied leven ze minder en komen ze hard over. Ik heb "horen zeggen" dat er bij FNS inmiddels aanleiding is om andere specs voor de OT's te gaan hanteren om een en ander te verbeteren.

[quote]

Hoe kan dat dan ? ijzerkern, wikkeldraad, dikte van het draad enz. zal toch bij benadering gelijk moeten zijn :???:

Mr.Jay
16 december 2004, 21:51
Hoe kan dat dan ? ijzerkern, wikkeldraad, dikte van het draad enz. zal toch bij benadering gelijk moeten zijn :???:[/quote]

Bij benadering > je zegt 't !
dikte BLIK schijnt belangrijkst te zijn, Fender ( e.a. USA-trafobouwers ) gebruikte dunner blik dan o.a. FNS ( gaan ze binnenkort ook krijgen heb ik begrepen ), dit geeft beter hoog.

Maar voor alle duidelijkheid nog even > wat is jouw vervangingsOT nu precies > exact dezelfde als de originele Schumacher , of een grotere ?

JaY

matto
17 december 2004, 12:43
Hoe kan dat dan ? ijzerkern, wikkeldraad, dikte van het draad enz. zal toch bij benadering gelijk moeten zijn :???:

Bij benadering > je zegt 't !
dikte BLIK schijnt belangrijkst te zijn, Fender ( e.a. USA-trafobouwers ) gebruikte dunner blik dan o.a. FNS ( gaan ze binnenkort ook krijgen heb ik begrepen ), dit geeft beter hoog.

Maar voor alle duidelijkheid nog even > wat is jouw vervangingsOT nu precies > exact dezelfde als de originele Schumacher , of een grotere ?

JaY[/quote]

Nou voor ALLE duidelijkheid :wink: IK heb alleen maar de voedingstrafo (prim 110V)vervangen door een FNS trafo 230v prim. met aangepaste secundaire spanningen zodat ik nu wat meer in de richting van een blackface zit.
Is de blikpakket samenstelling van de voedingstrafo ook erg van invloed op het geluid?
ik heb wel eens gehoord dat als er roest tussen het bliklaminaat ontstaat dat dan de laagweergave minder wordt.

Mr.Jay
18 december 2004, 09:20
Nou voor ALLE duidelijkheid :wink: IK heb alleen maar de voedingstrafo (prim 110V)vervangen door een FNS trafo 230v prim. met aangepaste secundaire spanningen zodat ik nu wat meer in de richting van een blackface zit. Is de blikpakket samenstelling van de voedingstrafo ook erg van invloed op het geluid?
ik heb wel eens gehoord dat als er roest tussen het bliklaminaat ontstaat dat dan de laagweergave minder wordt.

skjoezzz mie, JPB had de OT vervangen , voor hém was de vraag welke OT hij er nu precies in heeft t.o.v. de originele.
Dat van de PT weet ik zo niet, geloof niet dat het van invloed is op de sound, misschien wel op hitte-ontwikkeling.
Maar van die roest kan ik wel geloven. Vraag voor de trafo-experts hiero.

JaY

jpb
19 december 2004, 02:45
Nou voor ALLE duidelijkheid :wink: IK heb alleen maar de voedingstrafo (prim 110V)vervangen door een FNS trafo 230v prim. met aangepaste secundaire spanningen zodat ik nu wat meer in de richting van een blackface zit. Is de blikpakket samenstelling van de voedingstrafo ook erg van invloed op het geluid?
ik heb wel eens gehoord dat als er roest tussen het bliklaminaat ontstaat dat dan de laagweergave minder wordt.

skjoezzz mie, JPB had de OT vervangen , voor hém was de vraag welke OT hij er nu precies in heeft t.o.v. de originele.
Dat van de PT weet ik zo niet, geloof niet dat het van invloed is op de sound, misschien wel op hitte-ontwikkeling.
Maar van die roest kan ik wel geloven. Vraag voor de trafo-experts hiero.

JaY
Ja sorry mannen, ik heb de verwarring OT/PT verooraakt :oops: ; zat evn niet op te letten. Het verhaal van Jay & Al snijdt natuurlijk wel hout, dank voor de correctie: Vergelijken van Schumacher en FNS kan alleen bij vergelijkbaar vermogen/grootte...