PDA

View Full Version : Boss ME-50..is het wat?



werkelijk waar
13 december 2004, 18:43
Hallo allemaal,

eerst zal ik me even voorstellen, ik ben El, beginnend gitariste en tevens nieuw op dit forum!! Ik speel sinds kort in een meiden band.
Ik ben op zoek naar een multieffect en denk dat de Boss ME-50 een goede keuze is, wat vinden jullie???

dejohan
13 december 2004, 18:47
Voor een beginnende gitarist(e) is dat zeker ok.

BartL
13 december 2004, 18:48
Dag Mevrouw :razz: ,
Ik heb hem een tijdje gehad en was er niet echt kapot van. De effectjes klinken wel ok. De wah en de overdrives / distortions klinken absoluut (vind ik dus) NIET goed.

Ook ergerde ik me altijd kapot aan de schakeltijd tussen de patches, ontzettend on-praktisch voor live-gebruik.
Misschien moet je een tweedehands GT-5 ofzo zoeken...is misschien (Weet ik niet zeker, maar de rest van het forum vast wel) wat beter geschikt.

Jeroenvanhulsteijn
13 december 2004, 20:21
Barendrecht :)

maar over die ME50. Is denk ik vooral makkelijk in gebruik. Kijk ook naar de Korg AX1500G en de Digitech RP300, Zoom GFX-5.

duckman
16 december 2004, 21:56
hoi,

ik vind de ME 50 goed en niet alleen voor beginners.

mazzel,
Arjan
http://www.kingvolcano.nl

werkelijk waar
16 december 2004, 22:33
heb inmiddels de Boss ME-50 aangeschaft en ik vind 'm in ieder geval goed genoeg voor mij!!

:lol:

Bedankt!!

BartL
16 december 2004, 22:48
hoi,

ik vind de ME 50 goed en niet alleen voor beginners.
Waterdichte redenatie :-D





Proficiat met je ME-50, veel plezier ermee!

duckman
16 december 2004, 23:14
hoi,

ik vind de ME 50 goed en niet alleen voor beginners.
Waterdichte redenatie :-D


ok, ik kan een hele review schrijven, maar:
a. het hele "internet" staat er vol van , incl mijn review op HC.
b. je gitaar en vooral je versterker moeten gewoon goed zijn, anders klinkt alles minder.
Heb hem nu meer dan een jaar, gebruikt in band/op podium en het ding heeft voor en nadelen.Een groot nadeel is de vertraging in patches ( gebruik hem manual )
Voordeel vind ik het geluid en dan vooral de vervorming. :cool:


Proficiat met je ME-50, veel plezier ermee!

yep, veel plezier ermee :D

johantipker
17 december 2004, 00:15
Mijn relatie met mijn ME 50 is een stuk consistenter, dan die met de meeste vrouwen in mijn leven.

Voor mij werkt ie icm met de fender hotroddeluxe amp!
Is mooi apparaat, mijn favouriete overdrive is de stand Guvnor,
Gain 2 uur, bottom 12 uur, treble 11 uur, check ff mijn gearpage op mijn site http://www.neemnugitaarles.nl

Erg betrouwbaar ook, heb er al ruim 150 gigs mee gedaan, nog nooit gezeik gehad.

Ik programmeer 'm niet! Heb hekel aan programmeren, verdwaal altijd in patches en banks, ben ik schijnbaar te sukkelig voor, ik draai alleen aan de knoppen en trap erop, gebruik ook de whammy oct+ veel, is bijna een soort handelsmerk van me geworden.

Ik leef al ruim 5 jaar van mijn gitaarspel, dit is geen vetpot, ik heb dus geen enorme zak geld om hele dure spullen te kopen, moet dus beetje roeien met de riemen die ik heb, de ME50, die sinds ik 'm heb gekocht zo'n 20% in prijs is gedaald, heeft dus voor mijn gevoel een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, bovendien hoe beter je speelt, hoe beter je klinkt, ken gitaristen die met met pieces of crap rigs nog een waanzinnige sound hebben! Gratis advies: Je kunt je vrije tijd beter gebruiken om je 't schompes te studeren dan heel de benelux rond te rijden op zoek naar de perfecte rig.

Wat me wel opvalt is dat de ME50 niet icm elke amp goedklinkt, klinkt vreselijk met valvestate dingen, plugde vanmiddag in op een mesa caliber50 (vette amp trouwens) en had tot mijn verbazing met de overdrives een rare sound! (heel vies)
Begin nu eindelijk te begrijpen waarom veel gitaristen dit apparaat zovaak afbranden, maar nogmaals icm met mijn hotrod is het echt wreed!
Gave combi!

BartL
17 december 2004, 01:02
hoi,

ik vind de ME 50 goed en niet alleen voor beginners.
Waterdichte redenatie :-D


ok, ik kan een hele review schrijven, maar:
a. het hele "internet" staat er vol van , incl mijn review op HC.
b. je gitaar en vooral je versterker moeten gewoon goed zijn, anders klinkt alles minder.
Heb hem nu meer dan een jaar, gebruikt in band/op podium en het ding heeft voor en nadelen.Een groot nadeel is de vertraging in patches ( gebruik hem manual )
Voordeel vind ik het geluid en dan vooral de vervorming. :cool:


Proficiat met je ME-50, veel plezier ermee!

yep, veel plezier ermee :D
Waarom staat er een heel stuk onder mijn naam terwijl ik dat nooit getypt heb? :-?

Mark S
17 december 2004, 01:24
ken gitaristen die met met pieces of crap rigs nog een waanzinnige sound hebben

klopt, ik heb in de loop der tijd (en nog steeds) heel veel bands gezien en als ik een gitarist met een killer-tone hoor ga ik altijd even gluren (stiekem dat wel :D ) wat voor equipment hij heeft en dat is bijna altijd het spul wat hier collectief de grond in wordt geboord

Antal
17 december 2004, 01:24
Gratis advies: Je kunt je vrije tijd beter gebruiken om je 't schompes te studeren dan heel de benelux rond te rijden op zoek naar de perfecte rig.

Ik geloof niet dat ik het ooit met iets meer niet eens geweest ben dan met dit. Je geluid is het meest belangrijk van alles. En zeker ook het meest onderschat. Hoe vaak zie ik geen bandjes die een gitarist hebben die supergoed kunnen spelen, maar geen verstand hebben van hun rig en van geluid. Ik zie liever een band die misschien geen 1000 noten/seconde kan spelen, maar die wel goed klinkt. En daar heb je goede spullen voor nodig, en daar moet je een hoop energie in steken.

Ronald
17 december 2004, 13:55
de me-50 valt erg tegen , ik zou de nadelen die hier boven genoemd worden zwaarder wegen dan de voordelen.

tis een leuk multieffect, meer dan dat is het niet. met name de distortions vallen zwaar tegen.

als ik um een punt zou moeten geven zou het een 6,5 zijn. kzou dus voor iets beter gaan, maar ja da ligt natuurlijk ook aan je budget he



maar goed je moet um gewoon zelf uitproberen , maar je moet zeker er nie te vlug tevreden zijn want zo ben ik er dus ingetrapt , want de verkoper zei dat je in feite vrijwel alle boss-pedaaltjes in 1 had met de zelfde kwaliteit ( ja mn reet :-? , en vooral dom van mij om dat nog te geloven ook)

dus kijk vooral naar de genoemde nadelen, en kijk dan of je het waard vind.

dimo
17 december 2004, 18:23
ik speel op een epiphone les paul
en met een me-50
en die distortion is super vind ik.
ik heb hem echt naar mijn dinge kunnen zetten
trekt zo meer op gewone rock
bijvoorbeeld linkinpark

dimo
17 december 2004, 18:24
ik speel op een epiphone les paul
en met een me-50
en die distortion is super vind ik.
ik heb hem echt naar mijn dinge kunnen zetten
trekt zo meer op gewone rock
bijvoorbeeld linkinpark
eigenlijk kweenie of jullie festival rock am ring kennen daar trad lp op in juli denk ik.
ik vind persoonlijk dat ik nen beter distortion met de (me-50) heb als lp zelf
als je die live hoort trekken op niets.
het ligt ook wel aan je gitaar hoor een heel groot stuk!!

BLOK182
17 december 2004, 20:28
Heb die ME50 ook vaker gehoord / mee gespeeld, en heb zelf een tijd de grote broer gehad (GT6), maar tis niet echt my cup of tea. Scheur op de ME50 vind ik og het zwakste punt, maar goed, voor thuis een beetje aan te klooien, als eerste effectsprocessor (alles in 1) en voor het geld leuk spul!

alhambra
17 december 2004, 20:35
okee ik dan ook nog maar ff.

Heb de ME50 ook gehad en vond hem eerst superrrrrrrrrrrr, 3 weken ofzo en daarna was ik hem zat.
Idd de nadelen zijn groot, vooral het switchen van de banken.
En het geluid valt tegen na verloop van tijd.

werkelijk waar
17 december 2004, 21:08
ik geloof dat ik wel een redelijk goede gitaar heb ( Music man Axis Sport) dus daar zal het niet aan liggen!!!
:lol:

johantipker
18 december 2004, 00:26
JAAA Joepi! Ik wist dat ik hierop reakties zou krijgen!

Ja tuurlijk sound is belangrijk! Heel belangrijk, toch ben ik ook van mening dat sound ook voor een groot deel in je ziel, hoofd en handen zit!
Ook frasering en timing zijn van levensbelang om goed te klinken.
Verder wil ik allereerst vooropstellen, dat ik ook nog lang niet perfekt speel of perfekt klink. Kan ik zelfs wakker van liggen, maarre....

Ik heb echter een aantal gitaristen met een waanzinrig slecht horen spelen en klinken. Op een gegeven moment moet je toch ook gewoon eens met de spullen die je hebt aan de bak gaan, ik moet er m'n huur van betalen en ook wel in elk geval de economische waarde van de spullen die ik aangeschaft heb, eerst terugverdienen.

Nou moet ik ook nog wel zeggen, dat ik al snel een beetje moe in mijn hoofd raak van al te veel rondhangen en uitproberen in gitaarshops,

Zou 'k toch niet sporen?

rupke
18 december 2004, 10:45
Ik heb de ME50 nu een jaar ongeveer (in ieder geval vanaf het moment dat ie uitkwam) en ik vind het een super apparaat. Het switchen van patches is een hel, maar dat gebruik ik niet. ik gebruik alleen de manual stand zeg maar, dus allen aan uit schakelen van effecten. Of de ME 50 goe dklinkt is geheel afhankelijk van je spel je gitaar en je versterker en dan ook nog de combinatie ervan. Ik heb zelf een epiphone custom met joe barden elementen en een buizen top met 4 x 12". daar klinkt de me50 geweldig op. op mijn transistor top klinkt ie iets minder overtuigend maar nog steeds goed.

Als ik een of andere baggergitaar zou pakken met een 15 watt transsitor versterkertje van een belabberd merk (zoals je ziet noem ik geen merken, iedereen moet voor zichzelf bepalen wat vootr hem of haar lekker klinkt) dan kun je nog zo'n vette effecten apparaat pakken maar goed klinken zal die nooit., voor de meer ervan en meer eisende gitarist dan. Een beginner zal hetallemaal wel cool in de oren klinken.

Tot op heden was ik elke versterker en effect na een paar maanden beu, en ging ik weer op zoek naar iets anders. ik heb nu een rig die ik al een jaar heb. tussendoor probeer ik steeds wat anders, maar grijp elke keer op de oude rig terug.

Maar algemeen geldt. iedereen heef tene bepaald niveau, zoek daarbij wat voro jou het beste en lekkerst klinkt en fijnste speelt. merken en bedragen doen er niet toe.

Groetjes Rupke

arno
18 december 2004, 14:01
ik heb er nog eentje staan van een jaar oud. Wie meer info wil moet me maar een PM sturen.

Voor de beginner is hij inderdaad fantastich. Wil je wat meer dan komt hij nét wat te kort. Dat is de rede dat ik hem weg doe.

Ronald
18 december 2004, 14:30
ik doe um ook nog wel es weg, maar ik laat kwa effecten gewoon de komende tijd zitten. en distortion gebruik ik gewoon van mn versterker, vind ik sowieso al een stuk logischer dan die van een pedaal te gebruiken als je het mij vraagt

maar wat hier een paar posts boven stond was een goeie samenvatting: de me-50 lijkt heel goed int begin maar je bent um al snel zat

Bigfoot414
18 december 2004, 15:25
Ik heb em ook al ruim anderhalf jaar.
Fijn ding, maar ik heb toch ook zo mijn twijfels...

Distortions:
er zijn er maar 3 van de 22 die ik echt gebruik. TS808, Guv'nor, RAT. De rest is te nep of gewoon lachwekkend slecht. Over mn Kitty Hawk klinken die distortions best lekker. Ik heb ook een Epi SG, en met de Guv'nor vind ik het een beetje als Soundgarden klinken (laat dat nou net een van mn favo's zijn).
Modulatie:
De meeste klinken wel overtuigend hoor. Maar ik vind het wel erg lastig dat ik geen twee modulaties tegelijk kan gebruiken. Dus bijvoorbeeld een chorus met tremolo erdoor gaat niet. Jammer...
Delay:
Persoonlijk vind ik dealy 1 van de coolste effecten die er zijn, en ook een van de meest complexe. Je timing moet goed zijn wil je het effect optimaal benutten.
Ik weet niet echt hoe andere delays zich gedragen, maar die van de ME-50 komt goed tot zn recht, vind ik...
Expressie:
Hier komt een serieus nadeel: de wah. Hij klinkt wel als een wah, maar als ik tijdens een solootje de wah intrap, is ie niet echt opvallend. Je hoort em wel, maar hij snijdt er niet doorheen zeg maar. De oct- en + zijn wel leuk om mee aan te klooien. Maar als je gitaar lange sustain heeft, gaat ie wel veel piepen en kraken.

Een tijdje geleden heb ik wel een grappig geluidje gevonden: de DS zette ik op Guv'nor, de Mod. op Flanger en de delay kan gitaarpartijen van max. 2 seconden opnemen, dus toen ik de gitaar liet feedbacken, en toen de flanger ertegenaan leek het net of het luchtalarm klonk.

Willson
10 januari 2005, 09:48
Wat een onzin allemaal. Ik heb de ME-50 nu ruim een jaar, en ik gebruik wel de memory banks! Er zit idd een kleine delay tussen de bank switches, maar een beetje gitarist kan hier mee overweg!

Chorus is idd rampzalig van die dingen, maar verder zijn het allemaal goede effecten. Het nadeel er van is, is dat ik niet alles gebruik !!

Brianmayrulezzz
10 januari 2005, 11:58
GA voor een tweedehands GT-6, zal je zeker niet teleurstellen op het gebied van multi-effect. De gt3/5 schijnen veel digitaler te klinken.

http://www.station-music.de/deals/dealpics/boss_gt6big.jpg

Grungekid
12 januari 2005, 10:44
ik speel ook op een ME-50 (icm een yamaha pacifica 812V en een H&K tour reverb) en ik vind de meeste distortions niet echt goed, gebruik eigenlijk alleen de RAT (voor metal gebruik ik de ds van mn amp). De modulations klinken wel goed en de delay is niks mis mee. De wah is niet echt opvallend zoals eerder gezegd. De octaves en voice zijn wel grappig. Reverb haal ik ook uit mn amp maar de reverbs op de ME50 zijn ook wel ok

sugarfish
12 januari 2005, 11:36
Het tis zoals Wilson zegt, een beetje gitarist kan met die HELE korte pauze, tijdens switchen van patches, goed overweg.
Verder maakt de ME50 van een Adonis geen Gibson natuurlijk! Een fatsoenlijke gitaar zal een fatsoenlijk geluid produceren! (en natuurlijk een fatsoenlijke amp doet ook wonderen)

Verder ben ik van mening dat die GT6 niet zo heilig is als men wil geloven.
Het is een goed apparaat, maar hoeveel tijd wil je steken in het leren kennen en KUNNEN gebruiken van het apparaat.

De me50 is ook een apparaat waar je tijd in moet steken ,ik denk dat dat wordt onderschat...

rupke
19 januari 2005, 15:06
De me50 is zeker niet verkeerd ook al ben een beetje gitarist die pauzes blijf je wel horen. tis maar waar je genoegen mee neemt. ik gebruikte hem puur om de pedalen aan en uit te schakelen. sinds gisteren heb ik een vox tonelab se tweedehands op dekop weten te tikken, na 4 uur draaine en patches bewerken kreeg ik er al een veel vetter geluid uit en de geluiden zijn op zich al beter van kwaliteit. de vox heeft geen pauze tussen de patches en twee pedalen. Ik denk dat ik hier heel veel plezier aan ga beleven.

Groetjes Rupke

rupke
19 januari 2005, 15:07
De me50 is zeker niet verkeerd ook al ben een beetje gitarist die pauzes blijf je wel horen. tis maar waar je genoegen mee neemt. ik gebruikte hem puur om de pedalen aan en uit te schakelen. sinds gisteren heb ik een vox tonelab se tweedehands op dekop weten te tikken, na 4 uur draaine en patches bewerken kreeg ik er al een veel vetter geluid uit en de geluiden zijn op zich al beter van kwaliteit. de vox heeft geen pauze tussen de patches en twee pedalen. Ik denk dat ik hier heel veel plezier aan ga beleven.

Groetjes Rupke

MiKe
27 maart 2005, 12:02
Hey!

Ik heb ook een ME-50 en als begin-pedaal is hij zeker geschikt! Het enige nadeel is dat de memory-mode bij optredens een seconde nodig heeft om over te schakelen van effect, dat is wel erg jammer.
Verder als je wil leren tweaken met effectjes en pedaaltjes/settings is de ME heel handig want het heeft gewoon die draaiknoppen.
Hij komt vooral tot z'n recht op een wat grotere amp, vooral de MT2 klinkt super daardoor!
De wah is niet een superkwaliteitswah maar wel erg makkelijk te gebruiken om toch een beetje te laten wennen aan die wah-feeling ;)

jorrit
27 maart 2005, 13:45
Het tis zoals Wilson zegt, een beetje gitarist kan met die HELE korte pauze, tijdens switchen van patches, goed overweg.

onzin... als ik in een keer vloeiend van een heftige riff met dist. moet naar een clean stuk gaat de rest van de band door en jij zit met die vertraging... dat hoor je gewoon. of je moet eerder stoppen met je riff of je opvolgende riff moet je later beginnen.. vloeiend over schakelen is er niet bij..

jorrit
27 maart 2005, 13:45
Het tis zoals Wilson zegt, een beetje gitarist kan met die HELE korte pauze, tijdens switchen van patches, goed overweg.

onzin... als ik in een keer vloeiend van een heftige riff met dist. moet naar een clean stuk gaat de rest van de band door en jij zit met die vertraging... dat hoor je gewoon. of je moet eerder stoppen met je riff of je opvolgende riff moet je later beginnen.. vloeiend over schakelen is er niet bij..

werkelijk waar
28 maart 2005, 11:29
zo, daar ben ik weer.
inmiddels een paar maandjes verder kan ik nu zelf een oordeel geven over de ME-50.
Effecten zijn oke, maar die distortion is waardeloos.
Ook ben ik ervan overtuigd dat kwaliteit van je spel veel invloed heeft op het geluid.
Hoe beter de gitarist, hoe beter het geluid!!!!!

provenance
28 maart 2005, 12:08
Ik heb ook een ME-50, nu net iets meer dan een jaar denk ik.
Wat geluiden betreft heb ik niet zo veel te klagen. Hoewel van de distortions er maar een paar goed klinken.
Ik speel in een vrij harde metal band en ik gebruik de RAT setting op het distortion gedeelte.
Veel gitaristen vinden de metal zone niets. Ik vind dat wel meevallen, maar op de ME-50 klinkt de MT-2 setting nergens naar. Ten eerste heb je niet het parametrische midden wat de echte metal zone zo krachtig maakt (welke ik overigens gebruikte om het lage midden te boosten in plaats van een typische mid-scoop). Ten tweede hebben ze 'm op de ME-50 teveel gain gegeven, op de echte metal zone liet ik 'm al op de helft staan, maar op de ME-50 klinkt de MT-2 met lage gain nergens naar.
Al met al is de RAT setting op de ME-50 in ieder geval voor mijn speelstijl en band een prima distortion.
De modulatie klinkt prima voor wat ik er mee doe, af en toe een hele lichte chorus op het clean. Delay klinkt ok, ik hou van tap tempo, dus het is wel vervelend dat je 'm 5 seconden ingedrukt moet houden om tussen de tap functie en de schakelfunctie heen en weer te schakelen. Alleen daarom zou ik al eens overwegen om bijv. een gt-6/8 te kopen.
Tone modify gebruik ik niet, te beperkt en te kunstmatig, compressor gebruik ik ook niet meer. Noise gate gebruik ik wel, is bruikbaar, mits niet op een te hoge stand. Reverb gebruik ik nauwelijks. Op mijn rhythm geluid hou ik niet van reverb, op mijn cleane geluid wel. Jammer dat die niet schakelbaar is, behalve als je presets gebruikt.

Ik gebruik geen presets omdat ik losse effecten prettiger vind, ik wil ter plekke bepalen of ik wel of geen chorus wil op een bepaald stuk. Ik hou van die flexibiliteit tijdens het spelen. Ik heb de preset stand wel een paar keer gebruikt en ik heb niets gemerkt van de vertraging waar veel mensen het over hebben, terwijl dit toch vrij belangrijk is bij onze muziek. Maar ik heb het ook niet heel vaak gebruikt, dus een echt oordeel kan ik nu niet geven.

Al met al krijg ik er geluiden uit waar ik prima mee kan leven, vooral geavanceerdere schakelmogelijkheden zouden voor mij een argument zijn om op termijn op een GT-* over te gaan. Mits ik daar natuurlijk ook mijn geluiden uit kan halen ;)

provenance
28 maart 2005, 12:09
Ik heb ook een ME-50, nu net iets meer dan een jaar denk ik.
Wat geluiden betreft heb ik niet zo veel te klagen. Hoewel van de distortions er maar een paar goed klinken.
Ik speel in een vrij harde metal band en ik gebruik de RAT setting op het distortion gedeelte.
Veel gitaristen vinden de metal zone niets. Ik vind dat wel meevallen, maar op de ME-50 klinkt de MT-2 setting nergens naar. Ten eerste heb je niet het parametrische midden wat de echte metal zone zo krachtig maakt (welke ik overigens gebruikte om het lage midden te boosten in plaats van een typische mid-scoop). Ten tweede hebben ze 'm op de ME-50 teveel gain gegeven, op de echte metal zone liet ik 'm al op de helft staan, maar op de ME-50 klinkt de MT-2 met lage gain nergens naar.
Al met al is de RAT setting op de ME-50 in ieder geval voor mijn speelstijl en band een prima distortion.
De modulatie klinkt prima voor wat ik er mee doe, af en toe een hele lichte chorus op het clean. Delay klinkt ok, ik hou van tap tempo, dus het is wel vervelend dat je 'm 5 seconden ingedrukt moet houden om tussen de tap functie en de schakelfunctie heen en weer te schakelen. Alleen daarom zou ik al eens overwegen om bijv. een gt-6/8 te kopen.
Tone modify gebruik ik niet, te beperkt en te kunstmatig, compressor gebruik ik ook niet meer. Noise gate gebruik ik wel, is bruikbaar, mits niet op een te hoge stand. Reverb gebruik ik nauwelijks. Op mijn rhythm geluid hou ik niet van reverb, op mijn cleane geluid wel. Jammer dat die niet schakelbaar is, behalve als je presets gebruikt.

Ik gebruik geen presets omdat ik losse effecten prettiger vind, ik wil ter plekke bepalen of ik wel of geen chorus wil op een bepaald stuk. Ik hou van die flexibiliteit tijdens het spelen. Ik heb de preset stand wel een paar keer gebruikt en ik heb niets gemerkt van de vertraging waar veel mensen het over hebben, terwijl dit toch vrij belangrijk is bij onze muziek. Maar ik heb het ook niet heel vaak gebruikt, dus een echt oordeel kan ik nu niet geven.

Al met al krijg ik er geluiden uit waar ik prima mee kan leven, vooral geavanceerdere schakelmogelijkheden zouden voor mij een argument zijn om op termijn op een GT-* over te gaan. Mits ik daar natuurlijk ook mijn geluiden uit kan halen ;)

provenance
28 maart 2005, 12:09
Ik heb ook een ME-50, nu net iets meer dan een jaar denk ik.
Wat geluiden betreft heb ik niet zo veel te klagen. Hoewel van de distortions er maar een paar goed klinken.
Ik speel in een vrij harde metal band en ik gebruik de RAT setting op het distortion gedeelte.
Veel gitaristen vinden de metal zone niets. Ik vind dat wel meevallen, maar op de ME-50 klinkt de MT-2 setting nergens naar. Ten eerste heb je niet het parametrische midden wat de echte metal zone zo krachtig maakt (welke ik overigens gebruikte om het lage midden te boosten in plaats van een typische mid-scoop). Ten tweede hebben ze 'm op de ME-50 teveel gain gegeven, op de echte metal zone liet ik 'm al op de helft staan, maar op de ME-50 klinkt de MT-2 met lage gain nergens naar.
Al met al is de RAT setting op de ME-50 in ieder geval voor mijn speelstijl en band een prima distortion.
De modulatie klinkt prima voor wat ik er mee doe, af en toe een hele lichte chorus op het clean. Delay klinkt ok, ik hou van tap tempo, dus het is wel vervelend dat je 'm 5 seconden ingedrukt moet houden om tussen de tap functie en de schakelfunctie heen en weer te schakelen. Alleen daarom zou ik al eens overwegen om bijv. een gt-6/8 te kopen.
Tone modify gebruik ik niet, te beperkt en te kunstmatig, compressor gebruik ik ook niet meer. Noise gate gebruik ik wel, is bruikbaar, mits niet op een te hoge stand. Reverb gebruik ik nauwelijks. Op mijn rhythm geluid hou ik niet van reverb, op mijn cleane geluid wel. Jammer dat die niet schakelbaar is, behalve als je presets gebruikt.

Ik gebruik geen presets omdat ik losse effecten prettiger vind, ik wil ter plekke bepalen of ik wel of geen chorus wil op een bepaald stuk. Ik hou van die flexibiliteit tijdens het spelen. Ik heb de preset stand wel een paar keer gebruikt en ik heb niets gemerkt van de vertraging waar veel mensen het over hebben, terwijl dit toch vrij belangrijk is bij onze muziek. Maar ik heb het ook niet heel vaak gebruikt, dus een echt oordeel kan ik nu niet geven.

Al met al krijg ik er geluiden uit waar ik prima mee kan leven, vooral geavanceerdere schakelmogelijkheden zouden voor mij een argument zijn om op termijn op een GT-* over te gaan. Mits ik daar natuurlijk ook mijn geluiden uit kan halen ;)

Puppeteer
31 maart 2005, 10:29
ik heb 'm eigenlijk alleen gekocht omdat-ie er cool uitzag.

lekker retro. (tja het oog wil ook wat)

eigenlijk wilde ik een stereo multieffect om m'n mono effect (zoom 1010) te vervangen en wat net zo makkelijk in gebruik was.

DAT is dus gelukt, maar ik vind de distortions niet helemaal geweldig - aangezien ze digitaal worden opgewekt in tegenstelling tot m'n ouwe 1010.

Maar evengoed: het is een heel compleet, mooi generiek pedaal waarmee je heel veel kanten mee op kan.

:listen: