PDA

View Full Version : volgorde effecten



twanmirck
9 juni 2002, 10:30
Op mijn pedalboard heb ik in deze volgorde de volgende effecten;
Dunlop JH-1 Jimi Hendrix Wah Wah - Boss chromatic tuner TU-2 - Boss compression sustainer CS-3 - Ibanez TS9DX tubescreamer - Boss super chorus CH-1 - Boss Digital Delay DD-3 - Boss
Equalizer GE-7 - Boss enhancer EH-2.
Klinkt goed in deze setup maar de meningen over de (deze) volgorde van de effecten verschillen nogal.
Graag jullie mening en suggesties??

AllodoX
9 juni 2002, 11:49
Ok.. mijn voorkeur zou zijn :

gitaar -> Tuner -> tubescreamer -> delay -> chorus -> equaliser -> wah -> compressor -> enhancer -> versterker

een wah wil je liever achter de equaliser, omdat de equaliser's settings anders de wah kunnen overrulen.

enhancer na de compressor, omdat een compressor de hoge tonen wel eens wil afdoffen, en de enhancer haalt ze weer omhoog e.v.t.

AllodoX
9 juni 2002, 11:52
ik heb zelf mijn effecten zo zitten b.t.w. :

5 snarige bass -> Akai SB1 'deep impact' bass synthesizer -> Hughes & Kettner Tubefactor overdrive -> George Dennis GD95 Stereo Phaser / volume -> versterker

en in de FX-loop van m'n versterker zit een 19" behringer compressor en een Korg DTR-1 19" tuner.

Nooit een pendaaltje in je FX-loop doen.. krijg je kutgeluid ( -10/+4 dB issue )

Lacrymosa
9 juni 2002, 12:02
Kan je die Compressor en Enhancer niet beter parallel zetten?

CheerS!!

AllodoX
9 juni 2002, 16:46
nee want dan wordt maar de helft gecompressed, en wordt door de enhancer ook de ruis geboost.. :wink:

Nocki
9 juni 2002, 19:09
het eerste wat ik zou doen is die tuner eruit gooien want die zuigt de helft van je signaal weg.

de rest moet je zelf maar uitzoeken...

Nocki

The Dude
9 juni 2002, 20:09
Je moet je Delay als laatste zetten. En inderdaad je EQ voor je Wah pedaal zetten.

Maar het best kan je gewoon zelf een setting maken, met als basis hoe jij je geluid wil hebben, wat jhet best klinkt dus.

stomas
9 juni 2002, 21:39
volgens mij wordt het geluid van die wah helemaal niks zo. Die wil je zoveel mogelijk naar voren(naar de gitaar)

SmartyMarti
10 juni 2002, 22:17
Op 2002-06-09 19:09, schreef Nocki:
het eerste wat ik zou doen is die tuner eruit gooien want die zuigt de helft van je signaal weg.



Bn ik het helemaal mee eens.
Mijn volgorde zou zijn:
Gitaar (goh)->compressor->wah wah->tubescreamer->eq->chorus->enhancer->delay

Marti

AllodoX
11 juni 2002, 00:11
hebben gitaarversterkers geen tuner-out ?
(fatsoenlijke) bassversterkers namelijk wel...

lars
11 juni 2002, 00:31
de tuner achter de wah?! hehe

twanmirck
12 juni 2002, 21:48
Dank voor al jullie suggesties!
Overigens zuigt de tuner die ik gebruik geen signaal weg door de bypass.

Ic3gl0vE
13 juni 2002, 20:17
Op 2002-06-11 00:11, schreef AllodoX:
hebben gitaarversterkers geen tuner-out ?
(fatsoenlijke) bassversterkers namelijk wel...


nope

basswasp
20 juni 2002, 10:34
Op 2002-06-13 20:17, schreef Ic3gl0vE:


Op 2002-06-11 00:11, schreef AllodoX:
hebben gitaarversterkers geen tuner-out ?
(fatsoenlijke) bassversterkers namelijk wel...


nope


M'n combo (Hartke B90) heeft een 'Effects Loop Out' achterin... daar kan ik m'n stemmertje inpluggen... bij gitaarcombo's wil dat - geloof ik - ook nog weleens werken. Ook het stemmertje in de 2e input doen, werkt soms.....

pinostut
5 augustus 2002, 15:55
Een goed idee is misschien dit:

Begin met de wah > compressor > eq > tubescreamer > chorus > enhancer > delay.

De compressor al je wah, wat betreft volume verschil tussen hiel en teen wat temmen, maar het effect blijt.
Door de eq voor de oversturing te zetten kan je de oversturing op bepaalde plekken wat heftiger maken. Maar dat is een kwestie van smaak. Na de tubescreamer kan je een wat egalere oversturing een beetje kleuren. (ervoor heeft dus een wat heftiger effect, zeker als het volume van je eq hoog zet kan je meer oversturing uit de tubescreamer toveren, als het ding tenminste reageerd als een echte buis). De chorus blijft het meest helder als die na als dat soort eq/oversturing grappen wordt geplaatst.
De dealy of enhancer omdraaien zal niet zoveel verschil maken, hooguit zullen je delaytjes wat helderder worden, maar het is maar de vraag de vraag of je dat wilt. Dan worden ze namelijk wat aanweziger en kunnen ze je spel in de weg gaan zitten. De chorus zou ik wel voor de delay zetten, anders worden je delays ook gemoduleerd, maar ook dat zou je mooi kunnen vinden.

Experimenteer ze.

P.S. Zet je tuner wel voor de chorus, die kan je betrouwbaarheid wat aantasten.

Rectifier
5 augustus 2002, 16:04
Nog mooier is om de tijdsFX zoals Chorus, Delay, Reverb in de Parallele FXloop van je amp te plaatsen, maar dan ben je extra kabels nodig. Vb.

gitaar
-
EQ.
Comp.
Wah.
TS
-
amp
-
parallele loop:
chorus
delay reverb
enhancer
-
speakers

Maar daar blijven de meningen toch altijd verdeelt over.
Ik zou de EQ. in ieder geval voor de chorus doen.

Pieuw
17 augustus 2002, 16:42
Kan die EQ er echt niet uit? Waar gebruik je die voor?
De Wha zou ik ook zover mogelijk naar voren halen. Dan de compressor. Dan de Tubescreamer. Het gebruiken van de loop is voor chorus en delay heel prima. Chorus zou ik in een seriële loop doen, dan hoor je er meer van terug. Delay indien mogelijk in een parallelle, anders gewoon in de seriële. Let wel, het droge signaal van de delay voer je in de parallelle loop niet meer terug je amp in, alleen het effect gaat naar de parallelle return. Succes!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pieuw op 2002-08-17 16:44 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pieuw op 2002-08-17 16:45 ]</font>