PDA

View Full Version : Een eigen studio(tje)



Jax
13 december 2004, 09:06
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met het schrijven en opnemen van nummers. Nu bedacht ik me dat het misschien wel tijd zou zijn om mijn studiotje uit te breiden. Nu werk ik met het volgende:

Cool Edit Pro 1.0
Roland Keyboard
Epiphone electrische gitaar
Cort akoestische gitaar
VOX 30W versterker

Ik heb nu de versterker en het keyboard aangesloten met de pc dmv audio-kabels. Het enige probleem is dat ik steeds de ene audio-kabel uit de achterkant van mijn PC moet halen wanneer ik klaar met een track op te nemen, waarna ik de andere audiokabel er weer in moet pluggen. Vaak gaat dit samen met mij mijn hoofd stoten onder de tafel, niet kunnen zien wat ik doe, en vaak de kabel in de foute ingang stoppen. Heb ik hier een klein mixertje voor nodig?

Nog een probleem met mijn huidige setup is dat ik geen eigen drum-ritmes kan maken, dus ik download nu vaak samples van internet, waarna ik deze gedurende het hele nummer op repeat zet. Dit begint me een beetje te ergeren, aangezien de liedje ook vaak om breaks en variaties vragen. Zou ik voor een software of hardware drummodule gaan. Wat zijn de voor- en nadelen van beide?

Dan wilde ik een goedkope microfoon kopen voor de opname van mijn akoestische gitaar, maar werd al snel door iemand van het forum erop gewezen dat je niet zomaar met een microfoon te werk kon gaan, maar dat je ook dan een pre-amp moest gebruiken. Is dit zo, en zo ja waarom? Hoeveel zou me dit kosten?

Dan nog een een klein vraagje, waarom hebben veel studios één of meerdere platenspelers, terwijl alles tegenwoordig digitaal gaat. Het verslechterd dan toch alleen maar de kwaliteit van de tracks?

Het laatste probleem dat ik herhaaldelijk heb is dat als ik een trackop wil nemen met de keyboard, en ik dus mee wil luisteren met bv de drumpartij, die er al staat, ik de keyboard extreem zacht moet doen, omdat hij anders veel te hard wordt opgenomen. Hij staat dan zo zacht dat ik hem nauwlijks kan horen. Wat valt hieraan te doen?

O ja, en dan nog als laatste had ik een vraag. Is het nodig om grote speakers (monitors geloof ik) te hebben? Ik gebruik namelijk zelf nu gewoon steeds een koptelefoon, die in mijn ogen gewoon goed werkt. Ik had namelijk ergens gelezen dat je door een koptelefoon een slecht beeld krijgt van hoe de muziek werkelijk klinkt. Is dat echt zo?

Mis ik nog iets, wat van essentieel belang is voor een beetje een acceptabele homestudio? Ik wil het liefst de uitgaven zo laag mogelijk houden.

Ok, dat was het denk ik wel. Alvast bedankt.

harrie-beton
13 december 2004, 10:29
geweldig dat je je wilt verdiepen in de opname.
Ik zou beginnen met het begin namelijk een goed boekje lezen over opname techniek. Zonder kennis geen inzicht.

Qua hardware zou je een mengtafeltje moeten hebben en een redelijke microfoon (shure sm58 altijd goed). Een mengtafel heeft meteen een pre-amp dus zit je goed.

Koptelefoons mixen niet slechter maar ze zijn slechter voor je oren. Je hebt eerder kans op gehoorbeschadiging. Een paar studio monitors of goede neutrale hifi speakers zijn goed om te beginnen. Als je met meer mensen de muziek gaat afluisteren is het ook wel prettig om monitors te hebben. Er zijn speciale "near field monitors" maar om te beginnen is goed neutrale hifi geschikt. Blijf wel van de Equalizer af.

Platenspelers zijn enorm slecht in vergelijking met een CD maar sommige mensen vinden het knetteren van een haardvuur "gezelliger" dan een Centrale Verwarming.

tot slot, als je in de buurt van Groningen woont mag je wel een keer kijken in mijn home studio

Jax
13 december 2004, 16:08
Hee Harrie, bedankt voor je reactie. Toch nog een paar vraagjes:

]

Qua hardware zou je een mengtafeltje moeten hebben en een redelijke microfoon (shure sm58 altijd goed). Een mengtafel heeft meteen een pre-amp dus zit je goed.

Waar zou het mengtafeltje dan precies voor dienen? Want ik zou het dan alleen gebruiken denk ik om alle audio-kabels centraal in één apparaat te pluggen, zodat ik niet steeds kabels hoef te wisselen. Want voor de rest is een mixer toch alleen handig als je meerdere instrumenten tegelijkertijd opneemt (wat ik dus niet van plan ben te doen)?

En de mixer zou dan een pre-amp hebben, maar zit deze niet automatisch in mijn pc?

Dan nog even over de boeken, ik heb al "Home recording for dummies", wat al aardig geholpen heeft. Weet je nog enkele andere goede boeken? Ik zal ook zelf nog kijken.

Ik zou heel graag je studio willen bekijken, maar aangezien ik in Amsterdam woon, zouden we dan wel een aparte afspraak moeten maken, in de vakantie ofzo. Ik spreek je er nog wel over. In ieder geval bedankt voor het aanbod.[/quote]

harrie-beton
13 december 2004, 16:24
Waar zou het mengtafeltje dan precies voor dienen? Want ik zou het dan alleen gebruiken denk ik om alle audio-kabels centraal in één apparaat te pluggen, zodat ik niet steeds kabels hoef te wisselen. Want voor de rest is een mixer toch alleen handig als je meerdere instrumenten tegelijkertijd opneemt (wat ik dus niet van plan ben te doen)?
En de mixer zou dan een pre-amp hebben, maar zit deze niet automatisch in mijn pc?


de pre amp in je pc is om te huilen zo slecht.

Deze mixer is prima van 59 euro bij www.feedback.nl
De Behringer UB 1002 mengtafel heeft twee microfoon ingangen met fantoom met beide een drievoudige toonregeling. Tevens vind je vier stereo ingangen. Voor: 59,00 euro.




http://www.feedback.nl/nieuw/png_cache/YmVocmluZ2VyLXViMTAwMjM1MDM1MDUwZmZmZmZm.jpg

Jax
13 december 2004, 16:28
Maar dan gebruik ik hem dus als pre-amp, maar heb ik niks aan al de schakelaars erop toch? Sorry als ik het fout begrijp, maar als ik gewoon elk instrument apart op ga nemen, dan hoef ik toch niet veranderingen aan de volume-knoppen enzo aan te brengen?

harrie-beton
13 december 2004, 16:48
je kunt het wisselen van kabels ermee oplossen én het is veel goedkoper dan een pre amp.
Bovendien kun je makkelijk apparaten er mee aansluiten. Niet alle dingen hebben dezelfde volume niveau's.
Tot slot een EQ op het mengtafeltjes is erg handig hoor vooral om even snel dingen bij te regelen.

skabouter
13 december 2004, 16:52
ik weet niet hoeveel instrumenten je gebruikt ? 2 gitaren en keyboard dus ? als je het niet erg vind om steeds van snoeren te wisselen is een mengpaneel mss niet echt een must. je kan in feite ook toonregeling wel editen in je PC.

maar als je een mic zou gebruiken (voor akoes) dan zou ik wel een mengpaneeltje nemen. echt handig, zit al mic-preampje in. een mengpaneel is zowieso wel handig hoor, je hoeft niet kabels te verwisselen, en je kan alles op een bepaald volume zetten en laten staan. bovendien klinkt bijna alles veel beter door een mengpaneel, vooral bas. als ik bas direct in de PC speel, krijg je veel oversturing enoz. maar een mengpaneel maakt het signaal ook wat meer effen.

ik gebruik 2 gitaren, bas en 3 keyboards (en er komt ngo meer bij) maar een mengpaneel is dat echt wel handig. ik zou hem gewoon nemen, handig als je later meer spul erbij krijgt.

ik gebruik voor drums programma`s als magix, Nuendo, en fruityloops. dat zijn gewoon digitale drumcomposers, en daarin kan je een vrij realistische drumtrack maken. zoek eens iemand die die programma`s heeft, en je er een kopietje van kan geven. in winkel kopen kan natuurlijk ook,maar dat is vrij duur.

Monitors......kopen is leuk, je zal veel plezier beleven van goed geluid door mooie monitors. maar dat is een aardige investering. het is maar net hoe hoog je zelf je eisen stelt. ik zou zelf niet afmixen en recorden via headphone, doe dan via PC boxen, of (wat ik eerst ook deed): link je PC door naar je stereo (als ej die hebt) en speel het gewoon via die boxen af !

wat een home-studio in mijn ogen (minimaal) moet hebben:
-goede PC (met boxjes)
-mengpaneelje
-edit programma.
-goede geluidskaart is ook wel fijn


cooledit is al redelijk prima, daar kan je een eind mee komen, als je deze dingen hebt ben je denk ik al vrij goed in staat prima opnamens te maken.

succes ermee man !

Jax
13 december 2004, 17:09
Ok, hartstikke bedankt voor de reacties. Ska, bedankt voor de lange uitleg. Toch nog even een vraag. Met een mixer kan je dus de volumes en de EQ van instrumenten die erin gaan al veranderen voordat ze in de pc komen, toch? Het probleem dat ik nu heb is dat als ik een keyboard track opneem, ik vaak problemen heb met de onderlinge volumes van de drumtrack bv en de keyboard. De één staat dan bijvoorbeeld te hard bij de opname zelf. Ok, wacht dit is niet duidelijk.


Kijk, ik neem dus bv een track op met het keyboard. De keyboard is dan met een audiokabel verbonden met mijn pc. Als ik dus een track ermme op wil nemen. Dan luister ik dus via de koptelefoon die in de boxen van mijn pc zit, naar de drumtrack die er al in staat én de keyboard track die ik op dat moment aan het opnemen ben. Dus al het geluid komt via de koptelefoon van de pc. Maar vaak zijn de verschillen tussen de keyboard volume en het volume van de drumpartij zo groot, dat ik de één of heel zacht moet zetten, of de ander juist heel hard. Vaak is de keyboard dan heel zacht, zo zacht dat ik het bijna niet hoor, aangezien ik bij een hoger volume op de keyboard dan een veel te ruizig en overstuurd geluid krijg als ik de opname afluister. Dus het volume van mijn keyboard zet ik dan laag, maar zo laag dat ik bijna de keyboard niet meer hoor boven de drumpartij. Want beide partijen gaan door de boxen van de pc. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Zou een mixer hiervoor een oplossing zijn?

skabouter
13 december 2004, 17:33
jazeker, ik had het eerst net zo. als je een zacht geluid harder zet op het apparaat zelf overstuurd je geluidskaart meestal, en krijg je het signaal niet lekker door je monitoren (koptelefoon in jouw geval). maar een mixer kan dit op de een of andere manier wel. hij maakt het geluid goed stabiel, en de volumes komen allemaal beetje op hetzelfde niveau erdoor,. het is natuurlijk een kwestie van even instellen, en goed luisteren mar ik had eerst dezelfde problemen als jouw, maar sinds ik een mengtafel heb is het geen probleem meer om alles netjes op goed volume door elkaar te luisteren ! ik denk dat het wel degelijk de oplossing is.

en het is nog handig ook, je steld het allemaal in 1 keer in (volumes en aansluitingen) en het is klaar. geen volume geprust meer, en geen verwisselen van kabels. handig hoor ! :)

Jax
13 december 2004, 17:44
Ok, dan wordt dat mijn volgende koop! Maar verder ben ik geloof ik wel goed op gang toch? De drumpartijen doe ik dan met een pc-programmaatje, die vind ik wel ergens. Dan is dus meteen het probleem met de losse kabels én die van het overstuurd geluid verholpen. Dan nog alleen de vraag waarom men er vaak voor kiest de gitaar op te nemen dmv een microfoon voor de versterker, ipv gewoon een audiokabel van de versterker naar de pc. Is het geluid beter?

Dan nog alleen de akoestische gitaar. Die zal ik moeten opnemen met een mic, wat op zich niet zo'n probleem is, maar dan zal ik volgens iemand van dit forum, ik weet neit maar wie ook een pre-amp moeten kopen, maar die zit dan gelijk in de mixer toch? Nou dan lijkt me een mixer gewoon het antwoord, en kan ik lekker verder, zonder bijzonder veel uit te geven! Hartstikke bedankt voor de reacties Ska en Harrie!

Verdere reactie zijn nog altijd welkom.

Lord Abortion
13 december 2004, 19:55
Ik zou gewoon een goede geluidskaart kopen, met ingebouwde preamp. Eventueel kan je er één met een breakout-box kopen en dan hoef je niet meer onder je tafel te kruipen. Je resultaat zal veel beter zijn met een pro-audio kaart dan met gewoon een mixertje op je huidige setup. Vergeet niet dat je systeem maar zo sterk is als de zwakste schakel. Ikzelf ga een E-MU kaart steken volgend jaar, maar M-Audio, Terratec, Echo, MOTU, ... hebben ook goede kaarten, in alle prijsklasses. Als je kan, zeker een setje nearfield monitoren kopen. Mixen op een hoofdtelefoon gaat wel, maar je resultaat zal nooit super zijn. Kijk eens op www.thomann.de daar hebben ze wel heel wat materiaal aan scherpe prijzen. Als je een beetje zoekt kan je wel een geluidskaart hebben voor 100 euro, en een setje nearfields waarschijnlijk voor 150-200. Het is wel een investering, maar zeker de moeite waard. Ikzelf zit hier met een paar Behringer monitoren, en die doen hun werk heel goed.

Jax
13 december 2004, 20:25
Zou ook ik het verschil horen tussen een mixer en een goede geluidskaart met pre-amp? Ik bedoel, het is gewoon bedoelt voor wat home-recording, dus niet echt op professioneel niveau. Wat voor een professionele producer onacceptabel zou zijn, zou voor mij een geweldige sound kunnen zijn. En in die zin zou een mixertje een stuk goedkoper zijn. Dit gaat er natuurlijk van uit dat het verschil tussen een mixer en een betere geluidskaart minimaal is, maar dit weet ik natuurlijk niet. En wat is precies een breakout-box? Is dit gewoon iets waar je de audiokabels in kunt pluggen, en dan in je pc gaat?

Lord Abortion
13 december 2004, 21:11
Laat ons zeggen: als je op een standaard geluidskaart opneemt zit je snel aan een 50dB noise ratio, met een pro-audio kaart is dat zeker +80dB, ne gaat zelfs tot 120dB soms. Dat is je signaal/ruisverhouding, en is wel belangrijk. Het is de grootste beperking in je studiotje. De kaarten met breakout box, zijn gewone PCI-kaarten, die je dan met een (meestal) 15-pin connector verbindt met een aparte doos ( die je zet waar je wil) waar je je kabels moet insteken. Meestal kan je op die breakout box dan nog preamp volumes regelen e.d.

Azrael
13 december 2004, 21:17
Laat ons zeggen: als je op een standaard geluidskaart opneemt zit je snel aan een 50dB noise ratio, met een pro-audio kaart is dat zeker +80dB, ne gaat zelfs tot 120dB soms. Dat is je signaal/ruisverhouding, en is wel belangrijk. Het is de grootste beperking in je studiotje. De kaarten met breakout box, zijn gewone PCI-kaarten, die je dan met een (meestal) 15-pin connector verbindt met een aparte doos ( die je zet waar je wil) waar je je kabels moet insteken. Meestal kan je op die breakout box dan nog preamp volumes regelen e.d.

Mijn I-mac neemt via de line-in volledig ruislos op. Ware het niet dat er uit mijn versterker line-out nooit een lekker geluid komt.
'k Moet aan de mic snel maarja......je kent het wel......geen geld. Voor mij zou de mic dan voor gitaar en zang worden gebruikt. Keyboard gaat in line-in van mijn I-mac en dat klinkt perfect.

Lord Abortion
13 december 2004, 21:21
Dat zou me verwonderen, ookal hebben macs standaard wel degelijke soundkaarten. Op welke speakers luister je dan?

Azrael
13 december 2004, 21:43
Dat zou me verwonderen, ookal hebben macs standaard wel degelijke soundkaarten. Op welke speakers luister je dan?

Ik luister over mijn grote Sennheiser koptelefoon (vind het prettigst) of over mijn hifi-stereo installatie.
Gewoon het input volume van de I-mac laag zetten. Keyboard/synth wat harder en voila......prima geluid en geen ruis......

Het is op de meeste windows computers inderdaad slecht gesteld met de line-in.

Lord Abortion
13 december 2004, 21:51
Yep, even gekeken, blijkbaar halen die 70dB signaal/ruis bij veel mensen, dat is wel aanvaardbaar, en met een hoofdtelefoon op een niet extreem luid volume moet dat idd wel goed werken. Edoch, ik vind het toch nog net niet goed genoeg om opname's te maken voor pakweg een demo. Ik stel 80dB als het minimum voor mezelf.

Wel aangenaam verrast door die mac, misschien toch eens overwegen als ik een nieuwe PC nodig heb.

Azrael
13 december 2004, 22:17
Yep, even gekeken, blijkbaar halen die 70dB signaal/ruis bij veel mensen, dat is wel aanvaardbaar, en met een hoofdtelefoon op een niet extreem luid volume moet dat idd wel goed werken. Edoch, ik vind het toch nog net niet goed genoeg om opname's te maken voor pakweg een demo. Ik stel 80dB als het minimum voor mezelf.

Wel aangenaam verrast door die mac, misschien toch eens overwegen als ik een nieuwe PC nodig heb.

Mhah , zou het niet doen want die dingen zijn veel te duur. Wel mooi spul.....dat wel......en een geweldig besturingssysteem. Ik vind MacOSX echt super. Ik werk nu echter gewoon onder Cubase VST macos 9 aangezien ik geen MacOSX cd heb (tja wel 10.0 maar daar schiet ik weinig mee op).
En agh , ik zou al blij zijn als mijn opnames gewoon eens lekker klonken maar die line-out van mijn versterker is echt klote. En stem opnemen met een koptelefoon wil je ook niet doen geloof me. Dat wordt door de super lage output van de koptelefoon waardoor ik het computer volume flink moet opkrikken er niet beter op. En als ik met mijn mond zowat in de koptelefoon zing dan wordt het een bassig zooitje en moet ik weer teveel gaan EQ-en. En heb ik dat eenmaal gedaan klinkt het alsnog levenloos. Ik gok dat zelfs een 5 euro mic van de Bart-Smit beter klinkt......

Had ik maar geld dan kocht ik een mic plus zo'n USB computer opneem (Edirol achtig) geval. Lijkt mij de ideale oplossing.

Ik krijg binnenkort een nieuwe standaard PC tweedehands.

Jax
14 december 2004, 16:50
Ok, het wordt denk ik dan een mixertje. Harrie, die Behringer die jij had beschreven lijkt me wel wat. Ook de prijs is erg netjes. Toch snap ik het volgende niet helemaal. Ik wil dus mijn keyboard, mijn versterker en en microfoon erin pluggen. Dan wil ik het liefst nog één track open hebben voor als ik besluit een drummodule ofzo te kopen. Die Behringer UB-1002 heeft toch vier tracks? Dat zou namelijk perfect zijn. Toch vraag ik me af waarom er dan 12 ingangen zijn voor kabels, en 2 voor microfoons. Kunnen er meerdere instrumenten per track?

Han S
15 december 2004, 12:03
Ik heb een Terratec DMX6fire en die heeft alles aan de voorzijde.

Als je simpel wilt opnemen, maar toch met een hoge geluidskwaliteit en je neemt niet meer dan twee sporen tegelijk op is dit een prima kaart.

Voor wat betreft de studio monitors: ik heb ze allemaal gehoord of gehad en er is geen grotere onzin als de meeste 'studio monitoren'.

Het bekendst is de Yamaha NS10, welke je op ongeveer elke foto van een grote studio tegenkomt. Bob Clearmountain begon een jaar of twintig geleden te roepen dat hij zo'n geweldig resultaat had met de NS10 en iedereen kocht die witte misbaksels, ik ook.

Maar de NS10 heeft en bult van +7db bij 1500hz en er komt geen laag uit, van 100 naar 50 hz duikt hij 10db naar beneden.

Als je weinig budget hebt en je wilt een redelijk neutrale monitor, koop dan bijvoorbeeld een paar oude B&W DM4 tjes voor 50 euro, of een paar IMF Compact 2 tjes voor hetzelfde bedrag. Kijk op Marktplaats, daar staan ze regelmatig.

Ik heb 5 paar IMF monitoren en zelfs de kleine Compact 2 tjes klinken veel beter en rechter dan de meeste 'studio nearfield monitors'.

Ik mix op de Compact 2 en de Super Compact, ook vaak op de ALS40II en masteren doen we op de Compact Monitor 2 en de RSPM.
De RSPM heeft een freq response van 17hz ! tot 40 khz en dat in een rechte lijn van 30 tot 22k. Ik gaf 300 euro voor deze 103 cm hoge monsters welke in de jaren 80 fl 4495. hebben gekost.

www.imf-electronics.com

Jax
17 december 2004, 11:44
Ok, het wordt denk ik dan een mixertje. Harrie, die Behringer die jij had beschreven lijkt me wel wat. Ook de prijs is erg netjes. Toch snap ik het volgende niet helemaal. Ik wil dus mijn keyboard, mijn versterker en een microfoon erin pluggen. Dan wil ik het liefst nog één track open hebben voor als ik besluit een drummodule ofzo te kopen. Die Behringer UB-1002 heeft toch vier tracks? Dat zou namelijk perfect zijn. Toch vraag ik me af waarom er dan 12 ingangen zijn voor kabels, en 2 voor microfoons. Kunnen er meerdere instrumenten per track?

bert k
17 december 2004, 13:05
DE UB 1002:

http://media.zzounds.com/media/brand,zzounds/UB-1002_top-ad90e4ce13e3874213fe769079c63550.jpg

Twee microfoonkanalen en vier STEREOkanalen. Stereo telt voor twee, dus samen tien kanalen. Plek zat voor van alles.

harrie-beton
17 december 2004, 13:07
Precies, dat stond ook in mijn eerste reply:



De Behringer UB 1002 mengtafel heeft twee microfoon ingangen met fantoom met beide een drievoudige toonregeling. Tevens vind je vier stereo ingangen.

Jax
17 december 2004, 13:45
Precies, dat stond ook in mijn eerste reply:



Sorry, je hebt gelijk, daar had ik over heen gelezen! :oops:

ToTaL FaKe
17 december 2004, 15:01
en als je een mic daarin stopt, kan je dat dan aansluiten op boxen?
dus dat je hem als een soort versterker gebruikt?

bert k
17 december 2004, 15:27
Nee, daar moet nog een eindversterker tussen. Of je moet aktieve boxen kopen, daar zit een eindversterker ingebouwd.

Jax
27 december 2004, 15:35
Het is uiteindelijk dus de Behringer UB1002 geworden, heb hem nu net binnen! Veel van de functies had ik al geleerd dmv het boek "Home recording for dummies", maar er is nog veel te leren, dus eerst maar even de handleiding lezen! Iedereen nog bedankt voor de hulp!

bert k
27 december 2004, 17:58
Gefeliciteerd! Dat is nou echt veel voor weinig. :-D Daar ga je nog veel lol van hebben.

hadv
28 december 2004, 01:02
en af en toe hebben we dus een echte uitwisseling op dit forum
goed gedaan iedereen, vakmanschap en geduld

hulde hulde, geen bloemen maar een gulden (voor de jongeren, dat is ongeveer 0,45 euri)

veel sterkte met de opnames, en laat eens wat van je horen

:dance: :dance: :dance: :dance: :dance: