PDA

View Full Version : Een eigen studio(tje)



Jax
13 december 2004, 09:05
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met het schrijven en opnemen van nummers. Nu bedacht ik me dat het misschien wel tijd zou zijn om mijn studiotje uit te breiden. Nu werk ik met het volgende:

Cool Edit Pro 1.0
Roland Keyboard
Epiphone electrische gitaar
Cort akoestische gitaar
VOX 30W versterker

Ik heb nu de versterker en het keyboard aangesloten met de pc dmv audio-kabels. Het enige probleem is dat ik steeds de ene audio-kabel uit de achterkant van mijn PC moet halen wanneer ik klaar met een track op te nemen, waarna ik de andere audiokabel er weer in moet pluggen. Vaak gaat dit samen met mij mijn hoofd stoten onder de tafel, niet kunnen zien wat ik doe, en vaak de kabel in de foute ingang stoppen. Heb ik hier een klein mixertje voor nodig?

Nog een probleem met mijn huidige setup is dat ik geen eigen drum-ritmes kan maken, dus ik download nu vaak samples van internet, waarna ik deze gedurende het hele nummer op repeat zet. Dit begint me een beetje te ergeren, aangezien de liedje ook vaak om breaks en variaties vragen. Zou ik voor een software of hardware drummodule gaan. Wat zijn de voor- en nadelen van beide?

Dan wilde ik een goedkope microfoon kopen voor de opname van mijn akoestische gitaar, maar werd al snel door iemand van het forum erop gewezen dat je niet zomaar met een microfoon te werk kon gaan, maar dat je ook dan een pre-amp moest gebruiken. Is dit zo, en zo ja waarom? Hoeveel zou me dit kosten?

Dan nog een een klein vraagje, waarom hebben veel studios één of meerdere platenspelers, terwijl alles tegenwoordig digitaal gaat. Het verslechterd dan toch alleen maar de kwaliteit van de tracks?

Het laatste probleem dat ik herhaaldelijk heb is dat als ik een trackop wil nemen met de keyboard, en ik dus mee wil luisteren met bv de drumpartij, die er al staat, ik de keyboard extreem zacht moet doen, omdat hij anders veel te hard wordt opgenomen. Hij staat dan zo zacht dat ik hem nauwlijks kan horen. Wat valt hieraan te doen?

O ja, en dan nog als laatste had ik een vraag. Is het nodig om grote speakers (monitors geloof ik) te hebben? Ik gebruik namelijk zelf nu gewoon steeds een koptelefoon, die in mijn ogen gewoon goed werkt. Ik had namelijk ergens gelezen dat je door een koptelefoon een slecht beeld krijgt van hoe de muziek werkelijk klinkt. Is dat echt zo?

Mis ik nog iets, wat van essentieel belang is voor een beetje een acceptabele homestudio? Ik wil het liefst de uitgaven zo laag mogelijk houden.

Ok, dat was het denk ik wel. Alvast bedankt.