PDA

View Full Version : Vraag over Jaguar Tremolo



Hazard Alex
12 december 2004, 17:26
Ik ben in het bezit van een Japanse Fender Jaguar re-issue en zit al een tijdje met een vraag rondom de tremolo. Deze zit namelijk op 2 manieren los op de gitaar, wat me nogal stoort en waardoor ik hem ook bijna nooit gebruik.

Ten eerste zit de tremolo niet vast met een schroefdraad o.i.d. zoals bij bijvoorbeeld een strat, waardoor hij er al snel uitvalt als je een beetje enthousiast speelt.

Ten tweede kun je de tremolo niet vastzetten op een plek boven de slagplaat, maar valt 'ie terug tegen het gitaarsnoer aan.

Is dit standaard bij een Jaguar en/of heeft iemand een oplossing voor deze problemen?

Lucluc
12 december 2004, 20:16
Het probleem doet zich voor zover ik weet alleen voor bij de japanse jaguars / jazzmasters. Ik heb een nieuwe amerikaanse jaguar gehad en daarbij bleef de tremolo arm keurig zitten. Bij mijn oude jazzmaster zit een soort kliksysteem, waarmee de arm goed vast blijft zitten. Als ik de gitaar in de koffer doe laat ik de arm zitten.

In het verleden heb ik ook een japanse jazzmaster gehad en daarbij had ik hetzelfde probleem als jij omschrijft. Ik heb toen een stukje tape om de arm gedaan precies op het stuk waar ie in de opening valt. De arm blijft dan wel zitten. Wat je misschien ook kan doen is de, tja hoe noem je zoiets, pijp? waar de arm invalt iets dichtknijpen met een tang, zodat de arm er wat vaster in komt te zitten.

Van alle jazzmasters en jaguars die ik tot nu toe in mijn handen heb gehad, zat alleen bij de japanse gitaren de tremolo arm los.

Dweezman
12 december 2004, 21:01
De mijne (reïssue, jap) zit ook los. Heb meer heibel met die brug, die inbusjes flikkeren er uit.

Bobbel
13 december 2004, 00:46
Ik heb een amerikaanse, maar als ik hem dan in dat gaatje steek en dan dat schuifje opzij doe (zodat hij vast hoort te zitten), dan trek ik hem er zo uit of valt hij er zelfs soms uit... dus daar moet ik maar eens mee terug naar te winkel...

dejohan
13 december 2004, 11:23
De mijne (reïssue, jap) zit ook los. Heb meer heibel met die brug, die inbusjes flikkeren er uit.

Locktite

dejohan
13 december 2004, 11:24
Ik heb een amerikaanse, maar als ik hem dan in dat gaatje steek en dan dat schuifje opzij doe (zodat hij vast hoort te zitten), dan trek ik hem er zo uit of valt hij er zelfs soms uit... dus daar moet ik maar eens mee terug naar te winkel...

gewoon harder duwen denk ik, tot hij 'klik' zegt.

Lucluc
13 december 2004, 12:46
Als ie eenmaal vast zit, mooi laten zitten. Ook als je de gitaar in de koffer doet.

Dweezman
13 december 2004, 13:56
wat voor koffer hebben jullie erbij, eigenlijk? universele?

Lucluc
13 december 2004, 14:03
Je kunt van het merk Rockcase, volgens mij van Warwick, speciale jazzmasterkoffers krijgen. De body van een jaguar of jazzmaster is te groot voor een normale universele koffer, althans meestal. Die koffers van Rockcase zijn prima te betalen en super degelijk. Ik dacht zo tussen de 60 en 80 euro. Een koffer zoals je die bij een nieuwe amerikaanse jaguar krijgt zijn 189 euro. Veel te veel, maar wel een mooie koffer.

dejohan
13 december 2004, 14:37
ja kan ook een koffer voor een basgitaar proberen.

Hazard Alex
13 december 2004, 16:37
Bedankt iedereen voor de antwoorden, ik zal er nog eens naar kijken. In ieder geval mooi dat ik weet dat het niet alleen bij mij zo is.

Ik gebruik trouwens een Bass case van Warwick, daar past 'ie in de breedte precies in, alleen is 'ie wel wat te lang. Was 50 euro :).