PDA

View Full Version : twee losse tops aansluiten op 1 speakerbox



Rupke_rocks
12 december 2004, 09:25
Hallo allemaal

ik hebben vraag. ik heb twee losse tops die wil ik aansluiten op 1 cabinet. zodat ik het cleane kanaal van de ene versterker kan gebruiken en het overstuurde van de andere.

Nu staat er bij de omschrijving van het cabinet hetvolgende:

Two parallel jack input
Total impedance 8ohms

Hoe moet ik de beide tops nu inprikken. beide inputs 8 ohm of beide inputs 4 ohm

Klein detail de ene versterker heeft zowel een 4 ohm al seen 8 ohm uitgang de ander versterker 2 x 4 0hm (dus als je er 1 gebrukt is dat dan 8 ohm?)

Ik hoop dat iemand mij iets meer over het "ohm"verhaal kan vertellen

Alvast bedankt.

Rupke

Les Paul
12 december 2004, 11:05
Je kan alleen 2 amps op 1 cabinet aansluiten als je cabinet stereo is. Uiteraard moet je dan zorgen dat de impedanties kloppen.

Veel beter is het om een ampswitcher te gebruiken, zoals: http://www.tonebone.com/tbone-headbone-vt.htm
Ik heb geen ervaring met dit kastje, maar het lijkt mij een prima oplossing.

Wat ik zelf gedaan heb, is een pedaalvoorversterker aangeschaft (Engl Tubetoner) en deze via de Return van mijn head aangesloten. A/B kastje ervoor en ik heb van mij 2 kanaals DSL een 6 kanaals versterker gemaakt. Werkt prima en is de goedkoopste manier en minder sjouwen.

SiNiSTRaL
12 december 2004, 13:02
ik weet in ieder geval dat als je 2 radio's op 1 set boxen aansluit en ze allebei aanzet dat je dan je boxen weg kan gooien, dus hoop niet voor je dat dat hier ook voor geldt ;)

sickpunk
12 december 2004, 15:26
nou je zet ze niet tegelijk aan lijtk me.....:S

Han S
12 december 2004, 16:51
ik weet in ieder geval dat als je 2 radio's op 1 set boxen aansluit en ze allebei aanzet dat je dan je boxen weg kan gooien, dus hoop niet voor je dat dat hier ook voor geldt ;)

Ja dat geldt hier ook voor, voor twee tops heb je twee boxen nodig, of zoals iemand al zei, een stereo box, wat op zich twee boxen in een zijn.

Ik heb een 4x12 kast stereo gemaakt, maar wel zodanig dat als je er een mono top op aansluit er wel 4 speakers worden gebruikt.

Dat werkt met schakelende chassis jack delen en hoe dat werkt? Moet ik even goed over nadenken of het schemaatje opzoeken wat ergens in de studio moet liggen.

Sluit in ieder geval nooit twee versterkers aan op een enkele kast, ook al zitten er twee ingangen op waar 'parallel' bij staat, want dat betekent dat de 2 draden welke naar de luidspreker(s) gaan gewoon op beide ingangen zit aangesloten.

Als je daar twee tops op aansluit, sluit je de luidspreker uitgang van top A aan op de luidspreker uitgang van top B en vice versa.

Dat gaat gegarandeerd roken en stinken.