PDA

View Full Version : gepruttel



matto
11 december 2004, 20:21
Als ik mijn Fender de luxe reverb aanzet van standby naar geluid dan hoor ik eerst even wat gepruttel en daarna is alles ok, als ik de versterker dan weer uitzet hoor ik ook weer dat rare gepruttel, iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? :???:

Negative K3 fan
11 december 2004, 22:20
als je hem aan en uitzet gaan de filter caps een beetje werken, ik weet niet van welk jaar jouw versterker is en of de elco's wel eens zijn vervangen, maar het lijkt me dat het daaraan ligt.

matto
12 december 2004, 00:44
De elcos zijn allemaal nog niet zo lang geleden vervangen, kan het ook wat anders zijn?

Mr.Jay
12 december 2004, 09:46
Als ik mijn Fender de luxe reverb aanzet van standby naar geluid dan hoor ik eerst even wat gepruttel en daarna is alles ok, als ik de versterker dan weer uitzet hoor ik ook weer dat rare gepruttel, iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? :???:

Kan een buisje zijn dat niet meer jofel meer is.

JaY

matto
12 december 2004, 14:03
Ik heb de fasedraaier en de twee linkse buisjes vanaf de achterkant gezien al vervangen door nieuwe buisjes, het gepruttel is ook te horen als ik de versterker van standby afzet en beide volumeregelaars op nul heb staan.
Ik zal nog even proberen wat er gebeurt als ik de andere buisjes ook vervang.

Al
12 december 2004, 15:29
Ik heb de fasedraaier en de twee linkse buisjes vanaf de achterkant gezien al vervangen door nieuwe buisjes, het gepruttel is ook te horen als ik de versterker van standby afzet en beide volumeregelaars op nul heb staan.
Ik zal nog even proberen wat er gebeurt als ik de andere buisjes ook vervang.

Ja zou alle preampbuisjes even kunnen verwijderen. Dan luisteren of je nog gepruttel hebt. Zo niet dan een voor een de buisjes plaatsen (begin me de PI, dan de volgende, etc) en steeds even testen.

Al

matto
12 december 2004, 17:58
Ik heb alle preamp buizen verwijderd en stuk voor stuk een nieuwe geplaatst.
eerst de driverbuis
hierna heb ik stuk voor stuk de andere buizen geplaatst.
Preamp 1geeft gepruttel ongeacht de stand van de potmeters.
Als ik preamp buis 1 vervang door een nieuw exemplaar of het exemplaar van preamp 2 dan blijft het gepruttel.
Als ik preamp buis 1 er uit laat heb ik geen last van gepruttel en klinkt de versterker weer als vanouds.
Er zal dus iets in de preamp van het normal kanaal niet in orde zijn.
Loszittende of defecte weerstand/condensator? :cry:

Al
12 december 2004, 18:41
Als ik preamp buis 1 er uit laat heb ik geen last van gepruttel en klinkt de versterker weer als vanouds.

Vrijwel zeker de 100K carbon composite weerstanden die aan de platen van het buisje zitten. Die staan om dat soort dingen bekend. Ook kan het een koppelcondensator zijn maar die kans is een stuk kleiner.

Al

Mr.Jay
12 december 2004, 19:45
Als ik preamp buis 1 er uit laat heb ik geen last van gepruttel en klinkt de versterker weer als vanouds.
Vrijwel zeker de 100K carbon composite weerstanden die aan de platen van het buisje zitten. Die staan om dat soort dingen bekend. Ook kan het een koppelcondensator zijn maar die kans is een stuk kleiner.
Al

.....of het voetje zelf.
JaY

matto
12 december 2004, 23:15
Ok! ik zal de versterker deze week even losschroeven en de anode weerstanden vervangen, ik laat nog even horen of het probleem dan is verholpen.
Al en mr Jay tot zover in elk geval erg bedankt voor de tips.
ik blijf verbaasd over het feit dat je storingen aan je versterker op deze manier op kunt lossen, mijn Vibrolux reverb draait inmiddels weer als nooit tevoren! :razz: :razz:

Al
13 december 2004, 00:14
ik blijf verbaasd over het feit dat je storingen aan je versterker op deze manier op kunt lossen, mijn Vibrolux reverb draait inmiddels weer als nooit tevoren! :razz: :razz:

Ik neem aan dat je bedoelt dat je je versterkerprobleem online kan overleggen en dat is dan inderdaad mooi dat dat zo kan. Gebruik jij overigens het eerste kanaal? Zo nee, hoor je op het tweede kanaal verschil als je het buisje van 1 weglaat?

Al

Al
13 december 2004, 00:16
.....of het voetje zelf.
JaY

Zou misschien kunnen maar lijkt me erg onwaarchijnlijk omdat de storing zonder buis weg is.

Al

matto
13 december 2004, 09:13
ik blijf verbaasd over het feit dat je storingen aan je versterker op deze manier op kunt lossen, mijn Vibrolux reverb draait inmiddels weer als nooit tevoren! :razz: :razz:

Ik neem aan dat je bedoelt dat je je versterkerprobleem online kan overleggen en dat is dan inderdaad mooi dat dat zo kan. Gebruik jij overigens het eerste kanaal? Zo nee, hoor je op het tweede kanaal verschil als je het buisje van 1 weglaat?

Al

Inderdaad dat bedoel ik, ik heb wel enige kennis van (buizen)techniek maar niet echt ervaring als versterkerreparateur.
Dus als er dan mensen zijn die je dan even een ruggesteuntje geven om weer een stapje verder te gaaan dan de laatste keer dan is dat prachtig.
Ik gebruik het normal kanaal zelden en ik had inderdaad het idee dat mijn deluxe iets krachtiger klinkt op het reverb kanaal nu de buis er nog niet weer inzit, ik dacht dat ik het mijn verbeelding was maar er kan dus inderdaad een verschil hoorbaar zijn?

dejohan
13 december 2004, 13:14
Al,
Ik heb een gelijkaardig verschijnsel. Bovendien migreert mijn bias meer dan normaal. Kunnen beiden symptomatisch zijn voor die slechte weerstand?
Groeten.

Negative K3 fan
13 december 2004, 13:41
als het over de bias van de eindbuizen gaat dan zie ik met (vooral theoretische buizen kennis) mijn kennis niet direct een verband.

Fixed bias of cathode bias?

dejohan
13 december 2004, 14:43
Ja eindbuizen. Ik weet niet wat fixed sv cathode bias wil zeggen.
Bias wordt gemeten door de "cathode bypass methode" (of hoe heet dat, waarbij je een 1K weerstand bypassed zodat je in mV kan meten ipv mA). Bedoel je dat?

Nochthans zegt ampwares dat mijn amp fixed bias is/heeft:
http://www.ampwares.com/ffg/hotrod_deluxe.html

Mr.Jay
13 december 2004, 16:11
[quote="Al"][quote=matto] ik had inderdaad het idee dat mijn deluxe iets krachtiger klinkt op het reverb kanaal nu de buis er nog niet weer inzit, ik dacht dat ik het mijn verbeelding was maar er kan dus inderdaad een verschil hoorbaar zijn?

Als buis 1 eruit is heeft buis 2 méér gain, omdat er dan zogezegd aan kleinere cathodeweerstand aanhangt.
Ook kun je het vibratocircuit beter afkoppelen als je dat effect b.v. niet gebruikt. Dat circuit vreet toon en gain.

JaY

Al
13 december 2004, 17:10
Ik gebruik het normal kanaal zelden en ik had inderdaad het idee dat mijn deluxe iets krachtiger klinkt op het reverb kanaal nu de buis er nog niet weer inzit, ik dacht dat ik het mijn verbeelding was maar er kan dus inderdaad een verschil hoorbaar zijn?

Dat heb je goed gehoord!

Al

Al
13 december 2004, 17:13
Al,
Ik heb een gelijkaardig verschijnsel. Bovendien migreert mijn bias meer dan normaal. Kunnen beiden symptomatisch zijn voor die slechte weerstand?
Groeten.

Een zwalkende bias is meestal te wijten aan de buis zelf, een slechte koppelcondensator die DC naar het rooster lekt of een buisvoet met slechte contacten.

Al

Al
13 december 2004, 17:17
Ja eindbuizen. Ik weet niet wat fixed sv cathode bias wil zeggen. Bias wordt gemeten door de "cathode bypass methode" (of hoe heet dat, waarbij je een 1K weerstand bypassed zodat je in mV kan meten ipv mA). Bedoel je dat? Nochthans zegt ampwares dat mijn amp fixed bias is

Het is een 1ohm weerstand die je daar voor moet gebruiken.

(Uitkijken met hoogspanning dus als je geen ervaring hebt met buizentechnologie NIET aankomen... levensgevaar)

Al

dejohan
13 december 2004, 17:32
Ja eindbuizen. Ik weet niet wat fixed sv cathode bias wil zeggen. Bias wordt gemeten door de "cathode bypass methode" (of hoe heet dat, waarbij je een 1K weerstand bypassed zodat je in mV kan meten ipv mA). Bedoel je dat? Nochthans zegt ampwares dat mijn amp fixed bias is

Het is een 1ohm weerstand die je daar voor moet gebruiken.

(Uitkijken met hoogspanning dus als je geen ervaring hebt met buizentechnologie NIET aankomen... levensgevaar)

Al

Het circuit om bias te meten zit al in de amp ingebouwd (Hot Rod Deluxe), geen biasprobe of een zelfgemaakt circuitje, dus die 1kOhm is gewoon een tipfout. Ik wist dat het iets met een 1 was, maar ik wist niet hoeveel.

Om terug te komen: kan het gepruttel en de migrerende bias voortkomen uit een kapotte weerstand?

Mr.Jay
13 december 2004, 18:32
Het circuit om bias te meten zit al in de amp ingebouwd (Hot Rod Deluxe), geen biasprobe of een zelfgemaakt circuitje

Toch niet origineel in die versterker.

JaY

dejohan
13 december 2004, 18:34
Op een Fender Hot Rod Deluxe? Toch wel hoor. Naast de socket van de linkse powertube kan je "bias test point" zien staan.
Instructies en foto's:
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/bias.html#letsdoit

Mr.Jay
13 december 2004, 18:51
Op een Fender Hot Rod Deluxe? Toch wel hoor. Naast de socket van de linkse powertube kan je "bias test point" zien staan.


Gezien : helemaal gelijk !! Ik heb die HR-series nooit open gehad, want ik hou me alleen met vintage Fenders bezig.
Heb wel zelf ooit Bluesde-.....series gehad, en hadden dit niet, heeft Fender toch wat geleerd, handig.
Jammer wel dat je niet effe snel kunt zien zo of beide buizen matchen ! Je meet ze nl. beiden tegelijk.

JaY

dejohan
13 december 2004, 19:33
Op een Fender Hot Rod Deluxe? Toch wel hoor. Naast de socket van de linkse powertube kan je "bias test point" zien staan.


Gezien : helemaal gelijk !! Ik heb die HR-series nooit open gehad, want ik hou me alleen met vintage Fenders bezig.
Heb wel zelf ooit Bluesde-.....series gehad, en hadden dit niet, heeft Fender toch wat geleerd, handig.
Jammer wel dat je niet effe snel kunt zien zo of beide buizen matchen ! Je meet ze nl. beiden tegelijk.

JaY

Ja dat is idd een nadeel. Maar ik vind het zeker handig dat ik hem kan matchen zonder te veel rompslomp.

Mr.Jay
13 december 2004, 20:37
Maar ik vind het zeker handig dat ik hem kan matchen zonder te veel rompslomp.

"matchen"?
je bedoelt "biassen".
Wil je een eindtrap goed kunnen controleren op perfecte afstelling heb je toch een scope+toongenerator nodig.

JaY

dejohan
13 december 2004, 20:46
ja, ik bedoel biasen.

En met enkel mijn oren kan ik, vind ik zelf, toch de mooie toon er uit halen. Bij m'n vorige lampen rond de 72mV, bij m'n huidige rond de 66mV. warm genoeg om geen storende crossoverdistortion te hebben, koud genoeg om toch niet te snel "normale" oversturing te hebben, en dus genoeg headroom. Ik heb er een tijd tweaken over gedaan, maar ik kan nu zeggen dat ik het kan horen als mijn bias verkeerd staat (door het migrerende bias probleem dat ik heb, zie hoger).

matto
13 december 2004, 21:43
Nou, het gepruttel is afgelopen. :P
Toen ik de anode weerstanden wilde gaan vernieuwen zag ik dat de eerste condensator vanaf de rechterkant (achteraanzicht) uit het soldeeroogje was losgekomen.
Ik heb deze verbinding in orde gemaakt en het gepruttel is over.
Wat mij nu ook opviel was dat het neonlampje van de tremolo continu bleef branden als ik de tremolo aanzet met de voetschakelaar, dit leek mij ook niet helemaal ok.
Geluidsmatig was het mij niet opgevallen omdat ik de tremolo bijna nooit gebruik en dus de voetschakelaar nooit aangesloten heb.
Ik heb de buis naast de driverbuis vervangen en toen schakelde het lampje ook aan begon te knipperen.
De tremolo klinkt prachtig dus ik denk dat ik die maar iets vaker ga gebruiken :P
heren bedankt voor uw tips! :razz: