PDA

View Full Version : zelf pickups maken



Bernero
11 december 2004, 18:54
Hoi ik ben al een tijdje bezig om voor mijn profielwerkstuk natuurkunde een elektrische gitaar te bouwen. Tot zover hebben we voor het theoretische gedeelte genoeg stof verzameld, maar in de praktijk wil het maar niet lukken. We hebben zelf een pickup gemaakt met wikkeldraad van 0,3 mm (ik schat iets van 300 windingen), maar die gaat niet echt werken. We hebben geprobeerd met een oscilloscoop te meten hoeveel spanning hij afgeeft, maar de ruis is nog groter dan die spanning, dus ook al stoppen we er een voorversterker in, dan zullen we alleen maar de ruis versterken. De enige oplossing is dus meer windingen en aanzienlijk meer windingen! (het magneetveld is aan de bovenkant iets zwakker dan bij kant en klare elementen, maar we zijn bang dat als we er nog meer magneten opplakken, dat dan de interactie met de snaren te groot wordt) Weet iemand waar we aan geschikt koperdraad kunnen komen :???: Of zijn er misschien andere oplossingen ?

sickpunk
11 december 2004, 18:56
heeft een pick-up niet iets van 10000 windingen ofzo?? en nog dunner draad 0.25 mm ofzo

Bernero
11 december 2004, 19:22
0,25 mm is nog veel te dik. Om ons element te maken hebben we een bestaande gesloopt, dat spul is net engelenhaar. Het dunste dat we hebben kunnen bemachtigen is 0,15 mm, maar ik denk niet dat dat gaat werken, aangezien het aantal windingen dan maar 2x zo groot wordt. Dat is echt veel te weinig. Ik dacht dat het 0,05 mm is, dat kun je echt niet krijgen in de elektronicawinkel hier in de buurt. Misschien uit een apparaat slopen?

Jeroenvanhulsteijn
11 december 2004, 19:57
ergens in een ander topic wordt gesuggereerd het draad van de windingen van een transformator te gebruiken.

Bernero
11 december 2004, 20:21
Laat maar jongens. Ik heb m net beter blank gemaakt en aan een jack uitgang gehangen, vervolgens aan versterker en boven mn gitaar en er komt geluid uit. Die stomme TOA heeft dus niet goed geschuurd :) Toch maar dunner draad erop, want het signaal is niet echt sterk. Bedankt voor de moeite in ieder geval!

Javaca
12 december 2004, 03:11
Een normale singlecoil is ongeveer 3000-6000 wikkelingen.
Hoe meer wikkelingen hoe meer output.

Schopje
21 december 2004, 18:15
Wow, dit komt mij bekend voor. Ik ben voor mijn profielwerkstuk precies hetzelfde aan het doen, maar dan ook echt PRECIES hè.

Eerst een spoel van .3mm draad gemaakt, 300 windingen, gaf geen signaal op de osciloscoop, nu een van 0.1mm, paar 1000 windingen gemaakt, geeft prima signaal, al een duidelijk geluid door de versterker op stand 1 van de volumeknop.

Anyway, wij zijn al bijna klaar met de gitaar, alleen de stemmechaniekjes moet en nog. Daarnaar moet de brug erop gelijmd worden en de electronica gesoldeerd en hij kan in de verf. Dan is het een kwestie van hals vast schroeven/lijmen en snaren erop. :-D

Wij proberen alles zelf te maken, van de brug tot de slagplaat en de stemmechaniekjes. De enige voorgevormde onderdelen zijn de jackplug en het ptometertje als volumeknop.

Vertel eens wat meer over jullie gitaar? Wij maken een Flying V, zwart met vlammen op de body, hals blijft natural (roodbruin, hardhout, geen idee wat voor boom).

TIP: hou de iteindes van je spoeldraad in een vlammetje om ze te strippen :)

huhh2
11 december 2008, 22:54
Hey,
ik ben ook samen met een vriendin van mij bezig om voor een profielwerkstuk een gitaar te maken. het wil alleen niet echt lukken. we kunnen maar niet aan koperdraad komen. welke koperdraad hebben jullie gebruikt, en waar hebben jullie die weten krijgen? ik was ook wel benieuwd naar hoe het af is gelopen met jullie profielwerkstuk.
weet er misschien iemand waar we aan koperdraad kunnen komen met een dikte van 0,063 mm??

superfly
11 december 2008, 23:09
Hier;
http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Pickups:_Parts/Pickup_Coil_Wire.html
Als een paar profielwerkstukwerkers samen doen, is het betaalbaar te maken

Wim

huhh2
11 december 2008, 23:36
bedankt! daar heb ik wel wat aan!
heeft er toevallig ook nog iemand ideeën over waar we aan geschikt hout kunnen komen?

G.G.
12 december 2008, 09:37
bedankt! daar heb ik wel wat aan!
heeft er toevallig ook nog iemand ideeën over waar we aan geschikt hout kunnen komen?

amsterdamse of arnhemse fijnhouthandel heeft alles wat je nodig hebt.

Rojatama
13 december 2008, 10:20
Handige link, misschien kun je hier iets mee.

http://europa.spaceports.com/~fishbake/buck/humbuck.htm

Robert

huhh2
13 december 2008, 13:01
weet er misschien ook nog iemand een zaak in de buurt waar koperdraad te krijgen is? ons budget is namelijk niet zo groot, en we hebben ons te houden aan bepaalde deadlines..:???:

piezo
13 december 2008, 13:32
www.conrad.com Daar kun je kleinere hoeveelheden wikkeldraad bestellen. Eén klosje koper-emailledraad van 1500 m lang en 0,05 mm dik kost 5 euro. Dat komt overeen met ca. 10.000 wikkelingen, voldoende voor 1 à 2 elementspoelen.

EDIT: spelfoutje in de link hersteld. Bedankt, NoobjeNrZoveel.

NoobjeNrZoveel
13 december 2008, 13:49
www.comrad.com Daar kun je kleinere hoeveelheden wikkeldraad bestellen. Eén klosje koper-emailledraad van 1500 m lang en 0,05 mm dik kost 5 euro. Dat komt overeen met ca. 10.000 wikkelingen, voldoende voor 1 à 2 elementspoelen.

Waarschijnlijk heb je een typefout gemaakt en bedoel www.conrad.com (http://www.conrad.com/). :)

aaronstonebeat
14 december 2008, 00:08
Ik heb die emaildraad van conrad. Is idd ong. 5 euro per klosje, maar je moet voor ik meen minimaal 20 euro bestellen.

Duff
14 december 2008, 11:22
om geen 7 euro (dacht ik) verzendkosten te hoeven betalen inderdaad.

aaronstonebeat
14 december 2008, 13:20
om geen 7 euro (dacht ik) verzendkosten te hoeven betalen inderdaad.

Klopt, dat was het.

huhh2
14 december 2008, 22:51
zeker :cooler:

snaarplukker
15 december 2008, 01:55
Ik heb die emaildraad van conrad. Is idd ong. 5 euro per klosje, maar je moet voor ik meen minimaal 20 euro bestellen.
Dan koopt je toch 4 klosjes.;)

Cees

aaronstonebeat
15 december 2008, 01:58
Dan koopt je toch 4 klosjes.;)

Cees

Heb ik ook gedaan :seriousf:

Les Strat
15 december 2008, 07:30
http://www.thomann.de/nl/goeldo_puk90_pickup_winding_kit.htm

is dat niet wat??

snaarplukker
15 december 2008, 13:31
http://www.thomann.de/nl/goeldo_puk90_pickup_winding_kit.htm

is dat niet wat??
Ja, dat kan je gebruiken maar hebt je toch die klosjes draad voor nodig. Zit namelijk niet bij het setje.

Cees