PDA

View Full Version : Diode-clipping??????



ateng
10 december 2004, 22:14
Hai,

ik las een revieuw over mijn Laney VH100R en er stond in dat ze het jammer vinden dat ie haast of geen diode-clipping heeft.
Wie kan me vertellen wat ze daarmee bedoelen. :???:

H.Manback
10 december 2004, 22:30
Googlen op diode clipping had je waarschijnlijk wel wat geholpen, maar kort gezegd is diode clipping een vrij harde manier van je signaal clippen. De diodes zijn dan zo geschakeld dat je signaal in amplitude wordt beperkt op een vast voltage (het afsnijden gaat niet helemaal scherp), waardoor je signaal dus geclipped wordt.

Of je dat geluid mooi vindt, doet er eigenlijk niet zo geweldig veel toe, uiteindelijk kan een pedaal dan wel diode clipping hebben maar toch geweldig klote klinken en andersom.

Of jij het goed vindt klinken is veel belangrijker dan of ie diode clipping heeft, maar het komt er dus op neer dat ze een kille distortion missen. Een Proco Rat gebruikt diode clipping als basis voor zover ik weet dus dan heb je een idee van wat voor geluid ze bedoelen.

Bluesbreaker
10 december 2004, 22:37
uhm, heel veel overdrives maken daar toch gebruik van, of heb ik het helemaal mis

Dirk_Hendrik
10 december 2004, 22:44
uhm, heel veel overdrives maken daar toch gebruik van, of heb ik het helemaal mis
Nope. Bijna alle overdrives maken daar gevbruik van. Tubescreamers, Boss OD's, Ibanez sm-9 met 2 trappen, DOD250.... om er maar een paar te noemen.

josh.vandenberg
10 december 2004, 23:36
jcm 900 versterkers hebben diodeclipping ,de high gain dual reverb.heefteen geweldige dynamiek,een soort geluiod ,maar als het je geluid is ,ben je er.Het jaren 80 gfeluid

de slx heeft all tube,heeft een echter geluid .veelzijdiger ,maar minder dynamisch,geen diode clipping.

Rockman had diode clipping enz enz.

Droffie
11 december 2004, 00:54
Marshall Silver Jubilee heeft ook diode clipping

Negative K3 fan
11 december 2004, 01:24
diode clippign of niet boeite eigenlijk niet zo heel veel! zolang het maar goed klinkt...

meestal is eeen buizen eindversterker al bijna een garantie voor een lekkere sound (kijk naar die bekende marshalls.).

Thijssie
11 december 2004, 18:19
Marshall Silver Jubilee heeft ook diode clipping

De 2kanaals jcm800's ook....

Agent_Smith
13 december 2004, 22:35
En ook: de Marshall Artist 4203 en 3203! En die zijn dus echt niet te versmaden!! :lp:

Droffie
13 december 2004, 22:49
Met andere woorden...Diode clipping is niet perse een slecht ding. :D