PDA

View Full Version : enkele vragen



ben79
10 december 2004, 19:35
ik speel momenteel met een engl530 preamp en een 930/60 poweramp.
ik een paar vraagjes ivm de sounds .
1.Als ik op het overdrive kanaal speel met high hain heb ik altijd feedback, zelfs al staat men gain maar half open, ik hou echter van iets meer gain dus dat is een probleem kan een noisegate hier helpen zonder geluidsverlies want ik neem aan dat een noisegate ook ge gain wat mindert.
2.Als ik naast men cab ga hangen heb ik wel een monstersound, hoe komt het dat wanneer ik er enkele meters afsta of er vlak tegen rechtsta dat ik de indruk heb dat ik heel wat minder gain heb??
3.Als ik demp heb ik echt een fantastisch geluid (wapperende broekspijpen enzo) maar als ik een open E demp dan heb ik totaal geen bass, (geen wapperende broekspijpen enzo).. Hoe komt dat?
Normaal (met vroegere versterkers) had ik dit wel??

MEn cab heeft 4xcelestion greenbacks en men maingitaar is een LPDC.

Ik denk niet dat het met 1 van deze laatste te maken heeft want zoas ik al zei , als ik bv op een G-powerchord denmp heb ik wel de low-punch, alleen niet op een E

Phyrexian
13 december 2004, 12:50
Vette preamp. Ik heb'm ook! :-D

Probeer eens een noisegate pedaaltje ja. Die cut het signaal als je niet speelt en kan op die manier wel je feedback verminderen. Een beetje verder van je amp staat en vooral je pickups niet richting speaker draaien kan ook helpen bij het verminderen van feedback.

Je sound klinkt altijd anders als je een andere positie in de ruimte inneemt. Leer er maar mee leven want daar valt niets aan te doen, vrees'k.

.ChiefRebelAngel.
13 december 2004, 12:58
normaal heb je geen noisegate nodig... gewoon de gain niet te ver openzetten, jij bent er beter mee af, en je sound zeker! ik speel altijd zonder gate op mijn savage, nooit problemen...

.ChiefRebelAngel.
13 december 2004, 13:01
Phyrexian, zielige signature man!!! :-D beg for it!!! maar jullie hebben mijn stem!

Swan
13 december 2004, 13:03
feedback heeft ook veel met je gitaar te maken, misschien kan je daar es naar kijken? PUps etc...
zon 412 blaast erg naar voren, dus je positie tov de cab maakt idd erg veel uit voor wat je hoort

ben79
13 december 2004, 13:03
Een noisegate lijkt me ook indd ee goed oplossing maar zuigt die de sound niet?
Welke noisegate raden jullie aan? aangezien de rest allemaal in een rack zit liefst een 19" .
Maar hoe zit het nu met het dempen op E verhaal?
De rest van de hals klinkt erg goed en vet als ik demp, alleen de E niet??
Aan de gitaar ligt het zeker niet, het is een gibson les paul DC en met me andere gitaren heb ik het ook, ibanez sc420, seymour duncan invador..

.ChiefRebelAngel.
13 december 2004, 13:13
ik zou met die noisegate wachten en echt alles eens proberen, elementen zou idd kunnen, heb je misschien emg's? dan kan je ook nog een pak gain skippen, of eens wat meer gain nemen in je pre ipv je eindtrap, of andersom..., of je pressence & treble instellingen checken...

het punt van die E, bij het palm muten beuken alle noten behalve die lage E? bizar...

ben79
13 december 2004, 13:16
nee, alle powerchords of barre's klinken behalve het e-akkoord, op de rest van de akkoorden klinkt de lage E-snaar fantastisch..

.ChiefRebelAngel.
13 december 2004, 13:21
misschien reageert je EQ net op die frequenties hard? Meer snaren = meer harmonischen natuurlijk, en een over-all lager basgevoel ook natuurlijk...
met al je gitaren hetzelfde?
en anders geen idee...

ben79
13 december 2004, 13:23
nee het laatste probleem (van de e) is enkel met men gibson, de rest va de demp-akkoorden klinkt met de gibson beter en vetter , misschie ligt het aan de hoogte van de akkoorden ..

Negative K3 fan
13 december 2004, 13:38
weet je zeker dat dat aan je gibson ligt? al een andere gitaar gespeeld? (niet goed gelezen ja dus, en daar hetzelfde)

en trouwens altijd feedback (hoe erg en wat voor) en ook geen wapperende broekspijpen meer kan misschien duiden op een verrotte voorbuis???

.ChiefRebelAngel.
13 december 2004, 13:56
intonatie vd gibson?

ben79
13 december 2004, 13:59
ok ik ga het nog een keertje uitleggen.
feedback: met alle gitaren alleen als ik de gain verder dan de helft opengooi op het tweede kanaal met extra overdrive (ENGL 2de kanaal met dat boost knopje). Minder Gain is een optie maar ik wil eigenlijk nog meer gain dus ..

dempen: ik heb op alle powerchords of barres als ik demp wel wapperende broekspijpen, enorm zelfs alleen als ik een E akkoord speel niet, en dat heb ik enkel met de gibson, op de andere barres heb ik wel de vette low punch (met de gibson zelfs meer dan met de andere gitaren).

Chief, wat bedoel je met intonatie? men aktie staat perfect voor mij, bedoel je de elementen wat hoger draaien?

.ChiefRebelAngel.
13 december 2004, 14:17
Chief, wat bedoel je met intonatie? men aktie staat perfect voor mij, bedoel je de elementen wat hoger draaien?

misschien staat je gitaar gestemd op een losse snaar maar zijn de individuele frets niet echt in-tune, maar die kans is klein , vooral omdat het bij een lage E is, en ik vermoed dat je in EADGBE gestemd bent...

ben79
13 december 2004, 14:32
Ik zal es proberen me andere snaren, deze die er op liggen zijn vanuit de wikel erop gelegd en niet echt fantastisch opgewikkeld (1 winding op de E snaar)
Op de andere gitaren heb ik ook light top heavy bottom liggen en op de deze liggen volgens mij de 009 tot 042, dit zal alvast een verschil maken neem ik aan.
Het kan ook aan het feit liggen dat deze snaar misschien snel ontstemt (door de enkele winding) en daardoor snel ontstemt wat resulteert in de open klank die te plat klinkt.

stevie_vp
8 juni 2006, 00:24
Voor je feedback kan je bijvoorbeeld van behringer redelijk goedkoop een feedback elimunator kopen deze pakt piek frequenties en dempt ze. dus als je feedback opkomt word die frequentie gedenpt en issie weg..
En die e klinkt misschien minder heftig omdat speakers en versterker bepaalde samenhangende frequenties die extra dynamiek geven...
Dus al zou de frequentie op je d in je versterker al wat meer zijn dan de rest en je speaker geeft ook een grotere amplitude op die frequentie verdubbelen ze elkaar en word hij erg hard...