PDA

View Full Version : Robert Johnson



kikker
10 december 2004, 15:38
Hallo,

Wie kent Robert Johnson ? Ik snap zijn muziek niet zo erg, dan zit ik het uit te zoeken en dan komt er iets anders uit dan een blues schema, en toch is het blues..V.B = Traveling riverside Blues. Wie zou mij willen helpen om meer over de muziek en open stemmingen enz enz van Robert johnson te weten te komen ?

groeten en bedankt ik hoor het wel :cool:

pimmetje
10 december 2004, 16:29
Als ik 't nog goed weet, staat 't wel in een vrij standaard schema.

Maar je moet bij al die echt ouwe bluesnegers niet TE veel in schema denken. Er kan best her en der een telletje of maatje meer of minder in voorkomen... en dat hielden ze dan zeker niet het hele nummer consequent vol :D.
Ook permitteerden ze zich voldoende kleine tonale uitstapjes. Vooral die lui die nog voornamelijk alleen speelden hadden natuurlijk alle vrijheid in de nummers die ze speelden.

Traveling Riverside Blues is een schema zoals Little Red Rooster en Rollin' and Tumblin'. Ik kan m'n RJ-cd ff niet vinden om precies te zijn, maar het is iets als:

evt. intro: |A|A|
|D|D|A|A|D|D|A|A|E|D|A|A|
De zang ligt dan in de D's en in de E|D-afloop.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes...

Daevren
11 december 2004, 18:28
Ik ken alleen wat anecdotes rond zijn persoon, zoals dat hij zijn ziel aan de duivel verkocht had(waar hadden we dat eerder gehoord?). Dat is wel grappig.

Van z'n muziek weet ik niet veel, delta blues is niet mijn ding.

dejohan
13 december 2004, 11:02
Zoals pimmetje zei: Robert Johnson speelde alleen, dus qua ritme en consequentie varieert het nogal, er komen regelmatig een maatje en nootje te veel voor enzo.

Misschien is het een idee om je te baseren op song van Johnson maar dan gecoverd door een band. Die moeten wel consequent spelen, en dat maakt het iets eenvoudiger. Ook hebben ze er over nagedacht, en bepaalde rare stukken eenduidiger gemaakt. Maak je geen zorgen: Johnson is een van de meest gecoverde blues artiesten, ongeveer elke blues band speelt weleens een nummer van Johnson. Neem je een bekende band, dan zal je daar zeker tabs van vinden.

kikker
16 december 2004, 18:15
ja inderdaad hij komt weleens niet uit met zijn ritme lijkt wel, het is gewoon zo dat hij een tel er soms uitlaat. maar hij doet altijd twee Turnarounds in zijn intro`s das wel vreemd, geloof dat ie dat voor de 5e trap en 1e trap doet zei me leraar ...