PDA

View Full Version : Lawsuit..??



guvnor
10 december 2004, 11:50
Effe uit een advertentie geknipt:

"1983 Fender (geen Squire!) JV Olympic White '62 Stratocaster, 100 % origineel, Fender spaghetti logo! Lawsuit periode! In sublieme staat verkerend met de kwalitatief goede Amerikaanse! onderdelen. Slabboard!! Fantastische gitaar met een perfecte hals, deze beauty speelt en klinkt fantastisch! Zeer gewilde en zeldzame gitaar en helemaal in deze staat. Voor foto's graag even mailen. "


Lawsuit periode..?? Dit begrijp ik effe niet...
Het gaat toch om een Fender ?? Toch niet om een copy ?

Jaap Knasterhuis
10 december 2004, 12:08
mene mene tekel ufarsin...

michielv
10 december 2004, 12:36
Ik denk dat hier iemand gewoon lekker met termen heeft willen smijten om de prijs een beetje op te drukken.

Overigens werden in die tijd inderdaad de betere copien gemaakt, maar dat zegt natuurlijk niets over deze gitaar. Die copien waren juist de reden dat Fender maar uit de USA vertrok :D

ResNovae
10 december 2004, 12:43
"1983 Fender (geen Squire!) JV Olympic White '62 Stratocaster,

Bij mijn weten staat JV voor Japanese Vintage, dit betekent dat hij veelal niet uit de VS komt, maar van Japanse makelij is.

Vergis je niet in de kwaliteit, want die dingen konden perfect concurreren met een USA strat qua geluid. Deze dingen werden trouwens na 1983 ook in de USA gemaakt, dus misschien heb je wel inderdaad een van de eerste JV's uit de VS, maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen.

EDIT: ik heb een link voor je gevonden waarop je wat informatie kan krijgen over de Japanse Fenders: http://freespace.virgin.net/john.blackman4/history.htm

V!N
10 december 2004, 12:54
Ik denk dat hier iemand gewoon lekker met termen heeft willen smijten om de prijs een beetje op te drukken.

Als hij een beetje slim is, zet hij er ook nog in dat de gitaar "true bypass" is. :razz:

guvnor
10 december 2004, 13:03
"1983 Fender (geen Squire!) JV Olympic White '62 Stratocaster,

Bij mijn weten staat JV voor Japanese Vintage, dit betekent dat hij veelal niet uit de VS komt, maar van Japanse makelij is.

Vergis je niet in de kwaliteit, want die dingen konden perfect concurreren met een USA strat qua geluid. Deze dingen werden trouwens na 1983 ook in de USA gemaakt, dus misschien heb je wel inderdaad een van de eerste JV's uit de VS, maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen.

EDIT: ik heb een link voor je gevonden waarop je wat informatie kan krijgen over de Japanse Fenders: http://freespace.virgin.net/john.blackman4/history.htm

Ik twijfel ook inderdaad niet aan de kwaliteit, maar ik vroeg me af waarom hier de term "lawsuit" gebruikt werd. Die term word wel i.c.m. Tokai en Ibanez gebruikt omdat daar ook daadwerkelijk door Fender geprobeerd is het kopieren van Strats tegen te gaan. Fender Japan is bij mijn weten gewoon een onderdeel van Fender dus lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er sprake kan zijn van Lawsuits...

Na de term "vintage" wordt blijkbaar ook "lawsuit" een marketing term...

ResNovae
10 december 2004, 13:10
'Lawsuit' wordt hier waarschijnlijk gebruikt omdat ze in de jaren '83-'84 niet te onderscheiden waren van de USA strats die ook naar Europa werden verscheept en op die manier leidde tot een leuke concurrentiestrijd tussen de japanse strats en de originele Fender USA Strats. (Fender was officieel geen meerdeheids aandeelhouder van de Japanse firma die de Fenders maakte)

Vandaar dat de headstocks uit Japan vanaf 1984 voortaan Squier moest bevatten ipv Fender.

'Lawsuit' hier is dus slechts een term om aan te geven dat ze als twee druppels leken op 'the originals'. Is inderdaad een marketingterm.

bat
10 december 2004, 13:11
Inderdaad. En bovendien wederom de vaak terugkerende fout "Squire" in de aanbieding.

De JV serie werd in Japan gemaakt, in het begin van Amerikaanse onderdelen, later van Japans spul.

Mogelijk is dit een gewoon serieuze verkoper die met wat veel hem ooit eens ter ore gekomen termen gooit om de verkoopwaarde omhoog te gooien. Verder hoeft er niks mis te zijn met de gitaar.

dejohan
10 december 2004, 13:16
Als je goed leest zie je dat hij eigenlijk niet liegt. Hij zegt dat het van de "lawsuit periode" is. Mijn crappy plastieken speelgoedgitaartje is ook van de "lawsuit periode". En mijn moeder is pre-CBS. En mijn kinderen zijn blackface als ze net buiten hebben gespeeld. Zwarte piet is dat trouwens ook.
Ik heb trouwens een Custom Shop strat: ik heb in de doe het zelf winkel een stuk van de body laten zagen.

ResNovae
10 december 2004, 13:17
Als je goed leest zie je dat hij eigenlijk niet liegt. Hij zegt dat het van de "lawsuit periode" is. Mijn crappy plastieken speelgoedgitaartje is ook van de "lawsuit periode". En mijn moeder is pre-CBS. En mijn kinderen hebben zijn blackface als ze buiten hebben gespeeld.

:lol:

Neemt niet weg dat het wel een aardig gitaartje blijft!

guvnor
10 december 2004, 13:31
ok... dus gezien mijn leeftijd ben ik dus "vintage" en volgens mijn vrouw al lang niet meer "mint" maar eerder een "relic". Mijn zoon dus blijkbaar een "reissue" van mij of "overdrive" ik nu een beetje...?

Anders Destium
10 december 2004, 14:02
Zo lang je niet zelf aan het relicen slaat is er niets aan de hand :lol:

stewartfan
11 december 2004, 17:49
ik heb zelf zo`n jv strat,
en ik vind, het is meschien heel raar hor dat mijn jv echt veel betere toon
heeft dan strats van nu en de wat oudere strats waar ik op heb gespeeld.
het kan natuurlijk ook zo zijn dat mijn strat me gewoon zeer voldoet dit
is me echt opgevallen. het zijn wel mooie en goede gitaren allen het
enigste nadeel vind ik dat de lak echt super fragile is maar daardoor
wordt de gitaar wel lekker vintage JV`s zijn TOP !!!!

Anders Destium
11 december 2004, 21:28
It's all about the mojo :wink: