PDA

View Full Version : Hoe is Fender hals afgewerkt?



stratokai
9 december 2004, 23:35
Mijn vraag is dus hoe de hals van een standaard Fender USA (±1994) strat is afgewerkt. Is dit d.m.v. olie of lak? cellulose?, zijdeglans??

Er komt namelijk een Allparts maple hals (tele) mijn kant op en deze moet nog gefinisht worden. Nu vind ik de hals van mijn strat prima aanvoelen en wil hem dus het liefst op die manier finishen. Zo'n super glimmende hals vind ik persoonlijk minder fijn.

Puur info over de afwerking van de Fender hals is voldoende.
Want het uitvoeren van lakken of oliën is op dit forum al prima beschreven! Ja ik heb zoekfunctie dus gebruikt :-D

Groet,

Rob

stratokai
9 december 2004, 23:40
Vergeet ik wat????

Kleine introductie:
Op zelfbouw gedeelte ben ik nieuw. Heb gitaarhobby sowiezo niet zolang geleden weer een boost gegeven. Ben geen zelfbouwer, maar meer van alles een beetje (van versterkers, naar effecten, naar sounds, naar speelstijl enz.)
Gaat om een Tokai telecaster en een nieuwe hals was goedkoper dan herfretten.

fred dons
17 december 2004, 13:24
je fender hals heeft waarschijnlijk een zijdeglans poly lak,
omdat je een maple hals hebt besteld moet je wel een beschermlaag er over heen doen omdat maple nogal snel vies wordt (ik ga er van uit dat de toets ook maple is) anders had je kunnen volstaan met het alleen olien van de achterkant van je hals
(geeft het zelfde of eigenlijk nog betere gevoel als zijdeglans)

allparts nekken hebben al een gesealde toets wat aflakken makkelijker maakt en olien van de toets moeilijker (wel de frets eerst afplakken)
mijn advies is om je hals in ieder geval licht te lakken (minimaal 3 lagen, en daarna net 1000 grit te schuren) (dit kun je met een spuitbus acryllak of als je het kunt krijgen cellulose lak doen)

stratokai
17 december 2004, 16:52
Allereerst bedankt, maar....

allparts nekken hebben al een gesealde toets wat aflakken makkelijker maakt en olien van de toets moeilijker (wel de frets eerst afplakken)
mijn advies is om je hals in ieder geval licht te lakken (minimaal 3 lagen, en daarna net 1000 grit te schuren) (dit kun je met een spuitbus acryllak of als je het kunt krijgen cellulose lak doen)

Als ik het goed begrijp is dus alleen de toets geseald en maakt dat het oliën moeilijker? Of is de hele hals geseald? Als alleen de toets is geseald kan ik dus bv. de hals oliën en de toets lakken. Zie ik dit goed?
Ik krijg ook advies van degene van wie ik de hals gekocht heb (nieuw, maar 2e hands zeg maar). Hele aardige man die redelijk veel verstand schijnt te hebben van gitaren.
Hij zegt: oliën met de olie van Ikea (zit o.a. tungolie in). Is het makkelijkste en voelt prettig aan.
Ikea olie is imiddels in huis, maar ik twijfel nog steeds; o.a. weer hierdoor:
Warmoth (misschien niet geseald??) schrijft:
We strongly recommend you apply a hard finish to all Maple, Mahogany, and Koa necks. Oils do not validate our warranty requirements. We understand the attraction of raw or lightly oiled necks. They feel fast and are not sticky. Unfortunately, they are much more susceptible to moisture related warping and twisting

Kun je bij oliën of lakken ook het residu achteraf van de frets afhalen?
Veel vragen en twijfels. Het liefst zou ik oliën (heb dus al in huis) zeker als het hetzelfde zo niet betere gevoel geeft.
Maar als je nog wat info hebt.... 8-)

fred dons
17 december 2004, 17:03
meestal is de hele neck gesealed echter dat vliegt er met een schuurpapiertje zo af (tussen de frets lukt dat helaas niet)
dus je kunt inderdaad ook alleen de toets lakken

persoonlijk heb ik er geen moeite mee dat een maple nek vies wordt omdat ik hem niet gelakt hebt maar inderdaad is de kans aanwezig dat je nek reageert op temperatuurs en vocht schommelingen (hoeft overigens niet perse, musicman evh en wolfgangs zijn ook alleen geolied en ik hoor zelfden of nooit dat die nekken warpen)

warmoth sealed zijn nekken ook maar ik schuur dat er altijd af wanneer ik nog een tint aan het hout wil gevent

fred dons
17 december 2004, 17:05
o ja, de olie is gemakkelijk verwijderbaar van de frets, de lak wat minder daarom plak ik de frets altijd af

stratokai
17 december 2004, 17:41
Ok thanks. Dan laatste 2 vragen (voorlopig)

meestal is de hele neck gesealed echter dat vliegt er met een schuurpapiertje zo af (tussen de frets lukt dat helaas niet)
dus je kunt inderdaad ook alleen de toets lakken

Waarom lukt dat tussen de frets niet?? Dan vliegt het er toch ok zo af? (als je de frets goed beschermd)



persoonlijk heb ik er geen moeite mee dat een maple nek vies wordt omdat ik hem niet gelakt hebt
Ik ook niet, maar bedoel je dat je dan niets hebt gedaan of wordt een geoliede(?) hals ook vies?

fred dons
17 december 2004, 18:43
tussen de frets lukt niet (of haast niet) omdat het zo'n rotkarwei is om met een klein schuurpapiertje netjes tussen de frets te schuren :D
daarnaast kun je alleen overdwars op de nerf in schuren en dat heeft niet zo'n mooi resultaat

een geoliede wordt uiteindelijk ook vies en zal je om de zoveel tijd met schuurwol moeten cleanen opnieuw moeten olien, ik heb zelf een maple neck met 2000, 3000 en uiteindelijk tot 12000 grit gepolijst (micromesh schuurfilm) en hierdoor kwam er een zijdeglans op het hout en was de neck feitelijk ook gesealed (zonder olie!)
als je niet aan die schuurfilm kan komen probeer dan in ieder geval schuurpapier van 2000 grit, blijf dan net zo lang schuren met het zelfde stuk papier totdat het papier zelf begint te glanzen (en je neck het zelfde doet :) )

stratokai
18 december 2004, 04:57
Ok weer bedankt.
Zoals ik eerder schreef ben ik geen zelfbouwer. Bijna alle info is nieuw voor mij.
Maar ga volgende week gewoon maar is aan de gang met die hals, anders komt ie er nooit op.
Dus... ik kan lakken, oliën of zeer fijn schuren (of combinatie; hals/toets)
Weet ik 1 ding nog niet (heb het nog steeds over maple/maple)

Bericht is voor het gemak even aan Fred Dons gericht.
Jij hebt die maple hals zeer fijn geschuurd cq. gepolijst.
Wat heb je dan voor de toets gekozen?
niks, lak of olie?
en wat vindt jezelf fijner spelen (of maakt dat nauwelijks wat uit)

2 dingen 8-)

fred dons
18 december 2004, 12:40
voor de toets heb ik 2 laklagen gedaan, het werd daardoor geen hoogglans maar was wel beschermd tegen vuil. met name bij lagere frets voelt een hoogglans gelakte maple toets stroef aan en dat heb ik liever niet . omdat vanwege de frets de toets moeilijk schoon te maken is wil ik wel iets van bescherming
de rest van de nek heb ik toen ongelakt gelaten

nog een kleine toevoeging, gevlample maple neks en maple neks met birdseye lak ik weer liever wel geheel omdat de tekening van het hout dan beter uitkomt