PDA

View Full Version : nieuwe versterker?



jos zonder pet
9 december 2004, 13:15
Ik ben van plan een nieuwe versterker te kopen. Mijn oldtimer vespa verkoop ik met pijn in het hart en met dat geld wil ik een nieuwe versterker kopen. Ik heb al wel de zoekfunctie gebruikt maar heb nog niet alle info die ik wil.Waaraan moet dat ding voldoen? Natuurlijk is het geluid ook iets subjectiefs en ik zal zelf wel mijn oordeel vellen over of het geluid me bevalt maar anderen meningen zijn welkom voor en slectie te kunnen maken.

Stijl: punk en goeie ouwe rock'n roll à la Ramones, Clash, Thin lizzy maar
thuis speel ik ook veel rustige dingen
Budget: 500€ maar als ik met 100€ extra ineens veel verder kom ga ik
het niet laten denk ik
Vermogen: Ik speel in iets wat je een band kan noemen, wat samen
spelen, opnemen, binnenkort kleine optredens...
Mobiliteit: Zo'n top met twee 4x10' cabs staat natuurlijk wel geweldig
stoer maar het moet op men kamer staan en vervoerbaar zijn
naar repetities.
Gitaar: Momenteel nog mijn beginnersgitaar, een washburn Xb-100, als ik
genoeg geld overhoudt na de aankoop van een versterker mss
ook nieuwe gitaar.

Nog een vraag, wat is het grote voordeel een een losse head met cabinet t.o.v. een combo?

Chris Wolstenholme
9 december 2004, 15:40
voor dat budget zou ik die nieuwe yamaha amp is gaan bekijken, heb je een top en cab ongeveer en veel sounds :)

Phyrexian
9 december 2004, 17:50
Behringer heeft ook een top + cabinet voor weinig geld.

Hartke heeft de 3500 head die goed klinkt en zeer luid is, zeker voor dat geld.

capt. E
9 december 2004, 19:09
Beste Jos,

check zeker even de Behringer spullen: 4 maal 10 inch van 1200 watt(!!!) cabinet voor 315 pleuro. top 300 watt voor 239 pleuro. Samen 554 euro voor een super setje. Beter krijg je niet voor dat geld. Ik ken de spullen zelf niet maar als ik nog iets zocht dan wist ik het wel. check www.musicstore.com

mijn ervaring met (goedkopere) 2 maal 10 inch is dat die toch wat tekort komen in volume.

ToolRulez
9 december 2004, 20:04
Ik zou ook zeker tweedehands gaan kijken. Ik ben momenteel bezig met een versterker-rig voor ongeveer hetzelfde budget (als alles compleet is hoop ik onder de 500 euri te zitten).
Tot nu toe heb ik:
Mesa-Boogie 2x10" box met een écht mooie klank
Dynacord eindversterker 500 watt aan 8 ohm

Ben dus nog op zoek naar een preamp, maar als het goed is heb ik die zaterdag en blijf ik ruim onder de 500 euro. Tweedehands heb je mijns inziens een stuk meer "bang for your buck" dan nieuw, zeker in deze prijsklasse.

PS: Als het allemaal compleet is zal ik binnenkort mijn ervaringen met deze budget-rig posten.

alhambra
9 december 2004, 20:59
Ik zou sowieso de vespa houden, mooi spul man.

Dan maar ff een baantje erbij ofzo.

jos zonder pet
10 december 2004, 11:28
dubbelpost :oops:

jos zonder pet
10 december 2004, 11:29
Bedankt allemaal!
Eigenlijk ken ik weinig tot niets van cabinet en top
hoe zit dat juist met ohm en wattage?
nog goede combo's?
Ik heb een kleine kamer dus luid echt luid spelen doe ik thuis niet,
klinkt zo'n grote installatie nog goed op laag volume? (vb die behringer top met 4x10 cab)

bassmeister H
10 december 2004, 20:28
zit in een soortgelijke situatie kan iemand misschien wat meer informatie geven over de kwaliteit en eventuele eigen ervaringen van het behringer materiaal.

MazeMouse
10 december 2004, 23:13
Ik heb zelf een tijdje een Behringer BX3000T gehad (die ik over een Hartke 410XL heen liet pompen) en dat gaf echt een stevig geluid.
Zeker voor de prijs zul je weinig betere halfstacks vinden.
Behringer Cabs kan ik niks over zeggen.

Kheb em weer de deur uit gedaan omdat ie eigenlijk in de weg stond en mijn Behringer BX1200 genoeg power gaf om (ook met DI) gewoon lekker te kunnen spelen (kheb gewoon nog niet groter nodig gehad. Zodra dat wel weer het geval is ga ik denk ik weer gewoon voor een behringer)

JBG
11 december 2004, 19:14
Ik zou ook zeker een Peavey proberen, je moet ervan houden.

MazeMouse
11 december 2004, 19:21
Ik zou ook zeker een Peavey proberen, je moet ervan houden.
Het is mijn geluid niet maar wat ik gewend ben van peavey is dat je ze van een flatgebouw af kunt pleuren en dan nog gaan ze een eeuw mee....
(overdreven maar built to resist zullen we maar zeggen)

jos zonder pet
12 december 2004, 18:48
Kheb wat zitte rondkijken, deze lijkt me niet verkeerd

http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=/markt/muziek/gitaarbasversterkers/26026.htm%3Fret%3D%252Fmarkt%252Fmuziek%252Fgitaar basversterkers.htm%253Foudei%253D30%2526js%253D1

iemand ervaring?

capt. E
12 december 2004, 20:23
Ik heb geen ervaring met die Peavey kast, maar kan me wel herinneren een keer over een Peavey installatie gespeeld te hebben; jonge jonge wat een power. Maar voor alle aankopen geld natuurlijk eerst zelf uitproberen. De zaak moet voldoen aan jou specifieke eisen. Wat ik wel kan zeggen is dat een flinke versterker plus cabinet (bv. 4 maal 10) thuis niet te gebruiken is. Deze versterkers gaan erg snel te hard voor thuis, maar gaan dan wel pas goed klinken. Je kunt ze wel zachter zetten maar dan hoor je relatief weinig terwijl toch alle glazen in je kast beginnen te rammelen. Kun je dus beter een apart klein combootje voor kopen. Oja, comboos, ik ken er geen enkele die op een wat groter podium nog goed presteren, zeker niet de kickbacks van Hartke, niet de redhead van SWR niet die comboos van Ampeg enz..

capt. E
12 december 2004, 20:23
gvd..dubbelpost...wat een gezeik ik klik maar een keer..sorry

Phyrexian
13 december 2004, 11:10
Probeer een 4x10 van Peavey uit. Betaalbaar en een hele goede klank.

Peavey heeft wat statusproblemen, spijtig genoeg. Ze maken heel goed materiaal maar mensen denken vaak dat het minderwaardig is. Moest je bassisten en gitaristen laten oordelen via een blinde test, zou er veel meer volk voor peavey opteren!

jos zonder pet
13 december 2004, 13:28
mja ik denk dat een 4x10cab ofzo te groot is voor thuis en zoveel power heb ik nu ook niet nodig...
zal is wat zoeken achter goeie betaalbare combo's
En een top met een 1x15cab? dan kan ik later een grote box bijkopen.
Is dit aan te raden?

MazeMouse
13 december 2004, 14:04
mja ik denk dat een 4x10cab ofzo te groot is voor thuis en zoveel power heb ik nu ook niet nodig...
zal is wat zoeken achter goeie betaalbare combo's
En een top met een 1x15cab? dan kan ik later een grote box bijkopen.
Is dit aan te raden?
Dan is de 4x10 beter voor thuis.
Met een 1x15 heeft het geluid een paar meter nodig om goed tot zijn recht te komen.
Terwijl jij ernaast zit en denkt dat het allemaal wel meevalt komt ondertussen bij de buren de lamp van het plafond af zeilen. Niet doen dus.
4x10 heeft dit alweer veel minder.
Wat je overigens ook kunt doen is een 2x10 cabinet aanschaffen en daar later (of gelijk) een 1x15 bij kopen.
Kun je de 2x10 voor thuis gebruiken en dan op het podium de volledige stack (dus 2x10 + 1x15)

ToolRulez
13 december 2004, 16:24
Ik heb ondertussen mijn set compleet en ik kan bevestigen dat een 2x10 voor thuis meer dan genoeg is. Als ik het hier een beetje opendraai begint mijn halve kamer al te trillen, laat staan als je een grotere box erbij gooit. Een 15" speaker heeft inderdaad een flinke ruimte nodig om tot zijn recht te komen.

jos zonder pet
13 december 2004, 16:48
@ Toolrulez: Is die2x12 juist goed voor thuis of eigenlijk al te veel? want
men kamer is echt klein....
en dat kan je nogal moeilijk testen in de winkel :lol:
zou ik em eff mogen testen op de wc??

bassmeister H
13 december 2004, 16:49
aan wat voor bedragen moet ik denken bij een peavey top en of cabinet?

ToolRulez
13 december 2004, 22:59
Ik heb een 2x10 (schrijffoutje denk ik?) en dat werkt goed thuis. Volgens mij heeft een 10" speaker een kleine meter nodig om tot volle ontwikkeling van het geluid te komen. Als iemand hier meer verstand van heeft, corrigeer me dan alsjeblieft!
Ik zal trouwens deze week nog een topic openen met mijn hele nieuwe setup inclusief bas, ik heb namelijk met een heel beperkt budget spullen gekocht die naar mijn mening erg goed klinken. Nu eerst nog fatsoenlijke foto's maken.

dumBASS
16 december 2004, 01:24
Peavey tops...

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop03.asp/sid/!18121995/ob_id/503/seite/5/nur_lieferbare/nein

en de kastjes...

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop03.asp/sid/!18121995/ob_id/506/seite/8/nur_lieferbare/nein

Moe je wel even naar Duitsland, maar scheelt wel weer wat...

En voor het oefenen thuis zou ik voor een paar tientjes op marktplaats een 20 wattertje ofzo op de kop tikken.... :)

jos zonder pet
2 januari 2005, 14:45
ik heb nog wat rondgekeken naar een nieuwe versterker en deze lijkt me wel interessant: http://www.ashdownmusic.co.uk/bass/detail.asp?ID=78
Voor 600€ kan ik em kopen in een winkel bij me in de buurt.
Het is eigenlijk zo een beetje een versterker van de B-reeks van Ashdown. Ik heb em nog niet getest. Maar ik denk dat de 2 10' boxen wel een goed geluid geven. Iemand ervaring? of met andere 2x10 combo's?

ToolRulez
3 januari 2005, 12:02
Ik heb bij verschillende winkels over Ashdown gespeeld (ineens best een populair merk bij winkeliers!). Ik heb ook het meeste over deze MAG-serie gespeeld en het was níet mijn geluid maar het klonk wel goed. Ik was op zoek naar een erg clean geluid en dat vond ik een beetje lastig om er uit te krijgen, maar voor de muziek die jij ermee gaat spelen lijkt het mij een erg lekker ding. Het levert niet direct een Ampeg-buizensound maar wel een lekker vette sound, lijkt me mooi voor rock!