PDA

View Full Version : hout gekocht



nickbongers
9 december 2004, 10:18
ik ben gister naar de arnhemse fijnhouthandel geweest. geweldige service en verschrikkelijk veel goedkoop hout. een echte aanrader. ze hebben daar een hele zolder vol stukken hout die je voor een zachte prijs mag meenemen. echt erg mooie stukken liggen er.

ik heb 2 stukken van 20 x 50 x 3,5 essen (ash) meegenomen, en een 7x7x80 balkje esdoorn (maple). nu is mijn vraag, is die 3,5 cm dik genoeg voor een body? of kan ik er beter nog een stuk grenen aan lijmen? zoja, welke zal ik dan bovenop doen, het grenen of het essen? maakt dit verschil voor de toon?

michielv
9 december 2004, 10:31
Ligt eraan of je een (strat)tremolo door de body wilt maken. Over het algemeen zijn Fender bodies ongeveer 4,5 centimeter dik. Bij een hardtail hoeft dat natuurlijk niet.

Wanneer je een strat tremolo op een 3,5 centimeter dikke body monteert steekt er aan de onderkant een stuk van het metalen blok uit, dat werkt dus niet lekker (weet ik uit ervaring :( ). Bij die bewuste stratbody heb ik ook een stuk waaibomenhout (deksel van een wijnkistje, was precies de goede dikte en toch hout ipv triplex, plus dat ik het had liggen :D ) aan de onderkant gelijmd. Alleen was de body al afgerond dus er zit aan de achterkant een gekke overgang (wel enigszins weggewerkt maar het is niet meer 100% symmetrisch).

Als je een stuk grenen gebruikt zou ik dat aan de onderkant doen. De plaats van het hout heeft zeker invloed op je toon, hoewel ik me voor kan stellen dat een dunne laag grenen veel minder invloed heeft dan een dikke laag essen.

Snaar'n Bennie
9 december 2004, 11:14
Hebben ze daar ook mooie tigersstripe en quilted maple liggen? Of kennen ze dat daar niet?

nickbongers
9 december 2004, 11:49
www.af.nl.. het is dr wel.. volgens mij ook wel zien liggen ja, uhm. echt vanalles. veel kersen. ook bubinga en al die troep enzo.

nickbongers
9 december 2004, 11:57
maar komt er een verschil in toon als ik het grenen boven doe, en het essen onder? of maakt dit helemaal niets uit? grenen boven komt beter uit, dan hoef ik niet te frezen (ik zaag gewoon de gaten in die plank van 1 cm) en met de halspocket is het deel waar ik de hals aanmaak dan van 1 soort hout, en niet 2 lagen van 2 verschillende soorten.

Snaar'n Bennie
9 december 2004, 11:58
Kijk's aan zeg! Da's ja donders!!! Thanx! :)

michielv
9 december 2004, 12:56
maar komt er een verschil in toon als ik het grenen boven doe, en het essen onder? of maakt dit helemaal niets uit? grenen boven komt beter uit, dan hoef ik niet te frezen (ik zaag gewoon de gaten in die plank van 1 cm) en met de halspocket is het deel waar ik de hals aanmaak dan van 1 soort hout, en niet 2 lagen van 2 verschillende soorten.

Ik denk dat essen boven meer de "essen-klank" benadrukt, met grenen boven benadruk je meer de "grenen-klank" (beetje elzen-achtig).

Immers, het directe contact tussen snaren/brug en de body bepaalt meer hoe je gitaar zal klinken dan wat er onderop zit. Zeker met zo'n relatief dunne laag is de invloed van een grenen onderkant te verwaarlozen.

nickbongers
9 december 2004, 18:47
dan komen er grenen balkes onder :) gewoon 5 balkjes van 7 x 1 x 50. wordt misschien wel lastig met het maken van de neckpocket. hoe diep wordt deze meestal gemaakt? een cm of 2 diep? dan zou de neck nl vastgeschroeft worden in 1,5 cm essen en 1 grenen. kan dat of ist niet stevig genoeg?

nickbongers
9 december 2004, 18:49
maar, er komt een tremelo in, en die staat toch in contact met de hele dikte van de body? want dan is het qua zaagwerk ed makkelijker om grenen boven te doen. en als grenen elzenachtig klinkt (het hout waar ik eigenlijk voor ging) is dat ook prima.

Daniël_san
10 december 2004, 14:52
effe een vraagje, Weet je ook hoe duur een stuk mahonie (sipo) kost?

michielv
10 december 2004, 17:13
maar, er komt een tremelo in, en die staat toch in contact met de hele dikte van de body? want dan is het qua zaagwerk ed makkelijker om grenen boven te doen. en als grenen elzenachtig klinkt (het hout waar ik eigenlijk voor ging) is dat ook prima.

De dikte van de neckpokect verschilt, ik zou mijn strat voor je op kunnen meten vanavond, maar dat zegt niets over jouw specifieke nek ben ik bang

Het ligt eraan wat voor soort tremolo je hebt: de vintage met 6 schroefjes wordt bovenop de body geschroefd en heeft het meeste contact met de bovenkant. Een zwevende die op 2 steuntjes (studs) rust zal alleen contact hebben met die studs en als die diep genoeg zitten zal die dus op het essen rusten (als je grenen boven doet).

1,5 cm essen is stevig genoeg om het vol te houden, zeker met 1 cm grenen ertegenaan. Grenen is behoorlijk stevig hoor ;)

Zelf frees ik de neckpocket eerst uit voor ik de bodyvorm uitzaag. Dan heb je nog hout eromheen zitten om je frees op te laten rusten.

nickbongers
10 december 2004, 17:49
kheb geen frees ;)

nickbongers
10 december 2004, 17:49
maar nu een andere vraag.. maakt de neck van een strat een hoek met de body?

en is een 4,3 cm dik body genoeg voor een strat trem? (standaard strat is 4,45 cm)

michielv
10 december 2004, 21:29
Die vraag over de dikte: dat zul je per tremolo moeten bekijken. Als je al een tremolo hebt kun je de grootte van het blok onder de brug (het zg. inertia blok) opmeten. Zo dik moet je body minstens zijn (liefst nog een paar milimeter dikker omdat er ook nog veren in gaan).

De dikte van het hout onder mijn hals is 2,8 centimeter dus dan zou de neckpocket iets van 1,65 centimeter diep moeten zijn (4,45 - 2,8).

nickbongers
10 december 2004, 21:51
en maakt jou hals ook een hoek met de body? of is het zo dat zonder fretboard je hals en body kaarsrecht in elkaar overlopen? ik weet niet hoe dat met strats ed zit, maar een lp heeft zon hoek (komt door de soort brug)

michielv
20 december 2004, 09:29
Nop, bij een strat loopt dat allemaal rechtdoor. Fenders zijn zeg maar de Ikea's onder de gitaren: niets mis mee maar het blijft een bouwpakket ;)