PDA

View Full Version : Distortion voor Fender Twin Reverb



Bobbel
9 december 2004, 01:34
Hallo,

Ik heb sinds kort een Fender Twin Reverb. En nou ben ik meer dan tevrede over, het is gewoon een geweldige versteker. Maar zodra ik er mijn distortion pedaal overheen gooi, dan valt het toch wat tegen. Nou wist ik dit in principe wel, want dit is nou niet echt een grove rock amp. Maar nou wou ik weten wat voor een overdrive/distortion pedaal kan ik nu wel gebruiken om er een: The Who, AC/DC, Jimi Hendrix en wat Nirvana achtige overdrive uit te krijgen? Ik gebruik nu een Boss DS-1. Ik heb eens in Dijkman op een Big Muff ofzo gespeeld en die gaf wel zo'n sound. Maar is dat wat ik zoek?

Alvast bedankt!

Bobbel
9 december 2004, 01:38
ohja even een kleine aanvulling... Pete Townshend van The Who speel ook op een fender amp en gebruikt ook een Boss pedaal... maar hij krijgt er echt een geweldige scheur uit... ik weet niet wat voor een Boss pedaal hij gebruikt, en mijn gitaar is op de Fishman powerbrug hetzelfde (een strat met lace sensor pickups)...

Mark S
9 december 2004, 09:50
gefeliciteerd: mooie amp!

Zelf heb ik ook een '65 reissue gehad (gekocht op dinsdag 11 september 2001: dat vergeet je nooit meer maar dit terzijde) dus het moet sowieso een 'standalone' pedaal worden! Het level op 10 drive op 0 boostverhaal (of welke andere booster dan ook) gaat niet op voor deze amp: de '65 Twin is bijna niet over z'n nek te krijgen!

Tip: de Radial Tonebone pedalen, je hebt er 2 nl. de Hot British en de Classic. De Hot British heeft erg veel gain (de gain op 9 uur geeft al evenveel scheur als een JCM-800 helemaal open) de classic heeft wat minder gain en lijkt me voor jou wat geschikter alhoewel ik die alleen in het testhok heb gehoord.

Voor de rest zou ik zeggen: probeer en oordeel zelf....

guitartub
9 december 2004, 10:52
De TS9 (tubescreamer) van Ibanez is een erg populair pedaaltje en niet ten onrechte.
UITPROBEREN!

BLOK182
9 december 2004, 11:13
Evt kan je daar nog de Menatone Red Snapper voorzetten, das een soort van Tubescreamer idee dat erg goed met Fender schijnt te werken.

dejohan
9 december 2004, 11:57
of een TS7 van ibanez. Is qua circuit en chips hetzelfde als de TS9, maar kost alleen 3 keer minder.

WesMontgomery
9 december 2004, 13:57
Ibanez TS-9
Ibanez TS-808

Dit klinkt te gek over die Twin. KOOP GEEN TS-7!!!!! Die zijn kut voor een paar tientjes meer heb je een goed pedaal en niet een goedkope kopie!!

BartL
9 december 2004, 15:02
Maar nou wou ik weten wat voor een overdrive/distortion pedaal kan ik nu wel gebruiken om er een: The Who, AC/DC, Jimi Hendrix en wat Nirvana achtige overdrive uit te krijgen?
Zou dat lukken (AC/DC of Nirvana met een TS-9)?
Ik val toch in herhaling:
Zoek een Hughes and Kettner Tubefactor en ga die eens proberen. Koop hem wel niet nieuw, want dan kost ie meer dan 220 euro :)

Aca Ilic
9 december 2004, 19:26
Hey Bobbel !

Ik moet je teleurstellen , maar Fenders reageren niet echt geweldig op Distortion pedaaltjes. Wat de jongens boven aangegeven hebben moet je hebben, een hele goeie overdrive pedaal, en als je eenmaal iets daarvan geproefd hebt, zou je nooit meer een distortion over je Fender amp willen hebben.

mvg
Alex

V!N
9 december 2004, 23:20
Pete gebruikt thans een MXR Dyna-Comp met of zonder led. Hij heeft er genoeg en maakt zich er niet erg druk over of het nu wel of niet de versie met led betreft. Daarnaast gebruikt hij een BOSS OD-1.

Bobbel
9 december 2004, 23:32
Pete gebruikt thans een MXR Dyna-Comp met of zonder led. Hij heeft er genoeg en maakt zich er niet erg druk over of het nu wel of niet de versie met led betreft. Daarnaast gebruikt hij een BOSS OD-1.

ah ten eerste bedankt voor de reacties, ik ga er zeker wat uit proberen... en dan denk ik dat ik de Boss OD-1 heel serieus ga proberen, want als hij er (met bijna dezelfde strat) een geweldige scheur uit kan krijgen, dan lukt mij het ook :razz:

bluegate
10 december 2004, 09:48
Je hebt van Hicks een module die heet The Mender.
Deze komt in de plaats van 2 preamp buizen en geeft diverse opties extra.
Waaronder kanaal schakelen en buizen overdrive.

johantipker
10 december 2004, 12:47
Ben het niet mee eens! Fender kan te gek zijn icm distortion. Het probleem is dat die Twin veel te hard is! T is een 100 watter en voor je dat over z'n nek krijgt, je een aantal gehoorbeschadigingen, overstuur geraakte zangmeisjes en zaaleigenaren verder, dat is gewoon niet meer leuk.

Je zou kunnen proberen het vermogen van de twin te halveren dmv een loadbox (tast wel de dynamiek en interactie tussen je uitgangs trafo en speakers aan), of door een modificatie door een goede ampdoctor.
Er zijn ook van die tube adapters (hoe heten die dingen ook al weer), die je in zo'n output tube socket kunt plaatsen en daarin dan een EL 84 tube of zelfs het fenderalternatief de 6v6 tube kunt plaatsen, 4 van dit soort buisjes geeft 40 - 50 watt ofzo, dan zit je veel eerder in de romige zones!

Dan zou een tubescreamertje wel eens heel fijn zijn ding kunnen doen.
Als je nix aan je amp wil laten doen, moet je misschien eens denken aan een Marshall Guvnor Overdrive/distortion pedaaltje! Sowieso erg fijn icm met Fender,

lekker expirementeren!

johantipker
10 december 2004, 12:47
Ben het niet mee eens! Fender kan te gek zijn icm distortion. Het probleem is dat die Twin veel te hard is! T is een 100 watter en voor je dat over z'n nek krijgt, je een aantal gehoorbeschadigingen, overstuur geraakte zangmeisjes en zaaleigenaren verder, dat is gewoon niet meer leuk.

Je zou kunnen proberen het vermogen van de twin te halveren dmv een loadbox (tast wel de dynamiek en interactie tussen je uitgangs trafo en speakers aan), of door een modificatie door een goede ampdoctor.
Er zijn ook van die tube adapters (hoe heten die dingen ook al weer), die je in zo'n output tube socket kunt plaatsen en daarin dan een EL 84 tube of zelfs het fenderalternatief de 6v6 tube kunt plaatsen, 4 van dit soort buisjes geeft 40 - 50 watt ofzo, dan zit je veel eerder in de romige zones!

Dan zou een tubescreamertje wel eens heel fijn zijn ding kunnen doen.
Als je nix aan je amp wil laten doen, moet je misschien eens denken aan een Marshall Guvnor Overdrive/distortion pedaaltje! Sowieso erg fijn icm met Fender,

lekker expirementeren!

Aca Ilic
10 december 2004, 17:03
Ben het niet mee eens! Fender kan te gek zijn icm distortion. Het probleem is dat die Twin veel te hard is! T is een 100 watter en voor je dat over z'n nek krijgt, je een aantal gehoorbeschadigingen, overstuur geraakte zangmeisjes en zaaleigenaren verder, dat is gewoon niet meer leuk.

Je zou kunnen proberen het vermogen van de twin te halveren dmv een loadbox (tast wel de dynamiek en interactie tussen je uitgangs trafo en speakers aan), of door een modificatie door een goede ampdoctor.
Er zijn ook van die tube adapters (hoe heten die dingen ook al weer), die je in zo'n output tube socket kunt plaatsen en daarin dan een EL 84 tube of zelfs het fenderalternatief de 6v6 tube kunt plaatsen, 4 van dit soort buisjes geeft 40 - 50 watt ofzo, dan zit je veel eerder in de romige zones!

Dan zou een tubescreamertje wel eens heel fijn zijn ding kunnen doen.
Als je nix aan je amp wil laten doen, moet je misschien eens denken aan een Marshall Guvnor Overdrive/distortion pedaaltje! Sowieso erg fijn icm met Fender,

lekker expirementeren!

Dat is het juist waar ik het over heb . Je hebt al zelf een aantal concessies opgenoemd die je moet treffen om een amp naar distortion pedaal aan te passen ( en niet andersom), wat een hele gedoe wordt ,om niet over te hebben dat van je oorspronkelijke geluid niks over blijft.
Op het laatste kom je toch uit op een TS , die eigenlijk overdrive of boost pedaal is, en die klinkt nog steeds geweldig met iedere Fender Amp.
Wat Mark en Block voorstellen is nog een heel leuke optie: Red snapper is geweldige pedaal net zoals de Radial Bone, en daarmee kun je hele mooie geluiden uithalen. Wat Guvnor betreft, ben ik helaas niet met je eens, die wordt te vaak verkocht door Fender spelers ( ooit eens heb ik eentje zelf ook verkocht), maar het kan gewoon persoonlijke smaak zijn , ik zeg niet dat hij dat niet moet proberen.
Niet dat je nou meteen denkt " wat denkt die eikel dat hij is", ben ik wel met je eens dat 'ie zelf moet experimenteren ( zelfs met Guvnor, want wie weet, misschien is dat zijn "Holy Grail").

mvg
Alex

johantipker
10 december 2004, 22:13
Ach jong, ik heb de ultieme sound ook nog niet gevonden, blijft allemaal een kwestie van compromissen, zo van elk voordeel hep z'n nadeel, t gaat mischien wat ver om inderdaad voor een distortion pedaal een amp ingrijpend aan te passen, gaat natuurlijk altijd ten koste van de sound die je eerst zo mooi vond, maar ik heb zelf de ervaring dat kleinere fender ampjes het beter doen icm pedaaltjes. Ben zelf wel fender freak, werkt voor mij wel. Guvnor is een kwestie van smaak! Laten we allemaal inderdaad lekker voor onze eigen mening en smaak kunnen uitkomen, ook al zijn we het met elkaar oneens. Die pedaaltjes die jij noemde heb ik zelf nog niet gecheckt, maar lees er wel altijd goeie recensies over. Wil ze wel eens horen!

johantipker
10 december 2004, 22:15
Ach jong, ik heb de ultieme sound ook nog niet gevonden, blijft allemaal een kwestie van compromissen, zo van elk voordeel hep z'n nadeel, t gaat mischien wat ver om inderdaad voor een distortion pedaal een amp ingrijpend aan te passen, gaat natuurlijk altijd ten koste van de sound die je eerst zo mooi vond, maar ik heb zelf de ervaring dat kleinere fender ampjes het beter doen icm pedaaltjes. Ben zelf wel fender freak, werkt voor mij wel. Guvnor is een kwestie van smaak! Laten we allemaal inderdaad lekker voor onze eigen mening en smaak kunnen uitkomen, ook al zijn we het met elkaar oneens. Die pedaaltjes die jij noemde heb ik zelf nog niet gecheckt, maar lees er wel altijd goeie recensies over. Wil ze wel eens horen!

Bouke
10 december 2004, 23:06
Hey,

Een minder ingrijpende truuk om je Twin wat te temmen en de oversturing eerder te krijgen: trek er twee eindbuizen uit (en vergeet niet je ohmage aan te passen!!). Scheelt al een hoop. Ik heb een Twin Amp (is geen 65 RI) en die kun je ook nog eens met een switch in vermogen naar beneden schakelen (standaard van 100 naar 25 watt na buizen trekken van 60 naar 15 watt). Dus ik heb een Twin op een watttje of 15 en die oversturen ook best lekker, zelfs voor een niet-vintage fender bak. 't Is natuurlijk nog geen Super Reverb (gna gna mjammie) maar wel erg lekker. Nog lekkerder > beide amps tegelijk gebruiken...

Bouke

Bobbel
10 december 2004, 23:43
nou, na wat proberen en klooien heb ik al een aardige overdrive uit mijn Fender + Boss DS-1 gekregen. Dus ik dacht dat als ik dan nog eens die Boss OD-1 probeer dat het dan geen punt moet worden... Het enige is dat de overdrive wel goed is moet die DS-1, maar hij klinkt zo "blikkerig"... ik bedoel daarmee niet zo vol, een beetje kaal... ik hoop dat met een OD-1 te verhelpen...

En als ik het me goed herinner heb ik bij Dijkman Muziek ooit eens over een Twin gespeeld met een Big Muff... en na wat geklooi kreeg ik daar de overdrive uit die ik bedoelde... (dit herinnerde ik me achteraf opeens weer, dus dat word weer een pedaal om te proberen)...

Al
13 december 2004, 00:24
Ik heb sinds kort een Fender Twin Reverb (..)

Stel je vraag eens op Vinage Versterkers. Daar zitten mensen die met name met klassieke Fenders veel ervaring hebben wat dit aangaat.

Al

Dick Wolkendeck
13 december 2004, 10:47
Ook erg goed bevallen zijn:

SansAmp pedaaltjes;
Carl Martin distortions (super!!);
T-rex pedaaltjes.

Zelf heb ik ook de TS9, is heel goed maar niet al te ruig, dus geen nirvana. Dan is T-rex wel aanbevolen.

Mark S
13 december 2004, 14:04
Kurt gebruikte zowel in de studio als live o.a. een Boss DS-1, in ieder geval in z'n beginjaren

dejohan
13 december 2004, 15:02
Ja, de DS-1 en de EH Small Clone waren z'n main effecten.
Op In Utero heeft hij trouwens intensief van een Twin reverb gebruik gemaakt.

V!N
13 december 2004, 15:50
Ook erg goed bevallen zijn:

SansAmp pedaaltjes;
Carl Martin distortions (super!!);
T-rex pedaaltjes.

Zelf heb ik ook de TS9, is heel goed maar niet al te ruig, dus geen nirvana. Dan is T-rex wel aanbevolen.

Dick ! :-D Gebruik je die TS9 bij Seraphique ? Ik zou overigens afgelopen vrijdag jullie nog zien, ware het niet dat ik zelf ergens stond te heerschen ..

Negative K3 fan
13 december 2004, 15:58
Kurt gebruikte zowel in de studio als live o.a. een Boss DS-1, in ieder geval in z'n beginjaren

maar of hij nou bekend stond om zn gweldige toon?

dejohan
13 december 2004, 16:25
Kurt gebruikte zowel in de studio als live o.a. een Boss DS-1, in ieder geval in z'n beginjaren

maar of hij nou bekend stond om zn gweldige toon?

Nevermind is opgenomen met een gitaar die praktisch uit elkaar viel, en de twee zowat goedkoopste pedaaltjes die er bestaan, en een transistor power amp (!!!). Als je daar rekening mee houdt had hij een megasound.
Ondertussen is de sound wat gedateerd, maar leg er eens alternative/punkrock platen van die tijd er naast? Zoveel van die gitaargroepen met zo'n krachtig boosted gitaargeluid waren er niet hoor (Smashing Pumpkins wel).
Waarschijnlijk niet het favoriete geluid van de hardrockers van die tijd, maar je kan niet zeggen dat Cobain niet in staat was een fantastische donkere punkrocksound neer te spijkeren.

Negative K3 fan
13 december 2004, 17:02
mwah, nevermind kwam vooral door vig en wallace. Met zulke producers kirjg je toch al snel het een en ander voor elkaar.

treblemaster
13 december 2004, 17:15
Probeer ook eens een Danelectro daddy'o overdrive. IK gebruikte 'm zelf altijd met m'n Fender bassman 100 top.

Maar ehh ik hou wel van een erg rauw, lo-fi geluid ;) (wel warm overigens!)

dejohan
13 december 2004, 17:28
mwah, nevermind kwam vooral door vig en wallace. Met zulke producers kirjg je toch al snel het een en ander voor elkaar.

Ik ga niet ontkennen dat die producers een geweldige bijdrage hebben geleverd aan de sound van dat album, maar zoals bij zoveel is het ook in de studio: Thrash in=thrash out. Een kutgeluid kan heel wat vooruit geholpen worden door een goeie producer, maar een megasound zoals op Nevermind zal je toch niet te pakken krijgen denk ik.

Negative K3 fan
13 december 2004, 17:46
luister eens naar evanescance, live en op album en naar nirvana live en op album. Grote verschillen ook vind ik dat als je puur naar de rauwe gitaartoon luistert (dus een beetje focuset door de studio magie heen) de gitaartoon erg matig is hoor.

matto
13 december 2004, 18:05
Bij mij werkt Boss od1 en Ibanez ts9 al jaren prima!(sinds vroege jaren 80)
Ts 9 staat bijna de hele avond aan omdat we meestal niet zo oerend hard spelen, de Od 1 trap ik er soms bij pedaalde of is het bepaalde? :lol: solootjes bij in.
Een echootje om de boel af te ronden en klaar! :P
Wil je het allemaal nog ruiger dan vraag ik me af waarom je een twin hebt gekocht. :lol:

dejohan
13 december 2004, 18:22
Tja, van Nirvana heb je honderden crappy live bootlegs, daar heb ik er al van gehoord en daarop is het logisch dat het niet klinkt. Het officiele live album heb ik enkel via crappy amazon sampletjes gehoord. Maar ik geloof je zo ook zo wel.

Toch twee opmerkingen: -Evanascence live opnamen zijn waarschijnlijk gemaakt met het doel de opnamen op een live album te zetten. Van de Nirvana opnamen betwijfel ik of de recording setup album kwaliteit in het achterhoofd had. Je hoort vaak duidelijk de galm van de hall waar ze spelen enzo.

-De (digitale) techniek heeft ook niet stilgestaan.

Bobbel
14 december 2004, 00:32
ok... maar Kurt gebruikte een Boss DS-1, tot dat hij tijdens de Nevermind tour in hawai uit elkaar viel en toen had hij een Boss DS-2... en het klopt dat hij voor de opname van In Utero een Fender Twin Reverb blackface 135-watt gebruikte en voor Bleach... (hij miste trouwens ook een knop)... maar live tijdens In Utero gebruikte hij Mesa/Boogie versterkers, met als ik me niet vergis Marshall cabinetten...

ja een echte fan :razz:

Negative K3 fan
14 december 2004, 10:12
evanescance live zuigt trouwens ook ...

Dick Wolkendeck
14 december 2004, 19:21
Ook erg goed bevallen zijn:

SansAmp pedaaltjes;
Carl Martin distortions (super!!);
T-rex pedaaltjes.

Zelf heb ik ook de TS9, is heel goed maar niet al te ruig, dus geen nirvana. Dan is T-rex wel aanbevolen.

Dick ! :-D Gebruik je die TS9 bij Seraphique ? Ik zou overigens afgelopen vrijdag jullie nog zien, ware het niet dat ik zelf ergens stond te heerschen ..

Heee V!N... eigenlijk niet, hahaha. Wat je live en op CD hoort is allemaal 5150. Ik gebruik ook een Groovetubes Trio en een engl eindtrap voor de solo op "Anywhere". Check de site voor gratis download.
Voor de volgende CD staat er kwa geluid meer op stapel, de TS9 kan nog van pas komen. Mooie cruch...

11 feb 05 spelen we in Hedon Zwolle, samen met solarisis en as it burns!

Dick Wolkendeck
14 december 2004, 19:22
Ook erg goed bevallen zijn:

SansAmp pedaaltjes;
Carl Martin distortions (super!!);
T-rex pedaaltjes.

Zelf heb ik ook de TS9, is heel goed maar niet al te ruig, dus geen nirvana. Dan is T-rex wel aanbevolen.

Dick ! :-D Gebruik je die TS9 bij Seraphique ? Ik zou overigens afgelopen vrijdag jullie nog zien, ware het niet dat ik zelf ergens stond te heerschen ..

Heee V!N... eigenlijk niet, hahaha. Wat je live en op CD hoort is allemaal 5150. Ik gebruik ook een Groovetubes Trio en een engl eindtrap voor de solo op "Anywhere". Check de site voor gratis download.
Voor de volgende CD staat er kwa geluid meer op stapel, de TS9 kan nog van pas komen. Mooie cruch...

11 feb 05 spelen we in Hedon Zwolle, samen met solarisis en as it burns!

Dick Wolkendeck
14 december 2004, 19:30
Best lastig, deze site... Krijg vaak storing en dan sta ik er twee keer in...

Dick Wolkendeck
14 december 2004, 19:32
O, ja en cruch moet zijn CRUNCH... :oops:

dejohan
14 december 2004, 21:21
Ibanez TS-9
Ibanez TS-808

Dit klinkt te gek over die Twin. KOOP GEEN TS-7!!!!! Die zijn kut voor een paar tientjes meer heb je een goed pedaal en niet een goedkope kopie!!


Een paar tientjes meer? een TS9 kost dubbel zoveel, een TS808 driemaal.
Ik heb deze middag een TS9 naast een TS7 gezet, en het verschil is miniem zoniet onhoorbaar. In ieder geval rechtvaardigt het niet het schandalig hoge prijsverschil.

Ik weet niet wat Bobbel in z'n gewone leven doet, maar ik vermoed dat hij student ofzo is. Zo iemand ga ik geen pedaaltje aanraden dat eigenlijk maar 1 ding kan, maar wel pokkeduur is.
Voor de prijs van één TS808 kan je een USA Big Muff, een Boss DS-1 én een TS7 kopen. Dan heb je meteen drie van de beste en meest legendarische drives in huis, voor evenveel geld. Dat die TS7 dan maar 98% klinkt van een "echte" tubescreamer, neem ik er met plezier bij. Jemoet echt al een hele knappe jongen zijn om in een bandsituatie het verschil te horen tussen een TS-9 en een TS-7.