PDA

View Full Version : Dead spot bij hollow bodies



ccc
7 december 2004, 21:56
Kan er mij iemand eens uitleggen wat die beruchte "dead spot" is op hollow bodies ?

Negative K3 fan
7 december 2004, 22:04
ik weet niet wat een dead spot is per se bij hollowbodies, maar ik heb wel eens ooit gehoord van vervelende noten bij klassieke gitaren. Een bepaalde noot die op de gitaar anders klinkt dan de rest, waarschijnlijk door bepaalde resonanties, op mijn echte klassieke heb ik hem geloof ik wel gevonden, is echt een noot (die ook in alle octaven trouwens) er een beetje uitspringt, in het ene octaaf wat meer dan het andere maar toch. Misschien dat dat bij hollowbody electrische ook wel zo kan zijn...

Luca P
9 december 2004, 20:30
Ik heb een Beatles Bass en die heeft een dead spot.
E snaar op de 7de positie. Daar komt die klank er gewoon niet uit. Wat gedempt dus..
Da's k*t!
Volgens mij komt het door het hout zelf.
Misschien lopen de nerven op die plek elkaar voor de voeten!
Je doet er volgens mij weinig aan.

vulvasonic
9 december 2004, 20:37
Ik heb er ooit iets over gelezen. Ik weet niet meer precies hoe het zat (zal es kijken of ik het artikel nog kan vinden...). Het artikel ging trouwens niet over 'hollow body-gitaren', maar specifiek over Fenders en Fender-achtigen. Die dode plek had puur te maken met de constructie van de gitaar zelf. En dan volgden er allerlei verhalen over snaarspanning en verschillende natuurwetten en drukverdeling en dat soort dingen....

En vervolgens kreeg je een heel verhaal over de charme van de dode plek.