PDA

View Full Version : OLP bassen



sickpunk
7 december 2004, 21:15
hey mensen ik zit er aan te denken om een OLP bassje erbij te halen(mm2-4 snaar)
is het geluid hier nog een beetje van te pruimen? afwerking goed? enz...
iemand met wat ervaringen?

MazeMouse
7 december 2004, 22:25
Ik heb de 5snarige variant van deze basgitaar in Naturel finish maple fingerboard.
Ik moet zeggen dat er een heerlijk 'ray' geluidje in hangt (het is natuurlijk niet the real thing maar het slapt lekker weg)
Persoonlijk vind ik dit geluid lekkerder dan van veel duurdere USA Jazzbassen. (maar ik vind het geluid van Jazzbassen sowieso niet mijn ding dus dan is het al snel beter ;))

Het geluid is dus gewoon DIK in orde voor de stijlen die ik speel (rock/metal wat willekeurige covers)

Verder heb ik slechts 1 klein foutje in de afwerking gehad en dat was een topkam die er niet goed op zat. Maar nadat dat verholpen was was er geen wolkje meer aan de lucht (alles wat je er nu op zult vinden dat niet klopt is omdat ik em al een tijdje niet heb schoongemaakt en er natuurlijke slijtsporen op beginnen te komen (vanwege mijn onzorgvuldigheid)

Prima basjes voor het geld (In de prijsklasse tot 500 euro heeft OLP eigenlijk alleen te duchten van Ibanez ATK modellen. En dan nog bevalt de OLP me iets beter omdat ik me dan geen zorgen hoef te maken over of de batterij het wel blijft doen :))

soapwater
11 december 2004, 17:59
'K heb een tijdje geleden een OLP gekocht (die van 'emielow') en ik vind het ook wel een prima ding. Het speelgevoel is prima, afwerking is zeer degelijk en het uiterlijk is ow zo heerlijk!!
Ik hoef em bijna niet te stemmen. Ik ga vaak van thuis naar het repetitiekot en naar optredens en hij ontstemt nauwelijks.
Het enige minpuntje, maar dat is dan mijn eigen smaak, is dat hij een klein beetje te weinig hoog heeft om door de gitaren heen te raken. Ik speel dan ook punkrock en ik hou van het rammelende, kletterende geluid hé! M'n Jazzbass replica klinkt bijvoorbeeld nog iets meer door in de hoge tonen, maar ach... Ik draai de High-pot van de amp gewoon helemaal open.
Conclusie: een degelijke, om maar niet te zeggen heel degelijke stingray-kopie in z'n pijsklasse...
Ik zou eventueel nog overwegen om ze actief te maken
http://www.seymourduncan.com/website/images/SMB-4d.jpg
Maar ik zie er tegen op om te beginnen frezen en ik weet niet of het resultaat dan zo super zal zijn... Ook het prijskaartje is wel redelijk hoog maar nog steeds goedkoper dan een echte MM...

Greetz

MazeMouse
11 december 2004, 18:37
Een Stingray kopie met te weinig hoog? :D
(sorry, maar juist stingray's staan bekend om hun hoog ;))

soapwater
15 december 2004, 15:46
tjah... ik hou dan ook wel van heeeeel erg veel hoog en m'n Jazz-kopie heeft meer hoog dan de OLP-MM2.
Zijn er nog andere opties dien die seymour duncan replacement? Iemand ervaring?

Greetz

Chris Wolstenholme
15 december 2004, 18:43
mwa geen ervaring met anderen, maar wel met DAT element en die kan ik als je echt een agressieve bijtende lekkere MM sound wil helemaal aanraden, echt een super bruut ( das t juiste woord denk ik ) element.

soapwater
15 december 2004, 19:05
Stel dat ik dit element+elektronica in m'n olp wil, dan moet ik zeker frezen enz... Of niet? Kan ik de schakeling voeden met een externe voeding ofzo? Met bv. een stereokabel? of wordt dat niet gedaan?

Greetz

Chris Wolstenholme
15 december 2004, 19:16
jah je moet denk ik wel frezen, MAAR minimaal, de pots passen allemaal, maar volgens mij zit er 1 extra bij, die moet dus op het jack gat. je maakt dan aan de zijkant een nieuwe jack, en je moet een IETSIE PIETSIE frezen voor de batterij, maar met goed proppen past het wel als je klein randje weghaalt.

voeding door je instrument kabel? fantoomvoeding is dat toch? ik weet niet of dat kan, weet wel dat als er iets tussen je snoeren zit dat er niet van houdt het kapot is.

JBG
19 januari 2005, 17:56
Ik heb net 2 weekjes mijn OLP bas en hij bevalt super. Je hebt veel voor weinig. Pre amp erin en klaar is kees.

tonconnie
20 januari 2005, 11:51
Hallo,

De kunstof.... AAAAGHhh :x topkam vervangen door been of messing,
messing klinkt fantastisch.
eventueel actieve elec., is makkelijk zelftedoen.
een andere PU en klaar ben je.

soapwater
21 januari 2005, 09:41
Ik vind dat helemaal niet nodig... De bas klinkt naar mijn mening uitstekend zonder aanpassingen!!
Met 'been' bedoel je hopelijk toch geen 'ivoor' hé, want dan kom ik persoonlijk al je tanden trekken!!

Greetz

tonconnie
21 januari 2005, 12:26
Hallo,
Been is bot van een door F%&$%#$" Greenpeace goedgekeurde, in een verwarmde stal en met liefde behandelde en natuurlijke dood gestorven koe.
Te koop in elke groene muziekwinkel.

soapwater
21 januari 2005, 13:55
Hallo,
Been is bot van een door F%&$%#$" Greenpeace goedgekeurde, in een verwarmde stal en met liefde behandelde en natuurlijke dood gestorven koe.
Te koop in elke groene muziekwinkel.

Haha, het was maar een grapje hoor!!
Serieus nu, maakt dat echt veel verschil uit qua klank? En hoe komt dit?
Wat betaal ik voor zo'n ding? En worden die standaard gebruikt op de echte stingray's?

Greetz

tonconnie
21 januari 2005, 14:36
Ik weet niet wat er standaard op een Stingray zit. De meeste merken gebruiken plastic.
Ik heb ooit een bas van Piet visser gehad, doorlopende hals EMG´s, maar de topkam was uit ebben hout gemaakt en versleten. Klonk wel goed maar erg zacht kwa klank, meer voor fretless.
Ik heb er toen een uit been gemaakt, dat was al een verbetering.
De volgende gemaakt uit een messing blokje, klonk erg helder en percussief, goed voor slappen.
Hoe het verschil komt weet ik niet, maar ik denk door de overdracht van de trillingen op de hals, dit schijnt erg belangrijk te zijn.
Vraag anders aan een goede gitaarbouwer.
Op www.rockinger.de staat een workshop hoe je precies een topkam maakt en bevestigd, dit is mits goed gereedschap redelijk :cry: makkelijk.