PDA

View Full Version : Newbie alert !-> gitaar stemmen



Paulus2004
7 december 2004, 20:42
Heb vandaag eindelijk mijn lang verwachte Peavey Wolfgang QT Special ontvangen (bestelt bij musik-service.de) en nou heb ik een zeer stomme vraag (waarschijnlijk).

Als ik de gitaar wil stemmen met het stemapparaat dan verandert de toonhoogte niet als ik aan de knoppen draai. Dat lijkt me niet normaal. De toon moet toch bij de minste omwenteling veranderen ? Mijn nichtje speelt akoestische gitaar (ook beginner weliswaar) en die kon me ook niet echt helpen....

Ook zit er geen enkele documentatie bij de gitaar. Ik wil het pookje van de Floyd Rose Tremelo monteren, en wil even zeker weten dat ik de boel niet sloop.

Heb de online toko inmiddels gemaild maar hoop dat er nog iemand vanavond reageert (dan kan ik met een gerust hart naar bed..:-)....)

evilpompie
7 december 2004, 20:46
heb je de locking nuts bovenaan de topkam wel losgedraaid?

Azrael
7 december 2004, 20:48
heb je de locking nuts bovenaan de topkam wel losgedraaid?

Mag hopen van wel......... :-D

Swan
7 december 2004, 20:59
ehhh n pookje monteren kan je hopelijk toch wel zonder handleiding? :o

denk gewoon ff na....en of er idd geen toplock op zit :o

Toffe gozer
7 december 2004, 21:02
Gave gitaar man(ik heb hem ook 8-) , je zult inderdaad eerst de locking nuts moeten losdraaien.

Aan de einde van de hals zitten 3 inbusboutjes die zul je eerst moeten losdraaien met een inbussleutel , die je ervast bijgekregen hebt, en je kunt hem stemmen en daarna weer vastdraaien.

Veel speelplezier

JeroenZ
7 december 2004, 21:02
idd die locks....en staat volume gitaar open?

Paulus2004
7 december 2004, 21:08
:oops: ...........ik zei toch....."zeer stomme vraag"....

Zal eens kijken of er een "toplock" opzit....(hopelijk heb ik al niet de boel verziekt :cry: )...Zitten inderdaad drie inbusboutjes met een soort klemplaatjes op de topkam.

Pookje is op zich simpel te monteren ja, maar ik hoorde geen effect dus .....zal mogelijk ook met die toplock te maken hebben...

Pfff....is er een "super newbie" sectie op dit forum zodat ik jullie niet zo hoef te frustreren...... :-?

Bedankt alvast voor de reacties.....

groet..

guitardude
7 december 2004, 21:09
Denk dat je ook de locking nuts nog vast heb jah. Die eerst losdraaien dan met de tuners stemmen , vastdraaien en dan nog fijnstellen met de fijntuners bij je brug. En je tremelo hendel moet je echt zo makkelijk der in kunnen schroeven.

Toffe gozer
7 december 2004, 21:14
Die tremelo systeem op de wolfgang kun je alleen maar naar beneden drukken dus met de tremelo-arm richting de gitaar gaat allen een beetje zwaar :)

Swan
7 december 2004, 21:15
Pookje is op zich simpel te monteren ja, maar ik hoorde geen effect dus .....zal mogelijk ook met die toplock te maken hebben...


je hoort pas een effect als je n toon aanslaat, dan kan je met die hendel de brug op en neer bewegen om zo de toon te beinvloeden, thats all..dus alleen van het er in draaien hoor je nog nix ;)
die toplock zit er op om als je erg met de tremelo gaat spelen de gitaar toch goed gestemd te houden.

Paulus2004
7 december 2004, 23:40
Yep.....locking inbusjes zitten erop en zaten nog vast ja....(stupid ass :oops: )...

2 snaren zijn ook al geknapt......Nichtje voortaan maar niet meer laten stemmen :-).......Nou ja, nieuw setje er maar bij kopen dan.....

Learning the hard way...hey....:-)...

Tremelo werkt ook. Is inderdaad redelijk "zwaar" (wist ik veel)....

Ik hoop dat het boek van Ralph Denyer gauw binnen is zodat ik kan gaan oefenen.....(en nog een gitaarleraar zoeken in de buurt van Nijmegen - Boxmeer....)..

Thanx sofar....

Mark S
7 december 2004, 23:42
welkom op het forum btw! :)

MoserCustomShopDotCom
8 december 2004, 00:46
Tipje... zoek op internet even rond voor handleidingen van floyd rose bruggen (het type brug dat jij hebt in ieder geval.)


Op het BC Rich forum zijn er continu vragen over hoe je die dingen moet stemmen enzo. (vaak zat kunnen beantwoorden :lol: )


Maar eerlijk gezegd... misschien is het makkelijker om met een andere gitaar te beginnen? Eentje met een "fixed" bridge.

Of in ieder geval niet gaan proberen met andere stemmingen. Leer spelen in E (aangenomen dat ie zo gestemt staat nu :lol: .. eventueel door een professional laten afstellen eerst) en dan leren spelen. Wanneer je wat beter bent en je hebt een zooi gelezen over je brug, hoe het werkt, wat wat is en hoe je ermee om moet gaan. DAN pas gaan spelen met het ding!

Vertrouw me.. goed afstellen kan even duren! Dat zou het voordeel geweest zijn met een gitaar met een fixed bridge.

MoserCustomShopDotCom
8 december 2004, 00:47
Oh ja.. groot voordeel: wanneer ie eenmaal goed is afgesteld zal ie een STUK minder snel ontstemmen als de meeste andere brug types.

(als de klemmen vast zitten voortaan ook de fijnstemmers gebruiken. deze zijn te vinden bij de brug zelf. Maar zoals ik al zij... zoek op internet naar een gebruiksaanwijzing van de brug :)

Franc
9 december 2004, 01:34
Hier is de handleiding van de special: http://www.soscastoa.com/franc/peavey_wolfgang_special.pdf
Staat handige info in over de tremolo, stemmen, de D-tuner, etc.

Ik kreeg vandaag ook mijn Wolfgang QT binnen. :-D

Wauw.

:-D

Franc.

Paulus2004
9 december 2004, 12:38
Hé, bedankt Frank.......had hem inmiddels ook al gevonden op http://www.peavey.com/media/pdf/manuals/80304377.pdf

Stom dat zo'n manual niet met de gitaar meegeleverd wordt (of zat ie er bij jou wel bij ?)..

Nou ja, Musik-service.de levert me 3 sets snaren + een draaggordel als goedmakertje...

Met de manual erbij durf ik het wel aan om zelf de snaren te vervangen. Zal ik de 3 huidige (originele) snaren laten zitten of het nieuwe setje in z'n geheel vervangen ?

Franc
9 december 2004, 12:44
Ah, dat is inderdaad dezelfde.

Ik kon hem daar niet vinden alleen die van de stoptail.

Nee bij mij zat ie er ook niet bij, maar ik had hem al digitaal dus...

Wat heb jij er nou voor betaald als ik vragen mag? Ik zie nu op de site een prijs van 399?

Paulus2004
9 december 2004, 12:53
Toen ik hem bestelde was de prijs 378,00 euro "letzte change" (ding wordt niet meer gemaakt blijkbaar ?)....

Ik heb toen een hele set besteld (Roland Cube 30 / Yamaha stemapparaat / gitaar-standaard / plektrums / 3 mr. kabel / mooie tas) voor 599. De Cube 30 kost normaal 199,00, dus gitaar + versterker is al 577 normaal gesproken). Ik heb ongeveer 10 - 12 % korting nog gekregen. De gitaar was netto dan zo'n 335 - 340 euro's.

Niet gek denk ik ? Wat heb jij betaald als ik vragen mag (evt. PM)...

Ik zag dat de Wolfgang in sommige NL zaken (online) al 640 kost en een Roland Cube op marktplaats moet ook nog 199 euro opbrengen......

Franc
9 december 2004, 14:40
379 bij musik-produktiv.de

't Is geen geld :) En maar 8 euro verzendkosten en dan komt ie met UPS in een enorme doos tegen het beschadigen.

Netjes hoor van die Duitsers.

Voor het eerst trouwens dat ik een gitaar heb met fatsoenlijke snaren af-fabriek. Meestal is het verroest schrikkeldraad :-D
Zonde dus dat je er al 3 aan gort hebt gedraaid. Ik zou gelijk een hele nieuwe set erop zetten, je houdt anders toch weer 3 snaren over, wat moet je daar dan weer mee.

Let er wel op dat de dikte anders kan zijn en dus de spanning op de floyd (wellicht veren aandraaien of losser).
anyway, dat staat in de manual ;)

Squier4ever
10 december 2004, 21:24
en nog een gitaarleraar zoeken in de buurt van Nijmegen - Boxmeer....)..


Bij van bree in venray geven ze ook (privé)les