PDA

View Full Version : Vraagje over verstelschroeven van de tremoloveren



Daniël
7 december 2004, 15:07
Hey hallo,

Ik hoop dat iemand mij even kan helpen met het volgende: Ik wilde de verstelschroeven van m'n tremoloveren aandraaien i.v.m. een lagere stemming (van E naar D) en een andere dikte snaren. Nou kwam ik er alleen achter dat de schroefkop van één van de twee schroeven (Ik heb een Ibanez prestige model met een edge pro brug) deels beschadigd is. Het is hierdoor wat moeilijk om met een kruiskop aan die schroef te gaan draaien. Wat ik me nu afvraag is of zo'n schroef makkelijk te vervangen is. En kan ik dat zelf doen of is het beter om dat door een 'kenner' te laten doen?

michielv
7 december 2004, 15:31
Als je de schroef er nog wel uit kunt draaien kun je natuurlijk zonder problemen een andere schroef ervoor in de plaats doen. Je wilde immers toch al aanpassen dus het bijbehorende afstellen moest je toch al doen ;)

deloosem
7 december 2004, 15:32
Hey hallo,

Ik hoop dat iemand mij even kan helpen met het volgende: Ik wilde de verstelschroeven van m'n tremoloveren aandraaien i.v.m. een lagere stemming (van E naar D) en een andere dikte snaren. Nou kwam ik er alleen achter dat de schroefkop van één van de twee schroeven (Ik heb een Ibanez prestige model met een edge pro brug) deels beschadigd is. Het is hierdoor wat moeilijk om met een kruiskop aan die schroef te gaan draaien. Wat ik me nu afvraag is of zo'n schroef makkelijk te vervangen is. En kan ik dat zelf doen of is het beter om dat door een 'kenner' te laten doen?

Ik zou stoppen met draaien en eens een deftige schroevendraaier zoeken die perfect past. Ik heb al gemerkt dat er veel verschil in zit...

Als ze echt kapot zijn.... denk ik wel dat ze te vinden zijn... Het zijn er lange maar volgens mij geen speciale...

Als je ze eruit doet en je doet er een beetje bijenwas aan, dan zijn ze iets makelijker te verstellen (als het gat diep genoeg is).

Geen zorgen...vijzen zijn altijd te vinden...bij de vijzenboer...

Daniël
7 december 2004, 15:43
De schroef is er nog wel redelijk uit te draaien hoor, dat is het probleem gelukkig niet. Ik vraag me alleen af of er nog voorzorgsmaatregelen aan vastzitten zeg maar.. kan ik de schroef er zonder problemen uitdraaien? Of moet ik eerst nog andere maatregelen nemen? (snaren ontspannen bijvoorbeeld, ik noem maar wat).

Misschien nog een extra vraagje: de snarendikte van m'n nieuwe snarenset is 0.60, 0.52, 0.36, 0.17, 013 en 0.10 (GHS Electrics - Zakk Wylde signature series). Is dat niet wat extreem voor het type brug wat ik heb, zeker de bassnaren? Voorheen had ik altijd 0.44 - 0.10 geloof ik. Ik wil het allemaal best zelf doen, maakt ook niet uit als dit wat tijd gaat kosten, maar het moet wel te doen zijn voor iemand die nog nooit echt een gitaar heeft afgesteld :) Loop ik kans op intonatie-problemen als ik met die verstelschroeven aan de gang ga?

michielv
7 december 2004, 15:50
Ah, okay. Nu snap ik je vraag. Voor de zekerheid zou ik in ieder geval de snaarspanning wat lager zetten, al was het maar om te voorkomen dat je tremolo ergens tegenaan klapt.

Aangezien de bassnaren een flink stuk dikker zijn dan normaal kan het zijn dat de tremolo iets omhoog komt (vanwege een hogere snaarspanning). In zo'n geval de snaren weer iets (iets, niet veel ;) ) losser draaien, veren bijspannen, weer stemmen enz. Maar dat wijst zichzelf wel,zeker als je er wat tijd aan besteed :D

Die tip van de passende schroevendraaier is trouwens wel een goede..

Swan
7 december 2004, 18:02
0.60 lijkt me behoorlijk extreem voor D...ik zit zelf daarmee in B

Randy
10 december 2004, 12:47
0.60 lijkt me behoorlijk extreem voor D...ik zit zelf daarmee in B

Lijkt mij ook..Voor een D stemming kun je liever een set GHS TNT nemen..die gaan tot 052. Mijn Fender celtic stem ik in C# met een drop B en als laagste snaar gebruik ik een 0.56. Werkt prima voor moi..