PDA

View Full Version : Versterkertest vervolg: open brief aan Tjako Fennema



Lacrymosa
7 december 2004, 12:00
Na aanleiding van het topic heb ik een open brief (email) geschreven aan tjako fennema, dat ik mij er toch wel aan stoorde dat Gitarist een forum als dit niet serieus neemt, dit was mijn brief


Beste Gitarist,

Ik wil u er even op attenderen dat er, naar aanleiding van de inleiding van de gitarist van deze maand, een discussie gaande is op www.gitaarnet.nl/forum

er werd in de inleiding nogal uitgehaald naar dit forum, ikzelf ben een trouwe bezoeker van het forum en ook een trouwe lezer van de gitarist. Ik krijg de laatste tijd de indruk dat de meningen op het gitaarforum niet tot nauwelijks serieus worden genomen door de Gitarist. Dit is jammer, op het gitaarforum zwerft een hele grote diversiteit aan gitaristen rond, die allemaal een visie hebben op het fenomeen dat gitaar heet. Dit zou ook voor een blad als gitarist, waar neem ik aan, veel ervarisngsdeskundige werken, een grote inspiratie bron moeten zijn.

Ik zou u ook willen vragen om meer betrokkenheid te tonen met betrekking op het GItaarforum

nog even voor de duidelijkheid, dit is geen kritiek op de desbetreffende versterker test (deze vond ik goed, maar dat daargelaten). Ik probeer u met dit mailtje er op te attenderen dat er bij een grote groep gitaristen (namelijk die van het forum) een nogal negatieve houding is ten op zichte van het blad, De Gitarist.

Deze houding is in mijn ogen makkelijk om te keren, door het gesprek/discussie (jeukwoord) aan te gaan en ook door goed te luisteren wat er bij deze, extreem diverse, groep gitaristen leeft

met vriendelijke groet

Peter P. Kettenis
Claude Debussystraat 179
2551 ZW Den Haag
06-41862701

http://www.Apparition.nl

ps. Ik ben zelf op het forum actief,


dit kreeg ik als antwoord


Geestverschijning, ja, ja........

Ik geloof dat ik u niet duidelijk hoef te maken dat internetfora
anders functioneren dan bijv. ingezonden mails en brieven. Ten eerste
worden fora te vaak gedomineerd door een keiharde kern deelnemers, een
groep die vaak tot 4 - 5 x per dag reageert (en zich bovendien regelmatig achter bedenkelijke schuilnamen verstopt). Ik heb de stellige indruk dat die keiharde kernen bij chatboxes deels uit zielepoten bestaat. Standaard gegeven van al die chatboxes is dat die groep zich voortdurend afzet tegen "de autoriteit" (i.c. GITARIST) in het betrokken vakgebied.

Is de toon in de chatbox-reactie eenmaal gezet dan doet zich vaak het stapeleffect voor: men schiet te ver door en de meelopers maken het alleen maar erger.

Ik spreek beroepshalve met uitgevers die t.b.v. hun magazine(s) een chatbox op internet aanhouden. Ze hebben er allemaal maagpijn van en een onevenredig groot deel heeft zijn internetforum noodgedwongen gestaakt (lacrimosa, lacrimosa) vanwege te veel vuilbekkerij en afzeiken (sorry, het latijn voor afzeiken wil me zogauw niet te binnen schieten). Dat is het hoge therapeutische RIAGG-gehalte van chatboxes in het algemeen.

Ik verzet mij tegen nitwitterige leeg- en meelopers en tegen al die eeuwige verdachtmakers.

Verder ziet GITARIST die reacties wel degelijk (doch negeer de stapelreacties) en stel met u vast dat er gelukkig ook zinnige bijdragen bijzitten evenals in de ingezonden brieven en mails die ons dienaangaande bereik(t)en.

De door u gesignaleerde ervaringsdeskundigheid is even betrekkelijk als de door GITARIST uitgevoerde vergelijkende versterkertest. Ik kan u ook niet zeggen wat
de lekkerste wijn is. De mooiste chateau Margaux van € 1.000.- gaat toch niet met haring & ui samen. Omdat de instrumentalist het al zo druk heeft met zijn gitaar, toont hij zich vaak te bang voor techniek. Dat resulteert in allerlei "do's en don'ts"- regeltjes die zelden op objectieve gronden worden genomen.
Da's nu eenmaal onze hobby: trial & error, hit & run, maar ook verkennen van grenzen en intuitief nieuwe muzikale horizonten verkennen.

U begrijpt dat GITARIST er niet over piekert om een forum op haar site te starten.


Met vriendelijke groet,
GITARIST magazine
Tjako Fennema, hoofdredacteur

Ik snap die vent niet, waar haalt ie de godsgruwelijke arrogantie vandaan, wat een t*fus lijer is dat zeg, engnek, zit er nu serieus over te denken om dat blad nooit meer te lezen en ritueel te verbranden