PDA

View Full Version : nek maken



nickbongers
6 december 2004, 22:18
ok.. bij deze 2 vragen over het maken van een nek.

- hoe schaven/schuren jullie de neckradius? aangezien de neck bovenaan smaller is dan onderaan kun je niet hetzelfde schuurblok gebruiken (dus een blokje hout waarin je de radius vijlt en daar schuurpapier indoet).

- hoe zorgen jullie dat de fretten allemaal op de goede hoogte zitten? eerst de eerste en de laatste fret? en dan allemaal ertussen plaatsen en steeds weer met een glasplaat kijken of ie recht zit?

nickbongers
6 december 2004, 22:30
ok sorry hij staat in t verkeerde subforum.. ik was dr van overtuigt dat ik goed zat.. wil een mod em ff verplaatsen? danku

Javaca
6 december 2004, 22:37
Dat kan wel hoor.
Alleen bij een "Compound Radius" kan dat niet
Bij een normale hals valt het schuurpapier er aan de bovenkant gewoon een beetje overheen, dat maakt niets uit.

Fretdraad sla je er in met een hamer of duw je er in met een speciale pers. Achteraf haal je er een brede vijl overheen en 'dress' je de frets.

Voor meer informatie kun je het beste kijken op www.projectguitar.com of www.mimf.org

nickbongers
6 december 2004, 22:40
aah ok, dus het is niet zo dat de radius ook veranderd naarmate de neck smaller wordt.

en je vijlt dus de frets op de goede hoogte.. handig om te weten ;)

Javaca
6 december 2004, 22:44
Dat vijlen is maar heel miniem.

Een hals met een compound radius kan wel verschillen in vorm bij begin en eind. Bijv een radius van 10" tot 16".

(ow ja bert wil je deze ff verplaatsen naar zelfbouw? thnx vast)

bert k
7 december 2004, 00:27
Bij deze...

nickbongers
7 december 2004, 14:24
aah op die fiets.. ok

als er dan staat:

FINGERBOARD Rosewood, 9.5” Radius (241 mm)

bedoelen ze dan de radius bij de kop, of bij de brug?

en uhm, zou iemand zo lief willen zijn de radius van een stratneck op willen meten? dankuzeer lieve medeforummers.

(ik heb nl geen strat, alleen een lp)

(trouwens, als iemand weet of een lp standaard dezelfde radius heeft als een strat, meet ik zelf mn lp wel even op)

bert k
7 december 2004, 14:49
Ik heb allebei, maar ik weet niet hoe je dat moet opmeten :oops:
Als er staat Radius 241 mm, dan is de radius over de hele hals gelijk.