PDA

View Full Version : vertraging bij schakelen midiswitcher



avalanche
6 december 2004, 21:56
Ik schakel sinds kort de kanalen van mijn Engl Powerball met de midi-out van mijn GT-6, via de Engl Z11 midiswitcher. Dat tapdansen is eindelijk verleden tijd, alleen jammer van de kleine vertraging als ik kanalen wil schakelen. Als ik een patch intrap schakelt de Powerball net een beetje later, zodat het altijd lijkt alsof ik niet mee was... Wat zorgt er nu voor die vertraging? De lange midikabel naar de Z11, een trage midiswitcher of de stereokabels tussen de Z11 en de Powerball? Nog iemand al problemen gehad met een vertraging bij het schakelen van je midi-setup?

vinni
6 december 2004, 22:55
Heb zelf de Z-11 gehad.....was rete snel. Daar ligt het niet aan.
Wellicht wel de amp. Kabel niet...tenzij die langer is dan 13m, dan kan je problemen krijgen....maar niet met snelheid.
GT-6 weet ik niet.


Groet,
Vinni

Raffel
7 december 2004, 08:55
dan trap je hem toch gewoon iets eerder in? Ben je toch op tijd? :lol:

Jij hebt zeker nooit een DOD GS-30 gehad. Dan moest je 10 sec van te voren al de knop indrukken omdat je anders te laat bent. Ik overdrijf natuurlijk :D

Raffel
7 december 2004, 08:55
dan trap je hem toch gewoon iets eerder in? Ben je toch op tijd? :lol:

Jij hebt zeker nooit een DOD GS-30 gehad. Dan moest je 10 sec van te voren al de knop indrukken omdat je anders te laat bent. Ik overdrijf natuurlijk :D

Alain
7 december 2004, 09:35
Heb ik ook... Ik heb er nog geen oplossing voor.

Ik werk met een G-force en een Behringer FCB 1010

habberdoedas
7 december 2004, 10:13
Vreemd geval. Vroeger ook veel last van vertragingen gehad. Had destijds een engl midiboard en een lexicon mpx 500 19"effect. Het oproepen van een patch gaf toen ook vertragingen. Werk nu met een Roland fc200 midiboard en een TC electronic G-major. De G-major schakeld de kanalen van m'n préamp m.b.v. een relayswitch die in de g-major zit ingebouwd. Heb nu geen last meer van vertragingen. Miscchien een probleem kwa schakeltijd in de Boss/Roland GT6 en de Z11 midiswitcher. Zet de vraag eens uit bij Engl of bij Roland/Boss. Suc6 ermee

Raffel
7 december 2004, 10:59
het heeft vast iets te maken met als je meerdere apparaten op midi aansluit. Ik merk zelf namelijk dat de ENGL heel snel kan switchen als er nix anders aanhangt, ik weet niet of de korte stilte dan door de G-force komt, aangezien ik wel in de meeste presets spill-over aan heb staan.

The Brother-Slayer
18 juli 2005, 17:46
sorry voor het ophalen van deze oude thread, maar heb gelijkaardig probleem.

Ik gebruik een FCB 1010 (Behringer) om een gp-100 te schakelen.
Behoorlijk wat schakeltijd en vnl de drop-out die hiermee gepaard gaat is ergerlijk (= geen sound).
Ligt dit nu aan m'n fcb 1010 of m'n gp-100 (is verouderd)of kan ik dit (deels) verhelpen dmv instellingen? Ik ben immers complete leek op dit gebied.

Als ie niet sneller reageert zou ik nog mee kunnen leven, maar m'n sound die een second weg is... :s

ah ja: de gp-100 steekt in m'n effectenloop van m'n amp (gebruik geen pre-amp van de gp-100); Kan iemand me het onderscheid verduidelijken tussen serieel/ parallel?

Ik overweeg een M-one aan te schaffen; heeft ie ook zo'n lange schakeltijd? (als het al aan de gp-100 ligt)

bedankt!

Raffel
18 juli 2005, 17:48
als je een G-force gebruikt weet ik wel waar het aan ligt. Dat heeft te maken met het muten tussen presets in. De Z-11 + Powerball ligt het in ieder geval niet aan. Ik zou het probleem dus bij de andere midi-units zoeken.

Remco R
18 juli 2005, 19:58
Alle digitale signalen hebben tijd nodig om verwerkt te kunnen worden.
Je zendend app (Hier de GT-6) Heeft een vertraging, je tussen kastje ook, en wellcgt ook je powerball. Als je dat bij elkaar optel heb je een probleem. Ik heb al dat problemen opgelost, door zelf een switcher, looper, mapper enz te bouwen in 1 apparaat!!!!
Ik schakel ook een versterker, een Koch multitone en tegelijkertijd effecten zonder enige hikup.

Remco R
18 juli 2005, 19:59
Alle digitale signalen hebben tijd nodig om verwerkt te kunnen worden.
Je zendend app (Hier de GT-6) Heeft een vertraging, je tussen kastje ook, en wellcgt ook je powerball. Als je dat bij elkaar optel heb je een probleem. Ik heb al dat problemen opgelost, door zelf een switcher, looper, mapper enz te bouwen in 1 apparaat!!!!
Ik schakel ook een versterker, een Koch multitone en tegelijkertijd effecten zonder enige hikup.

Raffel
18 juli 2005, 20:03
over het algemeen ligt het aan fx-blocks in de FX-unit. Als je die anders indeelt in 1 preset van diezelfde unit als in een andere preset, moet de unit meer schakelen en moet de processor harder werken. En dus duurt het switchen langer, of je hoort rare pops en clicks tijdens het schakelen.

Zoals ik al zei ligt het zeker niet aan de PB + Z11, die hangen bij mij als 2e in de keten en mijn Gforce eerst. Midi signalen worden volgens mij direct doorgegeven zonder te wachten of verwerking van de signalen (messages) door een unit die vooraan in de keten hangt. Oftewel, als de Gforce bij mij nog moet switchen, zit de Powerball al op een ander kanaal.

Remco R
18 juli 2005, 20:12
Alleen de midi true wordt voor 100% direct doorgegeven. Midi out gaat eerst "door je apparaat heen" ,en wordt daar vaak gefilterd. inderdaad heeft je proces-tijd van je effect unit met je hikups te maken, maar niet met je kanalen switchen.

Raffel
18 juli 2005, 20:34
dat zeg ik :)

El Bastardo
18 juli 2005, 21:52
als je een G-force gebruikt weet ik wel waar het aan ligt. Dat heeft te maken met het muten tussen presets in. De Z-11 + Powerball ligt het in ieder geval niet aan. Ik zou het probleem dus bij de andere midi-units zoeken.

Sterker nog, de gforce heeft gewoon een preset gap. Dat krijg je nooit weg tenzij je hele kleine programma's hebt, hem parallel aansluit of werkt met 1 preset per nummer en dan fx aan/uit met midi cc's.
Bijna elke unit met grote algoritmes heeft een schakeltijd, de replifex die ik vroeger had, had er ook last van. Om maar over de 3000 serie eventides te zwijgen, Dikke seconde. Het is dat ze zo heerlijk klinken :wink:
De eclipse heeft het ook, maar die gebruikt een soort morphing techniek van de ene preset naar de andere om instantaan schakelen te simuleren.

Raffel
18 juli 2005, 22:59
werken met alleen CC's vind ik persoonlijk geen optie. Dan kun je net zo goed stompboxes gebruiken. Parallel zou inderdaad wel altijd kunnen en ook een goede optie zijn.

The Brother-Slayer
19 juli 2005, 11:33
Enig idee voor mijn probleem? (fcb1010 - gp100) :-?

Raffel
19 juli 2005, 12:24
het ligt aan je GP100 sowieso. De FCB stuurt signalen linea recta door.

Alain
19 juli 2005, 14:13
Ik heb het een en ander veranderd, en nu heb ik er eigenlijk geen last meer van. Het is er wel nog, maar minder, en helemaal niet meer storend.

Ik heb mijn Z11 als eerste gestoken, en ipv de behringer FCB 1010 werk ik nu met een Rocktron all access.

Nu schakelt de pb dus zeer snel, het effect komt ietsje (fractie van een seconde) later. Of het nu aan de omschakeling van plaats of de controller ligt weet ik niet, en ik ga het nu ook niet meer gaan uitzoeken.

Remco R
19 juli 2005, 16:52
Elk digitaal effect geniet de voorkeur om parrallel aangesloten te worden, omdat je dan geen dynamiek verlies hebt. En je bent dan ook gelijk van een helehoop andere kwaaltjes verlost, zoals de tijd vertragingen. En, je hebt een veel directere soud. Scheelt aanzienlijk!!!!

El Bastardo
19 juli 2005, 18:56
werken met alleen CC's vind ik persoonlijk geen optie. Dan kun je net zo goed stompboxes gebruiken. Parallel zou inderdaad wel altijd kunnen en ook een goede optie zijn.

integendeel, cc's is DE manier om daarmee om te gaan. (of nog beter, cc's in parallel)
Dit is het principe achter midipedalen als de rs10, skrydstrup sc1 en axess fx1.
Je preset is niet meer geworden dan een collectie van cc's. (Kijk bv eens naar die fotoos van die pedalen waar labeltjes op zitten, dan zie je ook knoppen met 1210, eclipse, comp, Ts808 etc. Die hebben per knop cc's dedicated op een loop zitten waar ze in hangen)
Voor de gforce zou dan gelden dat je 1 preset per nummer hebt en je de effectblokken aan/uit zet met de cc's (waar je uiteraard presets voor schrijft, alleen dan presets op de pedaal, niet in de gforce).
Het is in zekere zin als met stompboxes, alleen dan niet 1 op 1, maar 1 op n, maw per preset bedien je x cc's tegelijkertijd.

Gr,

Leon..

Raffel
19 juli 2005, 19:32
ah ok, want het schakelen van zowel effecten als de amp kanalen (dus 2 keer) zie ik niet zitten. Maar in principe is het dan toch hetzelfde als het schakelen met PC's en CC's? Ik zie het verschil niet echt.

Remco R
19 juli 2005, 20:18
Ik heb een apparaat gebouwd dat dit alles tegelijk in 1 apparaat kan, zonder vertragingen!!! Hij kan 3 verschillende voorversterkers en 3 eindversterkers schakelen, 4 post loops en 4 preloops schakelen. Verder ook 10switches (dus kanalen schakelen van alle voorversterkers). Kan PC's mappen en CC's mappen. Alles is true bypass en gebufferd. Ook zijn er twee schakelbare inputs. (ook met bijvoorbeeld CC te schakelen). Bij de postloops kun je 1 of 2 loops parrallel zetten. Alles werkt met een duidelijk display en voor de hand liggende menu's.
Zo zijn kwaaltjes opgelost Toch?
Gr

Raffel
19 juli 2005, 23:12
prijs? :D

Remco R
20 juli 2005, 12:35
Prototype is nu +/- 6mnd klaar en na wat aanpassingen ben ik nu heeel gelukkig. Ik wil ze zeker meer gaan maken, maar op dit moment kan ik er geen zinnig woord over zeggen. Maar hoop wel erg binnenkort!
Gr