PDA

View Full Version : microfoon



waayer
6 december 2004, 20:48
wat is nu een goede microfoon voor zang, en kan deze ook gewoon op een gitaarversterker aangesloten worden?

Speeddemon
6 december 2004, 21:22
goeie microfoon voor zang:

allround voor live gebruik:
Shure SM58

wat duurder, maar echt goed voor studiowerk:
Marshall MXL V69 Mogami Edition (buizen)
Røde NTK (buizen)
Studio Projects C1

en nee, je kan deze niet op een gitaarversterker aansluiten.

Mark S
6 december 2004, 21:23
als er een jack-aansluiting aanhangt kan het, of het ook klinkt is een ander verhaal! Eigenlijk doen alleen bluesharpspelers dit: zij laten de versterker een klein beetje oversturen waardoor de mondharmonica en de stem die karakteristieke 'scheur' meekrijgt.

Speeddemon
6 december 2004, 21:29
als er een jack-aansluiting aanhangt kan het, .
ja dan past de plug.

Is het een stereo jack=problem.
impedantieverschil=problem.

Microfoonsignalen zijn in 99,9% van de scenario's gebalanceerd. Een gitaarversterker is dat 99,9% zeker niet!
Vergeet niet dat bluesharp spelers over het algemeen een speciale mike gebruiken (dat fietslamp model van Shure), en daar klinkt je stem echt verkankerd door.

Mark S
6 december 2004, 21:33
offtopic: wat is eigenlijk de officiële benaming van zo'n mic? De zanger van m'n band heeft er ook 1 maar die noemen we steevast de 'koplamp'.

ontopic maar weer!

Quink
6 december 2004, 21:36
[bitch mode] WTF is dit nou weer? Eerst die pipo met z'n vraag over opnemen, nou weer iemand over microfoon's. Haaalllo, er is ook een recording forum. Zo eng is die Mithrandir toch niet?? [/bitch mode]

Pff, dat lucht op. :D Zo. Terug naar het normale programma.

Bluesbreaker
6 december 2004, 21:41
offtopic: wat is eigenlijk de officiële benaming van zo'n mic? De zanger van m'n band heeft er ook 1 maar die noemen we steevast de 'koplamp'.


Green Bullet

sash
6 december 2004, 21:56
Als ie van Shure is wel ja, anders is het gewoon een Bullet ;)

Trouwens, die Green Bullet van Shure is toch wel zo'n beetje de industry standard.


Verder voor zang is m'n all time favorite wel de Shure SM58. Erg fijne dynamische mic. Er zijn betere mics natuurlijk, maar die kosten ook gelijk VEEL meer. De SM58 geeft je een mega kwaliteit voor relatief weinig geld.

waayer
6 december 2004, 21:58
bmode] WTF is ditch it nou weer? Eerst die pipo met z'n vraag over opnemen, nou weer iemand over microfoon's. Haaalllo, er is ook een recording forum. Zo eng is die Mithrandir toch niet?? [/bitch mode]

sorry hoor maar ik zit nou eenmaal vaker op dit forum en ik dacht dat een microfoon ook randapparatuur is dus vandaar mijn vraag maar als je niet normaal kan reageren doe het dan vooral niet.

voor de anderen die wel serieus antwoordden bedankt ,
ik wil gaan zingen in mijn band vandaar mijn vraag ,ik heb geen verstand van microfoons dus de Shure SM58 is een goede microfoon maar is hij ook geschikt voor optredens in kleinere zaaltjes of kroegen ?

Mark S
6 december 2004, 22:03
ja natuurlijk! maar dan wel over een zanginstallatie of PA

sash
6 december 2004, 22:11
Iedere microfoon kan je overal gebruiken, ligt meer aan de grootte van de PA. De SM58 kan echter niet worden aangesloten op een gitaaramp.

waayer
6 december 2004, 22:22
maar wat is dan beter, een zanginstallatie of over de pa ?of zit daar niet veel verschil in.Mij lijkt een PA beter want anders moet je toch een zanginstallatie meesleuren of kan je ook een kleintje nemen en daar dan een microfoon voor zetten om dan alsnog over de PA te gaan

Mark S
6 december 2004, 22:35
optredens in kleinere zaaltjes of kroegen


dan is een goede zanginstallatie voldoende, de (bas)gitaren en drums gaan gewoon over de backline en de zang, bassdrum en evt. toetsen en/of akoestische gitaar gaan over de zanginstallatie.

even voor alle duidelijkheid: een PA is groter/uitgebreider dan een zanginstallatie...

waayer
6 december 2004, 22:41
oke dus een redelijke zanginstallatie is dus eigenlijk makkelijker (beter) om te hebben misschien ook omdat niet iedere kroeg een PA heeft.
hebben jullie een eigen PA?

Mark S
6 december 2004, 22:45
wij huren voor elk optreden een geluidsbedrijf in, voordeel is geen gesjouw en altijd 1- of 2 man die alles in de gaten houden

waayer
6 december 2004, 22:50
oke bedankt voor je reacties speel wel gitaar maar wil ook gaan zingen dus dit is helemaal nieuw voor me vandaar deze vragen, bedankt

Speeddemon
6 december 2004, 23:00
Iedere microfoon kan je overal gebruiken, .
Da's nie helemaal waar.

Met name ribbon microfoons wil en ga je live niet gebruiken!
Te kwetsbaar, te veel overspraak.

Live gebruik je het liefst zoveel mogelijk dynamische microfoons!
Alleen voor acoustische instrumenten zoals viool, wat houtblazers, harp, grand piano en drum-overheads wordt er standaard naar condensator microfoons gegrepen.
Maar electrische gitaar, toms, snare, kickdrum, zang en koperblazers=dynamische mic.

Zangers met een echt goeie strot (of gewoon sterallures) gebruiken nog wel eens een condensator mic (Shure Beta 87, Neumann KMS 105).

Wormaap
6 december 2004, 23:11
Condensatormic in de handen van een beetje energieke zanger zou ik in ieder geval nooit doen, 1 keer vallen en je hebt'n goede kans dat'ie dood is :(
SM58 = behoorlijk goed, de industriestandaard en, ook heel belangrijk, ONVERWOESTBAAR!
Met een SM kun je spijkers in de muur slaan, de persoon die je gitaar wil jatten aftuigen en mijnenvelden opruimen, en daarna zing je er gewoon mee verder :)

Rewind
7 december 2004, 21:29
in principe is het "probleem" van een mic uitkiezen precies het zelfde als bij een gitaar, ze klinken allemaal weer anders. Shure sm58 en Shure 58 Beta kom je inderdaad het meest tegen, deze klinkt ook erg goed, maar bijvoorbeeld voor een vrouwenstem vind ik een 87 soms gewoon mooier. Bij bepaalde artiesten/muziekstijlen liever Sennheizer, of EV. Dan zingt de ene mic nog eens sneller rond dan de ander, bepaalde mic's zijn gewoon veel te duur etc. etc. Het ligt vooral aan je stem, de muziek die je wil maken en je buget. Hoe jij het verteld zoek je een mic om mee te beginnen, dan is een sm58 (evt. beta) een goede keus, je kan m eventueel nog even vergelijken met bijvoorbeeld een Sennheizer E935/E945 (vind ik in sommige situaties ook erg mooi)

Robbert
7 december 2004, 21:34
in principe is het "probleem" van een mic uitkiezen precies het zelfde als bij een gitaar, ze klinken allemaal het zelfde.

Je bedoelt verschillend!

Rewind
7 december 2004, 22:15
haha, inderdaad, sorry :oops: hmm, zit toch met m'n gedachten ergens anders benk bang

Dirk_Hendrik
7 december 2004, 23:49
Mod is rijkelijk laat :oops:
ik gooi em even naar de (meest) juiste rubriek.

Han S
14 december 2004, 20:18
Iedere microfoon kan je overal gebruiken, .
Da's nie helemaal waar.

Met name ribbon microfoons wil en ga je live niet gebruiken!
Te kwetsbaar, te veel overspraak.

Live gebruik je het liefst zoveel mogelijk dynamische microfoons!
Alleen voor acoustische instrumenten zoals viool, wat houtblazers, harp, grand piano en drum-overheads wordt er standaard naar condensator microfoons gegrepen.
Maar electrische gitaar, toms, snare, kickdrum, zang en koperblazers=dynamische mic.

Zangers met een echt goeie strot (of gewoon sterallures) gebruiken nog wel eens een condensator mic (Shure Beta 87, Neumann KMS 105).



Iedere microfoon kan je overal gebruiken, .
Da's nie helemaal waar.

Met name ribbon microfoons wil en ga je live niet gebruiken!
Te kwetsbaar, te veel overspraak.

Live gebruik je het liefst zoveel mogelijk dynamische microfoons!
Alleen voor acoustische instrumenten zoals viool, wat houtblazers, harp, grand piano en drum-overheads wordt er standaard naar condensator microfoons gegrepen.
Maar electrische gitaar, toms, snare, kickdrum, zang en koperblazers=dynamische mic.

Zangers met een echt goeie strot (of gewoon sterallures) gebruiken nog wel eens een condensator mic (Shure Beta 87, Neumann KMS 105).

Even wat rechtzetten: een ribbon of bandmicrofoon is in de meeste gevallen hypercardioid of fig 8, wat wil zeggen dat hij hyper richtinggevoelig is of gevoelig aan twee kanten, maar in dat geval is de zijkant volkomen 'doof'.

Dus weinig overspraak, daarbij komt nog dat de ribbon de fraaiste off axis response heeft van alle microfoons, wat wil zeggen dat de overspraak welke je dan nog hebt gewoon prima klinkt en niet zo goor als de overspraak van de gehypte SM57/58.

De ribbon mic is inderdaad zeer kwetsbaar, maar voor een aantal toepassingen zoals hoorns onovertrefbaar in geluidskwaliteit.

NB, je kunt elke dynamische microfoon gewoon op je gitaar of basversterker aansluiten, maar als je het goed wilt laten klinken heb je een lijntrafo nodig. Deze zijn er welke speciaal voor dit doel zijn gemaakt, een soort dikke jackplug, waar een andere jackplug gewoon in past.

harrie-beton
15 december 2004, 10:45
ik ben het met Han eens.

Wat een onzin: live gebruik ik bijna voor alles een condensator. Bijvoorbeeld het drumstel doe ik met (beyer opus) condensator helemaal gemiked. Ze zijn duurder en kwetsbaarder dat is de reden dat ze live niet veel worden gebruikt. Het klinkt beter...

Rewind
15 december 2004, 18:28
... een lijntrafo nodig. Deze zijn er welke speciaal voor dit doel zijn gemaakt, een soort dikke jackplug, waar een andere jackplug gewoon in past.

Lijntrafo's heb je ook in alle soorten en maten, ik ken ze voorals als van die spuitijzeren (zo heet dat toch) kastjes, heb er laatst nog een hoop zitten repareren.


Wat een onzin: live gebruik ik bijna voor alles een condensator. Bijvoorbeeld het drumstel doe ik met (beyer opus) condensator helemaal gemiked. Ze zijn duurder en kwetsbaarder dat is de reden dat ze live niet veel worden gebruikt. Het klinkt beter...

Zijn dit dan wel condensators die speciaal voor drums ontwikkeld zijn? Ik gebruik voor slagwerk meestal gewoon dynamische mic's, omdat condensators over het algemeen wat gevoeliger zijn voor plotselinge drukverschillen. Hoewel ik wel vaak een sm91 (ook condensator) in de bassdrum leg, maar deze is er ook speciaal voor ontwikkeld.

Han S
15 december 2004, 18:37
Er zijn condensators welke helemaal niet schrikken van 145dbA

Rewind
15 december 2004, 19:47
oh ok, weer wat geleerd :) toch maar weer eens sites van merken afgaan, nog meer leren.
Tja, dan blijft het vooral de kwestie van klank, en buget natuurlijk.

Negative K3 fan
15 december 2004, 21:41
NB, je kunt elke dynamische microfoon gewoon op je gitaar of basversterker aansluiten, maar als je het goed wilt laten klinken heb je een lijntrafo nodig. Deze zijn er welke speciaal voor dit doel zijn gemaakt, een soort dikke jackplug, waar een andere jackplug gewoon in past.

wat doet zon lijntrafo dan?

Han S
15 december 2004, 23:42
Je moet je voorstellen dat een gitaar of bas element hoogohmig is en de ingang van een gitaar of basversterker is daar op aangepast. Een microfoon is op enkele uitzonderingen na laagohmig.

Als je nu een microfoon aansluit op een gitaarversterker, komt er wel geluid uit, maar dit klinkt mat en duf.

Een trafo maakt van het microfoonsignaal een hoogohmig signaal en dat klinkt een stuk frisser en levendiger.

harrie-beton
16 december 2004, 15:23
Negative K3 fan,

Die Han S. is een professional. Leuk dat hij lid is geworden van dit forum.
Hij is enorm ervaren op het gebied van opnemen.

:-D

outside
5 juli 2005, 11:39
Iemand ervaring met de senheiSer e845? Deze is supercardiod, de sm 58 is gewoon cardiod d8 ik en het frequentiebereik is 40Hz - 16kHz en bij de sm58 is dit: 50Hz to 15kHz. Is deze beter dan de sm58? even goed? beter voor sommige stemmen. (heb verlopig nogal een hoge stem maar de baard in de keel moet nog komen :) )

Fowakka
5 juli 2005, 13:06
Hoewel ik wel vaak een sm91 (ook condensator) in de bassdrum leg, maar deze is er ook speciaal voor ontwikkeld.

SM91 is toch een PZM?
Die gebruikt wel een condensator maar de werking is op gebaseerd op een druk veld tussen een plaat en de microfoon.

Toch?

pol
6 juli 2005, 12:02
ook een goeie mic in de prijsklasse van de shure sm58 is de audiotechnica atm41, die klinkt wat helderder en duidelijker.
maar tis een kwestie van smaak en uitproberen,
ik heb hier ook nog een sm57 , maar die klinkt niet zo goed voor zang .

de sm58 wordt vooral veel gebruikt omdat die goedkoop, bekend en stevig is denk ik, niet omdat die zo geweldig klinkt, en bij de meeste zangers maakt dit toch niet uit omdat ze gewoon niet kunnen zingen.

ahja, en frequentiebereik zal niet veel uitmaken op zang, het laag wordt er toch door de p.a. uitgefilterd.

Rewind
6 juli 2005, 19:23
SM91 is toch een PZM?
Die gebruikt wel een condensator maar de werking is op gebaseerd op een druk veld tussen een plaat en de microfoon.

Toch?

Je hebt idd gelijk

skanky
6 juli 2005, 19:56
Iemand ervaring met de senheiSer e845? Deze is supercardiod, de sm 58 is gewoon cardiod d8 ik en het frequentiebereik is 40Hz - 16kHz en bij de sm58 is dit: 50Hz to 15kHz. Is deze beter dan de sm58? even goed? beter voor sommige stemmen. (heb verlopig nogal een hoge stem maar de baard in de keel moet nog komen :) )

Ik gebruik'm live altijd, minder last van feedback dan bij 58's
En 15 of 16k maakt niet zoveel uit hoor. Het zijn alleen de boventonen die daar zitten. Je stem zit vooral rond de 3 a 4k.

martinuz
29 december 2005, 23:48
offtopic: wat is eigenlijk de officiële benaming van zo'n mic? De zanger van m'n band heeft er ook 1 maar die noemen we steevast de 'koplamp'.


Green Bullet

Weet er misschien iemand hoe men die wel ooit zelf maakt? Ik heb al een microfoontje uit een oude telefoon (en ook een koplamp voor em in te bevestigen ;) ) maar ik krijg em zo niet meteen aan de praat, ik ken er niet veel van, maar hij heeft gewoon 2 aansluitingen en gewoon aan een jackplug koppelen werkt blijkbaar niet...

bert k
30 december 2005, 00:22
Die maak je niet zelf. Het is een model van Shure, die koop je gewoon.

http://www.shure.com/photos/bigones/520dx-big.jpg

martinuz
30 december 2005, 09:12
Die maak je niet zelf. Het is een model van Shure, die koop je gewoon.


Euhm, ok, sommige mensen maken die WEL zelf, niet een green bullet eh, maar een telefoonmicro, en die dikwijls in een fietslamp geplaatst... de groep "girls in hawaii" hebben de micro zelfs gewoon nog in een hoorn zitten, en zo op podium.

bert k
30 december 2005, 13:16
Aha, ik snap hem... :-D Maar je moet wel eerst even testen of hij het doet. Gdewoon met de 2 draadjes aansluiten op een microfooningang van een mengpaneel. Dus niet op een lijningang, daar levert de microfoon te weinig spanning voor.
Als het mengpaneel een XLR ingang heeft (gewone micplug) doe dan het ene draadje op pen 1 van de plug en het andere draadje aan pen 2. Pen 3 verbind je met pen 1. De nummers staan in de plug.

martinuz
30 december 2005, 14:19
Ok der is iets raars mee :), ik heb ff fototje genomen om te late zien wat voor een het is...
http://cmdstud.khlim.be/~mpillards/telefoonmicro_01.jpg
http://cmdstud.khlim.be/~mpillards/telefoonmicro_02.jpg

Als ik hem gewoon aansluit doet ie het niet, maar als ik hem dan op bepaalde plaatsen aanraak doet ie het wel mits gezoem als ik niks zeg of er niet men mond aankom... is ie gewoon kapot of heeft het iets met aarding ofzo te maken?

bert k
30 december 2005, 15:58
Ik ken dat nog wel, ja. De aansluiting ligt voor de hand: de buitenkant is aarde, en dat pikkie in het midden is dan de plus. Maar zat er achter dat pikkie niet een veer? Misschien is daar het contact erg slecht.

De Beer
30 december 2005, 18:07
Volgensmij hebben die telefoon carbon mic's een spanning nodig, geen idee hoeveel. maar ik heb het ooit ergens gehoord........als je toch met koplampen in de weer gaat
probeer een dynamo! :o


ik vraag het net m'n pa, een owe PTTer, en idd die hebben een spanninkje nodig, kan bij 6volt al werken maar eigenlijk iets van 24. dan is het signaal ook beter........phantoom erop?

martinuz
30 december 2005, 19:23
ik vraag het net m'n pa, een owe PTTer, en idd die hebben een spanninkje nodig, kan bij 6volt al werken maar eigenlijk iets van 24. dan is het signaal ook beter........phantoom erop?
Owké, al heel erg bedankt dan weetk al dat ie niet kapot is :), nu zou het wel nog toffer zijn als iemand kon uitleggen wat "phantoom erop" precies inhoudt, of wat mijn opties zijn in praktijk :) ben namelijk een leek op dat vlak...

martinuz
1 januari 2006, 11:20
Zou er iemand kunnen uitleggen hoe ik die micro op een batterij kan laten werken dan? Of een schema-tje ofzo?

martinuz
5 januari 2006, 16:02
Zou er iemand kunnen uitleggen hoe ik die micro op een batterij kan laten werken dan? Of een schema-tje ofzo?
iemand? :cry: