PDA

View Full Version : basgitaar laten ontfretten



Kheos
6 december 2004, 20:31
kent iemand winkels/mensen waar ik best eens onderhoor om mijn basgitaar te laten ontfretten? ik weet dat dit perfect zelf te doen is, maar als er iets misloopt(bij het schuren, het eigenlijk ontfretten... heb ik niet de ervaring/kennis om dat te herstellen of in te grijpen)

Primitive
6 december 2004, 20:52
meubel maker :)

Kheos
7 december 2004, 18:37
doet iedereen dit dan zelf? of heeft nog niemand dit laten doen?

AntY
8 december 2004, 02:08
ja dat kan je bij een luthier (gitaarbouwer) laten doen.

waar woon je?

Lazy B.
9 december 2004, 09:55
doet iedereen dit dan zelf? of heeft nog niemand dit laten doen?

Ik heb de mijne bij Vox Humana laten ontfretten -> http://www.voxhumana.nl/.

Kheos
9 december 2004, 20:20
kent iemand ook belgische adressen :lol:

Primitive
9 december 2004, 20:28
gewoon ff bij de plaatselijke gitaarboer vragen:)

denjerre
10 december 2004, 15:53
kent iemand ook belgische adressen :lol:

Strings&Things in A'pen (+/- 170€)
Puissance in Schaerbeek heeft ook een hele goeie luthier
In Gent is er Guitar Shop met een goeie luthier (ietsie duur, maar prachtig werk - heeft m'n MIM Fender Jazz Fretless afgesteld/bijgeschuurd/geïntoneerd en heb nog maar weinig zulk boterbasje bespeeld)

Ik wil het ook wel doen, maar ik garandeer niks.. :razz:

Kheos
10 december 2004, 17:36
zalig!! merci voor de adressen

michielv
20 december 2004, 13:21
Los van het feit dat ik thuis nog een ontfrette hals heb liggen (doet nu niets dus voor een aardig bod ben ik altijd te porren ;) ): hier kost een fretloze jazzbas hals weinig: http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop03.asp/ob_id/1029/sid/!18121995

Ben je voor 59 euro klaar en mocht je je ooit bedenken zet je er zo weer je oude hals op. :D

Phyrexian
20 december 2004, 13:33
kent iemand ook belgische adressen :lol:

Strings&Things in A'pen (+/- 170€)

Puissance in Schaerbeek heeft ook een hele goeie luthier

Hoe goed is de Luthier bij Puissance? Ik werk vlakbij in Schaarbeek en wil m'n bas eens goed laten afstellen.

En de Luthier van Strings en Things, hoe goed is die?

MazeMouse
20 december 2004, 13:58
Los van het feit dat ik thuis nog een ontfrette hals heb liggen (doet nu niets dus voor een aardig bod ben ik altijd te porren ;) ): hier kost een fretloze jazzbas hals weinig: http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop03.asp/ob_id/1029/sid/!18121995

Ben je voor 59 euro klaar en mocht je je ooit bedenken zet je er zo weer je oude hals op. :D
Zou die hals ook op mijn oude basje passen? (Ik bedoel, hoe weet je zeker als je zoiets besteld dat het allemaal wel gaat passen?0

michielv
20 december 2004, 15:05
Dat ligt er een beetje aan wat voor bas je hebt. Als het een jazzbas is is de kans vrij groot dat het past aangezien de meeste serieuze replacement-onderdelen-bouwers (mooi woord voor scrabble ;) ) de Fender maten aanhouden.

Een Jazzbass hals is trouwens wel anders van formaat dan een Precission..

Anders kun je natuurlijk altijd nog de maten van jouw neckpocket opmeten en ze een mail sturen waarin je dat navraagt. Mocht die andere hals nou een klein beetje (zeg een paar mm) te breed zijn kun je altijd nog overwegen er een stukje af te schrapen. Zolang je niet in je body gaat rotzooien gaat dat wel goed.

MazeMouse
20 december 2004, 17:26
Dat ligt er een beetje aan wat voor bas je hebt. Als het een jazzbas is is de kans vrij groot dat het past aangezien de meeste serieuze replacement-onderdelen-bouwers (mooi woord voor scrabble ;) ) de Fender maten aanhouden.

Een Jazzbass hals is trouwens wel anders van formaat dan een Precission..

Anders kun je natuurlijk altijd nog de maten van jouw neckpocket opmeten en ze een mail sturen waarin je dat navraagt. Mocht die andere hals nou een klein beetje (zeg een paar mm) te breed zijn kun je altijd nog overwegen er een stukje af te schrapen. Zolang je niet in je body gaat rotzooien gaat dat wel goed.
Samick Fairlane FN1

De standaard maten van Jazzbassen zullen wel online te vinden zijn (mag ik hopen?) Dan meet ik het gewoon even op :)

MazeMouse
20 december 2004, 17:26
Dat ligt er een beetje aan wat voor bas je hebt. Als het een jazzbas is is de kans vrij groot dat het past aangezien de meeste serieuze replacement-onderdelen-bouwers (mooi woord voor scrabble ;) ) de Fender maten aanhouden.

Een Jazzbass hals is trouwens wel anders van formaat dan een Precission..

Anders kun je natuurlijk altijd nog de maten van jouw neckpocket opmeten en ze een mail sturen waarin je dat navraagt. Mocht die andere hals nou een klein beetje (zeg een paar mm) te breed zijn kun je altijd nog overwegen er een stukje af te schrapen. Zolang je niet in je body gaat rotzooien gaat dat wel goed.
Samick Fairlane FN1

De standaard maten van Jazzbassen zullen wel online te vinden zijn (mag ik hopen?) Dan meet ik het gewoon even op :)

MazeMouse
24 december 2004, 01:25
Ander vraagje, moet je bij zo'n hals zelf de bevestigingspunten er nog in maken? (want dat lijkt mij een groter probleem dan of de hals wel in de neckpocket past....)

ToolRulez
24 december 2004, 12:22
Even een vraagje ernaast: Heeft iemand ervaring met het spul van Collins? Het zal geen topkwaliteit zijn neem ik aan. Maar, het speelt en klinkt wel redelijk?

Kheos
30 december 2004, 23:10
ik heb iemand in de buurt gevonden
binnen de week heb ik ze terug, de nek wordt ontfret, geschuurd, eventueel bijgesteld en geintoneerd. en hij gaat er een nieuw kam voor maken en placeren(waardoor de snaren ook los fretless klinken)
voor zo'n 200€
en volgens mij is dat de luthier van strings & things